Say it with a smile!
Tänk på vad som kom först dock (om man räknar bort möjligheten att programmera en Minimoog med förbundna ögon) och det var VS´en. Den roliga sagan om dess tillkomst som finns på nätet förtäljer även varför; en av prototyperna hade för vana att tömma sitt RAM-minne så alla patcher försvann och minnet blev helt förvirrat i den. Så den hade alla möjliga sorters krumelurljud. Det tog Sequential-gänget fasta på och byggde in slumpfunktionen i alla produktionsexemplar.
Det har hört sägas om gamla PPG´er att de ofta kan göra så här när deras minnesbatterier börjar ta slut. Och min Casio CZ-101 kunde göra det (först trodde man den var helt trasig). CZ´an å PPG´n blir dock så förvirrade att begreppet inte en siffra rätt bör appliceras. Varenda ord, siffra, tecken i display´en blir ren "garble". En enda rödgrön röra, som Carl Bildt en dag sade. Eller var det någon som ville driva med honom? Mitt minne sviker mig, det är något rörigt.
Plötsligt ser jag en ZX Spectrum framför mig, med de färdiga kommandona på varje tangent. Vilken knapp var "RANDOMIZE" nu igen?
"Folk påstår att det är slumpen som avgör det."