Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför anstränger de sig.......?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Angående velocitet... Det kan man ju ställa in på alla moderna syntar och moduler och seqencers m.m. Och med den styr du ju hur hårt anslagets ska vara. Tänk dig ett orgelljud med låg velocitet det låter bara tunt och illa. Men när du höjer den till max låter det helt ok. Saken är den att orglar och cembalo m.m. inte är anslagskänsliga utan ska spela tonen (lika hårt varje gång) med ganska hög velocitet. Medans ett piano är tvärt om där ska man både kunna spela mjukt och hårt

. Kolla bara på en del syntar som har anslagskänsliga orglar m.m. som preset... Helt fel.

Jag skulle vilja ha ett expansionskort till min XP-60 där jag kan lägga in egna samplingar. Varför tillverkas det inga såna expansionskort...

meckarn: man kan lägga in egna ljud på expansionskort till emu-modulerna. Man behöver då iofs en ultra-sampler för att "bränna" in sina samplingar på korten.. som man sedan trycker ner i t.ex. proteus2000

KH:
Nyss sa du att man skulle dra upp velocityn för att det inte skulle låta plastigt och nu undervisar du i det som jag skrivit hela tiden, nämligen att man måste kunna använda dynamiken för att pianot skall låta bra. Och inte verkar du längre tycka det låter plastigt.

Helomvändning?

/Rob

P.S. Icke anslagskänsliga instrument skall naturligtvis inte vara anslagskänsliga, men det har inte med pianofunderingarna att göra D.S

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av king henry:
Angående velocitet... Det kan man ju ställa in på alla moderna syntar och moduler och seqencers m.m. Och med den styr du ju hur hårt anslagets ska vara. Tänk dig ett orgelljud med låg velocitet det låter bara tunt och illa. Men när du höjer den till max låter det helt ok. Saken är den att orglar och cembalo m.m. inte är anslagskänsliga utan ska spela tonen (lika hårt varje gång) med ganska hög velocitet. Medans ett piano är tvärt om där ska man både kunna spela mjukt och hårt

. Kolla bara på en del syntar som har anslagskänsliga orglar m.m. som preset... Helt fel.

Du jobbar väl mer med volympedal istället på orgel t.ex.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av David Hjelm:
Det enda sättet att få ett digitalpiano eller en synthpianowannabe att låta bra är faktiskt att spela utan pedal.

Låter väldigt konstigt att bestämma att man skall spela utan pedal för att det skall låta bra.

Sanningen är väl att de flesta digitalpianonen lider av det som heter intermodulationsdistortion, dvs när du blandar olika toner rätt upp och ned så uppstår nya toner som dels är summan av frekvenserna, och dels skillnanden. Detta låter väldigt illa på vissa toner och ackord.

En kille på Yamaha förklarade för mig när jag tyckte mitt CLP-50 lät falskt på vissa ackord.

Vad som händer när du använder sustainpedalen är ju att ännu fler toner klingar tillsammans under ett tag som pedalen är nedtryckt. Det är ju det som är vitsen lite att få flyt i spelet och låta vissa toner klinga ut medan man byter ackord och handställning osv.

Så det är nog naturligt att det är där bra digitalpianon skiljer sig från billigare lösningar.

Men att ens fundera över

- Nu skall jag låta mitt digitalpiano låta bra, så nu struntar jag i pedalerna

det låter inte lite konstigt mina öron.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 22:37

Här kommer alla känslor på en och samma gång.

Bevaka tråden