Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthar vs. Softsynthar

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny användare här. Tjenare.

Jag befinner mig i ett läge när det börjar bli dags att uppgradera igen, på synthsidan. Har gått från Roland D-50 till Yamaha CS1x och slutligen till min nuvarande Korg Triton Le.

Min tyngdpunkt ligger på den nya generationens metal där syntharna används flitigt (i stil med band som t.ex Dimmu Borgir, The Sins of Thy Beloved, Tristania, Theatre of Tragedy osv), samt "filmmusik" (ganska suddigt begrepp). Emellanåt tar jag dock ut svängarna lite extra och sitter t.ex. just nu och slipar på en "funklåt" till en dokumentär. Jag är alltså i behov av ett mångsidigt instrumentutbud.

Min Korg Triton Le har ett ganska hyggligt lager av ljud, men det är lite tråkigt när nästan alla mina produktioner använder sig av ljud från samma källa. Särskilt t.ex. pianoljuden som är lite halvtaskiga på synthen. Man känner lätt igen samma pianoljud i de låtar jag gör som innehåller piano. Vilket känns lite trist.

Främst är jag ute efter klassiska och realistiska ljud, t.ex. piano, stråkar, horn och - kanske allra viktigast just nu - körljud.

Att köpa en ny och bra synth är inte bara dyrt i sig, utan då behöver jag även en utökning av MIDI-portar till datorn, vilket blir ytterligare utgifter. Min budget är tämligen begränsad.

Är dagens alla softsynthar bara användbara inom de olika technogenrerna? Jag har ingen erfarenhet alls, men undrar om det kan vara ett alternativ. Eller finns det softsynthar som baserar sig på samplingar också? Vad kräver en softsynth för hårdvara? (Jag kör PC, och Cakewalk Pro Audio 9.03). Vad är det för fördelar och nackdelar, jämfört med en vanlig synth?

Ja, det var väl mina funderingar just nu.

/Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 14:54

Du behöver inte expandera datorn bara för att du adderar någon liten extra modul. En E-mu Proteus 1000 vore ett bra komplement t ex, den har gott om "realistiska" läten. Sexton midikanaler räcker långt. Dock behöver du då en audiomixer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 14:54

Glömde säga "välkommen"!

Jupp, MIDI-thru heter lösningen. Inte på ljudet men dock på midiportarna. De flesta syntar har MIDI-thru och jag är övertygad om att även Triton LE har det. Man kan koppla uppåt en 4 - 5 syntar efter varandra i en MIDI-thru-kedja utan några nämnvärda fördröjningar.

Om du gillar att göra "filmmusik" så tycker jag absolut att du skall at dig en till på Korg Wavestation. Den är väl inget att sticka under stolen med att jag gillar denna synt, men den är som gjord för vackra texturer och ljudlandskap. Den har även en del hyffsade vanliga ljud också. Men glöm pianot...

Personligen är jag allergisk mot syntar i mjukvara. Jag vill ha riktiga grejer att jobba med. Jag kan inte ratta ljud med en mus.

En mjukvarusampler och någon samplecd kanske kan vara intressant för dig! Speciellt om du vill ha körer och sånt. Kolla in den här skivan t.ex. Voices of The Apocalypse. Nu tror iofs att den bara fungerar till Gigastudio.. + att den verkar va ganska dyr (inte alls så dyr om den är så bra som det står).. men det finns ju flera skivor som är liknande och mycket billigare

När det gäller filmmusik alá stråkar, cello m.m så tycker jag att du ska kolla upp Reason 2 (mjukvara) med Orkester banken. Här snackar vi verkligen realistiska ljud. Det kan nog alla hålla med om.

Ha´t bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 18:27

Reason är inget bra val i det här fallet eftersom det är alldeles för komplext bara för att få lite extra instrument. Fundera annars också på att installera sampleexpansionen i din LE, då får den SCSI på köpet. Haka på en gammal SCSI-CDrom och så kan du läsa in AKAI-plattor i den. Det följer med 16 mb RAM med expansionen, 64 är max (2 x 32 mb 72-pinn SIMM). Jag har själv nyligen skaffat en LE och jag är helnöjd. Du kan sedan komplettera med t ex en Jazdrive för att spara om ljuden på ett bra ställe så du slipper fippla med CD-romskivor + att du kan spara ner dina egna parameterförändringar.

Angående tracks / midikanaler - du kan ha 277 tracks spelandes en och samma midikanal om du så önskar. Och givetvis kan du stänga av instrument i din LE som du ersätter med instrument utifrån.

Investeringsmässigt tycker jag Volantiz är inne på rätt spår - en mjukvarusampler ruinerar dig inte och du får ofta en hel drös ljud på köpet. Se upp med små lokala musikhandlares säljsnack dock, du behöver inte en Creamware Powersampler för att få bra funktionalitet. Dock behövs ett schysst ljudkort i datorn, men det kanske du redan har. Jag vet inte vad som är bästa val om du kör Cakewalk, men VST-instrument ska väl funka bra där liksom i de flesta andra miljöer.

Ett annat alternativt är att köpa en begagnad hårdvarusampler. Det finns från 1500:- och uppåt. 16 bitar, 44.1 khz och minst 2 mb i RAM så har du en hyfsad grund för bra pianoljud. Se bara till att du får med pianoljud så du slipper leta som en tokig efter sån´t i så fall.

Jag lägger dock en röst på en VST-sampler. Tror du kan ladda hem några stycken och prova lite, demoversioner brukar finnas.

Exempel på olika tillverkare som gör populära VST-samplers:

www.emagic.de
www.native-instruments.de
www.steinberg.de
www.sampletank.com

Om du letar runt på nätet kan du t om hitta galningar som samplat egna pianon å kanske t om körer + andra galningar som gjort egna VST-samplers. Och då kan det bli gratis. Förresten, så finns det goa körer till LE´n också. Titta här för gratisljud:

www.tritonhaven.com - bankerna Legacy 1 och 2 är bra t ex. Kom ihåg att spara syntens internminne i datorn innan bara (gör en vanlig sysexdump in i sequencerprogrammet - eller ned på ett SmartCard).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 18:37

Proteus 1000...

Att läsa: här - http://www.emu.com/products/proteus1000/index.html

Att köpa: här - http://www.musicstorekoeln.de/

Pris just nu: 555?, cirka 5300:- inklusive frakt.

Fördel med att köpa en så´n här: Du slipper ladda in samplingarna, de finns redan på plats. Och din dator kommer inte belastas en enda promille.

Cakewalk 9 har inte stöd för några mjukvaruinstrument alls, får bli Sonar i så fall...

Tjabba! MIDI-thru var det ja... Ställ in synt A på exempelvis MIDI-kanaler 1,2 och 3. Synt B skall lystra till kanaler 4, 5 och 6. För enkelheten skull säger vi att synt A även är masterklaver - den du spelar allt på.

När du spelar in i sequencern, hårdvara eller mjuk dito, spelar du in på vissa kanaler/spår motsvarande de kanaler du ställt in på dina syntar. Har du två syntar som kan spela upp 8 kanaler kan du ställa in synt A att ta emot på kanal 1 - 8, synt B på 9 - 16. Sedan är kanalerna slut. MIDI har inte fler kanler. Nu finns det andra knep att kringgå detta men det är överkurs.

Synt A får även de signaler som skall kanal 9 - 16 skall lyda och de finns på synt B. Synt A är inte inställd på att ta emot på dessa kanler utan skickar dessa vidare via MIDI-thru till synt B. Är du med?

Man kan säga att varje kanal är ett slags ID. Du kan naturligtvis ha 16 syntar inställda att ta emot på en och samma kanal. Med en enda tangenttryckning fyrar du av samtliga 16 syntar. Eller trehunda syntar om man har så många. Det är som ett datornätverk, lite TCP/IP. På ett nätverk kan inte två datorer ha samma IP-nummer eftersom det leder till en konflikt. I ett MIDI-nätverk går det bra men alla syntar på samma kanal kommer att svara, det vill säga spela eller låta. Enkelt förklarat. Har jag jiddrat bord dig total eller är du med på noterna?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-26 14:58

Noctem : Då får du skaffa dig flera MIDI portar. Jag kör tillexempel med ett SB16 o ett SBLive! o använder MIDI portarna från båda.

Det där med att använda samma kanal till flera syntar är ju smart om man vill ha samma melodi spelandes på flera syntar, man sparar mycket MIDI-bandbredd på det genom att uttnyttja samma kanal, som Parakeet-pippi var inne på.

förresten, välkommen!

[ 26 November 2002, 15:03: fixat av: encore ]

Vill man inte installera flera ljudkort kan man skaffa till exempel ett USB-MIDI-interface med kanske 4 in- och utgångar. Skall nog göra det vad det lider. Då får du 4 X 16 MIDI-kanaler. Räcker inte det så kanske man skulle fundera på att planera sitt set-up lite bättre. Behöver man använda mer än 32 kanaler på samma gång? Mycket går kanske lösa med ett program change-meddelande.

Att en enda synt jobbar med 16 MIDI-kanaler låter rätt mycket. Men det är klart, är det den enda ordentliga synt man har så blir det ju så. Körde en ensam workstation (gissa vilken) under många år. Den fick slita.

Ofta blir det så när man köper ännu en synt att den avlastar redan befintliga maskiner. Exempel: jag har en pad som duger till vardags i en Triton och köper en Wavestation. Alla vet att Wavestation är kung på pads och då blir det naturligt att den får ta över den rollen från Triton. Ungefär. Eller flyger jag snett nu igen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 16:02

Parakeet - Ja, nu är du ute på konstiga flygturer. En Triton bräcker lätt Wavestation på pads, såvida man inte behöver pads med inbyggda DigitalNativeDance-vibbar, och det gör man ju inte. Förresten går det också eftersom Triton har magnifika arpeggiatorer. Och mycket annat.

Seeing is believing...

Wave goodbye to Wavestation!

[ 26 November 2002, 16:03: fixat av: PF ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 16:07

"Mer än 32 kanaler kommer jag knappast använda. Att det blir så många kanaler beror på att jga gärna splittar upp trummorna i flera spår. (Kagge, virvel, pukor, hihats och symbaler, osv). "

Men hallå, då har du missförstått hur du ska använda synten.

Du kan ha individuella spår med dessa ljud men som alla triggar samma midikanal .

Till trummor brukar oftast en eller två midikanaler (= två trumkit) räcka, och då ryms otroligt fet trumprogrammering inom den ramen. Annars kan du ju göra ditt favorit-kit och få ner allt på en kanal. Man kan t om banta än mer - varför inte göra ett splittat ljud med trummor över halva klaviaturen och bas över resten - då har du alla trummor och basen på en enda midikanal. Du måste skilja på midikanal och sequencerspår. Som sagt - du kan göra 277, eller "umpteenth", ett oändligt antal spår som alla spelar på samma midikanal. Om du så önskar.

Cakewalk vs. Sonar:

Sonar är en ganska ordentlig uppgradering tror jag, bla verkar audiodelen mycket mer komplett. Själv hoppade jag av Cakewalk efter v9, såjag har aldrig kört Sonar.

Synth:

En beg. Proteus 2000 kanske kunde vara nåt? Köpte min för 5000:- för bara några veckor sen. Andra burkar jag kollade på då var JV1080 med några exp.kort ellr en JV1010 (3000:- beg är ju helt OK).

Fast jag är lite tveksam till om du kommer att hitta så mycket i såna maskiner som du inte redan har i din Triton...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 17:00

Självlärda är vi allihop!

Nåväl, midivolym skulle jag inte alls rekommendera. Det "saggar ned" midiöverföringen. Bättre att sätta ljudnivån på trummorna med hjälp av velocity - dvs anslagsnivå. Så, ja, använd max två midikanaler till trummor så har du gott om kanaler över för en ny synt eller kanske t om bara en pianomodul (begagnad E-mu Proformance / 1 är klassisk, den använder Moby om och om igen bland annat).

Att du skulle köpa samplingskort till LE´n berodde snarare på att du då skulle kunna läsa in ljud från SCSI-CDrom. Jaja...

  • Medlem
  • 2002-11-26 17:02

Vad sequencern gör med de olika volyminställningarna per spår lär vara att skala om velocity-värdet för noterna som spelas på de spåren, inte skicka midi-volym hela tiden. Tror jag, vet inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-26 17:45

jgb : Näe, så är det inte. midi volym:en sätter volymen på just den midikanalen. (när det gäller äldre syntar så är det inte alltid den har stöd för funktionen men DX7:an t.ex har volym kontroll genom MIDI).

MEN... midi-volymen sätts inte hela tiden. Det beror lite på hur sequencern funkar och hur den är inställd men i normalfall sätts den bara när man börjar spela en låt. Å andra sidan kan man ju "rita" eller rättare sagt styra volymen genom sequencern och då tar den såklart mer MIDI-bandbredd, fast det är ju samma sak som om man skulle ställa pitch bend, modulation, pan eller något annat. Så är det.

Real Parakeet : Du har rätt, obey le grande Octave Strings! Sköna körer kan man få oxå om man pillar lite.

[ 26 November 2002, 17:50: fixat av: encore ]

  • Medlem
  • 2002-11-26 17:54
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: encore:
jgb : Näe, så är det inte. midi volym:en sätter volymen på just den midikanalen. (när det gäller äldre syntar så är det inte alltid den har stöd för funktionen men DX7:an t.ex har volym kontroll genom MIDI).

Frågan är om det var midi-volym eller inte i sequencern. Var det det så har du helt rätt. Har sett en del sequencers där man helt enkelt kan göra typ -24 på velocity, vilket då ger volymsänkning om ljudet är programmerat på det sättet.

Så var det jag menade. Midi-volym är något helt annat.

Du har rätt beträffande volymen/anslaget. Man kan ju använda mixerbordets volymreglar också - eller volymkontrollen på synten själv. Jag har aldrig upplevt det som något större problem. Kolla om du kan ställa anslaget på klaviaturen. Eller också får du tweeka till din trumljud så att de inte reagerar lika mycket på anslaget.

Beträffande pianot, skulle det vara jobbigare att lägga in ett ljud från CD-rom på en Triton LE än att köpa en ny synt och ställa in den så att den funkar ihop med resten av din anläggning? Inget illa menat, men jag tror att du tänker lite fel. Bara för att du köper en ny synt så innebär det inte att den har det perfekta pianoljudet. Du får säkert ställa in effekter och sånt på det ljudet också. Och vill du dessutom använda fler ljud från samma synt fast med andra effekter, jag då får du skruva. Dessutom, en ny synt kräver ju lite tid för att funka ihop med resten, och om du inte ens vill göra egna ljud så borde det väl vara bättre att använda det man har och hjälpligt förstår sig på. Eller..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 19:09

"PF:
>Nåväl, midivolym skulle jag inte alls
>rekommendera. Det "saggar ned" midiöverföringen.
Det där förstod jag inte alls. :-)"

Eftersom MIDI är ett slött och trött protokoll så bör man hålla det så fritt som möjligt från all info som kan påverka den verkligt viktiga infon, det vill säga att skicka ut rätt toner i rätt tidpunkt. Det är enligt min synvinkel bättre att ställa volymnivåer i synten direkt eller som Para säger, i en extern mixer. Du skulle även kunna använda dig av kompression för att uppnå lite av det du vill uppnå. Externt då, genom att exempelvis köra in trumljuden från din LE´s separatutgångar (Indiv. 1 & 2) genom en kompressor och sedan in i en stereokanal på din mixer.

För de bättre piano- och körljuden och efter att ha lyssnat på dina åsikter låter det som om något i Proteus 1000/2000-klassen skulle kunna passa dig väl, eller en Roland JV-1010 / 1080 med ett par expansionskort. Det handlar helt om ekonomi och vad du vill uppnå. Att handla en Proteus 1000 från Tyskland är inga problem alls, det är postorder som vad som helst - ser inte varför Köln, Tyskland skulle vara en jobbigare postort än Säffle eller Burträsk? Det är förstås upp till dig om du vill utnyttja vårt EU-medlemskap eller inte, men priserna är väldigt konkurrenskraftiga i Tyskland.

I 99.9% av fallen sätts MIDI-volym en gång, när man börjar lira spåret. (sen kan man ju givetvis automatisera, det blir en annan grej), så lämnar man bara en tom takt blir påverkan på MIDI-flödet 0,0.

Skala velocity är en helt annan sak, den kan ju styra allt möjlig, som filter tex.

Ang sequencers: Starta en ny tråd om det om du vill ha åsikter, blir för rörigt att köra det här...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 19:54

Det har lite med våra olika arbetssätt att göra. Eftersom vi alla är självlärda gör vi på olika sätt....

Jag gör inte så av olika skäl, jag styr hellre en volym med en mixerregel än med syntens interna inställningar eller midivolym. Efter att ha dabbats med olika sequencers / syntars konstiga beteenden under åren kom jag fram till att midivolym kan vara kul ibland, men inte är något jag använder genomgående.

Så sant, gör det själv bara med 16-parters-smör-och-bröd-burkar. Där man få vara lite lat tycker jag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 20:34

Good! Då kommer du göra vad många finlirare inom syntsvängen fasar för: kollegor som först och främst letar efter bra pianoljud!

Se upp med "expensive advice" från din handlare bara, som sagt. De kan föra in dig på märkliga vägar.

Bara för att jag tycker det är kul kommer jag här med exempel ur fiktionens värld.

"Pianoljud? Då ska du byta in din Triton LE förstår du, mot en Clavia Nord Electro 2, och se´n köper du en Triton Rack med de här två expansionskorten till. Du ska också ha sextifyra meg i den, så du är förberedd. Jag föreslår att vi gör så och så tar vi det hela på tjugofyra månader räntefritt, vad sägs om det? Du lär ju få in massor av jobb med de här prylarna så det är väl inga problem för dig. Sextonhundrafemtionio per månad bara!".

Se upp, se upp...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 20:52

Good!

Bara för att jag är en musikteknisk allvetare och en programmeringserfaren ljudveteran är jag också en total retard vad beträffar att förstå mycket annat!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-26 21:18

Det var väldigy mycket tjat om piano i den här tråden... kanske GigaPiano kan vara nått?

Eller kanske rent av ett digitalpiano eller ett riktigt piano?

Jaja iaf. Kul den där diskussionen med midi volym osv, jag tycker som så (som Peter ungefär), på de multitimbrala apparater där men endast får ett stereopar ut ska man skicka midivolym. Och som sagt, det blir inte en massa MIDI kommandon, det blir ett per kanal.

Resten är smartast att mixa genom en audio-mixer, det är smidigast oxå vad gäller panning, effektsend osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 22:19

Ta det piano!

Nu har jag på kul gjort ett litet tweakat piano till Triton LE / Triton Classic / Triton Rack. Utan effekter osv. Tycker det blev rätt spelvänligt. Maila mig så skickar jag sysexfilen i mitt svar. En vanlig sysexprogramvara krävs för att öppna den och skicka den till din synt. In till din inkorg. In i korgen. Ända in i kaklet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-26 22:30

FYI:

Vad jag menade i mitt tidigare inlägg var att alla syntar kräver en viss tillvänjning. Man skall sätta upp multisetup med rätt MIDI-kanaler och rätt ljud på de kanalerna och så vidare. Det kan vara nog så jobbigt om man inte gillar att pilla med sånt. Därmed inte sagt att man måste pilla på ljuden på detaljnivå. Att bara jacka in en ny synt och sätta igång att spela med den är, i mina öron, lite naivt.

Du verkar ju vara rätt säker på vad du vill göra och hur det skall låta så frågan är om man kan hitta ett övertygande pianoljud i den prisklass du nämner. Det där med ett digitalpiano är ingen dum idé. Det är ju alltid en kompromiss, en synt som skall ha många bra ljud har sällan ett strålande pianoljud. Men passa dig jäkligt noga för pianot i Yamaha SY-77!!!

Kan hålla med om det där med att köpa i utlandet. Skulle de vara fel på varan så är det lättare för mig att gnälla på svenska än på tyska. Engelska är inte heller mitt naturliga språk.

Bevaka tråden