- krank
- Medlem ●
God kväll,
har smygläst här ett tag, men inte kommit mig för att registrera mig förrän nu..
Vad det gäller synthar så är jag fortfarande nybörjare. Sitter för tillfället endast på en Korg MS2000 (mitt nästa inköp ser ut att bli en Evolver från Dave Smith instruments - när ekonomin tillåter)..
Nu till själva frågan... har läst en del om Yamahas FS1r och tycker den verkar mycket intressant (tycker mig t o m ha läst att någon här har en sådan... ?)
Det jag vill ha är väl egentligen bara lite allmäna synpunkter om denna burk samt någon slags uppskattning om vad man kan förvänta sig att få betala för en?
Tacksam för svar!
Låter bra, men inte särskilt mer speciellt än något annat nytt. Många nya syntar låter väldigt likartat. De försöker alla överträffa varandra - och för att kunna göra det så tror konstruktörerna att alla måste klara av att göra samma läten. Gränssnittet är rena mardrömmen, klart osyntetiskt, med mikrobiologiska knappar som alla har minst 59 funktioner. Editorer finns, men hur kul är det? Jag tycker Native Instruments FM7 är en långt bättre synt på alla sätt och vis. Mer kompatibel med Yamahas gamla syntar t om. Mest kompatibel med alla Yamaha FM-syntar t om. FS1R har en del balla ljud, men njä. Jag gav den en chans och den gav mig ingenting i retur. Tror man bör kunna hitta dem för 3000:- eller däromkring. Leta upp någon liten E-mumodul i stället är mitt råd - om det är en hårdvarusynt du känner för; de är mycket mer smart upplagda, kan ofta expanderas och är mer flexibla än man kan tro. XL-1 t ex (Xtreme Lead).
Jag köpte min FS1r för 4995:- ny, så över 4000:- skulle jag inte ge.
Tycker det är en jättesjysst synth, men helt omöjlig att programmera från panelen, små äckliga knappar. Ska göra ett seriöst försök med en datoreditor nån gång, men tills dess klarar man sej långt på presetsen, den har massor!
Att jämföra den med en Emu-rompler känns konstigt tycker jag, det är ju trots allt ren syntes och inga samplingar, och ger därigenom helt andra möjligheter IMHO.
Ganska allroundbegåvad burk också, bra orglar elpianon, stråkar, körer, basar, för att inte tala om snygga digitala pads...
Rena fyndet för 3-4000:- om du frågar mej...
Jag såg inte det som en jämförelse på annat vis än att det är en modul på en enhets höjd som ger ifrån sig en väldans massa ljud för ungefär samma pris. Vad kallar du ren syntes? Hårdprogrammerade sinuskurvor istället för en massa olika grundvågformer? Om nu dessa nya e-mu moduler har samma modulationsmöjligheter som deras gamla morpheus så kan man vrida om grundljuden ganska duktigt.. det + stacka upp flera vågformer tillsammans.. det + att vågformerna i sig är utav väldigt hög kvalitet och kan då låta precis som en avsamplad CS80 (fast man får ju tråkigare filtersvep). Jag tycker att det helt plötsligt låter som väldigt mycke ljud för pengarna. Och du säger att FS1r är så svår att programmera så att du endast använder presets.. det låter som att även du skulle ha bättre användning för en proteus2000 eller liknande just nu
Jag har en Proteus 2000 också... För pianoljud och sånt som är svårt att syntetisera.
Med "ren syntes" menar jag icke-samplat helt enkelt. Mycket roligare
Jag förstår ändå inte varför man hellre skulle vilja ha en rompler än en FM-synth... Om nån vill ha sjyssta analog-basar hade väl ingen börjat snacka sampleplayer? Då vill man ju ha en analogsynth? För min del känns det alltid bättre att gå till källan...
Nåja, min ståndpunkt är:
Proteus 2000: Bra smör-och-bröd-modul, mycket av av det mesta.
FS1r: Klart mer esoterisk, och med karaktär. Dessutom mer flexibel i längden, då den har massor av operator och algoritmer, istället för samplingar.
Ni bekräftar väl det jag hört om FS1r egentligen - masssor av schyssta presets men tokjobbig att programmera. Även om jag verkligen gillar FM-grejen, speciellt i den lite "modernare" tappningen så kanske det inte är något för mig ändå... jag vet inte... tycker det är rätt viktigt att grejorna känns lättjobbade. Men om den nu hade funnits någonstans hade jag väldigt gärna vilja pröva den. Att köpa "grisen i säcken" kanske inte är så aktuellt, men det verkar tyvärr vara enda alternativet... ?
PF:
Håller med om att FM7:an låter jävligt bra, men i likhet med många andra härinne så är jag inte sådär jätteförtjust i mjukvarusynthar (även om jag använder dem ibland)...
Angående Xtreme lead´en...
Musikbörsen hade en begad för 3995:- så jag testade den, och visst - den lät väldigt bra, men eftersom jag är väldigt ovan rackenheter överhuvudtaget och var lite småstressad så blev det bara att jag satt och letade igenom presets. Hur är den att programmera då? Den hade väl trummspår och grejor också, va? Rätta mig om jag har fel...
Och slutligen, eftersom det här nästan blev en jämförelse mellan rackenheter... vad tycker ni om A-station då?
Jag har bara spelat på K-station, och tycker den låter väldigt bra, och A-station är väl samma maskin i rackformat.. Någon som sett en
begagnad A-station med "trevlig" prislapp? Den borde ju vara bra mycket billigare än K-station, i och med att nypriset är lägre och den har ju funnits ute ett tag nu...
Emu-burkarna är inte jätteroliga att programmera från panel dom heller, men arkitekuren är ju lättare att greppa...
A-Station var ingen kärlek vid första ögonkastet för min del, dom där små switcharna tyckte jag var riktigt hemska... Lät väl OK, bättre än Supernova-serien i alla fall.
Förutom att du inte hittade nåt kul med FS1r då?
Har som sagt en Proteus 2000, och trivs väl bra med den, men jag tycker inte det är samma grej som en FS1r, det var det jag reagerade på... Äpplen & päron lixom... Sen har jag försökt förklara vad jag upplever som skillnaden. Jag kunde ju lika gärna klagat på att FS1r inte har något bra flygelljud
Peter H:
Nej, jag misstänkte det.. som sagt, jag är ovan vid rackprylar överhuvudtaget. Det kanske kommer med tiden? Jag undrar varför det tillverkas så lite rackversioner i stil med MS2000R.. fullmatad med rattar och knappar - saknar bara tangenterna... mer sån´t!
Och angående A-station, har inte sett den i verkligheten än men jag håller med att dom där "switcharna" såg väldigt obehagliga ut. Vanliga knappar som på K-station hade fungerat mycket bättre! Men ljudmässigt tycker jag den låter kanon!
Volantiz:
Det verkar vara ett vanligt omdömme om A/K-station, "visst - gör du trance,så.." men jag håller inte med om det. Tycker den verkar funka till det mesta, faktiskt... men det är väl en smaksak. Vad skulle du rekommendera i den prisklassen då?
A-station var den synt jag tänkt rekommendera först, men den har ju lite begränsningar; läs: 1 ljud i taget och 8 röster. Proteus 2000: 32 ljud i taget och 128 röster. Men A-stationen är nog väldigt kul för att vara en racksynt. Snabbjobbad - och det är inte alls dumt.
krank: ok.. om det inte bara är jag som skrivit så på alla möjliga forum så är det väl fler som håller med mig
. Själv har jag inte hittat många som delar den uppfattningen iom att det nästan bara är sådana som kör som musik som köper dom och då vill försvara sig om att dom minsann gör annorlunda musik.
Jag har mycket i bakfickan att rekommendera.. vad är du ute efter egentligen?
Har inte järnkoll på priser men Waldorf MicroQ kanske kunde va nåt? Relativt överskådlig och snabbjobbad, med tanke på vad den kan. Räcker till lite mer än dom vanliga VA-grejjerna...
Beg. Nord Rack 1/2, beroende på budget, är ju dunderkul att ratta. Inte världens mest flexibla och komplexa, men nåt får man ju offra med ett sånt gränssnitt...
Jag hade ju en MicroQ och den blev inte heller långvarig här - tyvärr måste jag säga. "Klyddig" är ordet. Rörig helt i onödan. Krävdes en hel del manualbläddrande för att förstå de enklaste funktionerna. Nord Rack-syskonen är å andra sidan några av de mest smarta och välljudande syntmodulerna man kan hitta.
Håller med PF angående mQ... Jag hade mycket höga förväntningar på den som inte infriades. Det går att få den att låta mycket bra, men då får man jobba mycket med den. Det är ingen "instant gratification" på den alls.
TR-rack är lite småtrevlig men hopplös att programmera, ett gäng småknappar på panelen och en hel massa gömt under huven som kräver editorprogram.
hmmmm Trinityrack
Tycker både den och jv serien känns hopplöst gamla idag. Tritonrack, xv och motifrack känns ljusår bättre. Till och med cs6r känns roligre, men om det endast är en prisfråga så........skulle jag nog hellre satsa på ngn udda fågel som Kurzweil....dom har ju bra oboeljud
Kul att hitta ett nytt frächt forum.hej på er alla
Oj, mycket inlägg.. tackar för alla svar! Svarar lite på alla samtidigt här..
Vet inte direkt vad jag är ute efter, men gärna något lite annorlunda.. typ en Evolver, som jag i o f redan bestämt mig för att köpa. Har aldrig sett den nämnas här, men på många andra forum/mailinglistor är folk helt lyriska över den.. och jag gillar det jag hört!
Men förutom den.. tja, jag vet inte. Anledningen till att jag var och nosade på begagnade rackgrejor är att jag pluggar och har begränsad ekonomi.. även begränsat utrymme för den delen!
Vad det gäller musiken jag gör/vill göra så är den ganska bred... några exempel - electronica a´la Anthony Rrother, "soundtrack-musik" (typ Vangelis/Blade runner), goa/trance, en del ´extremare´ musik.. typ metal, powerelectronics, dark ambient.. Ja, en hel del
Angående A-station.. har hört att den bara ska kunna spela en ton i taget, men så hör man att den har ´8-voice polyphony´.. förlåt en stackars nybörjare men innebär inte det att den ska kunna spela 8 toner? Jaja, skratta åt mig bara
Nordlead har faktiskt dykt upp i mina tankar, men 3:an är ju alldeles för dyr och ettan verkar för begränsad.. en begagnad Nordlead2 kanske... klaviatur eller rack... Har aldrig testat den, och kanske är den lite dyr (även begad) men den är ett alternativ helt klart...
Waldorf MicroQ och Trinity är jag inte alls insatt i vad det är för synthar... ska nog ut och leta lite på nätet. Några åsikter om dessa förutom vad som redan sagts?
Nord Modular kanske kan vara något?
Om du vill låta som Anthony Rother hela dagen lång så är den bäst. Editorn bör egentligen inte skrämma dig, den är mycket lättjobbad.
Angående fs1r-debatten:
PF<<
"Editorer finns, men hur kul är det? Jag tycker Native Instruments FM7 är en långt bättre synt på alla sätt och vis"
Same thing but different, fm7 är väl inget man direkt kan kramas med heller
Nord modular... har aldrig varit så intresserad av den, men jag surfade runt lite om den sedan ditt inlägg och måste erkänna att jag är mer sugen på den nu (nej, inte på grund av att Anthony Rother använder en... om han nu gör det )
Det som får mig att inte tycka om den är att man måste sitta vid datorn för att editera, å andra sidan är det ju det som gör att den är så flexibel... man får väga det för och emot.
Har egentligen bara hört gott om den så det är konstigt att jag inte nappat lite förrän nu...
Vad kostar de olika modellerna (rack,keyboard,micro)?
Clavia Nord Modular Rack
Utbyggd med expansionen som ger dubbel DSP-kraft.
Vill du använda mycket polyfona ljud så är expansionen ett måste.
I nyskick! (plasten kvar på displayen t.o.m.)
Med manualer och kartong.
Pris: 8500:- + frakt
Länk
Clavia Nordmodular key+väska
Fint skick m. manual.
Pris: 10500:-
Länk
Lite begreppsutredning jag kan bjussa på;
A-station är polyfonisk med 8 toner. Det innebär att den kan spela 8 toner.
Den är dock monotimbral, vilket innebär att den bara kan spela en enda klang. Med en klang menas ett ljud. Med en ton menas en tangent. Så... 8 tangenter kan ljuda på samma gång, fast bara med samma ljud.