Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är då det här?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 10:01

Skulle det vara en racksynt eller en klaviatursynt? Det senaste stycket får mig att tänka på något i stil med t ex Ensoniq SQ80.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 10:09

Mig får den att tänka på Depeche Mode-pastich.

Kan vi naila E-MU iaf?

DSS-1. Korg.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-08 10:15

Emulator3 eller prophet3000?????
såg det här förra veckan men ville inte pajja allas skoj.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 10:17

lasselu:
Jo, Emulator III har analoga filter. Detta är dock ingen Emulator III, utan ett tröstköp för att jag nyligen har blivit "snuvad" på två finfina Emulator III:or.

PF:
Hmmm...SQ-80. Tja, ingen dum gissning alls egentligen. ESQ-1:an faller ju på trumljuden. Men det är inte rätt. Och jag har inte sagt något huruvida den har tangentbord eller inte.

Övriga gissningar är inte heller rätt. I alla fall inte de modellspecifika.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 10:20

Hahaahahaha!!! Du är smart du enapa, men det räcker inte här. De där växer inte på träd. Jag fick svar från en men 13.000:- är långt ifrån vad jag är beredd att betala för en EIII:a som man troligen måste laga ett par gånger om året.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 10:30

Du har helt enkelt lagt vantarna på en Emax SE Rack i nyskick för ett absolut störtskönt pris?

Trummorna låter lite Roland tycker jag nog allt. Men resten..? Basen är väl en samplad DX7:a, tycker det låter så i alla fall. Där faller en Roland MKS-7 bort, den har ingen sampler. Skulle däremot kunna vara en S-50 eller nått. Den är ju en klckren 80-talare. Har vi sagt att den skall ha analoga filter? S-50 har digitala.

Den är även multitimbral och det borde ju kunna ringa in den lilla gynnaren, men det står still i huvudet.

Fast med tanke för din smak för lite mer påkostade och exklusiva msakiner skulle det lika gärna kunna vara en Synclavier.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 10:43

Grattis PF! Du vinner...hmmm...jag vet inte vad, men det var så rätt det kunde bli.

Music For The Masses-samplern E-mu Emax SE Rack är rätt svar.

Om priset var speciellt störtskönt vet jag inte, för de är inte speciellt dyra annars, men 1.300:- tvekade inte jag en sekund inför. 100% fungerande är den också, vilket kanske beror på att den saknar hårddisk.

Jag skall dock beställa ett par chips och andra grejer så jag får in SCSI i den. Då blir den riktigt kul. 20 MB per ZIP-disk kan man använda.

Ni var inne på rätt spår tyckte jag. Det rörde sig om samplade vågformer, och jag som vet svaret tycker väl det hörs ganska tydligt att det inte handlar om några 16 bitar...inte ens 12 bitar (om man inte bryr sig om E-mus sätt att räkna). Någon trodde också starkt på analoga filter, och känner man mig väl så vet man också att det sitter det i min utrustning.

Nej, crunchigt och trevligt blir det.

Det första ljudet är ett fabriksljud samplat från D-50. Det är dock söndersynthat av mig.

Det som ger den effektliknande karaktären på ljudet är LFO:n i Emax. Den har separat LFO för varje röst, och dessutom en parameter för variation vilket gör att hastigheten moduleras slumpmässigt för varje LFO. Trevligt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 10:47

Haha, fan vad kul!

Just det, den har roliga LFOer, faktiskt kan man höra dem (eller någon maskin som gör samma sak) på Madonnas Ray Of Light-platta, med LFOer på en röstsampling, där LFO-hastigheten moduleras och allt låter väldigt emaxigt.

Haha, vad kul det är att vinna!

Så här kom Musse Pigg fram till sina slutsatser! För det första talades om en 80-talare frågeställaren vurmade för. Jag minns då jag försökte kränga min Emax II att den inte ansågs lika kool som ur-Emax av vissa här på forumet. För övrigt sades mig att Prophet VS och PPG var "nära, men nära skjuter ingen hare här på fortet". Peter H sade "någon Emulator" och vi fick veta att det brändes. Sedan lyssnade jag noga och fick verkligen SQ-80-vibbar. När till och med det var fel tänkte jag på soundet, ljudidealet - samma era, helt klart. Och på bränningarna. Samt att maskinen i fråga ju antytts sitta väldigt nära Microwave´n där hemma i racket. Det kunde bara bli Emax SE Rack. Man hörde också att ljuden var samplade - och när jag tänker på det nu, sättet att "fetta till" virveltrumman är också väldigt emaxigt, där man ofta använde dess fuskchorus till sådant, det skulle låta bra då, sisädär 1988-89´ish. Återigen, en ren ära att vinna gissningsleken!

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 10:57

Nära Microwaven var dock ingen ledtråd och inte heller menat som en sådan. Just då var den dock direkt under den. Nu är t ex Matrix-12:an närmare Microwaven, och då är Emaxen ändå bara två rackenheter över Microwaven. Jag gillar att ha allt inom räckhåll när jag arbetar.

Dock har jag inte plats med hur många tangentsbordsynthar som helst, och jag ödslar inte så stor plats för en Emax när de dessutom finns i rackversion.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 11:04

Great! Ser fram emot fler studio pics (vedertaget begrepp i denna virtuella syntvärld framkastad av tusentals HTML-dokument utlagda på åter tusentals webadresser). Testa att sampla in röster på den sämsta samplingsfrekvensen, gärna med halvtaskig mikrofon - lustigt nog förstärks de ljud som normalt sett försvinner vid kass samplingsfrekvens, t ex "S"-ljud, särskilt om man spetsar med lite av emaxens spjutspetsresonans. Riktigt kul faktiskt. Har en låt här hemma någonstans som jag gjorde med en Emax Rack jag hade ett tag, där jag samplade in min flickvän som rabbla en massa ord jag skrivit ned på måfå. Riktigt lång samplingstid på det sättet också!

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 11:11

PF:
När det gäller din Emax II:a så höll jag tyst hela tiden tror jag. För mig är den dock på en del sätt som en "halvdålig" ESI-32:a. Den tappar så oerhört mycket karaktär jämfört med I:an med sina 16-bitar, digitalisering rakt igenom, bättre D/A-omvandlare osv, så mycket att jag hellre kör en E-mu Ultrasampler än den. I:an ligger istället mycket närmare Emulator II. Samma upplösning, samma 4-polefilter, och fördelarnan för mig är att den tar inte samma plats och är dessutom betydligt stabilare. Men det är ju ändå inte riktigt en Emulator II...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 11:17

Just! Jag tror jag råkat snappa upp din uppfattning (som jag iofs håller med om egentligen) mellan raderna någonstans.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 11:26

Fast jag kan ha nämnt något. Jag förstår dock att det gäller att inte att vara en dum försäljare.

Mycket trevligt att halva fabriksbiblioteket (ca 85 av 155 diskar) finns att hämta hem gratis. På den här tiden så är också många av mycket bra kvalitet och de har verkligen använt synthdelen ordentligt. De har liksom en Emaxkaraktär över sig. Kommer nog att tweaka dem lika mycket som jag samplar själv. Det får delvis bli min rompler, för det har jag ju ingen.

Det jobbiga igår var att jag fick med ca 80 diskar eller något, men SE-OS:et låg bara på någon enstaka. Jag hade sett att det fanns, men det tog 30 diskar innan jag hittade det igen, och nu måste jag dessutom kopiera in det på de andra. Biblioteket måste ut på diskarna först också för att jag sedan skall kunna få över det till ZIP-diskar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 11:33
Citat:

citerar: Jag förstår dock att det gäller att inte att vara en dum försäljare.

Ja, alltså, Emax 1 låter ju verkligen E-mu, men Emax II fick faktiskt en väldigt gosig och fin plats i mitt hjärta den med. Hade jag haft utrymmet (och kassan) så hade den naturligtvis blivit en mycket trogen vän. Den hade sina brister - hårddisken ven likt en båtmotor över sjön en mörk natt, minnet räckte ändå inte till för verkliga eskapismer. Jag insåg dock hur mycket jag skulle komma att älska min eviga dröm på samplerfronten - Emulator III - om jag någon dag finge få fatt på en sådan. Nu lär jag nog dock inte harva i hårdvarusamplingsträsket så mycket mer. Min ASR-10 får trona som kung över en svunnen tid - den är försedd med alldeles för många arbetstimmar för att jag ska få den riktiga lusten att sälja den. Även om den samlar lite damm. Det är en psykologisk känsla, "måste behålla den". Men jag har förvisso också en fallenhet för rå och hjärtlös otrohet mot mina maskiner.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-08 11:47

Jaha så det var en sån som det var!
Annars känns det lite som att samplerns(iaf hårdvaru) dagar är räknade...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 12:23

När du räknat klart din Fairlights dagar, ring mig...

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 22:03

Hehe PF ställ dig i kön !

L

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 23:17

Nu har jag lånat en digitalkamera igen. Var ju tvungen att prova den, så här kommer en bild som visar apparaten.

Ett par repor, annars klart OK. Irriterande att hålen för rackmontering sitter konstigt. Den är tre rackenheter hög, men för att kunna fästa den normalt tar den upp fyra. Jag löste det med buntband istället.

Jag ber om ursäkt för att jag förstör bredden på tråden, men jag gillar stora bilder.

Den blev så kass när jag försökte förminska den nu i efterhand också, och jag orkar inte börja om från början.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:27

1990 hade man sagt: "Wow, har du en så´n!"

Bevaka tråden