Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är då det här?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 00:32

Eftersom det verkar roa en del så kommer nu del tre av gissningsleken.

Jag köpte den för bara några timmar sedan, men så länge ingen gissar rätt tänkte jag lägga upp nya klipp varje kväll samt lägga till några ledtrådar.

Dagens korta klipp finns här. Det är en 80-talare som jag egentligen velat ha ett tag men som jag nu köpte lite som tröstköp.

mina laptop-högtalare bara skriker: "OBERHEIM!!!" .. men det är det nog inte ändå.. hmm.. jag ber om att få återkomma efter att grannarna vaknat och jag kan få lyssna i mina ehh.. nästan lika sunkiga datorhögtalare

jag har en aning iaf.. men det vore för coolt om det var rätt.. så det nämner jag inte ens

Hmm... Yamaha kanske? Har ingen direkt koll men gillade evrkligen ljudet. Säg nu inte det är den där lilla plast CZ-1:an bara... Den är jag faktiskt lite sugen på, men så är jag ju rackfeto

cz1.. tvivlar starkt på det.. den e väldigt ovanlig om inte obefintlig i det här landet.. rackfeto? det är väl ändå ingen rackare

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-07 08:27

CZ5000?

Det är ju en Korg DW-8000 ju...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-07 10:03

PPG Wave 2.3

Hur länge skall vi hållas på halstret?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-07 10:57
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av amino:
Eftersom det verkar roa en del så kommer nu del tre av gissningsleken.

Var e del 1 å 2?

Microwave 1!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 12:21

Pippi:
Hade någon av er haft rätt hade jag meddelat det. Skall man ta det stegvis och göra det lättare och lättare så måste man ju börja rätt svårt, eller hur?

Ikväll skall jag utforska mer och lägger då upp en ny snutt som kommer ge mycket fler ledtrådar.

Mårre:
Del 1 och 2 är oberoende av denna. Du har deltagit i dem också. De finns här och här.

Volantiz:
Microwaven har jag sedan tidigare. Det bränns därför på så sätt att den efterfrågade apparaten befinner sig fysiskt sett mycket nära en Microwave I.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-07 12:24

Korg Wavestation A/D alt. SR!

Attack, Decay, Sustain, Release!

Okej, du menar alltså en Kawai K3...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-07 12:47

amino: aha! Nu förstår jag! Jag trodde det var två tidigare trådar om just ditt nyinköp. Jag gissar på Korg DS8 fast jag har inte lyssnat på mp3n än...

Disclaimer: PC-högtalare på jobbet...

Låter tyskt på nåt vis. Inte riktigt Microwave, fast väldigt nära... Kommer dock inte på några tyska 80-talare som inte redan föreslagits.

Helt vild gissning: Cheetah MS6. Fast jag har aldrig hört nån... Men den har ju samma chip som Matrix 1000, så lite har jag ju hört.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-07 13:51

Prophet-600?

Kan väl aldrig vara en Prophet VS förresten?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-07 15:38
Citat:

citerar: apparaten befinner sig fysiskt sett mycket nära en Microwave I

Hmmm...det låter som om vi pratar rack-synth alltså...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 21:19

Jag tycker definitivt det låter som korta samplade ljud genom analoga filter, så en Prophet VS-rack gissar jag också på. Den har väl lite plats till egna samplingar också va? PF? Himla fint ljud... PPG är min andra gissning.

Tror också på någon hybrid, digitala oscillatorer + analoga filter, men mer exakt än så vet jag faktiskt inte. Prophet VS kan det nog vara, men jag skulle nog kunnat gissa på EX8000 om inte Parakit gissat DW8000 och inte haft rätt..

Var också inne på digitala oscillatorer. Men kommer inte på så många fler än dom som nämnts... Men det skulle ju kunna vara en ringmodulator eller FM...

Microwave då? Originalet.

Jag tycker faktiskt också att det låter mycket PPG Wave2, men det är jättesvårt att höra när den inte ligger ren.
Påminner om nått den där tyska gruppen som inte lirade motorvägsmusik gjorde 1979. Ja just det: Tangerin Dream. Finns inte just detta ljud med på skivan "Tangram"? Sa du 80-tal? OK...

Lägg sen på en liten fin orkester och så kan ingen höra om det är en dyr vintage eller en Substractor i Reason (inte min moster iallafall ).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 04:02

Huga...det här var jobbigt. Ni gissar och en del gissningar, t ex PPG och Prophet VS, är väl på sätt och vis rätt nära, men ni har kört fast på visst ett spår. Det känns nästan som att jag lurar er lite, men det gör jag inte. Det var aldrig heller min avsikt.

Jag kan tillägga att allting är helt rent. Ingenting annat än apparaten i fråga har använts för att generera ljuden. Dessutom har jag inte använt någon multitracking vid inspelningen heller.

Jag har haft en del grejer att pyssla med på den, så jag fick slänga ihop något av lite fabriksljud. Vet inte vad det blev, men det låter rätt illa.

Det här stycket borde vidga era vyer lite grann...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-08 08:33

Det är inte så att det i själva verket är en sampler av något slag?

Tja, jag gissar på någon Emulator. Vilken är helt omöjligt. Frågan är ju om filtren i första demon var samplade eller "riktiga". Lät ganska analoga, så bra lät väl inte digital filter på 80´talet?

Är det en KORG Triton..?
Av dom få synthar jag känner till så låter det mest likt en Triton. lite sådär dovt på något vis.

80-talare skulle det ju vara! Bakläxa...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 09:58

Peter H:
Nu bränns det ända ut i fingerspetsarna...

Men helt omöjligt? Nja, det köper jag inte. Lyssna igen och det kan bara finnas två att välja mellan. Jag har gett er en ärlig chans. T ex hade den värsta synth-filter-audiofil-fantomen hade haft en chans från början...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-08 10:00

Har inte Emulator III:an analoga filter?

Bevaka tråden