Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg MS-20 vs. MS2000

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan man få en i granatröd metallic? Tillverkas Wave fortfarande, om inte, vilket är troligast, mellan vilka år tillverkades den?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 15:11

Gissar på 1990-1997 typ

har inget minne av att den var metallic.. men grön är den allt.. å den finns fortfarande kvar

..om den inte sålts nu de senaste dagarna. Lite väl högt pris på den.. 8 papp?

Fast Waven går (gick?) att specialbeställa i massa olika färger! Men vad är det egentligen med Waldorf och färgglada syntar? De har gjort specialversioner av Microwave I (den på Estrad tex), Microwave XT (svart), Q i gult och blått respektive, och så är väl Q+ i annan färg också? (Till och med nya version av PPG 2.V har bytt färg till röd om jag fattat saken rätt.)

Kanske därför dom haft svårt att släppa nya syntar? "Jag är ledsen, Herr Ingenjör Waldorf, men den enda färgen kvar till vår nya Synthesizer är rosa." Sånt skulle ju ingen tysk ingenjör med självrespekt släppa.

Sorry, tror Casio körde rosa keyboards. Nu är de i och för sig inga tyska ingenjörer. Vill minnas de kallades "Petit Keyboard" eller nått. Fanns i gult, rosa och ljusblått.

*pippin kollar i Casio-katalogen från -86...*

Japp, de fanns i följande färger:
rött
mörkblått
vitt (eller "ivory" som det står i katalogen)
coboltblått
magenta
ljusblått
rosa
ljusgult

Bläddrar vi två blad så hittar vi CZ-1000 och dess syskon...

Fast japaner kan man väl vänta sig vad som helst av? Skulle inte förvåna mig om Yamaha släppte en lyxvariant av Motif med Hello Kitty-stuk (såg för övrig en jäkligt schysst Hello Kitty-resväska i London, perfekt för businessresenären!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 11:52

Roberth
Angående att MS20 spöar Minimoog. Jag har både MS20, Mini m.m. och jag har aldrig hört en synth som låter så varm, fet och kladdig som en mini.
Däremot spöar MS20:n mini när det gäller modulations möjligheter. Visst går det att skrämma fram lite muffiga basar på en MS20 genom att vrida upp resonansen på HP filtret så att det självsvänger men det slår aldrig en mini.

MS20 låter mer nasal lixom.

MVH
Demokid

Är det någon som har tagit reda på vad det är som för en Mini och en MS-20 att låta så bra? Är det bara slumpen som avgjorde det när Mr. Moog och japanerna (fast var för sig) satt och ritade för att sen gå ner på Elfa och köpa lite blandade komponenter?
Det måste väl finnas nån synt-tillverkare idag som äger ett osciloskop och som skulle kunna emulera fram en perfekt kopia?

Visst går det att göra Minimoog-kopior, finns flera stycken. Men ta en koll på prislappen... Diskreta komponenter kostar, och framförallt, montering kostar.

Fö: Har inte testat själv, men enligt pålitliga recensenter låter både Minimax (Minimoog fr. Creamware) och Arturias Moog Modular riktigt bra och likt orginalen.

• Medlem
  • 2003-07-28 13:24

Det borde gå att modellera fram MS-20/MiniMoog rätt ok, men! Då måste man modellera allt. Hela jäkla elektroniken i dem. Alla konstiga krypströmmar och saker som råkar modulera varandra bara för att de sitter på samma kretskort.

Att bara ta oscilloskopet och titta på vågformerna ger ingentin. Man måste analysera varenda rattvridning och hur elektroniken svarar på det. Sedan låter ju sällan två analoga synthar av samma modell helt lika också. Mina två 303:or låter olika, den ena har elakare resonans.

Man kan ju sätt upp t.ex. en MiniMoog-patch med sin NordModular, men det är inte förrän man börjar lägga till slumpfaktorer, snedstämmningar och lite udda modulationer som ljudet börjar leva.

Rotwang här på forumet skrev om ett test han hade gjort med en riktig MiniMoog kontra en MicroModular, och vad han gjorde för att få bra ljud ur den lilla modularen. Hittar tyvärr inte texten nu.

Peter: Ehm.. nja? I mina öron låter varken Minimax eller Arturias modular låter speciellt likt orginalen. Jag vill inte kalla mig expert, men jag stora skillnader i ljudet jämnfört med orginalen.

Rent allmänt tycker jag det känns lite som om man börjar få nog av va- och mjuvaru-syntar som försöker härma gamla analogsyntar. Varför inte göra något nyskapande istället...?

Eller försöka få en Mini Moog att låta som en Nord Modular. Häpp :-)!

Staffan: Tror faktiskt det är svårare. Och det är just därför jag har en Nord Modular och ingen Minimoog

Partybreaker: Har som sagt inte testat själv, men SOS recensenter brukar vara pålitliga. Hursom, det var bara en fornot. Min huvudpoäng var att visst finns det Minimoog-kopior.

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 22:34

SOS-recensionerna varierar mycket kraftigt i kvalitet. En del är mycket bra, men andra är fullproppade med faktafel och annat.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-28 23:42
Citat:

citerar:har inget minne av att den var metallic.. men grön är den allt.. å den finns fortfarande kvar
..om den inte sålts nu de senaste dagarna. Lite väl högt pris på den.. 8 papp?

Den fanns kvar i förra veckan iallafall...och anledningen till priset (8900:-) är ju antagligen för att det är specialversionen "The Mean Green Machine"...
Har varit sugen på den ett tag nu men priset sätter stopp...

visst är det en special version.. men hur special är den? Helt nya vågformer? Nya effekter? Andra filter?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-29 09:26

Vad jag vet så är det inget speciellt med den alls förutom utseendet...det är en vanlig MW1 med OS 2.0...
Den ska vara förhållandevis sällsynt...har hört siffror mellan 300 och 800 st...

men den kostar dubbelt så mycket som alla andra mw1.. bara för färgen!? Det hade väl varit skillnad om det varit en mysko specialversion av tb303 med ett stort smiley-hologram på eller liknande.

Om inte annat så är det inte så dyrt att lämna in sin synt till motivlack.. då får man sin egen special edition

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 09:58

Folk begär så mycket, och det finns väl vissa som faller för det. Bara 100 ex är tillverkade. I kortfacket står det också food istället för card. Det kanske också är värt något extra?

• Oregistrerad
  • 2003-08-10 10:37

Jag har både en MS20 och en MS2000 här hemma. Jag tycker inte alls att de låter lika, men jag gillar dem lika mycket bägge två. Dessutom är MS2000 snygg vid sidan av min Mono/Poly.

De ser verkligen ut som bröder!!

Min MS20 gick lös på 6000 kr på tyska e-bay. Jag slog till på en som det var fast pris på. Det kan tyckas att det var dyrt, men den är värd det. Jag kommer aldrig att sälja min. Man får ju så mycket mer än bara en synth. Man får en effektburk på köpet. Man får dessutom en pitch -> CV converter.

Se det som en ARP 2600 SUPER-MEGA-LIGHT! En sådan kommer jag aldrig att ha råd med, så detta är så nära som jag någonsin kommer.

Bevaka tråden