Grattis PF! Du vinner...hmmm...jag vet inte vad, men det var så rätt det kunde bli.
Music For The Masses-samplern E-mu Emax SE Rack är rätt svar.
Om priset var speciellt störtskönt vet jag inte, för de är inte speciellt dyra annars, men 1.300:- tvekade inte jag en sekund inför. 100% fungerande är den också, vilket kanske beror på att den saknar hårddisk.
Jag skall dock beställa ett par chips och andra grejer så jag får in SCSI i den. Då blir den riktigt kul. 20 MB per ZIP-disk kan man använda.
Ni var inne på rätt spår tyckte jag. Det rörde sig om samplade vågformer, och jag som vet svaret tycker väl det hörs ganska tydligt att det inte handlar om några 16 bitar...inte ens 12 bitar (om man inte bryr sig om E-mus sätt att räkna). Någon trodde också starkt på analoga filter, och känner man mig väl så vet man också att det sitter det i min utrustning.
Nej, crunchigt och trevligt blir det.
Det första ljudet är ett fabriksljud samplat från D-50. Det är dock söndersynthat av mig.
Det som ger den effektliknande karaktären på ljudet är LFO:n i Emax. Den har separat LFO för varje röst, och dessutom en parameter för variation vilket gör att hastigheten moduleras slumpmässigt för varje LFO. Trevligt.