- krank
- Medlem ●
Lätt nostalgisk blir jag när jag fortsätter på min första tråd någonsin här på 99musik
Har sett ett par beggade FS1r på diverse sidor nu på slutet och har blivit lite sugen. När jag sedan funderar på att sälja min DX200 som jag tycker står outnyttjad alldeles för ofta "måste" det ju komma något nytt att fylla "FM-tomrumet" med..
Att det är jobbig att programmera vet jag ju vid det här laget.. men HUR jobbig? Ni som har en, gör ni några egna ljud med den eller är det bara presets som gäller?
Är det inspirerande att jobba med överhuvudtaget? Finns det några samples på nätet?
Vi snackar lite mer om den här synthen, va?
Shoot!
När man läser specarna så verkar det ju vara en helt osannorlikt cool synth...
Jag förstår att din DX200 inte används - den är väl som en AN200 - måste editeras från en dator om man vill komma åt mer än de 8 viktigaste parametrarna. En FS1r är väl fullt programmerbar från fronten även om jag hellre skulle få mina inälvor utslitna av en medeltida bödel än att programmera den på det viset.
Jag tog hem ett par demo-snuttar på en sådan och blev klart imponerad. Det verkar vara en ball maskin om man kan acceptera att den är mer komplex än en månlandning. Man kan nog skruva till ljuden bra utan att behöva känna det som tortyr, men det är surt att känna att man har en massa kunktioner man inte begriper.
Ett bra inlägg, Parakeet - och du lurade mig nästan på ordet "kunktioner", i sitt sammanhang såg det seriöst ut och det är tidigt (för mig) så hjärnan har inte vaknat än. Tänkte att du använt ett seriöst ord eller nå´t!
Hursomhaver; Global Motion här på forumet är frälst vid sin(a?) FS1R, och sålde en till mig för ett tag sedan. Jag trodde jag skulle förundras, men det gjorde jag inte. Jag tyckte den hade ett fruktansvärt gränssnitt och ville inte alls jobba med dator-editor. Jag laddade nämligen in (det jag fått med) och hem (det som fanns på www.yamahasynth.com eller var det nu var) - till Mac å allt - men det var klyddiga gränssnitt även där. Inte inbjudande ens för en synthuligan.
DX200 däremot, där har du väl en massa riktigt schyssta editorer med från köpet? Den där DX7-på-skärmen-historien, har du inte det programmet? Det tyckte då jag verkade hur kool som helst - samt att den kan läsa alla DX7-ljud.
Detta kan även FS1R, men med den kände jag bara "jag orkar inte". Kanske får man samma känsla av DX200? Kanske har Yamaha misslyckats.
Annars kan jag rekommendera den gamla goa Yamaha TX81Z som är en pålitlig 4-operatorers FM-synt i rack, med genomtänkt layout - den kan man faktiskt jobba med "as is", tro´t eller ej. I jämförelse med FS1R är den rena Minimoogen av överskådlighet. Fast den låter ju inte så kul med dagens mått mätt. Man måste koppla den till en mixer och använda effektenhet för att den ska komma till liv. Igen. Simpel; 8 röster, 8 ljuds multitimbralitet. But yet effective.
Om man nu vill ha hårdvara.
För annars heter den bästa FM-synten Native Instruments FM7. Den kan läsa alla gamla ljud, men skapa nya förunderliga och feta ljud i rena Matrix 12-klassen.
Man vill *inte* jobba med en TX81z från frontpanelen, inte om man har alternativ. Hyfsat krångliga menyer, och framförallt två +/- -knappar som inte repeterar, utan man får trycka på dom hur mycket som helst om man ska ändra mycket på en parameter.
Bra synt för pengarna dock, och underskattad (som FM-syntes i allmänhet). Fantastiska basar, och det är förmodligen den kyligaste synten jag ägt (Kawai K5/K5000 är någonstans i närheten).
FS1r har jag aldrig ägt, men menysystemet var ganska hemskt när jag testade det. Men något bättre än TX81z, tack vare rattar och fler knappar. FM i sig är aldrig lättprogrammerat, men FS1r är snäppet värre, pga mer avancerad arkitektur.
Ett alternativ kan ju vara en SY/TG77 - den mest lättjobbade FM-synt jag stött på, och kan faktiskt en del saker som inte FS1r kan (även om det motsatta också är sant). Bisarra digitala resonansfilter, rom-samplingar och effekter är ju också trevligt jämfört med TX81z. Och klart imponerande i racket! 3U + widescreenskärm.
Parakiten har en SY77 om jag minns rätt.
Ytterligare ett alternativ kan ju vara en Casio. Alla borde äga minst en CZ-synt! Lite som en TX81z, men lättare att jobba med, och lite vänligare ljud. Inte särskilt djup syntes, men kul. (Undrar om detta är nog för att få PF att tipsa om VZ-1?
)
Apropå lättjobbade FM-syntar. DX7 (och dess efterföljare) är en av dom mer lättjobbade maskinerna.
Man har vänstra handen på "data entry"-slidern, och trycker på de olika knapparna med den högra. Det finns en knapp till varje parameter, förutom EG-rate & EG-levels där man får trycka upp till fyra gånger för att komma åt alla stegen i envelopen. De sex första knapparna tänder/släcker operatorerna så att man kan lyssna på de olika operatorerna för sig. De aktuella värdena visas på displayn.
Det är inget dumt interface Yamaha klurat ut, och det går därför snabbt att ändra i befintliga ljud. Att förstå syntesen i sig kan däremot vara klurigare.
hmm.. SY/TG77 verkade rätt trevlig faktiskt. Intressantare än TX81z, tycker jag det verkar som. Vad får man ge för en så´n? TG77:an är nog snäppet intressantare p g a jag är inne på rack-grejor just nu.. behöver snygga till lite här hemma!
Har "alltid" diggat FM-ljud så något måste man ju bara skaffa.. En DX7:a känner jag faktiskt inte för att köpa, av någon anledning..
Casio-syntharna har jag överhuvudtaget aldrig haft i tankarna... har alltid förknippat Casion med leksaker
Tydligen får jag revidera mina åsikter - Casio verkar ju ha en strong following här på 99:an.. Men man brukar inte se sådana begagnade speciellt ofta, va?
Vore kul om GlobalMotion kunde ge annan bild på saker och ting. Hur arbetar du med din FS1r?
Kan heller inte svara på varför jag knappt använder min DX200... tycker den låter bra, men av någon anledning inspirerar den mig inte och tyvärr vet jag inte ens varför... det finns ju rattar att vrida på och allt, men nej - några längre stunder blir jag aldrig sittande...
"Har "alltid" diggat FM-ljud så något måste man ju bara skaffa.. En DX7:a känner jag faktiskt inte för att köpa, av någon anledning..."
Krank : Jo, det är sant. Det är klart att det finns roligare FM-maskiner än DX7:an. Själv hade jag nog köpt någon av efterföljarna (DX7IID t.ex.) för att slippa bruset och för att få bitimbralitet och stereo. Har läst att DX7II:orna har flera LFO´s också (förmodligen en per röst istället för en för allting) - bara en sån sak kan höja upp ljudet rejält och göra det mer levande.
Vad gäller interfacet skulle jag inte vilja byta ut min DX7:a mot något motsvarande i rack. Då skulle jag förmodligen göra ännu mindre ljud än vad jag gör nu.
Vet faktiskt inte vad en TG77 kan tänkas kosta nu, men förmodligen omkring 2000-2500? Den kan väldigt mycket mer än både TX81z och DX7. Rätt komplex syntmotor i botten, med en hel del ovanligt, men trevligt, godis som loopbara envelopes, 3 feedback-loopar och möjligheten att köra ROM-samplingarna genom FM. FS1r kan å sin sida sånt som TG77:an inte kan, och har väldigt mycket bättre effekter och filter. Jag kan ordna lite TG77-samplingar om det skulle vara intressant.
En CZ101 eller -1000 får man för kring tusenlappen, vilket ju är löjligt billigt. Klart kul synt i mitt tycke och bör inte vara omöjliga att få tag på med lite ansträngning. Med det priset tycker jag egentligen att alla syntsnubbar borde ha en CZ i samlingen... VZ-1 är rätt annorlunda, mer som en DX7. Rätt svårjobbad, men har en del kuliga ljud, speciellt om man gillar digitala klanger. Ser stilig ut i mörkret också: fet blå display och röda dioder är ju aldrig fel..
Sen går det efter vad jag förstår att köra rätt skojiga FM-grejer på Nord Modular. Clavia har en egen DX7-till-NM-konverterare, så de har konverterat en jäkla massa presets. Kan ju vara värt att undersöka? Två flugor i en smäll så att säga...
Lite TG77 mp3:or vore väldigt trevligt. Har du lust och tid får du gärna slänga upp ett par
Angående modularen så har jag faktiskt inte tänkt på den i sammanhanget överhuvudtaget, men nu när du säger det så! En vanlig nord modular är tyvärr lite över min prisklass för tillfället, trots att de gått ned en hel del... En micro har jag ju varit sugen på länge... är lite tveksam när det gäller interfacen på den bara, men kan man tänka sig att köpa en FS1r så kanske det är en baggis?
jag har en SY77:a som jag tyvärr inte använder till mycket annat än mammaklaver. Fast den är gosig att spela på. Jag brukar ladda in lite ljud då och då, men jag gör inga egna ljud på den. Varför? Jo, för att den är så komplex och jag verkligen hatar att sitta och bläddra i menyer. Hade den haft rattar däremot, då jäklar...
Den låter bra även om den bör hålla sig borta från instrumenhärmande ljud. Som Pf en gång skrev: "den har förmodligen världens sämsta preset-piano...". Jag är beredd att hålla med.
En TG77 borde gå loss på mellan 2000 - 3000:- En SY77 kostar runt en tusenlapp mer.
Hehe. Det jag menade med SY-pianot var väl att det var så dåligt eftersom det gjorde anspråk på att vara ett piano. Det gör inget av fabriksljuden i D-50´n. Piano-fifty var väl användbart i lite tidig house då det begav sig. Kanske var det som användes i tidiga Lisa Stansfield-grejer? People Hold On osv? Eller var det Yazz? Hmm... D-50 är väl annars en av de syntar som då jag tycker har ballast fabriksljud. Rocket Scientist-nivå på den programmeringen, nästan. Man uppfann ljud som gav synten en för vanliga dödliga syntar en helt ny ljudbild. Det tycker jag fortfarande är ballt. D-50 är min all-time-favourite stå-och-jamma-med-synt. Lotsa bang for da buck.
Jag tycker inte att TG77:an är så farlig att skruva ljud på. Mycket menyer, visst, men det går ändå hyfsat lätt om man har lite grepp på FM-syntes. Definitivt lättare än på TX81z och FS1r. Men visst, "riktiga" ljud ska man hålla sig borta från, om det inte rör sig om epianon eller orglar (fast det gäller ju de flesta sorters syntes, stråkar på analogsyntar är ju inte så hippt heller).
Apropå programmerare, så ska i princip alla Yamahas FM-syntar gå att styra med rattar om man har något som kan skicka Sysex, typ Peavey vad-den-nu-heter-1600. Någon som vet om de nyare rattburkarna klarar Sysex, eller om de bara skickar CC?
Jag har ingen Nord Modular (vill ha en, men har inte råd, och har dessutom Reaktor, så behovet är egentligen inte så stort), så jag har inte en aning om hur många röster man kan tänkas få ut. 10-15 stycken med enklare struktur kanske, 1-4 med lite mer avancerade grejer? Har suttit och lekt med kompis´ micromodular, och jag tyckte inte att interfacet var något hinder, snarare tvärtom.
Ska se om jag har tid att fixa lite tg-ljud också.
En av de saker jag ångrat mest i mitt liv är att jag sålde min SY77:a. Grr.
Visst var den omständig att programmera, men det gick an. Tyvärr satt jag mest och pillade med JP8000 då så jag hade lite fel referenser. Men vilken synthesmotor! Den gick inte av för hackor. 3 användarprogramerbara feedback-linor om jag inte minns fel, har också för mig att man kunde få den att göra saker som 48dB resonanta lågpass som verkligen var självoscillerande (vad det nu är bra för, men det brukar alltid nämnas på vintagesynth.com om nån synth kan det så... Självoscillation är ju helt värdelöst, särskilt på en synth som producerar sinusvågor som grundvåg).
Om man har en så flexibel FM-synth skulle man behöva ett par tusen rattar för att programmera den, och det skulle förmodligen bli ännu mindre överskådligt än det inbyggda interfacet.
Om du inte är helt beroende av midi och funderar på att inhandla nåt sånt igen så rekommenderar jag att du kollar in en EX5 istället.. sett såna gå extremt billigt flera gånger den senaste tiden. Verkligen skitbra ljud! Inte så jätteknölig att göra ljud på.. och e grym på FM.. och VA (en halv an1x).. och VL.. å lite AWM2 på det.. åså har den en sampler på det. Riktigt bra klaviatur dessutom.. samma som triton.
Yamaha kan det där med klaviaturer. Det är som att köra fingrarna i ett smörpaket.