Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iAppsen vs motsvarigheter för Win

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 17:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Ett annat program som inte tillhör iAppsen men ändå är gratis från Apple. Qt-broadcaster..

Wow!

Vilken mjukvara! Så enkel men kraftfull. varför har man missat den innan? Instämmer i kören, nu måste man köpa en webkamera...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-07 17:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
...om man bara använder iTunes då? Är det något fel på en då?

Japp! Det är bara att pallra dig iväg till doktorn!

/arvid

tänk att även denna tråden kan förstöras av datorkrigs snack.

jag tycker att imovie e fantastiskt, och itunes är enligt mitt tycke helt klart det bästa mp3 programmet som jag har använt.

ical är iförsta versionen men gillar det ändå skarpt.

iphoto är också ett jäkligt dugligt program och idvd slår ju allt annat motstånd i samma klass.

ett exempel på hur bra itunes är: en musiker frågade mig hur man rippar låtar från en cd.

jag tog en cd och startade itunes och valde importera.

oj vad det så enkelt sa han.

men hur gör jag på en pc frågade han sen.

och jag kunde inte på ett lika enkelt sätt svara på det... faktiskt

det finns mycket som pc är bra på och i vissa eller i mångas tycke fler fall där de är bättre men allvarligt talat... inte när det gäller iapps - det finns inget liknande imovie på pc, jag vet- som redigerare sitter flera nyhetsredigerare på imovie men skulle inte köra xp´s variant, du kan nog inte hitta nån.

och itunes jämfört med windows media manager ....hum ja smaken e ju olika.

Varför känner sig pc människor sig så hotade hela tiden, märkligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: draags:
tänk att även denna tråden kan förstöras av datorkrigs snack.

Den här tråden heter "iAppsen vs motsvarigheter för Win". Så det borde vara rätt så uppenbart för alla läskunniga att den handlar just om jämförelser mellan Mac och PC. Tråden är avsedd för just sådana jämförelser.

Så vill du inte se Mac-PC-diskussioner så kan du ju välja en mer "neutral" tråd.

Det är som att se en tråd som heter "Djurgården mot AIK" och ge sig på att posta inlägg som beklagar sig över att man diskuterar fotboll där.

jo men kära nån Tage, om du läser skaparens inlägg så förstår du kanske mer

detta skrev .arvid:

"Den här tråden är inte menad som någon slags dator-krig, och jag hoppas den inte urartat i det.
Jag tyckte bara det var intressant att se iAppsen i det ljuset."

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 14:48

itunes är fruktansvärt dåligt uppbygt med sitt bibliotek.

jag talar ur mitt eget perspektiv där mitt serverlokaliserade mp3-arkiv inte enbart är till för mig som macanvändare på det lokala nätverket.

itunes är skräp i det läget.

winamp är skräp på ett annat sätt.

vad som spelar någon roll är foobar2000. det är den enda mp3-applikationen som spelar någon roll. och så vitt jag vet finns inte denna win32-applikation portad till macosx så till dess att den blir det är mp3 i macmiljö fruktansvärt begränsat.

ett fritt airtunes och en portning av foobar2000 och sedan är vi i hamn.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-01 23:13
Ursprungligen av eleven:

itunes är fruktansvärt dåligt uppbygt med sitt bibliotek.

jag talar ur mitt eget perspektiv där mitt serverlokaliserade mp3-arkiv inte enbart är till för mig som macanvändare på det lokala nätverket.

itunes är skräp i det läget.

winamp är skräp på ett annat sätt.

vad som spelar någon roll är foobar2000. det är den enda mp3-applikationen som spelar någon roll. och så vitt jag vet finns inte denna win32-applikation portad till macosx så till dess att den blir det är mp3 i macmiljö fruktansvärt begränsat.

ett fritt airtunes och en portning av foobar2000 och sedan är vi i hamn.

Det här håller jag med om, iTunes kan inte mäta sig med foobar2000. Det är något jag verkligen saknar från Windows när jag använder OS X. Det finns även flera andra program som jag saknar, men framför allt foobar2000.

föredrar winamp över itunes för det tar mkt mindre utrymme på skärmen om man ska ha en låtlista öppen

Att ingen har nämnt Picasa 2...

... kanon program för att redigera bilder. Känns faktiskt ganska så stulet ifrån iPhoto, men det gör inte så mycket för det funkar!

När det gäller iTunes vs WinAmp så är det ju en smaksak. iTunes är väldigt mycket Apple och WA vädigt mycet PC. Jag tror att dom som är vana PC-användare tycker att det känns naturligare med WA och vice versa(Jag har ett flertal polare som kör PC tillsamans med sin iPod och många av dom förstår sig inte på iTunes!?!?)

För min del tycker jag att iLife är fantastiskt. Gratis vid köp av dator och snorbilligt annars. Jag tror att Apple är helt rätt ute med denna svit, skulle inte förvåna mig om konkurrenten kommer att ha något liknanade om några år men frågan är var vi mac-användare befinner oss då!

Ursprungligen av draags:

ett exempel på hur bra itunes är: en musiker frågade mig hur man rippar låtar från en cd. jag tog en cd och startade itunes och valde importera. oj vad det så enkelt sa han.

Det må vara enkelt men resultatet blir kanske inte så bra.

Finns det inget motsvarande EAC till mac?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-01 14:46
Ursprungligen av EricBradley:

Att ingen har nämnt Picasa 2...

... kanon program för att redigera bilder. Känns faktiskt ganska så stulet ifrån iPhoto, men det gör inte så mycket för det funkar!

Kan bara instämma och rekommendera Picasa om man sitter på en windows-burk. Eftersom jag är en switcher som fortfarande väntar på leverans av en 12" PB så kan jag dessvärre inte jämföra med iPhoto.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 15:59

Har inte microsoft lagt med ett program som heter moviemaker i xp som ska vara som imovie. Det finns i allafall att ladda ner genom windows software update. Har inte testat det själv så jag vet inte vad man kan göra i det.

Sen måste jag säga att jag gillar den förhandsgranskningsfunktion som windows har för bilder. Man kan förstora, förminska,rotera m.m. direkt från filhanteraren/finder.

/Johan

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 21:09

Jag tycker bara synd om dessa stackars människor som nyss gett sig in i datoranvändandet, eller har hållit på ett tag, och blir påsmockade massa snuskiga pc program med anledningen "DE E SÅ ENKELT". Tillex. Magix musicmaker eller vad det heter. Bara namnet får man ju utslag av.
Många personer har bett mig om hjälp när dom använt liknande magix musikmaker program. Jag försöker hjälpa men jag orkar inte för jag blir hyperstressad och mår dåligt och förstår ingenting. Visst går det att använda programmen men dom e sega, ologiska, fula, tråkiga och värst av allt får programmen användarna in i ett visst spår av hur datorer fungerar och får lära sig praktiskt taget allting på nytt när dom ska använda nästa program.

Andelen folk som använder magix och liknande program till pc e ju oerhört lätträknat men dom finns ändå och jag nästan gråter för dom. Alla onödiga timmar slit för ingenting. Varför nya användare får tag i dessa program vet jag inte men väldigt många av dom lyckas.

Jag har själv använt en pc från 1996 till 2002. Det har ärligt talat fött mer hat än kärlek för mig.
Det tog mig en vecka att få iordning ett creative sound blaster ljudkort med midi in/ut. Sedan ytterligare en vecka att få iordning på midi`n. Sedan ytterligare en vecka till för att få göra om allting igen. Så har det gått fram och tillbaka med allt som haft med pc`n att göra i 6 år.
Anledningen till detta ligger säkert i att jag som oftast haft "ihopplockade" pc burkar, men även dom som andra företag plockat ihop har fungerat som skridskor på asfalt.

Detta är kort mina erfarenheter av pc burkar. Har även haft grymt kul med dom när det väl fungerat, de får jag lov att säga, men om jag ser tillbaka på det så har det absolut inte varit värt det.
Datorer kan faktikst vara kul och man kan göra mycket kul med dom. Jag känner många pc användare och några av dom är väldigt lyckliga med sina burkar och det hoppas jag att dom kommer vara i fortsättningen och jag hoppas att longhorn kommer att funka bra och att nya användare i fortsättningen inte ska få tag på fultjack.

Ta nu inte detta som en spark i skrevet, de tjänar ingenting till att bråka i dessa tider.
Have fun everyone!!

Tillägg. Jag har använt en ibook sedan senare hälften av 2002 och nu senast en g5`a. Jag har ALDRIG stött på problem med dom. Älskar dom som om dom vore mina egna barn.

Anledningen till att jag skrev detta är att om win 2000/xp hade haft lika bra gratis prog medföljande systemet, som osx, hade nya användare aldrig behövt använda något annat.

Senast redigerat 2005-02-19 00:33
Bevaka tråden