Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pyttemjuk = stabilitet å säkerhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-24 23:38

Hmmm... nå knappast förvånande. Nåt fel kan man säkert alltid hitta. Men jag tror inte det har nåt samband med mina problem av överbelastad MIDI-buffer i min XP-50... anledningen där är mycket enklare än så: jag är för dum för att koppla MIDI:n korrekt

Lustigt att jag för ett par timmar sen skrev om avsaknaden av hetska smutskastningstrådar på 99musik (Mårre: menar inte alls ditt inlägg här!).

Dom av er som följer med i nyheterna hos svenska IDG vet att så fort det kommer en nyhet om ett säkerhetsproblem eller ett programfel i en Microsoft-produkt, så finns efter 45 minuter 20 bitska kommentarer från anti-Microsoft-rörelsen.

Microsoft är inte guds bästa barn och har inte alltid gjort felfria produkter, men efter att ha arbetat fem år på detta företag så ser jag saker på ett annat sätt (jag hade bla ansvaret för Windows 3.11 i Norden och godkände att det släpptes (gick till RTM) med 28.000 kända buggar).

Det är klart att ett OS med fjörtiadertonmiljoner rader kod har buggar. Lika självklart som det är viktigt för pressen förmedla dessa problem till användarna. Men tyvärr överdrivs problemen just bara för att det är Microsofts produkter och när det gäller svenska IDG inbillar jag mig att säkerhetsproblemartiklarna ibland tas upp för att förlaget skall ha en motpol till de positiva artiklar de skriver om Microsoft.

Hupp, nu har jag väl skämt ut mig riktigt :-)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 01:42

Inte alls!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 03:22

Om man verkligen vill bli påhoppad så ska man skriva ett inlägg på idg.se med innebörd motsv "Telia är bra, och priset på bredband är på tok för billigt för att det ska gå att få lönsamhet på det". Då kommer en massa ilskna fjortisar som glömt bort modemsurfande börja gapa om "månåpål" och lik som skit dåligt

Alla plattformar har sina styrkor och svagheter men vissa buggar är rätt pinsamma trots allt

He-he! Jo, undertecknad måste väl erkänna att han ibland vridit och vänt på saker i IDG-kommentarer så att "fjortonåringarna" stått med bar rumpa och sedan låsts in i ett "hålla-skenet-uppe"-hörn.

Det är bla det jag gillar med 99musik. Här respekterar vi varandras plattformspreferenser (fast den dära PF verkar ju vara helt inflummad på Reason, ett datorprogram kan ju näppeligen ersätta rikiga synthesizers ).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 07:29

He-he! Jo, undertecknad måste väl erkänna att han ibland vridit och vänt på saker i sina kommentarer så att "fjortonåringarna med sina Moogar" stått med bar rumpa.

Eller nä...

För övrigt: Verkar som om Apple håller locket på om säkerhetsproblem i OS X. Unix-system är ju på intet sätt immuna, även om dom flesta haft några år mer än Windows på sej att stabilisera sej...

MS har en tendens att slänga in nya features i en takt som kanske inte alltid borgar för genomtestad kod.

Det är självklart att program har buggar, men det som gör folk extra irriterade över Microsoft tror jag är deras dominerande ställning och att de trots allt tar rätt bra betalt för sin mjukvara.

Sen har inte Microsoft fokuserat särskilt mycket på varken stabilitet eller säkerhet jämfört med konkurrenterna, vilket tillsammans med den dominerande ställningen gör att det blir betydligt mer nyhetsvärde om man upptäcker hål i tex Explorer (90%+ av browsermarknaden) jämfört med tex Mozilla. Plus att vissa hål varit ganska idiotiska enligt vad jag förstår (buffer overflows).

Peter H.: Apple har haft ett par säkerhetsproblem i OS X, men de flesta har fixats ganska omgående (mindre än en vecka i många fall). Hade de haft samma ställning som MS tror jag å andra sidan att det varit mer ståhej om dom.

Vad har förresten det svenska datorföretager Pyttemjuk med Microsofts buggar att göra?

1
Bevaka tråden