Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om EMU E4XT Ultra kan svaras HÄR

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 12:23

Yo!
Har precis köpt en emu e4xt ultra och har några frågor som jag är säkert på att någon emu-nörd kan knäcka lätt som en plätt här inne!

1. Jag äger en gammal god e64 med en inbyggd hd på 2gb. Den har jag fyllt med folders/banker/presets som jag vill fortsätta använda. Jag vill ju sälja min e64 men jag vill kunna använda alla mina ljud i min nya e4xt ultra. På min fråga ”Kan jag scsi-koppla ihop dessa två samplers och överföra ljuden utan problem?” har jag fått olika svar typ ”Eftersom e64 och e4xt ultra har samma scsi-id.nr och inte går att ändra så funkar det EJ”. Har även fått svaret ”jo, du kan ändra scsi-id på samplersarna och på så sätt kan du göra det” och DETTA svaret: ”nej, du måste ta ut hårddisken ur din e64, sätta scsi-chassit på och läsa in ljuden i e4xt:n från den ”nya” externa hårddisken...” Jävla musikaffärer :/

Min förvåning är mest att folk jag har frågat verkar aldrig ha hört frågan förr. Det borde väl vara en ganska vanlig företeelse, att folk vill spara sina gamla ljud och använda i sina nya burkar. Eller?

2. Jag behöver köpa en snabb cd-rom till min nya e4xt ultra. Hur snabb cd-rom kan samplern hantera? Vilka märken funkar? Ni som har en cd-rom till emu över 40x, vad heter dem? Ge gärna detalj-exempel på märke, var man kan köpa osv.

3. Hur bra är emu’s RFX-effektkort? Är det värt 10000 spänn? Finns det någon lista över presets? En liten recension av någon användare hade uppskattats.
Effekterna som redan finns i e4xt:n, är de godkända? Reverbet ”funkar” i LIVE-sammanhang, typ?

Kommer inte på mer frågor nu, men jag har ett par på lut.
Tack för de/den som svarar!
TLN

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-26 12:53

Lite tankar: En hårddisk på 2 gb är ju fortfarande klart respektabel i samplersammanhang. Dessutom vill du inte att den som köper din E64 ska använda dina samplingar. Eller hur? Kort sagt; skruva in den i din Ultra. Det skulle jag gjort. Se´n kan man ju komplettera med extern hårddisk & CD-romlösning i rackenhet. Sådana säljs av www.musicstorekoeln.de exempelvis. I olika utföranden. Jag har inte så stor erfarenhet av RFX, men jag har hört att den inte ska vara så fet som E-mu påstår. De inbyggda effekterna i samplern funkar, som du säger, men är inte lika spännande som t ex de effekter Yamaha´s A-serie erbjuder. För lite enkla reverb här och där så bör de kunna funka helt OK. Men i fallet RFX tror jag hellre på en eller två externa burkar - 10.000:- är väldigt mycket pengar; två goda externa effektenheter bör inte kosta dig mer än 6000:- - och då kan de t om vara helt nya.

• Oregistrerad
  • 2003-02-26 13:09

Tack för ditt svar.

Min tanke är att använda 3.2 gb hd:n som sitter i e4xt:n. Jag behöver faktiskt den där extra gb som den ger mej. E64 har jag tänkt att göra mej av med inkl hd:n som sitter i.
Mitt önskemål är att kopiera över dessa 2 gb till min nya hårddisk.

tln

Vill minnas att det ska gå att ändra SCSI-id på en E64...

Annars vore väl det enklaste att backupa filerna på en dator, för att sedan skicka över dom till Ultran? Visst finns det väl program som kan läsa Emu-samplingar?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-27 08:44

Hej,

Hade en EMU 6400 tidigare när man körde hårdvara och gjorde precis samma sak. Det strulade för mig en massa när man delade hårddisk men det gick.

NU var det två år sedan men jag har för mig att man gick in i Master Meny (Master Setup?). Sedan väljer du Setup. Där finns ett alternativ som heter SCSI eller dylikt. Där kan du sätta vilket ID som EMU samplern ska ha.
Tänk på att ta bort SCSI termineringen om en sampler sitter mellan disken och EMU´n. Där är det nog bara att testa sig fram.

Hoppas det löser sig. Annars finns ju alltid fegvarianten att koppla till en extern SCSI disk och köra Back-Up kommandot under Master Meny/Disc/.

D.

• Oregistrerad
  • 2003-02-27 20:21

Mer frågor...
På EMU´s hemsida finns en hel "radda" med kompatibla cdrom-enheter. Jag har tröttnat på min gamla apple 3x cd-rom och vill nu ha en snabbare variant (32-40x).
Har pratat med databutiker, letat på internet men det varkar vara väldigt svårt att få tag på. Alla rycker till när jag säger orden "extern" och "scsi", det uppskattas inte alls tydligen.
De vill hellre höra "intern IDE" och "USB" tror jag...
Var kan jag hitta en passande cd-rom till min e4xt? Beggat?

Jag tjackade e4xtn i Sthlm och ska få hit den (Malmö) i helgen men jag har redan kollat att man KAN ändra scsi-id:nr på BÅDE e64 och e4xt.

Betyder det att jag KAN överföra filerna från e64 till e4xt utan att gå via datorn eller ta ut hårddisken ur e64, osv?

Ursäkta om jag är tjatig i denna frågan :rolleyes: , men tills jag har fått ett svar så ger jag mej inte.
Det finns ju kungar på området här inne så jag väntar tills de har dykt upp.

Thanx
tln

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 20:38

The Last Ninja : Har inte använt någon av samplerna, men vad gäller SCSI-kedjan så borde det ju fungera eftersom samplerna har var sitt unika SCSI ID-nr. Prova, är mitt råd.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-27 22:08

Kommer att fungera om du är vaksam med termineringen och att du inte ger någon EMU eller HD samma id.

Angående extern cd-rom så kan du ju kolla in beg mac annonser, där brukar det gå att hitta sådant.

JME (http://www.jmedata.se/) säljer SCSI cd-rom spelare också.

D.

• Oregistrerad
  • 2003-02-28 01:03

Fick detta svaret av JME:
-------------------------
Hej igen.

Tyvärr.
Vi tycks ha gått ifrån SCSI helt.
Vi har endast USB-2 och FW.

Med vänlig hälsning
JME DATA / Kundtjänst
-------------------------

Lite vansinne va? Ska man skämmas för att man har LP-skivor hemma oxå?
Men jag tackar för svaret och ska kolla upp mac-annonserna.
tln

SCSI-prylar börjar bli jäkligt ovanliga. Kolla in Iomegas web-shop tex...

1
Bevaka tråden