Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få över MIDI-filer från Amiga till PC?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-12-27 11:10

Många av er tycker säkert att detta är en dum fråga men jag undrar hur jag kan få över mina gamla MIDI-filer skapade med Dr T KCS i en Amiga 500 för över 100 år sedan till min PC?

Filerna ligger idag på diskett. Finns det ngn slags Amigaemulator till PC:n som gör att jag kan läsa in disketterna eller ska jag gå tillväga på annat sätt?

Näpp, hårdvaran skiljer i diskettstationerna...

Har du modem till Amigan? I så fall vore nog det enklaste att ftp:a upp dom på internet nånstans och sen tanka ner från PC...

Själv körde jag med nollmodemkabel och terminalprogram när jag tankade över mina gamla moddar. Tog ett jäkla tag...

Sen är nästa fråga: Sparar KCS standard midifiler eller eget format?

Kul med en KCS-användare, det var min första midi-sequencer. Blev aldrig någon större kärlek dock, fortsatte med trackers när det kom midi-stöd i dom...

  • Medlem
  • 2002-12-27 12:49

Jag har tyvärr inte ngt modem till min Amiga och ärligt talat så vet jag inte om KCS kör/de ngt eget MIDI-format eller ej.
Jag har inte använt KCS på över 6 år men det skulle vara skoj att kunna lyssna på lite gamla alster man skapade på den tiden...det låter nog inte så häftigt nu som man tyckte då...

Om jag inte har modem så verkar det mer eller mindre kört att kunna få över låtarna till min PC?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:18

Du kan ju alltid spela in dem på PC´n, antingen som ren mididata som du assignar om i PC´n ut till syntar eller mjukvarusyntar eller vad du nu använder. Eller så spelar du in dem som audio direkt i Sound Forge eller Wavelab eller ngt sån´t, om de använder Amigans interna ljudkrets. Du får väl låna en Amiga av någon om du inte har den kvar, det är det lättaste tror jag. Själv gav jag upp försöken att föra över mitt Atari-skräp från över 10 år tillbaka i tiden, så jag har skaffat en Atari igen och tänker jobba vidare med de gamla låtarna på det gamla beprövade sättet... tar för lång tid & mkt energi att föra över och trixa om. Tror jag. Får se, man hinner ju ändra sig 38 gånger om dagen också...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-27 13:23

PF : Men det är ju inget problem med Atari diskarna, min brorsa har fört över allt vad han hade av Cubase filer från sin gamla Atari, finns ett program som kan läsa Atari diskar via PC´ns diskettstation (de verkar vara mer kompatibla än PC/Amiga verkar det), jag har tillomed provat att ladda in nån av hans gamla Cubase låtar i VST/32.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:33

Det är ju kult, men tyvärr (vilket gäller i just detta case) kör jag ju Mac och inte PC. Fast å andra sidan så låter det ju onekligen lockande - Atarin är inte direkt snabb i vändningarna, GUI´t är slött som på en Pentium 75 som kör Win 95 ungefär. MIDIt är dock klockrent. Jag har nog närapå ett femtiotal låtdiskar i Atariformat, det är det som är kruxet.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-27 13:34

Adde : Nej, jag tror inte du behöver något modem, du behöver en nollmodemskabel (seriell kabel alltså) och ett terminalsprogram på Amigan.

Kruxet blir nog just att fixa ett terminalsprogram till Amigan (om du inte har det redan förstås).. så fort du har det kan du bara överföra vad du vill. Riktigt hur man överför filer vet jag inte, har aldrig själv provat det pga just avsaknad av terminalsprogram till min Amiga. Tror dock att det följde med ett sådant program på senare versioner av Workbench.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:35

Vad lustigt, vi använde ordet "kruxet" bägge två, nästan exakt samtidigt...

Jo, det var mitt största krux ( ) också, att fixa terminalprogram. Som tur var hade en kompis lillebrorsa ett... Ska se om jag kan gräva fram disketten och kopiera den i samband med att vi flyttar i februari (alla Amigagrejer står i ett förråd nu). Skcika mej att mail med adress eller nåt, så ska jag se vad jag kan göra.

Nollmodemkabel finns i alla datorbutiker med självaktning...

  • Medlem
  • 2002-12-27 13:44

Hmmm, jag tror faktiskt att jag har en kopia av en de senaste versionerna av Workbench...det blir till att börja leta ordentligt. Självklart har jag kvar min gamla Amiga... ...den slängs inte ut i första taget. Nu är den dock nerpackad i sin originalkartong men då och då tar jag fram den för att spela lite hederliga dataspel à la Boulder Dash och Lemmings...snacka om gamla minnen...

Det skulle kanske ändock vara en idé att hitta Amigaemulator på nätet för att testa eller är ni säkra på att detta INTE går?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-27 13:56

Adde : Japp, att en PC kan läsa AMIGA diskar fungerar inte! Amiga:n hade en mer avancerad diskettstation, PC:n är mycket enklare. Det är oxå skälet till att du inte kan läsa C64 disketter på en gammal PC 5.25 diskettstation heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-27 14:00

PF : Jo men det är ju inte svårare än att ta din stack med Atari diskar till en kompis som har PC, brygga en stor kanna kaffe och copy the night away!

  • Medlem
  • 2002-12-27 14:01

Encore: Intressant! Återigen bevisas det att PC:n ligger efter sina konkurrenter...man skulle ha börjat med MAC istället...

[ 27 December 2002, 14:02: fixat av: Adde ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 14:14

Mac skrivs "Mac" och inte MAC. Det är en förkortning av Macintosh som är datorerna som görs av Apple. Vill bara förtydliga detta. Många PC-snubbar uttrycker sig så här: "MAC går väl snart i kånkurs!". Vad de missar är det fina i kråksången, t ex att Mac är studiostandard. Alla låtar ni älskar har passerat genom en Mac, kort sagt. Skapats i en Mac. I studios där en PC kanske skulle kunna få jobb som Office-maskin till kontoristen, om ens det. Men jag tänker inte sitta här och fåna mig om Mac/PC i all evighet, jag föredrar Mac och det är inte utan orsaker. Vad beträffar Amigaemulatorer som kan läsa Amiga-disketter, så finns det förstås till Macintosh. Man kan även installera en PC-emulator som kan allt en PC kan, om man så vill. Vad man nu ska med en så´n till, men det kan ju vara kul att kopiera sina Atari-diskar. Sluta kämpa för era PC-burkar, det är bara blöjstadium på sån´t. En PC kommer aldrig att bli en lika seriös studioburk, så är det bara - end of story. Protools, Logic - Mac, det hör ihop. En PC kan man ha till annat, men inte som ersättning utan snarare som komplement då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 14:16

encore; "Copy the night away", det kanske man borde göra. Kommer du ihåg vad det var för program som brorsan använde?

  • Medlem
  • 2002-12-27 14:29

PF: Hahaha, det var värst vad du hetsade upp dig... MAC eller Mac är bara en fråga om man har fastnat med fingret på CapsLock-tangenten eller ej. Jag ger mig inte in i en PC/MAC(*s*)- diskussion eftersom jag inser att att respektive burk har sina mer specifika användningsområden. Anledningen till att jag ej sitter med en MAC är den att jag har ett arbete vilket kräver mkt hemarbete och PC:n har ju i princip 100 % av kontorsmarknaden...skulle jag någon gång kunna försörja mig på musik är valet ganska enkelt...och det skulle inte vara PC......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 14:37

Du fortsätter skriva fel, medvetet? PC´n har inte alls 100% av "kontorsmarknaden", det är bara ett missförstånd. Ett kollektivt sådant, särskilt i Sverige och Tyskland verkar det som. Office snurrar även i Mac, och gör så med ett års försprång (Office 97 -> PC, Office 98 - > Mac, Office 2000 -> PC, Office 2001 -> Mac). For your information. Och jag är alldeles kolugn...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-27 14:40

PF : Letade lite nu, det måste ha varit Gemulator Explorer. Det kan även kopiera Mac diskar om man vill det. Progget finns en bit ner på sidan :

http://www.emulators.com/download.htm

I övrigt är jag trött på Mac/PC tjabbet, "den datorn är bättre än den andra yadda yadda". Se möjligheterna med er maskin istället! Datorer är till för att hackas och för att fylla sin funktion. Vilket system, hårdvara och mjukvara man föredrar är helt upp till var och ens personlighet...

  • Medlem
  • 2002-12-27 14:48

100 % har de kanske inte på kontorsmarknaden men närapå, i alla fall om man räknar på antalet företag istället för antalet användare. Det kan hända att vissa större institutioner och (givetvis) tryckerier och andra grafiska bolag där Mac idag är stora kör annat än PC. Jag grundar detta påstående genom att jag jobbar mot företagsmarknaden på en av sveriges största banker och har där aldrig stött på någon som inte kör i PC-miljö, låt vara ibland i kombination med annan miljö.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 14:52

Ja, Adde, men det beror inte på kompetens. Du kan fortsätta diskussionen på 99mac, systerforumet - www.99mac.com så kan du få en drös argument till varför det är som det är - kortfattat: Att PC´n dominerar beror på ett kollektivt missförstånd, inget annat. Att den fortfarande köps in i så kollosala mängder trots virus och skit är bara märkligt. Nog om detta. För evig framtid, sluta bara att hacka ned på Mac på ett musikforum, det ser så oerhört oproffesionellt ut och lockar knappast hit studiofolket som vi ju gärna skulle vilja få hit.

  • Medlem
  • 2002-12-27 14:53

PC?, Mac? Bah!
Same shit different name.

  • Medlem
  • 2002-12-27 14:57

Encore: Bra sagt angående PC/Mac! Jag är relativt nöjd med min PC men allting kan ju alltid bli bättre.
PF: Du är kanske än mer nöjd med din Mac (observera att jag nu medvetet skriver "rätt"

) och givetvis skulle jag vilja ha en separat dator för mina synthar. Pengarna räcker dock inte till allt vilket vi "synthnördar" allt för väl känner igen. Önskelistan är lååång och tomten kom inte med så många hårda klappar i år heller (förutom en Yamaha CS6X som jag länge drömt om, vilken jag förvisso fick betala själv)...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 15:11

Får kolla in Gemulator, Enco Remorrizone.

  • Medlem
  • 2002-12-27 15:22

PF: En sista rättelse sedan är jag urless på denna diskussion! Jag har ALDRIG hackat på Mac, se mina tidigare inlägg däremot var det en viss herre som påpekade att jag råkade skriva Mac med stora bokstäver...

[ 27 December 2002, 15:36: fixat av: Adde ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 18:03

Men va´ bra då, jag missförstod väl. Tyckte det var rätt mycket ironi i meningen: "Encore: Intressant! Återigen bevisas det att PC:n ligger efter sina konkurrenter...man skulle ha börjat med MAC istället..." - efter att Encore just visat dig en bra grej man kunde göra med PC´n. Lät som om du sade motsatsen. Det är lätt att missförstå varann när det handlar om det skrivna ordet. Nu glömmer vi det här och fortsätter med diskussionens kärna tycker jag.

Hmm.. hade för mig att man kunde läsa pc-diskar i en amiga, kanske med do eller nåt. minns så dåligt, var ju brorsan som körde amiga, jag körde med atari.(har atari kvar, kör med pc annars)
Mega STe och Falcon 030, de har iaf 1.44 diskettstationer. (megan har inte det som standard. jag har bytt den) de kan vad jag minns läsa pc-diskar och tvärtom.
Nollmodem är annars det första jag tänker på om inte disketter funkar. Sen var det ju det här med terminalprogram, men det ska väl inte vara svårt att hitta.

Jodå, den kunde läsa PC-formatterade disketter. En liten hake bara: Det måste vara 5.25"!

Jag träffade iaf aldrig någon som hade en 5.25" floppy till sin amiga...

5.25"..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-11 11:17

Gammal tråd vaknar till liv igen!

PF! Som nybliven PC-ägare vet du vad som väntar! Nu är det dags att ta tag i bunten med Atari-diskarna! Kaffet ska bryggas, filer ska överföras och diskettstationen ska glöda!!! Verkställ!

// encore - håller brandtal!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 11:47

Gaah! Du har skickat en spion till mitt hem och fått ett sanningsenligt foto. Det där är en av mina travar! Ska se om jag kan rocka in nå´t Cubase in tha burk.

Bevaka tråden