Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Polysix

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 16:31

Alltså det första man ser när man beger sig ut... är det en massa snö eller något som ligger slängt i snön? Något att spåna kring är i alla fall fattigmansprophet´en, Korg Polysix. Mysig varm och go, precis så som man vill ha dem. Men svårstyrd?

Har testat en sån för ganska länge sen.. Den är rätt så varm men ganska tunn. Och så har jag hört om att det är vanligt med batteriläckage på Polysix.. Jag skulle faktist föredra en Juno framför en Polysix.

Själv så vill jag ha en Mono/Poly istället. 4 noters polyfoni räcker gått för mig om jag nu vill spela accord eller nått på den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-30 17:20

M/P har 4vco och Polysixen har 1, men minne och polyfoni är inte så tokigt! Jag skulle vilja ha en polysix att kompa min M/P med :rolleyes: då skulla man må!

nu hänger ja inte riktigt med på vad som sägs här... polysixen har en liten stackars VCO per röst (dvs. 6 VSO:er + 6 subO:er (finns det nån bra förkortning för såna? )). Jag tvivlar ganska hårt på att M/P har 4 VCO:er om man räknar på samma sätt.. isåfall skulle det va 16 VCO:er i unison läge.. maffigt! Den har väl 4 röster annars va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 18:43

Mono/Poly i polyfoniskt läge låter skit och är svårstämd. Och då har den bara fyra enkla VCO´er. Den ska man köra som monosynt, helt klart. Jag tycker Polysix är döfet och mycket varmare än Juno-60 t ex (subjektivt). Vet inte varför, kanske är det den mjuka chorusenheten. Polysix är härligt syntig på något vis.

Edit: Varför skriver jag PolySix, den heter ju Polysix.

Edit II: Den har en alldeles hemsk efterföljare, kallad Poly-61.

[ 30 December 2002, 18:45: fixat av: PF ]

Trevlig låda, men tyvärr saknar den midi och cv/gate... Bra livesynth med gott ljud och framför allt träpaneler

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-30 19:35

Fel av mig Polysix har en osc per röst som monopolyn det blir 6-4 i oscilatorderbyt.

Varför hackar alla på Poly-61? Har aldrig haft någon, men jag testade en i en affär. Tyckte att den lät rätt bra. Den lät inte på något sätt unik, men den lät inte heller dåligt. Men visst, rolig är den inte. Fast många typiska analogsyntsljud finns där och den är billig. Men att den saknar MIDI suger. Fast senare modeller hade MIDI, men de är inte så vanliga.

  • Medlem
  • 2002-12-30 21:19

Polysix är mkt fetare och rundare än juno60.
Varför kan jag vara så säker på det?
Jo, jag hade båda syntarna på ett invisiblestativ för 3 år sedan. Korgen är superb på ambienta pads och har ett underbart ljud som närmast besläktas med den anrika ps serien. Junon å andra sidan har betydligt mer attack och fokuserad ton medan polysixen är härligt lofi i ljudet.
Korgen styrka är som PF säger är chorusenheten, framför allt ENSEMBLE effekten, mmmmmmmmm den e go den.

Citat:

quote:Polysix är mkt fetare och rundare än juno60.

Håller emot. Inget är varmare än ljud 17 i en Juno-60. INGET.

Polysix choruset gillar jag betydligt sämre, mera "stråkmaskinschorus". Fast vissa gillar det. Smaksak.

Anledningen att Poly-61 suger är samma anledning som gör att Juno-1 och Juno-2 suger mot Juno-60: Digitala envelopes.

Why is that?

Jo det är så att ett analogt envelope är i princip en kondensator som laddar ur sig över en resistans. Det blir en spänning som sjunker beroende på strömmen över kondingen men strömmen över kondingen beror på spänningen över resistorn... nja på vanlig svenska så blir det LOGARITMISKT och INTE linjärt.

Medans tidiga "vi försöker stoppa in lite digitala kretsar" syntar hade oftast/alltid LINJÄRA envelopes.

Därför kan man få ett pheto-ljud på min Juno-60 men försöker man ratta in "samma" ljud på min MKS-50 (som är rackversionen av Juno-2) och som då "i teroin" skulle låta "likdant" låter det superduper tråkigt på grund av de linjära envelopesarnassarna.

Det är så vitt jag vet EXAKT samma problem/skillnade mellan Polysix och Poly-61.

/Z

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-28 16:32

"Hej! Jag heter Yamaha CS80! Kallade du mig tunn eller!"

http://www.synthfool.com/images/cs80ad.jpg

"Böööh, Fetto! Kallade du oss tunna eller? Vi heter OB8, CS60, Matrix-12, JP8, Prophet 10, Memorymoog, Andromeda..."

USCH! vem har slängt ut Polysixen i kylan??

In med den i värmen igen!

Som Master Zap sa, ?det är en smaksak?.

Korg låter helt enkelt Korg.
Om man lyssnar på en Korg Polyphonic Ensemble från 1976 så finner man redan där grundsoundet i en Polysix.
Själv är jag helsåld på Korgsyntar, min absoluta favorit är Korg Trident ? ägde en mellan 1989-1995. Jag sörjer den än.

Tipsa gärna mig om ni springer på en Trident

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-28 20:50

Jag vill gärna ha en Korg Polyphonic Ensemble !!

Helst en PE-2000 men en PE-1000 skulle kunna funka oxå.

Lasse

Jag förstår dig waveterm

Som Korgälskare har jag stor respekt för dessa historiska ting
JAM hade en Korg Polyphonic Ensemble till salu för ca. 3 månader sedan. 2 dagar fanns den på deras hemsida, sedan var den såld.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-28 21:46
Citat:

quote: Anledningen att Poly-61 suger är samma anledning som gör att Juno-1 och Juno-2 suger mot Juno-60: Digitala envelopes.

ZAP: visst suger dessa dom kanske är underlägsna varelser men inte suger dom, jag har en mono/poly och poly-61 och visst är enveloperna på m/p mkt fetare men poly61 är en duglig synth. Den har inte samma bett som en analog, men så har den typ otroligt steppade parametrar =0 tweakabillyty.

Mono/Poly RULES!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-28 22:21

oj.. det där inlägget var lite mysko

enapa: läs igenom vad du precis skrev

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-01 11:49

"oj.. det där inlägget var lite mysko". Inte alls lika mysko som det faktum att du e uppe kl 06.00 en lördagmorgon Volle...

mårre: det är definitivt inte den första gången heller

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-02 07:53

Hmmm det blev lite kaiko när jag skrev.

Min Polysix har spelats av TOTO på en sverige turné under 80-talet. Den har också råkat ut för lite batteri läckage. Så batteri byte är på G.

Jag gillar själv Polysix ljudet väldigt mycket.

Låter som om den skulle behöva en exorcist...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 08:37

Eller en batterist.

Citat:

quote:Mono/Poly RULES!

Den skriver jag glatt under på - med guldpenna!

/Z

Polysixen är nu lagad men jag kan nog ha pajjat minnes kretsen. Efterssom den inte inte kommer ihåg när jag sparar och hittar på egna patchar.

Jag är riktigt förtjust i den. Har skärmat av effektenheten och nu fått en HIFI P6

kollade du så att alla "banor" var oförstörda efter läckaget?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-04 10:32

Bionik : Ja, det har han gjort.

// encore - smygläser på SAS minsann..

Var ifärd med att fixa klaviaturet på min P6, dvs köpa lite nya ikeapluggar som jag kunde byta mot de gamla som sitter instoppade på undersidorna av tangenterna.
Skruvade isär tangentbordet, gjorde rent dom små ledande lödningarna. Plockade bort de gamla ikeapluggarna. Då slog det mig. Varför. VARFÖR har någon idiot stoppat in ikeapluggar under tangenterna..Jävla bajsskitidiot.

Plockade bort dem som sagt och satte ihop allt igen. Nu spelar alla tangenter förutom några 2-3 längst upp på klaven. Plus att förut så lirade tangenterna som ett ryckigt inställt EQ´ då pluggarna som var olika långa gjorde att tngenterna hade "olika djup". Känns ashärligt nu. Och så käns det som man är asmycket tajtare vilket gör spelet på synthen mycket roligare,

Thumbs up axel!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 14:46

Axel F FTW!

Bevaka tråden