Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iAppsen vs motsvarigheter för Win

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-03 21:22

Det diskuterades i en annan tråd om PC versioner av iAppsen. Tyckte det var intressant så jag gav mig på att försöka sammanställa en lista. Jag har ingen större erfarenhet av respektive program, så jag gick mest efter hemsidorna.

Apples iApps vs motsvarigheter för Win
iTunes - WinAmp
iDVD - Sonic MyDVD / Dazzle DVD Complete / Pinnacle Studio Deluxe 8
iMovie - Pinnacle Studio Version 8
iSync - finns, vad jag vet, ingen motsvarighet för Win
iPhoto - ACDSee

/arvid

• Oregistrerad
  • 2002-10-03 21:40

WinAmp tycker jag inte ens är i närheten av iTunes. Saknar en massa smidiga funktioner...

Pinnacels videoredigering satt jag i två dagar och försökte få att funka med en helt ny PC. Vi gav upp och redigerade det på min iMac istället... Ändå var det en normal PC med win 2000... programvaran är ologisk och syncningen ljud och bild var undermåligt...

ACDsee är inte så roligt med alla kameror dessvärre... Lär få en uppföljning kring den mjukvaran i veckan då chefen skall leka med det på allvar...

Övrigt har jag inte så bra koll på. får väl kolla in dem i helgen!

Intressant att notera är dock att alla Apples programvaror är, ja just det, gratis!

WinAmp är rena skämtet jämfört med iTunes eller Audion. Alla PC "motsvarigheterna" ovan är dessutom mycket skräpigare än resp. iApp.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 13:09

Ungefär de svaren jag väntade mig.
Och visst dom stämmer nog... Tyvärr - för pc användare...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Intressant att notera är dock att alla Apples programvaror är, ja just det, gratis!

En överslagsräkning säger mig att man måste lägga ut sådär 2500kr för att komma upp i en lägre nivå än med iAppsen. Och då saknar man ändå en motsvarig iSync...

/arvid

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 13:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
WinAmp är rena skämtet jämfört med iTunes eller Audion. Alla PC "motsvarigheterna" ovan är dessutom mycket skräpigare än resp. iApp.

Winamp 3 har faktiskt förbättrats vesäntligt jämfört med 2an...
Skillnaderna mot iTunes är främs inte funktionsmässig, utan användningsmässig. Man använder iTunes funktioner mer naturligt, utan att tänka så mycket på det, medans man i WinAmp måste leta reda på rätt fönster, eller rätt under medy osv... :rolleyes:

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Det diskuterades i en annan tråd om PC versioner av iAppsen. Tyckte det var intressant så jag gav mig på att försöka sammanställa en lista. Jag har ingen större erfarenhet av respektive program, så jag gick mest efter hemsidorna.

Jag förstår inte varför du blandar in all den där tredjepartsprogramvaran för Windows. Jämför istället med vad som finns som standard i Windows XP, plus det som man får med i Windowsprogramvara om man har motsvarande hårdvara som i en Mac.

I Windows XP finns det alldeles utmärkta möjligheter att hantera bilder, inklusive sådana från digitalkameror. Man behöver ingen extra programvara för att få ungefär samma funktionalitet som iPhoto.

Om man köper en DVD-brännare eller köper en PC med förinstallerad DVD-brännare så följer det med mycket bra programvara för att hantera det. Gratis givetvis. Om man har en DVD-spelare så finns det möjlighet att spela DVD i Windows Media Player, eller så kan man göra som jag och köra DVD-programmet som följde med spelaren. Gratis givetvis.

Vill man göra en film så finns det flera motsvarigheter till iMovie. Inte gratis, men det är inte iMovie heller!

Motsvarigheten till iTunes heter Windows Media Player. Jämför nu inte med någon gammal version av WMP utan med den senaste versionen för XP. Som givetvis är gratis. Vill man inte använda WMP så hämtar man, gratis givetvis, hem senaste versionen av WinAMP 3 som är en mycket bra och kapabel mediaspelare, som hanterar de flesta filformat.

Och för att synca kalender, telefonbok och diverse annat med mobiltelefon eller PDA så använder man den gratis Windowsprogramvara som följer med alla mobiltelefoner och PDA:er som jag använt mig av. De synkar med adress- och telefonboken i Windows, och med kalendern i Outlook (de flesta märkes-PC skickar med en bantad version av MS Office där det ingår). Gratis för de flesta alltså även det.

Så jämförelsen mellan Mac och PC blir inte alls den som de flesta här verkar tro. Era jämförelser är uppenbarligen baserade på bristande kunskaper om Windows.

• Oregistrerad
  • 2002-10-04 13:57

Sen har vi ju iCal som man skulle kunna sägas motsvaras av Outlook. Men där ligger iCal steget efter fortfarande på en del punkter, bland annan så går det inte att skriva ut Event info. Men visst som tidigare nämnt iApps är ju gratis, så man kan inte klaga så mycket.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 14:26

Skapades ursprungligen av: Tage-me-T:
Jag förstår inte varför du blandar in all den där tredjepartsprogramvaran för Windows. Jämför istället med vad som finns som standard i Windows XP, plus det som man får med i Windowsprogramvara om man har motsvarande hårdvara som i en Mac.

I Windows XP finns det alldeles utmärkta möjligheter att hantera bilder, inklusive sådana från digitalkameror. Man behöver ingen extra programvara för att få ungefär samma funktionalitet som iPhoto.

Nja, det håller jag inte riktigt med om, jag har kört XP ett tag, och visst, det är sju resor bättre på bilder än 2K, men jag tycker nog att iPhoto slår det. Inte med hästlängder, men dock.
Om man köper en DVD-brännare eller köper en PC med förinstallerad DVD-brännare så följer det med mycket bra programvara för att hantera det. Gratis givetvis. Om man har en DVD-spelare så finns det möjlighet att spela DVD i Windows Media Player, eller så kan man göra som jag och köra DVD-programmet som följde med spelaren. Gratis givetvis.

Om man nu inte köper en bulk version av dvd-brännaren/dvd-spelaren. Och ibland inte ens när man köper den i retailversion. Men då får man nog skylla sig själv iofs. Men i min erfarenhet så är de program som följer med dvd brännare mycket mer basic än iMovie/iDVD.

Windows Media Player kan inte alls spela DVD skivor. Det krävs en fristående codec för att man ska kunna göra det. En sådan får man köpa.(såvitt jag vet). WinDVD och PowerDVD följer ju iofs ofta med om man köper någon audio/video komponent till datorn, om man nu inte bestämt sig för att spara pengar och köper bulk versioner. Då man nog, som sagt, får skylla sig själv lite.
Vill man göra en film så finns det flera motsvarigheter till iMovie. Inte gratis, men det är inte iMovie heller!

Visst, du kanske inte kan ladda ner det bara sådär, men det hänger med om du köper en dator, eller OSX Jaguar.
Motsvarigheten till iTunes heter Windows Media Player. Jämför nu inte med någon gammal version av WMP utan med den senaste versionen för XP. Som givetvis är gratis. Vill man inte använda WMP så hämtar man, gratis givetvis, hem senaste versionen av WinAMP 3 som är en mycket bra och kapabel mediaspelare, som hanterar de flesta filformat.

Jovisst, både WinAmp3 och WMP är helt ok MP3 spelare, men ingen av dem når, i min mening upp till iTunes. Visst många av iTunes funktioner finns i WinAmp3, men du måste mecka mycket mer för att hitta dom. Och alla funktionerna finns faktiskt inte.
WMP kan spela MP3or, det finns en playlist. Vad mer finns det?
Och för att synca kalender, telefonbok och diverse annat med mobiltelefon eller PDA så använder man den gratis Windowsprogramvara som följer med alla mobiltelefoner och PDA:er som jag använt mig av. De synkar med adress- och telefonboken i Windows, och med kalendern i Outlook (de flesta märkes-PC skickar med en bantad version av MS Office där det ingår). Gratis för de flesta alltså även det.

Sant, sant, men det är fortfarande en fördel att ha ett enda program där all synkronisering går igenom. Så länge de båda parterna är kompatible med iSync så kan man synkronisera dom med varandra. Om du använder det programmet som följde med din pryl är de beroende av vilka program tillverkaren av just din pryl valt att stödja.
Det funkar, men iSync är överlägset.
Så jämförelsen mellan Mac och PC blir inte alls den som de flesta här verkar tro. Era jämförelser är uppenbarligen baserade på bristande kunskaper om Windows.
Har faktiskt kört både XP och 2000 dagligen de senaste åren, så jag har faktiskt lite erfarenhet. Nu ska jag inte påstå att jag har sysslat så mycket med videoredigering och så, men MP3or har jag lyssnat på, bilder har jag bollat med och jag har synkat min palm och min t39.

Den här tråden är inte menad som någon slags dator-krig, och jag hoppas den inte urartat i det.
Jag tyckte bara det var intressant att se iAppsen i det ljuset.

Jag tycker det ligger något i det som både, jag och Tag-me-T säger.
Det finns motsvarigheter till iAppsen på pc, och de flesta går att på ett eller annat sätt få med när man köper datorn eller systemet till den på samma sätt som det fungerar med många av iAppsen.
Alla kanske inte är exakta motsvarigheter, och windows programmen passar nog inte mac användare och kanska tvärt om?

Själv tycker jag i alla fall bättre om iAppsen än de motsvarighter jag sett till Windows. iAppsen känns mera inbjudande till användning på något sätt...

/arvid

• Avstängd
  • 2002-10-04 15:16

/me vill ha iTunes för Win. WinAMP är SÅ sunkigt jämfört med iTunes.

Det följer med systemet. XP har bara WiMP.

Citat:

Sant, sant, men det är fortfarande en fördel att ha ett enda program där all synkronisering går igenom. Så länge de båda parterna är kompatible med iSync så kan man synkronisera dom med varandra. Om du använder det programmet som följde med din pryl är de beroende av vilka program tillverkaren av just din pryl valt att stödja.

Du "glömmer" nämna att iSync bara fungerar med några få Ericsson-telefoner (T68/T68i, T39 och R520) och inga andra. Den som har en Nokia, Siemens, Motorola eller något annat får inte vara med där. Men alla de fabrikaten skickar med sync-program för Windows.

Och alla de Ericsson- och Nokiatelefoner (vilka är de som jag har erfarenhet av) med kalender som jag använt har synkat helt perfekt med Outlooks kalender och Windows inbyggda adressbok. I flera år nu. Klar vinst för Windows med andra ord.

Ursprungligen av Tage-me-T:

Du "glömmer" nämna att iSync bara fungerar med några få Ericsson-telefoner (T68/T68i, T39 och R520) och inga andra. Den som har en Nokia, Siemens, Motorola eller något annat får inte vara med där. Men alla de fabrikaten skickar med sync-program för Windows.

Och alla de Ericsson- och Nokiatelefoner (vilka är de som jag har erfarenhet av) med kalender som jag använt har synkat helt perfekt med Outlooks kalender och Windows inbyggda adressbok. I flera år nu. Klar vinst för Windows med andra ord.

"några få ericsson telefoner? "får inte vara med där"... Prova software update till din mac

Isync (som nu är uppe i version 1.5 xx) device support..

http://www.apple.com/isync/devices.html

Hoppas det hjälpte dig.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-01 14:14
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

"några få ericsson telefoner? "får inte vara med där"... Prova software update till din mac

Isync (som nu är uppe i version 1.5 xx) device support..

http://www.apple.com/isync/devices.html

Hoppas det hjälpte dig.

Det inlägget skrevs för 2,5 år sedan, vi får tro att han kört Programuppdateraren sedan dess...

• Oregistrerad
  • 2002-10-04 18:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tage-me-T:

Snygg retorisk avslutning!

Du vet lika bra som jag att Apples applikationer är enklare att använda, mer kraftfulla och funkar som de skall.

XP är och förblir sunkigt. Försök koppla en Fuji digitalkamera till den och få över bilderna på rätt sätt...

Det finns ett program som heter Fotostation som, kanske inte helt oväntat, är ett kanonprogram för att hantera och hålla koll på sina digitala bilder. Finns för både PC och Mac.

Hämta en trialversion här om du inte tycker att iPhoto räcker till.

Fotostation är inte gratis men jäkligt bra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Du vet lika bra som jag att Apples applikationer är enklare att använda, mer kraftfulla och funkar som de skall.

XP är och förblir sunkigt. Försök koppla en Fuji digitalkamera till den och få över bilderna på rätt sätt...

Vilken underbar argumentationsteknik du har. När du kommer med ett subjektivt påstående, där objektiva referenser helt saknas, så bör du påpeka att "enligt din uppfattning så är Apples applikationer... bla bla bla". Alla andra delar inte den uppfattningen.

Och XP är inte alls sunkigt. Och några generella problem med Fuji-kameror har jag inte upplevt, inte med något annat kamerafabrikat heller. Men du har kanske försökt använda dig av gammal programvara? Hämta hem senaste drivrutinen så skall det nog ordna sig (vilket man ju som bekant förväntas göra med alla operativsystem, inklusive Apples olika).

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 22:15
Citat:

Citat:

Sant, men vad jag har förstått är Apples mål med iSync att det ska fungera med ett betydligt större antal enheter än macen, palmen och ercsson telefonerna. Om så inte är fallet blir jag mäkta besviken.

Om i sin tur så blir fallet så kommer iSync vara överlägsen alla de program respektive leverantör kan tänkas erbjuda till sina produkter.

Men, som du så riktigt påpekar så är macen nog ibland än så länge i underläge vad det gäller att prata med andra mobiltelefoner och dylikt.

/arvid

[ 04 Oktober 2002, 22:16: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-04 22:23
Citat:

Och XP är inte alls sunkigt. Och några generella problem med Fuji-kameror har jag inte upplevt, inte med något annat kamerafabrikat heller. Men du har kanske försökt använda dig av gammal programvara? Hämta hem senaste drivrutinen så skall det nog ordna sig (vilket man ju som bekant förväntas göra med alla operativsystem, inklusive Apples olika).

XP är sunkigt. Med en snabb ny PC är det ok,. men något år gammal maskin, då får man strul med brist för stöd för det mesta... Det är nackdelen med att ha en som gör operativet och en annan som gör hårdvaran.

För att ta Xps "fina" och Fujis digitalkameror. ha vid två tillfällen haft kompisar som varit förtvivlade. Det kvittar vilka drivrutiner som används. Det kvittar hur mycket supporten är inblandad. Varken Fuji eller Microsoft har kunnat lösa det hela. Fujis rekomendation var windows 2000 eller använda en mac...

Microsofts svar var extremt flummiga och så intetsägande att inte ens en dataingenjör kunde få det att funka... Han kom över med kameran så jag fick använda iPhoto...

Skall man ha liknande mjukvaror som FUNGERAR till windows, då kostar det mycket. Försök sen inte köra det med en ihopplocks PC utan det krävs en dyr märkes PC... Det är ju inte för inte att alla större företag köper stora etablerade märken. Priserna är hög och man får inte en dator med moderna anslutningar (FireWire)...

:::NIKKE:::

Jag känner många som har datorer som är 2-3 år gamla som kör Windows Xp utan några problem se bara till att ha mycket minne då går det mycket bra.. T.ex.

1) P2 300
2) P2 350
3) P2 450
4) P3 550
5) P3 600
6) P3 800

Alla dessa kör Windows Xp utan några problem, för jag har själv installerat det på dessa datorer.

Om Windows Xp inte kan hitta drivisar då går
Windows Xp själv ut på nätet och försöker hitta det själv, annars så funkar oftast Windows 2000 drivisar utan några problem till Windows Xp.

Jag har själv testa digitalkameror som är 2 år gamla och det funkar perfekt samt felfritt.

Det där med Firewire så har följande moderkorts tillverkare Firewire Ingbyggt t.ex. Asus, Intel, Abit, Epox m.m. så där stämmer det inte.

Vad skulle det skilja mellan en självplockad dator från Dell eller Compaq eller Hp. Det är samma delar i dem som i en självplockat.
Jag kan till och med säja att en självplockad Dator kan du få bättre hårdvaro delar än vad Compaq eller Hp kan erbjuda dig ibland. Plus att det blir biligare att köpa en dator om man själv kan plocka i hop en.

• Oregistrerad
  • 2002-10-05 12:41

Hunter skönt att vissa får det att funka smidigt, men de kanske har fått hjälp av dig som Pc tekniker. Vi hade personalköp på jobb och alla dumma frågor som uppstått ifrån de som valde PC och XP får man leta efter. Vi skall inte sköta supporten, men mer strul får man leta efetr. Ändå har det varit märkesburkar ifrån Compaq.

XP skall fungera så, men det är skillnad på marknadsföring och verkliga livet. Vi skall inte glömma normalanvändarna som inte har ett hum om vad som finns innanför skalet...

Firewire som standard är svårt att hitta. Sen är ändå det stora problemet att vissa Firewirekort inte funkar med alla PCs samt alla videokameror som de skall...

om man har full koll så visst kan ett eget ihop plock vara bättre, men ofta är det för stunden och inte i det långa loppet... då är ofta en märkesburk bättre...

Till huvudfrågan, det finns ingen motsvarighet till iAppsen ifrån Apple till windows världen. Inte om du inte skall betala 5000:- eller mer...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Det där med Firewire så har följande moderkorts tillverkare Firewire Ingbyggt t.ex. Asus, Intel, Abit, Epox m.m. så där stämmer det inte.

Kan alla dessa PC-burkar starta från en extern FireWire-disk? Kan någon?

Allt sedan MacPlus har man kunnat ha med sig en service-disk med ett universiellt system som bootar alla befintliga Macintosh. Först var det extern SCSI man använde, numera FireWire. Det är fantastiskt smidigt.

• Oregistrerad
  • 2002-10-05 13:06

iMovie imponerar men vad är motsvarigheten i Windows?

Intresserad för på jobbet dyker det upp mer och mer förfrågningar om att digitalisera video, som macanvändare har jag inte stött på någon som använder PC till detta...

...om man bara använder iTunes då? Är det något fel på en då?

Citat:

Citat:

Well om du inte visste så har t.e.x Nokia redan i Comdex 2001 uttalat stöd för standarden SynchML..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Well om du inte visste så har t.e.x Nokia redan i Comdex 2001 uttalat stöd för standarden SynchML..

Det låter ju jättebra. Men vad har jag för glädje av att Nokia uttalat stöd för standarden så länge som det inte finns något praktiskt stöd för Nokia i iSync? Jag kan ju inte per automatik synka min Nokia-telefon bara för att någon från Nokia uttalar stöd för någonting.

Varje gång någon kommer med ett berättigat klagomål på att något saknas till Macen så kommer det genast en mängd inlägg med att den eller den uttalat stöd för Macen, eller att i nästa revision av PowerMac så kommer (nog) det eller det, eller något om att när G5:an kommer så blir det andra tider. Men vad hjälper det? Faktum är att det saknas idag och inom överskådlig framtid. Och det suger.

Jag har aldrig sett ett bättre program för "vanliga" användare som hanterar bilder från digitalkameran. Har heller inte sett en bättre musikspelare än iTunes.

De två programmen ensamma är god anledning till att köpa Mac.

Ciryon

• Medlem
  • 2002-10-07 16:26

Ett annat program som inte tillhör iAppsen men ändå är gratis från Apple. Qt-broadcaster..

jag vet inget program på wintelsidan som du sätter upp en ström från nästan vilken video/webbcam som helst på 5 sekunder..

Jag har aldrig heller sett så bra strömmar som från qtss och broadcastern.. jag kan dessutom hosta 5 simultana strömmar från ett sunkigt ADSL..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Ett annat program som inte tillhör iAppsen men ändå är gratis från Apple. Qt-broadcaster..

jag vet inget program på wintelsidan som du sätter upp en ström från nästan vilken video/webbcam som helst på 5 sekunder..

Jag har aldrig heller sett så bra strömmar som från qtss och broadcastern.. jag kan dessutom hosta 5 simultana strömmar från ett sunkigt ADSL..

_NU_ bestämde jag mig för att köpa en webkamera!
Tack för det Nixon!

Min gamla mor med datorskräck hälsade på härom veckan, hon tyckte min iMac var väldigt söt så jag sade åt henne att hon kunde prova lite. Efter en halvtimma hade hon bränt en CD-skiva till sig själv. De har haft CD-brännare hemma på pappas PC i flera år nu men det som behövdes var en Mac och iTunes för att hon skulle komma igång.

Bevaka tråden