Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoders!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såklart kan den det så länge jag inte byggt två 99.8%-patcher som är beroende av varandra. Vilket inte händer varje dag.....har aldrig hänt, men ändå

Sen är det ju inte speciellt kul att reducera antalet röster till 1 i ett ljud som vanligtvis spelas och låter bäst med 6.....men det går.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 10:17

Fattigmansmodularisten kan ju alltid sampla!

Vill minnas att herr PF själv byggt en del resurssnåla ljud på just Micro.

Lustigt att dom skriver så IAF.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 11:34

Ja just det ja. 11-12 röster går det att få ur den har jag för mig. Men då snackar vi små syntljud som låter TX eller sådär.

http://hem.passagen.se/sequence/?noframe - tryck på patches å tanka hem mina ljud om ni vill.

Är man kinkig så kan man väl slänga fram tex 16 percussionoscillatorer och kalla micron för en 16-rösters synt. Men tycker nog att Clavia gör helt rätt när dom skriver att den har fyra röster. Supersnåla ljud med pitch, amp och envelop som enda möjlighet att ändra ljudet hamnar under min gräns för vad som får kallas synt.....tongenerator är ett bättre ord.

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-22 14:13

Hmmm, jag tror att jag ändå ska kolla in VF-11:an mer, var inne och lyssnade på demo mp3´an på Mam´s flashiga hemsida, inte så imponerande demo iofs men jag gillar att den har ingångar till både carrier, modulator och unvoiced-signal. Låter lite som The Robots (1978)-vocodern fast lite muffligare. Förhoppningsvis kan man fixa det ändå.

Som tillägg kan jag säga att VF-11:an är den enda hårdvaruvocodern som är min prisklass, om det fortfarande ska kännas som ett kul köp. MAM är överhuvudtaget rätt balla på det sättet, de har verkligen sin egen lilla nisch på marknaden. Rätt så balla grejer till rätt så lite pengar, och andrahands-marknaden gör dem ju ännu billigare.

Jag har lyssnat igen (tysken som snackar på mp3:orna låter så jäkla kul) och tänkt, tror att VF11:an är precis vad jag vill ha. Man kan laborera med burken och jag tror jag kommer få ett resultat jag blir nöjd med. Ska bara få tag på en också.

Tack för hjälpen!

Förresten, så såg jag en annan trevlig burk på MAM-sidan, ADX-1, en analog trummaskin med 5 ljudmoduler. Lyssnar på mp3:an just nu, verkar faktiskt vara en kul burk att lattja med.

Modularen då? vafan......måste jag ta i med hårdhandskarna:

Klart grabben ska ha en modular

Hmmm, du snackade i en annan tråd om 303-kopior....ditt sökande är över....micron klår många "äkta" kopior. Det är inget jag bara häver ur mig i ren desperation....jag är en van 303-tweakare så jag vet vad som krävs.

Modularen har två ingångar.....men inuti har den ingångar till "allt", bara att patcha.

Patcha en egen lo-fi-vocoder med ett gäng filter om du vill, eller använd den färdiga modulen som faktiskt ÄR crystal-clear. Snacka genom ringmodulatorn är alltid kul, genom digitizern kanske ännu roligare och att snacka genom allting samtidigt är roligast.

Jag jobbar inte på Clavia om någon tror det

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-22 15:17

Bionik : Klart att Modularen inte låter dum men den kostar ju en del (alltså om man ska ha Modularen, vilket verkar vara det ballaste) och jag känner lite att efter mina syntköp (Juno-106, och förresten oxå Volles CZ-101:a) så förväntar jag av mig själv att jag gör lite musik istället.

Jag har rätt mycket grejer i syntväg nu, och det känns som att jag borde fördjupa mig i det jag äger och lära mig allt, testa möjligheterna osv. Att jag sen aldrig har provat en Clavia produkt bidrar säkert också till att jag inte har samma hunger efter t.ex Modularen. Nu har jag oxå manualen till WS A/D på gång (tack Feedback-Fredde), så nu har jag tänkt att jag skulle få mer patchar gjort på den maskinen också.

• Medlem
  • 2003-01-22 15:32

Hade jag en Nörd Modular eller Micro Modular och bara använde den till vocoder så skulle jag säga att man har tappat massor... jag skulle definitivt låta den maskinen göra en massa annat!

VF-11 är helt ok faktiskt. Betalade 2000 för den, och fick med ett par Simmons SDS-1 pads också (sålda numera)! Mer än 2000 skulle jag inte betala faktiskt, då känns det nästan vettigare att ta någon multieffekt som också kan vocoder, eller då köpa den där billiga Micro Modularen.

Dedikerad hårdvara rockar! Då känner man inte att man måste "offra" något för att få något annat. Eller så kör man enbart med mjukvara och laddar in en till av sin favorit-mjukvaru-vocoder...

Min NÖrd Modular brukar säga: "Allt eller inget"

Oftast slutar diskussionen med att den sköter allt

Encore: Jag ska försöka sampla lite fint vocoderprat till dig lite senare idag så kan du ju lyssna hur den låter - personligen tycker jag faktiskt att den låter bra (det är ju min första vocoder också) med undantag för vissa original patchar (vilka synthar har inte dåliga orginal patchar?) och det är faktiskt riktigt roligt att köra "formant hold" funktionen från sjunga/prata till att flippa ut helt och köra sin röst som ett argt leadljud.. men som sagt jag ska sampla lite senare idag och lägga upp..

läste också om massa "skriv så pratar datorn" har någon av er testat program TalkAny? det är faktiskt riktigt bra.. brb ska sampla lite "another visitor? stay awhile, stay forever!" så kan man ju jämföra med encore´s sampling

Först och främst: Höger klicka - spara som.. annars funkar det inte

TalkAny 1.
http://www.geocities.com/fr34k2oo2/bigrobot.mp3

TalkAny 2.
http://www.geocities.com/fr34k2oo2/bigrobot2.mp3

TalkAny 3.
http://www.geocities.com/fr34k2oo2/littlerobot.mp3

TalkAny 4.
http://www.geocities.com/fr34k2oo2/martian.mp3

^^ dessa är snabbt gjorda och samplade och jag brydde mig inte allt för mycket om ljudvolym så det brusar o sprakar

men ni får ju veta på ett ungefär hur den låter.. ganska svår att hitta på nätet (eller iaf förut) om nån vill ha den får ni allt ta och messa mig - återkommer senare med microKORG vocodern

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 12:23

agoraph0bia : Wow!

Kände igen speech synthesisen.. hörde den där "All your base are belong to us"-låten där denna syntes används. Vad krävs för att köra den, och vart hittar man den?

Har en jäkla bunke speechsynt program, fast använder inte så många. SAM till C64:an är cool. AnalogX´s SayIt är intressant, likaså DecTalk (finns som demo nånstans på webben). DecTalk verkar vara samma speechsynthesis som den som följde med de gamla SB16 korten en gång i tiden.

Fler finns också, AMIGA:n (känns rätt att skriva det med stora bokstäver helt enkelt) har ju den inbyggt, och även Atari ST1040 har det (Hörde jag någon säga Das Boot?). Dessa finns emulerade, så det är bara att leta upp emulatorer... det var mina tips!

EDIT : Hittade det själv (sökte med google helt enkelt!

), TalkAny finns här! Klart coolt program! Mycket möjligheter att ställa in, så den här ska jag testa att använda i någon låt. Krävs mest planering för det.

EnCore: Jag fick den utav en kompis, ett "freeware" (dvs - du får använda den för personligt bruk men inga kommersiella program / eller liknande saker där du tjänar pengar för isånafall ska bolaget ha royalty) program. Har själv sökt på den när jag trodde att jag hade slängt den och hittade den inte nånstans på nätet - men efter ett par månader hittade jag den undangömd i Windowskatalogen

Vad som behövs för att köra den? talkit.exe filen och några .dll filer. Sitter på en 900mhz thunderbird, 256ram och windows 98se så systemkravet är nog ett ljudkort och en riktigt slö processor!

vart man hittar den? jag vet faktiskt inte.. som sagt fick den av en kompis för nästan 1 år sedan nu

AnalogX´s SayIt är för ostabilt på min burk så därför kör jag endast TalkIt.. kommer också ihåg SAM till C64:an. Amigan´s gamla speechsynt som fanns på WorkBench disken, många timmars skoj med den hade man! - har till och med 1 gammal c64´a och en gammal Amiga500 här.. ahh, minnen minnen - även om jag då endast använde det nästan till att spela

Röstsyntes! Mums!

Ska kanske lägga upp den där galna kärlekslåten?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-23 22:43

Mac´en är min talsyntesfavorit. Den kan sjunga också, med hjälp av programmet Vocal Writer. Finns på massor av mina låtar. T ex "YTO Video - Radio Mix", "Reason Oh Reason", "Min Egen Ängel" (där den sjunger på svenska) mm!

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 23:11

PF : Ja, den är inte dum den heller. Något liknande finns nog inte på PC-fronten, men men...

Jag gjorde faktiskt en liten Kraftwerk-cover med hjälp av SAM för några år sedan, när jag pysslade i Impulse Tracker. Fick den till att sjunga frasen "Stop Radioactivity, It´s in the air for you and me!"... mycket meck dock, men det lät ganska bra!

Encore: Sorry att jag inte har postat nåt exempel på microKORG´ens vocoder ännu men jag försöker hitta nån rolig liten pratsampling som jag kan använda. Alltså jag menar att jag vill kunna tweaka lite i vocodern så du får höra olika exempel på den och inte bara en sampling.. hum, måste ta mig till nån musikaffär nån dag också jag kan införskaffa lite mer sladdar men det e rätt knepigt med tanke på min panikångest + agorafobi men som sagt ljudexempel kommer sen - du kanske har nån sampling du vill ha vocodad (hehe, svengelska)?

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-29 16:08

agora : Jag ska se om jag kan fixa nå´t.

ok, jag väntar på dina samples så längre - ska försöka ta mig till nån musikaffär senare i veckan så jag kan skaffa sladdarna jag behöver också

Bevaka tråden