Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg MS-20 vs. MS2000

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det nån som har bägge hemma?
Ja, man ska ju egentligen inte jämföra äpplen med... eh... påsar, men det kunde vara kul att höra en uppfattning eftersom MS2000 skall vara en MS-20 på asteroider :-).

Hur låter dom jämfört med varandra rent grundljudsmässigt?
Vilken är roligast att programmera (fler möjligheter innebär inte alltid att det blir skojigare)?

Förresten, vad är det för nytt i MS2000B, alltså B-et?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-23 12:59

En gammal MS20 har möjligheterna på sin sida, i och med patchkablarna, men den saknar ju allt det moderna som finns i MS2000. Så allt beror nog på vad man har för övrig utrustning; en MS20 är inte särskilt lätt - eller billig - att integrera med en vanlig MIDI-setup, men MS2000 glider in direkt, bara att koppla in och köra. Ljudmässigt finns det nog nästan ingenting gemensamt, MS2000 är mycket snällare och kanske mer padsynt än elak monolitisk lead med modulationsmöjligheter från yttre rymden. MS2000B har: annan kulör på panelen, ingång för XLR-mic samt nya patcher, i övrigt är det samma synt. Korg sade på förra mässan: "Don´t sell your MS2000" om MS2000B, det var bara en liten nödvändig uppiffning för att inte helt slaktas av lillebror MiniKORG (som i princip är en MS2000 den med). Ska du köpa synt för pengarna, köp en MS20, men man är nog mer produktiv med MS2000 om man törs gissa. För egen del är jag väldigt imponerad av MS2000, den är klart häftig med sina blinkande lampor och sin modsequencer. Ett billigare och kanske roligare alternativ till Nord Lead 2 / 2X om inte annat.

Härligt att du tar upp mina absoluta favoritsynth alla kategorier. Hade förmånen att få ha en MS20 på lån av en äldre kompis i över två år. Älskar den djupt och innerligt och är själv på jakt efter ett bra exemplar nu när jag inte kan låna nån längre. Tycker MS20 spöar ex. en MiniMoog vilken dag som helst. Två jävligt elaka resonanta filter som man kan skrämma livet ur grannar och lyssnare med.

Köp, njut och skapa! Skit i MIDI´t. Varför inte testa att spela in, precis som man gör med gitarr? En synth är inte brukningslös utan MIDI. Det ställer bara lite krav på användaren.

Jag har tidigare kört ganska hårt på en ms2000r.. å nu kör jag på en ms10.

MS2000 är helt klart en helt sjukt inspirerande synt när man lärt sig använda den ordentligt.. det tar inte många minuter att göra trevliga ljudlandskap osv. Med hjälp av denna och en distpedal så har jag gjort bland de mest förbannade ljud jag nånsin hört.. en underbar liten synt är det!

MS10.. nja.. en helt annan grej.. ljudet låter mer levande.. inte i närheten av lika breda ljudmöjligheter.. men de ljuden den kan göra gör den väldigt bra! Speciellt sköna brusiga skrikande ljud är den helt underbar på

Sammanfattning: Dom är helt olika..

Jo, jag minns att min gamla MS-20 lät ruskigt bra (men inte hur bra), men det var min första sytnh så jag hade inte så mycket att jämföra med på den tiden.
Tyvärr tog makaronerna slut nån gång i början på 80-talet och den blev matpengar.

Så det är alltså så stor skillnad mellan ljuden?
Då är retropositioneringen bara ett försäljningsknep...

Stod i valet och kvalet mellan dessa två för en tid sedan. MS-20or på eBay i nyskick gick på $1250 och en ny MS2000 på $700. Det blev en MS2000. Tyvärr kanske. Får ut och leta lite igen.

Att spela in direkt som med gitarr blir lite svårt eftersom jag inte spelar på tangenter utan bara pianorulle. Sen spelar jag inte in gitarr direkt heller längre. Här klipps och klistras det värre än på dagis :-).

Men jag har en bra lösning: Man spelar in en sinuston på datorn och kör in den i MS-20s PtV-converter. Sen gör man vad man vill med volten som kommer ut. Det funkade med en rullbandare 1980!

$1250 för en ms20? hehe.. det var nog nytt rekord.. aldrig ens hört talas om så höga priser på den

7000:- här i sverige för en i riktigt bra skick är vad dom går för.. sen att dom annonseras ut för priser över det.. visst.. det är bara till att pruta på. En ms2000 kan man nu tjacka på jam för 5500:- annars

7000 verkar mycket, mycket billigt. Titta tex på denna eller denhära. Och observera att det är utropspriser.
Nu var det ju ett par år sen jag tänkte köpa en och IT-aktierna stod i topp men så även dollarn (10:73 just då om jag inte minns fel). Men jag var (och är) alltså ute efter obegagnade som iofs får vara uppackade och provspelad men inte mer. Och givetvis ska lådan finnas med. Den är ju halva nöjet :-).

Ovanstående exemplar duger således inte (fy vad jag låter fisförnäm ).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-23 20:53

Nej, nej, nej, den säljaren skall man inte bry sig om. De är svindyra och kan ha sina saker listade i flera månader. Se t ex här. Glöm dem.

En MS-20 är förhållandevis lätt att få tag på. Det går flera varje månad. Dessutom är de också stabila och de flesta fungerar bra och ser bra ut. Normalpriset i Tyskland de senaste sex månaderna är 6.000-7.000:-. I USA brukar de ligga 1.000-1.500:- lägre och i England 500-1.000:- högre.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-23 22:52

Vilken otroligt tilltalande synt, estetiskt sett alltså. Kolla in Amino´s länk, den med MS-20:an på pappkartongsunderlaget. Wow! Jag blev verkligen gripen av bilderna tagna från sidan, längs med tangenterna & panelen. Syntporr.

Vet att det kan vara svårt att hitta något som representerar synten ordentlig, men är det nån som har några låttips om man vill höra en MS-20:a? Vad brukar den generellt göra för ljud? Eller den lämpar sig kanske till det mesta? Nyfiken är man.

Edit : DAF använde väl en MS-20 va? (eller MS-10?) Fast är deras använding av synten så representativ?

aphex twin har jag för mig använde den en väldans massa.. mycket kul att processa saker genom den. Själv så kör jag precis för tillfället min es-1:a genom ms10:an

Självklart så kan jag spela in hur den raringen låter!

amino: Tackar för upplysningarna. Det låter positivt, speciellt med tanke på att jag fick 2500:- när jag sålde min i början på 80-talet (KPI har stigit ca 2,4 ggr sen dess, så dessa 2500:- är alltså idag ca 6000:-).

encore: Håller med om att den är alldeles underbart estetisk, men det är först nu som jag har vett att uppskatta det. När jag köpte den tyckte jag bara att jag fick otroligt mycket mer för pengarna än om jag skulle köpt en Mini Moog i förhållande till antal rattar. Ljud och utseende var inget jag överhuvud taget bekymrade mig om då.

Thomas DiLeva använde en på sitt första album, Marginal cirkus, som bassynt.

Jag har bara rattat MS10 och den är väldigt trevlig. Har ju samma lågpassfilter som MS20 (om jag inte har fel) och det är en hel del biff i det filtret. 12db/oktav är inte så dumt! I övrigt är MS10 en jättetrevlig manick med en hel del kul att utforska.

Här är en länk till ett schysst ljudexempel (MS10) gjort av Svenska Hotsynth Qvintetten

Ehm, till skillnad från PF skulle jag nog vilja påstå att MS20 och MS2000 ändå är hyffsat lika rent karaktärsmässigt. Jag tycker att båda har ett rätt elakt och vasst ljud. Jag skulle defenitivt inte kalla MS2000 för padsynt.
Det faktum att den ena är analog och den andra är digital, samt att MS20´an har med modulationsmöjligheter iom patchpanelen och MS2000 har sin modsequence innebär ju givetvis vissa skillnader i de olika ljud man kan skapa på de två maskinerna, men själva "ljudet" i dem, om ni förstår vad jag menar, tycker jag ändå påminner om varandra.
Själv äger jag två stycken MS20 och en MS10, och har ägt en MS2000. MS2000 är visserligen en väldigt bra synt, men jag skulle aldrig ens fundera på att göra mig av med någon utav mina MS20´or. De är helt enkelt _bäst_.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-24 13:24

Party: Du som har två får därmed i uppdrag att göra en liten ljudsnutt så vi andra får veckans MS20-kvot uppfylld!

Jag tycker party ska göra två snuttar så vi får höra bägge MS-20na :-).

Hmm, ja.. har precis flyttat hem studion till lägenheten så allt är nerplockat för tillfället. Men nån gång framöver ska vi nog kunna svänga ihop en liten truddelutt eller två

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-24 16:32

Men dra bara in en av MS20:orna i ljudkortet och spela in ett par minuter när du tweakar loss då, det tar högst tio minuter!

Jag tror att party egentligen inte kan spela och skyller på nerpackningen för att han inte vågar erkänna det :-).

Vad skall jag skylla på då?

skyll på att du inte har en ms20?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-24 20:32

Såhär ser det ut när en helt vanlig MS-20 säljs i Tyskland till ett helt vanligt pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-24 20:36

Hehe! Skön länk! Internetsidor med innehåll som "Tastatur" och "ACHTUNG" är alltid att föredra.

Dr kom straffet för att jag valde franska i stället för tyska i skolan, men så mycket fattade jag att den kostar 18 EURO och det är rätt OK faktiskt :-).

Jupp, men det är för frakten. Lägg till 710 ? så slipper du få ett tomt paket med posten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 11:49
Citat:

citerar: Lägg till 7100 ? så slipper du få ett tomt paket med posten.

Ni är inte så bra på Euro-räkning, killar, vi måste vara förberedda. Häromdagen var det någon som sade att en pryl kostade 3500 SEK här och 3000 Euro i Tyskland...

7100 Euro för en synt... då snackar vi motivlackad Waldorf Wave med överliggande kamaxlar och sänkt kaross. Och förmodligen minst en MS20 på köpet. Allt i case inklusive frakt hem till en dörr nära dig.

Vad är det som motiverar det höga priset på Waven? Är den femton gånger bättre än en Microwave eller är bara en statuspryl?

Det hänger f.ö. en Wave på väggen i studion hos en känd svensk popgrupp. De senaste gångerna jag kollat så har den varit inställd på preset 12

Mea culpa, jag fick visst med en nolla för mycket. Detta har korrigerats.

Och det där med att få waven levererad till "en dörr nära mig"... tänk vad förvånad grannen skulle bli när Günter und Fritz från Waldorf plingar på och lämnar min motivlackade (monster, eld, döskallar och svärd och en och annan djävul) Wave till honom.

Waven är väl både en (grym) statuspryl och en rätt fantastisk synt. Den stora skillnaden mot Microwave II/XT är analoga filter, möjlighet att göra sina egna wavetables och lite annat godis. Och man kan få den i fler färger!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-25 13:48

Waven är ju en extremt snygg statuspryl och dessutom mycket användarvänlig. Precis som false messiah säger så är det ju analoga CEM-filter i den, medan Microwave II och XT har digitala filter. Microwave I har däremot samma filter, eller rättare sagt har en del I:or samma filter. De andra har ett annat CEM-filter som är mycket likt. Skillnaderna mellan Waldorf Wave och Microwave I är väl dubbla antalet röster, tangentbord, användarvänligheten med alla dessa rattar, lite större programmeringssmöjligheter med bl a högpassfilter, utbyggnadsmöjligheter osv. Nu är inte 7000 Euro ett normalt pris för en Wave, även om folk försöker sälja dem för det än idag. Det gick en för ett par månader sedan för 3179 Euro och det är rimligare. Men prisskillnaden är kanske ändå för stor?

För övrigt kan man skicka in egna wavetables i en Microwave också. Det finns bl a program som genererar wavetables för talsyntes.

Och det finns dessutom Microwaves i många olika färger...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 15:09

Mmm, den mossgröna-metallic-tjosan med konade fötter till gillar jag. Undrar vem som köpte den, stod länge en sådan på Estrad Musik i Sthlm. Ballast var kortplatsen, som hade namnet "FOOD"

Bevaka tråden