Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför anstränger de sig.......?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-08-08 21:33

....... eller är det de de kanske inte gör?

Eftersom jag insåg att jag inte gjort det tidigare och råkade ha lite tid över idag tänkte att jag skulle bege mig till Estrad för att lyssna in mig lite på de senaste inkarnationerna av Workstations, dvs mest roland Fantom och Yamaha Motif. Någon Motif kunde jag inte hitta, men de hade en splitterny Fantom-s och där tog jag plats med ett par sunkiga hörlurar.

Jag vet inte om det bara är jag men när jag lyssnar igenom alla presets på synthar så lyssnar jag mest på naturtrogna ljud och då först orkesterljud, sedan tar jag mig igenom pianon, orglar och olika ambienta pads. Sist kanske jag tar mig an basar och lite leadljud.

Vad som förvånade mig hos fantomen var att alla akustiska ljud var helt hemska. Flöjter, oboer och klarinetter lät fjuttigt "tviit" alla brassljud lät "prutt" och alla pianon lät som leksaksflyglar. Vanligtvis bukar de flesta ROMplers kunna prestera hyggliga stråkljud, men här förvånades jag ännu mer av att violin, viola och cello använde samma vågform och om jag spelade samma klingande ton hördes ingen skillnad mellan dem. Den samplade stråkvartetten lät hemsk och ja, så fortsatte det.

Ju mer jag spelade på den desto mer irriterad blev jag och förbannad att det inte hänt ett enda dugg på snart tio år. Irriterad blev jag också på att ljuden var så karaktärslösa och harmlösa. Inte alls som t ex en Trinity, som kanske inte heller låter så realistisk alltid men ljuden har "ett bett" som gör dem användbara.

Jag kan absolut inte förstå varför alla tidskrifter höjt denna synth till skyarna.

Nåja, nu har jag fått prata av mig lite men frågan kvarstår. Varför anstränger de sig att göra en sådan synth, när det redan från början måste vara uppenbart att de inte kan komma i närheten av vad det minst ambitiösa samplerbibliotek kan åstadkomma? För min del är det att kasta pengarna i sjön att betala för en massa ljud som är helt oanvändbara. då vore det väl bättre att de inriktade sig på ljud som de faktiskt kan göra bra (typ klockor och sånt som ingen vill ha ändå

).

Ju mer sånt här jag hör desto mer övertygad blir jag att jag faktiskt behöver en bra VA och inte en ny ROMpler.

Eller en kawai k3 med analoga filter som jag har till salu nu?

Nämen jag håller med stenhårt! Jag har mest testat triton och jv/xv-modulerna (även petat lite på fantom och motif).. å det är samma sak där

. Det finns inga vettiga pianon i dom.. MEN! det finns tydligen väldigt bra expansioner med pianoljud till nästan alla nya workstations. Varför inte slänga in det från början!?

Fast är inte en del av problemet att blås eller stråkar spelat per klaviatur alltid låter ganska skumt? (Fast pianon borde ju låta bra tycker man...

)

Sen kan jag tänka mig att de 1) vill sälja expansionskort till de som vill ha bra stråkar och sånt, 2) inte vill slösa plats på ljuden för de som inte är intresserade av stråkljud eller vill välja alternativ 1).

Hej! Som du skrev, "sunkiga hörlurar" där

är problemet. Lyssna på Fantomen genom bra monitorer och använd pedal till piano och flygel så kommer du att ändra uppfattning. Även en riktig Steinwayflygel låter skit utan pedal...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 01:19
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av king henry:
Även en riktig Steinwayflygel låter skit utan pedal...

Det var det dummaste jag har hört....Varför skulle en Steinway-flygel låta skit bara för att man inte använder pedalen?

Jag kanske år knäpp, men Reasons bank-ljud tycker jag är suvve.

Fleno:
Man kanske får stötar om man håller ner tangenterna för länge. Kör man sustainpedal så isolerar sulan från skadligt elläckage. 220V rätt i näven e den nya trenden från Roland. Eller nåt...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 09:16

Visst vill de sälja expansioner, men då skulle i alla fall jag vara glad om de skippade dessa ljud på "bulk-synthen". Om an "måste" köpa alla expansionerna för att få ett bra ljud kommer priset gå upp över 30000. Då, har jag insett, finns det andra bra alternativ. Ta och lyssna på "Vienna symphonic library"
http://vsl.co.at/intro
så kan man få en uppfattning hur bra orkestersamplingar egentligen kan låta. Lite kul, så hörde jag om en Opera i tyskland som ska framföra Mozarts trollflöjten med "synthkomp" eftersom de inte har råd med en orkester längre.
Med Vienna skulle detta kanske vara möjligt

Nä, visst är hörlurarna sunkiga, men inte så dåliga att jag missar allt av ljudens karaktär.
Faktum kvarstår för de ljud jag skrev om, andra kan låta riktigt trevligt ibland. Och inte låter en Steinway eller ens ett "vanligt" piano skit utan sustainpedal.

Staffan: Om jag inte tror helt fel så är orkesterbanken i Reason en hel CD-ROM skiva, dvs hela 650 MB. Det låter ganska mer dedikerat än en bråkdel at 64 MB som finns i t ex en Fantom.
Även om det är s+s i synthen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-09 09:49

Min gissning är att tillverkarna inte bryr sig för de vet att ljuden iallafall kommer att ligga indränkt i ljudmattan i en Popstars/Fame Factory-låt där ingen jävel bryr sig om det låter leksak eller inte...

Testa själv att spela utan pedal, man utnyttjar ju inte flygeln då. Det är som att köra en bil på första växeln hela tiden. Och utan pedal låter en Steinway högre men inte mycket bättre ett ett vanligt Fazer piano. Skit var att ta i, men jag skrev det så jag får skylla mig själv.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 10:22

king henry: Det här är lite småkomiskt, men vad du säger är alltså att vad som avgör olika pianon och flyglars kvalité är sustainpedalen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-09 13:46

Ööööh...

Orkar man ens? Nej...

King Henry... du är ute och cyklar. Är jag rädd.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 14:19
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av king henry:
Och utan pedal låter en Steinway högre men inte mycket bättre ett ett vanligt Fazer piano.

OMG

Jag brukar ha respekt för olika uppfattningar. Men i det här fallet har du helt enkelt bara helt helt helt fel. Så fel man bara kan ha......

Måste nog gå lite i försvar för KH.

Troligen menar han att det kan låta lite tunt att lira låtar utan sustainpedal. Man vill ju gärna att det sustainar lite gött när man byter ackord eller gör lite goa övningar.

Däremot kan man ju hålla ner tangenterna i ett vanligt dödligt ackord samt göra lite enklare växlingar för att kunna avgöra hur pianot egentligen låter. Annars är det ett fabriksfel

Tror jag iallafall
freden på er
/Rob

  • Medlem
  • 2003-08-09 15:25

Pedal är ju fint för att dölja brister hos själva spelaren....

/avart
(som är helt såld på att spela slöa eno:ska flum-saker på vilket piano som helst, pedalen i botten hela tiden...)

avart:
Brister hos spelaren?!? Nu vet jag inte vad du pratar om. Lalalalalooooohhhhhhhh!!!

Dumheter säger jag.

Skulle jag??? Skulle vi? Pfff... pah! Schhhhhh..... (tittar bort och kvantisar senaste tagningen och lägger på lite shuffle)

/Rob (oskyldig)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 16:30

Eftersom diskussionen ändå har tagit den vändningen, så måste jag säga att det finns ingen pedal i hela världen som kan "dölja" brister i spelteknik.

Och jag får nu gratulera mig för mitt 100:e inlägg!

hurra, hurra, hurra

Jo, en distpedal...

Grattis till ditt 100:e inlägg. Vet inte hur många jag gjort. Hur orkar ni hålla koll på sånt? Om det bara är relevanta inlägg, som detta, så har jag nog bara gjort tre.

Men vad har man för nytta av den där sustainpedalen? Så vitt jag vet så har en Stainway-flygel bara 8 röster.

"Så vitt jag vet så har en Stainway-flygel bara 8 röster."

.. jag har nog inte skrattat så mycket på flera veckor som efter att ha läst det där

. Tack för den pippin!

Hmm. Innan ni hänger jag blir hängd så vill jag bara säga att jag har testat det jag säger, dvs jämfört. Har ni? Steinway gör fina flyglar, men de är dova och har ett härligt muller i basen. Som ni kaske vet så använder man pedaler mycket i klassiskmusik. Men ta ett Fazer piano fäll upp locket ta ett ackord lyssna. Jämför sedan med ett Steinway. Spelar man tex mors lilla olle så är det inte så stor skillnad förutom att flygeln låter lite högre och mullrigare. Ang Roland modulen så menar jag som jag skrev i mina tidigare inlägg att det var lurarna det var fel på. Och pianot på syntmoduler får en helt annan charm med pedal. Sedan beror det ju också på vilken velocity som är inställt på midikeybordet/modulen. Låg velocitet ger ett lite plastigt tunt ljud. Och det var väl det tråden hanlade om inte Steinwayflyglar. Till de som tycker jag har fel så gå in i en pianobutik eller kyrka och liknande och be att få jämföra. Sedan är ni välkomna att argumentera. Men lyssna först...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-10 01:12

Det går nog inte att spela "mors lilla Olle" på en Steinwayflygel med sustainpedal, den har ju trots allt bara åtta röster.

Men jag har hört att den har en hejdundrande algorithm för voice stealing.

Velocity är anslagskänslighet - alltså hur hårt du trycker på en tangent. Att ljudet skulle bli plastigt av att man spelar försiktigt ser jag som fullständigt omöjligt. Det är ju bara ljudstyrkan som sjunker. Ev. kan man även byta sampling vid multisamplade pianon.

Hur menar du att man drar upp velocityn? Snackar vi nån liten regel som anger hur hårt man behöver trycka för att uppnå maximal velocity som finns representerad på ex. edirols midiklaviatur?
Isåfall är det muskelkraften och inte synthen som brister.

Jag menar inte att vara spydig eller så, men jag tror tyvärr du blandat ihop begreppen lite.

Hoj
/Rob

Eftersom diskussionen tog en så konstig vändning fick jag scrolla upp några sidor för att komma ihåg vad jag skulle säga *pik*.

Varför inte göra en synt med grymt bra klaviatur, bra filter och hela kittet som behövs, men sedan låta köparen välja presetljud själv? Typ en synt med bara expansioner. Då kan man gå in i en butik och säga "Hej, jag vill ha <synten> med klassiska ljud" och då får man grymma stråkar, bra pianon, flöjter och klarinetter. Vill man ha rock- och popsynten så får man trevliga orglar, trummor, basar, lite synt och piano/elpiano o s v.

  • Medlem
  • 2003-08-10 01:48

Hiklas Hellgren skrev: "...så måste jag säga att det finns ingen pedal i hela världen som kan "dölja" brister i spelteknik."

Nej, givetvis inga brister av det grövre slaget - men för mindre nogräknade och oinsatta lyssnare så funkar det helt klart...

Roberth:

Jo men det är ju så det är. Lite i alla fall. Att man får med inbyggda ljud kan man ju i så fall se som ren bonus. Eller är expansionskorten bara ett genialiskt sätt att skapa en eftermarknad? "Kom ihåg vad jag sagt, grabbar... gör nu inte presetljuden för bra och realistiska. För då kommer ingen att köpa våra svindyra kort".

Sedan är det ju helkonstigt att över huvud taget jämföra en synt och en Steinway, Bösendorfer und Sturmbandfuhrer eller vad de nu heter. Men för de flesta funkar Bösenway-ljudet i en Motif. Det lurar mina öron i alla fall. Ja ja, kanske inte om jag får höra dem sida vid sida (får ta med min JV-1080 till jobbet där det står en flygel som kostade en och annan miljon...). Men vatusan, låter det som ett piano när jag vill ha ett piano så...

Är man pianist så ligger det kanske i sakens natur att man inte gillar pianoljudet på en synt. Musiker är känsliga personer. Fast i vissa fall kanske musikern blir positivt överraskad istället, "det låter ju lite som ett piano. Det hade jag aldrig trott efter att hört preset nummer 35: Fat Moddafukka Minimoog Bass och nummer 56: Bagpipes"

Man hittar alltid sina favoritinstrument. En tycker att en Steinlager låter plastigt när man spelar mjukt, en annan tycker att han/hon hör ett ljud som är så nära perfket det bara går. En tredje person tycker att ett gammalt Malmsjö-piano kickar stjärt, en fjärde äter hellre mask än kör Opel.

Pedalerna på en flygel kanske är vad pitch- och modulationshjul är för oss rattvridare. Som för övrigt bara behöver trycka på en knapp så blir det musik.

  • Medlem
  • 2003-08-10 01:58

"Som för övrigt bara behöver trycka på en knapp så blir det musik "

...den var nästan lika kul som det där om 8 röster....

Well det där om att man går til affären o säger jag vill ha en rocksynth, är det en nyhet?
Köp en bra sampler, gå till affären köp de cdrommar du gillar till den o viola så har du dina favopresets, gillar du inte dom så samplar du själv.....
Eller?

Grejen är bara den att dagens syntar är så avancerade att musikern inte kan eller har tid till att skapa egna ljud. Det är som en bil, skiten skall fungera, jag skall inte behöva lyfta på huven (möjligen på en Opel då), bara tuta och köra. Jag lämnar in den på service en gång om året och låter folk som vet vad de håller på med (kan diskuteras) fixa det som behövs. Samma sak med en synt, många vill spela och använda den, inte meka ljud påden. Det är bättre att någon som kan det gör ljuden.

Jag tror att man är tvungen att omvärdera syntanvändandet i dagens samhälle. Idag är det inte bara elektronmusikentusiaster som köper och spelar en synt, idag är en synt en kommersiell produkt som skall tillgodose ett behov. En workstation skall tillgodose typ alla behov. Tänk er en apparat som skall vara frys, kyl, ugn, micro och TV. Inga grejer där kommer att fungera så perfekt som de olika manickerna för sig.

samplers är omständigare än "vanliga" syntar.. emu-modulerna tycker jag är ett bättre exempel då

Om jag nu får återgå till de åtta rösterna på Steinway så stämmer det inte riktigt... Tänk att du håller ner suspedalen och spelar snabbt över på alla tangenterna. Då hörs ju bastonerna fortfarande där du spelar på de högsta. Det kan det ju inte göra om du bara har 8 röster.

För att återgå till ämnet så måste jag hålla med om att det inte hänt så mycket på fronten. F.n så använder jag en Trinity och en Phantom modul men det är inte så stor skillnad på piano och orgelljud jämfört med en gamal Roland 1080.. Jag tycker att de kompletterar varandra Trinityn och Phantomen. Men som sagt sampler programmen till datorer är intressanta. Och jag måste hålla med om att det bästa pianoljuden jag hört kom från en mjukvarusampler, minns dock inte vilken tror det var Gigasampler.

Bevaka tråden