Yo!
Har precis köpt en emu e4xt ultra och har några frågor som jag är säkert på att någon emu-nörd kan knäcka lätt som en plätt här inne!
1. Jag äger en gammal god e64 med en inbyggd hd på 2gb. Den har jag fyllt med folders/banker/presets som jag vill fortsätta använda. Jag vill ju sälja min e64 men jag vill kunna använda alla mina ljud i min nya e4xt ultra. På min fråga ”Kan jag scsi-koppla ihop dessa två samplers och överföra ljuden utan problem?” har jag fått olika svar typ ”Eftersom e64 och e4xt ultra har samma scsi-id.nr och inte går att ändra så funkar det EJ”. Har även fått svaret ”jo, du kan ändra scsi-id på samplersarna och på så sätt kan du göra det” och DETTA svaret: ”nej, du måste ta ut hårddisken ur din e64, sätta scsi-chassit på och läsa in ljuden i e4xt:n från den ”nya” externa hårddisken...” Jävla musikaffärer :/
Min förvåning är mest att folk jag har frågat verkar aldrig ha hört frågan förr. Det borde väl vara en ganska vanlig företeelse, att folk vill spara sina gamla ljud och använda i sina nya burkar. Eller?
2. Jag behöver köpa en snabb cd-rom till min nya e4xt ultra. Hur snabb cd-rom kan samplern hantera? Vilka märken funkar? Ni som har en cd-rom till emu över 40x, vad heter dem? Ge gärna detalj-exempel på märke, var man kan köpa osv.
3. Hur bra är emu’s RFX-effektkort? Är det värt 10000 spänn? Finns det någon lista över presets? En liten recension av någon användare hade uppskattats.
Effekterna som redan finns i e4xt:n, är de godkända? Reverbet ”funkar” i LIVE-sammanhang, typ?
Kommer inte på mer frågor nu, men jag har ett par på lut.
Tack för de/den som svarar!
TLN