Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zen och konsten att traktera en synt

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det där är jag, rakt av. Fast min rullator kommer att bestå av krom och keramer, med inbyggd smärtförstärkare (eller hur, Oberfunker?) att testa dugliga tronarvingar med.

De som passerar testet får börja som trampcykeloperatörer så tillräckligt med gammaldags 230 volt kan alstras för att starta maskineriet, för att sedan avancera till att lära sig qwerty och mus. Cubase fladdrar ostadigt på den mikroskopiska nittontummaren och NordModularen måste smörjas innan man kan följa rattarna i katodstråleflimret...

O' ljuva framtid! :hmmm:

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 09:36

Jag tycker det verkar ligga till så här. Det är många som talar varmt om virtuella syntar och plugins. Det verkar helt okej att samla på Nordleads, Waldorf, Novor och plugin syntar men om någon har många gamla analogsyntar blir det snack.
Dom som klagar är oftast dom som tycker virtuellt och pluggar är bättre eftersom dom är mer snabbjobbade och har fler möjligheter som polyfonisk minimoog m.m. Jag bara undrar varför dessa människor klagar när dom ändå inte gillar analoga syntar? Det kan väl inte vara avundsjuka?

Jag köpte min A6 med 40% cash och resten på avbetalning. Jag försöker lägga undan 500-1000 i månaden för att om några månader kunna köpa en riktig analog best. Ett eller två krogbesök kan jag avstå och det tycker levern också

\\Gnutten

Ursprungligen av Gnutten:

Jag tycker det verkar ligga till så här. Det är många som talar varmt om virtuella syntar och plugins. Det verkar helt okej att samla på Nordleads, Waldorf, Novor och plugin syntar men om någon har många gamla analogsyntar blir det snack.
Dom som klagar är oftast dom som tycker virtuellt och pluggar är bättre eftersom dom är mer snabbjobbade och har fler möjligheter som polyfonisk minimoog m.m. Jag bara undrar varför dessa människor klagar när dom ändå inte gillar analoga syntar? Det kan väl inte vara avundsjuka?

Jag tror att det hänger ihop med att ingen samlar på digitalsyntar (än så länge, och jag bortser från Fairlight och PPG Wave). Jag skulle höja på ögonbrynen lika mycket om någon hade en studio med en NL1, NL2, NL3, NM1, NM2, Virus A/B/C/TI, en Triton och en Fantom. Och detsamma gäller också mjukvara.

Visst fyller det en funktion att ha många syntar för att på det viset få en bredare palett, men dels finns det alltid en "perfekt" synt att sukta efter, oavsett hur många man nu än äger, och dels tror jag att många inte utnyttjar syntarna fullt ut. Att många är mer samlare än musiker tycker jag också visar sig i proportionen mellan allmän studioutrustning som effekter, lyssning och så vidare jämfört med antal syntar.

<käpphäst>Jämför utrustningen ni har hemma med hur mycket prylar era idoler hade när de gjorde sina klassiska album. Det handlar inte om utrustningen, utan om att faktiskt använda det man har. Allt för många elektroniska musiker verkar fastna i fällan när man tror att man måste ha synt X för att göra musiken man vill. Man måste inte ha en Minimoog för att göra fläskiga basar tex</käpphäst>

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-01 09:52

Maskinerna är både kul prylar och instrument för mig, har ingen fet hemmabio eller dvd inte ens micro eftersom jag tycker musikapparater som syntar är roligare att spara till. Jag tycker det är helt ok om nån har en memorymoog som samlingsobjekt det enda som kan svida är väll att jag själv inte har någon, det blir väll så att man hamnar i den positionen när jag skaffat jobb/hus då finns det ju inget som hindrar en, sen om man kommer knåpa ihop en låt om året kvittar väll då kan man tro.... musik är ett nöje och har inget krav på leverans när man är hobbymusiker/hemmapulare!

Redan i högstadiet så sparade/snålade jag ihop till förstärkare och elbasar och bytte in och sålde och hade mig, jag hade värsta feta stärkaren ett tag! den kostade mig alla extra-plankor i form av gitarrer/basar och ett par sedlar modell större, men den spelades det inte så mycket på eftersom jag vid den tidpounkten hade roligare med en mikrofon och halsen som leverarade avgrundsvrål. Stärkaren åkte mot en bättre elbas som jag aldrig använder mea men kul att ha typ.... samlar på den ungefär...

Nu snålar jag till nått nytt fräckt och inte altförstort att ställa in i min hörna.... har inte slösat en krona på alkohol på hur länge som hellst så trotts min ekonomi så är jag icke pank.

  • Medlem
  • 2005-03-01 10:37

Redan i högstadiet så sparade/snålade jag ihop till förstärkare och elbasar och bytte in och sålde och hade mig, jag hade värsta feta stärkaren ett tag! den kostade mig alla extra-plankor i form av gitarrer/basar och ett par sedlar modell större, men den spelades det inte så mycket på eftersom jag vid den tidpounkten hade roligare med en mikrofon och halsen som leverarade avgrundsvrål. Stärkaren åkte mot en bättre elbas som jag aldrig använder mea men kul att ha typ.... samlar på den ungefär...

Känner igen detta, så gjorde jag mer gitarrprylar när jag gick i plugget! Man gick på moln varje gång man uppgradera förstärkarriggen.

Hm... jag slösar bort mina värdfulla slantar på oviktiga saker så som sänkningssats till bilen (ca 4000:-), kolsyremaskin (700:-), radiostyrd bil (ca 2000:- med tillbehör), TV-kort till datorn (700:- och jag har redan en TV). Redan har har jag i princip slängt bort en hårt prutad Roland Jupiter-6. :eek:

  • Medlem
  • 2005-03-01 10:34

That´s life Pippin, kul att någon här har ett liv

Själv slösade jag bort 900:- på ett par brallor på A6 i söndags och igår så blidde det lite nya golfprylar!

Man måste väl leva ett liv vid sidan av musikinstrumenten :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 11:36

Varför äger en gitarrist en massa olika gitarrer från olika märken.... Jamenar en gitarr är väl en gitarr, den låter gitarr liksom. Samma sak är det ju med syntar. Olika syntar/märken låter olika och passar olika bra på vissa sorts ljud.
Det är därför jag har skaffat mig en mängd olika syntar. Vill jag ha ett fläskigt basljud använder jag Model D eller Voyager i stället för Jupiter-6 då Moogarna är bättre på sådana ljud. Mina första syntar var Polysix och Juno-106, jag kunde aldrig göra t.ex. syncljud då dessa inte har två oscillatorer med sync. Jag svor att jag aldrig skulle sälja en synt men när jag fick bättre och bättre syntar använde jag aldrig dom lite enklare.
När jag ?fick? JP8:an använde jag aldrig Bit-99, JX10, Juno-106 m.m så jag sålde dom. När jag köpte P5:an använde jag aldrig P600 så den såldes också. Två analogsyntar jag ångrar jag sålde var Polysix och AX60... nått visst med dessa syntar. (GlobalMotion: Du vet vad jag tycker om dessa )

MVH
Demokid

"Varför äger en gitarrist en massa olika gitarrer från olika märken.... Jamenar en gitarr är väl en gitarr, den låter gitarr liksom" - demo
"Vill jag ha ett fläskigt basljud använder jag Model D eller Voyager i stället för Jupiter-6 då Moogarna är bättre på sådana ljud" - demo

Nästan exakt samma sak med gitarrer.. så där har du svaret
Strängarna kan sitta lite olika beroende på vad för stall och hals den har.
Olika träslag och form ger olika ljud. Olika mickar ger olika ljud. T.om. olika strängar ger olika ljud. Osv..

Demokid: Du kan få tjacka min AX73

  • Medlem
  • 2005-03-01 15:44

Gitarrer är lite mer komplexa!

Känslan mellan 3 olika gitarrer i samma produktserie känns oftast olika. 3 olika dx7or eller d50 känns nog ungefär lika att lira på.

Och då har vi inte nämnt hur de låter

Att sälja en synt känns inte så svårt, de går att köpa tillbaxs (den man köper är troligtvis likvärdig den man haft)

Men att sälja sin favoritgura kan vara MKT ödesdigert :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 15:58
Ursprungligen av Volantiz:

Demokid: Du kan få tjacka min AX73

Nja jag vill nog helst ha en AX60 då den har sliders. Hade en AX80 men jag tyckte faktiskt inte den lät lika bra som AX60 trots att den hade två oscillatorer. Kanske är för att AX60 har VCO medans AX80 har DCO.

Fan man kanske skulle börja spara på hårdvaru VA syntar. NL/NL2/JP8000/OB12 är ganska billiga nu. Kanske blir en lönsam affär i framtiden.

MVH
Demokid

"Jämför utrustningen ni har hemma med hur mycket prylar era idoler hade när de gjorde sina klassiska album"

Hur många minimoogar har Trent Reznor? .. 5-6-7-10?

"Jag bara undrar varför dessa människor klagar när dom ändå inte gillar analoga syntar?"

Är det någon här på forumet som har klagat den senaste tiden?

Volantiz: Trent Reznor har väl en av allting, så han är ett dåligt exempel. (Fast gjordes inte Pretty Hate Machine på en Xpander + någon sampler?) Jag tänkte mer på tidiga Depeche, Front, Skinny osv. Och en hel del legendariska hiphop- och dnb-album gjordes med i princip bara samplers (DJ Shadows Endtroducing... tex gjordes med en MPC60, 1200 och ADAT).

Eller för den delen Suicide.

Ens favoriter och de resurser de hade när de gjorde ens favoritskivor..? Då kommer jag att ligga i lä ett tag till eftersom jag apdiggar Tangerine Dream. De har väl fortfarande världsrekordet i att stapla upp flest syntar på en scen per bandmedlem?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 21:58

Hupp!
Jag höll på att trilla av stolen och undrade först om det var någon som skojade med mig, men sedan såg jag datumet på mitt första inlägg och ser att det var ett tag sedan det skrevs.

Där ser man vad som kan dyka upp ur gömmorna på 99musik.

Status är väl ungefär densamma då som nu. Stressad småbarnspappa med för lite tid som ändå försöker hålla liv i de egna drömmarna om att få tid att skapa "den ultimata syntlåten med de ultimata maskinerna".

Nä - jag tar i. Jag börjar faktiskt förlika mig med tanken på att det inte finns så mycket tid över för egna intressen och flyta in i en annan roll där jag får ägna mig mer åt barnet (snart barnen). Jag börjar också inse hur fort små barn växer upp och vill inte missa småbarnstiden. Det kommer att finnas massor av tid att leka med syntar när de är stora och ränner på stan, tjuvröker och trimmar mopeder.

Bevaka tråden