Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PF sprängde just julvallen.

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-13 00:34

Oh Gadd!!! Helt slut nu!!

Detta borde vara värt en CD eller två med VS-samplingar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 00:45

Vi får si! Många sampleföretag har försökt representera VS´en, jag har ingen aning om de gjort bra ifrån sig eller inte. Sitter och testar lite nu igen. Den är lätthanterlig, men "tänket" kräver en del tillvänjning. Om man bara tar fyra statiska vågformer på måfå och inte är så noggrann, låter den som en DW6000/DW8000 utan effekter. Tämligen kasst, med andra ord. Det gäller alltså att man lägger ner lite möda på sina ljud. En typisk synt som är helt beroende av programmeringen och inte har en massa färdiga patcher som låter kanon på en gång. Något jag gillar av princip, för det är utmanande. Så nu ska jag försöka fylla den med ljud jag gillar. Sån´t tar lite tid förstås. Vet inte om det är värt mödan att tanka hem sysex från nätet, det brukar vara så ohyggligt mycket sk*t. Men om nå´n vän av VS känner till bra banker som finns online, så hojta gärna till. Kvantitet är helt ointressant, "15.000.000 sounds for DX7", inte min bag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 01:27

:rolleyes: Vad jag tjötar!

Men! Det finns faktiskt ett sätt att snabbt fylla två CDs med ljud om man så vill: Man trycker som sagt "Enter" + "2", och den skapar slumpade ljud. Vilken annan synt har denna koola finess? Till och med ljudnamnen slumpas fram. Hur låter det då? Ptja, de flesta slumpljuden är väldigt intressanta, som om någon professor i ljudteknik har skapat märkliga klanger med något gigantiskt modulärt Moog-system. Mycket ambienta drones och rymdkrigsljud. Mycket Autechre-känsla. Klart kul överraskningsmoment. Man håller på tills det låter bra, och se´n sparar man allt sån´t. Kul är det i alla fall.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 08:16

PF : Om man kör syntediteringsprogram Unisyn så har man en liknande funktion där, tror den heter ´Mingle & Blend´. Så kan man få obskyra ljud till stort sett alla syntar man äger.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 08:32

:rolleyes: Jaja, det vet jag naturligtvis, men det sköna är att ha denna funktion inbyggd i synten - att slumpa nya ljud tar ingen tid alls och, ptja, det är en mycket mer intuitiv och "direkt" känsla. Slumpa, spela, slumpa, spela, och det låter som om man sitter och lyssnar på en ljud-samplings-CD med massor av obskyra synteffekter.

De flesta Waldorfsynthar kan slumpa fram ljud...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 09:59

Say it with a smile!

Tänk på vad som kom först dock (om man räknar bort möjligheten att programmera en Minimoog med förbundna ögon) och det var VS´en. Den roliga sagan om dess tillkomst som finns på nätet förtäljer även varför; en av prototyperna hade för vana att tömma sitt RAM-minne så alla patcher försvann och minnet blev helt förvirrat i den. Så den hade alla möjliga sorters krumelurljud. Det tog Sequential-gänget fasta på och byggde in slumpfunktionen i alla produktionsexemplar.

Det har hört sägas om gamla PPG´er att de ofta kan göra så här när deras minnesbatterier börjar ta slut. Och min Casio CZ-101 kunde göra det (först trodde man den var helt trasig). CZ´an å PPG´n blir dock så förvirrade att begreppet inte en siffra rätt bör appliceras. Varenda ord, siffra, tecken i display´en blir ren "garble". En enda rödgrön röra, som Carl Bildt en dag sade. Eller var det någon som ville driva med honom? Mitt minne sviker mig, det är något rörigt.

Plötsligt ser jag en ZX Spectrum framför mig, med de färdiga kommandona på varje tangent. Vilken knapp var "RANDOMIZE" nu igen?

"Folk påstår att det är slumpen som avgör det."

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 12:27

Poly 800][ - När du får oväntade ljud

Min Poly betedde sig skumt för några år sen (innan den var min) och då låg det en massa skumma ljud på ljudbankerna, tyvärr var det inga spännande ljud, de flesta lät mest "fftjjuowfw.w..". Min CZ-101 betedde sig också lite konstigt i början, synten glömde ljuden den med, men där var lite bättre blandning på randomizeringen.

Skinny berättade att hans DX7:a (på 80talet) låste sig vid ett tillfälle, och när han startade om den så hade det uppkommit några ljud som var så bra att han sparade dem. Rätt kul när slumpen avgör.

Slumpmässiga ljud? Jag har ett program till V-50:n som heter "P-farm" som gör ljud. Man väljer minst tv ljud med olika karaktär. De ny ljuden baseras på dessa "föräldrarljud" och man kan välja hur många "barn" man vill ha. Det kan bli väldigt musikalsika ljud, men det kan bli rätt många störda också. Det kan bli intressanta resultat om du väljer en flöjt som mamma och ett urflippat effektljud som pappa.

När du är stenad ser du ut som farao Akhenaten.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-13 13:01

Proteus2000 kan slumpa fram ljud har jag för mig (även om det inte var så värst kul) och Waldorf XTn kan definitivt göra det (satt å tänkte "nähä, men kanske nästa ljud blir användbart, eller nästa...").

Bevaka tråden