Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fåniga synthnamn

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-30 14:16

Allmän reflektion en slö måndageftermiddag:

Har länge retat mig på fåniga synthnamn...
EMU: Mo´Phatt, Planet Phatt
Ensoniq: Fizmo
Octave: Kitten
Quasimidi: Rave-o-lution

Jag menar, va faaan...synthar ska heta XYZ7651...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-30 14:31

Ptja, sett med dagens ögon så är ju varken Juno eller Jupiter så koola namn heller. Fantom; Andromeda. Är det bra namn? Man kan undra.

Juno och Jupiter är i alla fall gamla romerska gudar, och det är ju hur fränt som helst, vid profetens skägg!

På tal om profeter... Prophet V då? Nog tycker jag att de gamla syntarna hade fräna namn, de associerade till mäktiga och grova grejer.

Nu skall syntarna heta hippa och trendiga saker. Fizmo, vad tänker man på? Alkoläsk eller tuggummi.

Fantom? En skugga av de mäktiga Jupiter- och Juno-syntarna.

Mo-phatt? De kan ju inte ens stava till "fat" nuförtiden. Det är inte bra, men det är modernt. Jag associerar till någon storväxt, vilt pekande afroamerikan (det får man väl skriva?) som med guldkedjor och krimskrams, rabblar och stönar fram något ohörbart om knark, pengar och hur svårt livet är i "hoodet", ståendes framför ett krombehängt och studsande vrålåk.

Synthex? 80-tal, framtid och ett ord som skulle associera till dessa moderna instrument.

Tycker gott att syntar kan få riktiga namn. Det är som med bilar, vem fan blir glad av beteckningen "850 GLT", "9-3" eller "A6"? Näe, tacka vet jag namn som "Baracuda" och "Dictator". Sa någon "Ibiza"?

"Neptune" är föstås rart

Gillar annars "Roland XP"... "Triton" och "Andromeda" låter också tungt, men äldre namn är kanske coolare ändå - en del i alla fall. "Jupiter" gillar jag och "Juno" låter på något vis otroligt synthigt!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-30 23:02

De enda synthnamnen jag stör mig på är dom som anspelar på "härliga" synthar.ex
Mc-303,SH-32,CS1x och definitift OB-12....

Gillar:
Machinedrum, Xpander, Bit One och Mono/Poly....

Fairlight är det snyggaste märkesnamnet!

Enapa: Utan tvekan

Jag gillar ryska synthar där man får gissa vad det står:

Nu vet vi ju alla att det där är en Polyvox, men ändå...

Stor version.

Seriöst jag tycker Korg t3 låter som en synth gjord för män, bara t3 låter lite halvfarligt

Kurzweil då, k serien har dom hållt på med sen åttiotalet.

Säger bara "Wavestation". Känn på det! "WEJWSTÄSJEN". Så oerhört seriöst namn, låter verkligen dyrt och sexigt också.

Jag vill inte riskera att bli anklagat för hets mot folkgrupp, men vi skall nog vara evigt tacksamma för att det inte finns syntar med finska namn. Tänker själva en Roland Jupiter 8 som det stått "Pekka Juppitteikkkalajnen 8" på!!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-07-01 11:58

Sidstation är ett snyggt namn när det sägs på svenska, jag gör alltid det.
Det och vågstation....

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-01 12:47

drdreas: du kanske skulle vilja se en Korg Terminator?

Jag tycker synthesizers.com är ett mäkta fånigt namn. Och future-retro 777 är jobbigt att säga på svenska. Sen är det jobbigt med namn som inte passara bra att försvenska, t.ex. sätta i bestämd form: "Hörru, höjer du SIDstationenenenen en sväng?" Då får man göra som apan och säga det på svenska helt och hållet helt enkelt. Technosaurus är störtlöjligt.

Bra synthnamn tycker jag är
Moog, lite smart också hur de gjort med micro-, mini-, multi-, memory-, poly- osv.
Buchla, ingen jävel vet hur man säger det.
Serge, vet inte varför riktigt.
Sequential Circuits är inte så dumt det heller, Prophet låter coolt.

Tycker modulsystem ska ha siffernamn så det är lite lättare att hålla rätt på vilka serier det är och vilka moduler som är vilka osv.

Glöm inte "Source", "Roughe" och "Opus3". En Korg Terminator skulle jag vilja se.

Eller Apollo och Lyra. Eller Liberation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 16:12

Här är några synthnamn/trummaskiner som jag tycker är fåniga:
Paia
PAiA Fatman (både företags namn och synthnamn)
PAiA Gnome
Future Retro Mobius (Både företags namn och synth. Synthnamnet låter som en mobiloperatör.)
Korg MiniPops 35
Korg MicroPreset
Korg Lambada
Moog Minitmoog
Moog Concertmate MG-1
Oberheim Prommer
Roland Saturn 09 (Kanske ett coolt namn om det var en stor maffig synth)
Sequential Circuits Fugue (Ful italiano sizer)
Sequential Circuits Prelude (mer italiano)
Steiner Parker Synthacon (Allt som börjar med Syntha...)

MVH
Magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-01 16:30

Hahahaha!!! Ja, Korg Lambada var verkligen fånigt! Synd att den inte heter det.

Lambda tycker jag är OK i kombination med syskonen Delta och Sigma.

Jag lovar att det säkert finns en Korg Lambada. Floppade dock rejält eftersom den bara hade femtielva olika patterns av bossakomp.

"Eller Apollo och Lyra" Känner inte till dessa syntar. Är det Moog?

Korg Lambda:

Jag fick låta byta lambdasonden på en bil en gång. Utan bossanova-komp.

Apollo och Lyra är Moogsynthar som aldrig blev mer än prototyper.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-07-01 20:57

WASP är ett namn som passar bra! här är den lilla rackaren :

alla dessa moogar nämnda och inte den som jag tycker har coolast namn.. även om den här tråden handlar om fåniga syntnamn så tycker jag att den ska nämnas för att folk ska få smaka på namnet.. moog sonic six. Det är ett namn som jag verkligen tycker känns rätt!

Fåniga syntnamn.. kolla in de flesta mjukissyntarna

Sonic är ju en blå igelkott ju!

Undrar förresten vad 6an kommer sig av... Vet att det fanns en Sonic V från ett annat företag nån gång. Annars brukar ju siffran kunna ha med röstantal att göra.

WASP eller W.A.S.P? Skit samma, de är lika fräna båda två. Fast jat trot inte att W.A.S.P. skulle använt en WASP.

Moog Sonic 6 var ju blå. Och Sonic 5 var en annan moog-modell. Både "Apollo" och "Lyra" klingar bra i mina öron - grekisk mytologi. Fränt!

De där datasyntarna har ofta patetiska namn som låter väldigt imponerande, tag "Reaktor" till exempel. Synd bara att man kan köra dem på en skten PC och att man duttar dem med musen. Hade de krävt en superdator så hade namnet gjort dem rättvisa. En synt med ett sådant namn som Reaktor borde vara en gigantisk pjäs som har en kontrollpanel värdig ett kärnkraftverk.

Näe, jag vill se en Roland Gladiator, Korg Terminator Plus, Yamaha Deflorator och en Oberheim Dictator. Annars är det rätt charmigt med syntar var namn skall påminna om vad man kan göra med den, Solina "String ensamble" till exempel. Eller Rapman för den delen...

Det koolaste namnet i alla kategorier? Moog Taurus. Så hårt och mytologiskt, inget snack om att den skall kunna låta som en flöjt, gitarr eller något annat fjolligt, bara ren potens.

FWIW: Fizmo kommer av PhysMo, PHYSical MOdelling. Bob och hans kompis Billy hade konstruerat ännu ett fantastiskt och revolutionerande synthchip och tänkt ut ett teknistiskt namn till det. Sen blev dom väl tvugna att ta bort själva physical modelling-grejet ur syntmotorn på Fizmo för att Ensoniq:s marknadsföringsableitung inte trodde att det fanns någon marknad för sådant...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-03 01:07

And POFF they went...

stryph: Buchla uttalas på samma sätt som det du kan få på bilen; buckla.

Partybreaker: tack, mistänkte att det var så men var inte säker.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 02:30

Rolands "Sound Canvas" är ett helt OK namn, faktiskt. Synd bara att burken inte lever upp till namnet.

Att använda "Virus" är ju helt rätt av Access. "Virus" låter genomträngande, giftigt och nästan lite motbjudande. Helt klart intressant. Ljuden låter oxå genomträngande, giftiga men inte alls motbjudande!

TLN

Visst kan Jupiter, Promars o.s.v låta coolt, men inte glömmer man de gamla fåniga namnen som Opus (Synthen, inte seriefiguren) och OSCar (Synthen, inte Oscar Wilde)
OK, Synthar har en viss tendens att få ganska fjantiga namn idag, men det vet´e tusan om inte Opus klår Mad mouse ändå...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-30 15:53

OSCar låter lite så där. De skulle ha skrivit ut hela istället:

Oxford Syntheziser Company! Ar... Hmmm. Det lät inte så bra när jag tänker efter...

Jag gillar inte Rave-O-lution 309. Det är töntigt!

Bevaka tråden