Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar dator och ljud?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejhopp!

Går och funderar på att införskaffa en nyare PC-burk, men blir mer och mer sugen på en bärbar med tanke på flexibilitet och även att en sådan bör vara mycket tystare att jobba med. Hårddiskutrymme o.s.v. är ju inga problem om man kompletterar med sin stationära dator (den tänker jag behålla), men nu tänkte jag höra:

Bärbara datorer lär ju av självklara skäl vara lite svårare att modifiera o.s.v. så det gäller väl att köpa en massa extra RAM redan från början och sådär, men den stora frågan är lite ljudkort. Om man vill ha bra MIDI/Audio på en sånhär liten rackare, vad har folket här att föreslå?

Det finns ju en hel del alternativ att välja på, så även när det gäller dator - tips om bra val rörande övrig hårdvara är således också av intresse.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 10:59

Ska man köpa pc så tycker jag att man ska sikta in sig på en IBM eller Dell, och då en maskin med rejäl upplösning på skärmen, typ 1280x1024 minst. Sen så har jag en kompis som har ett RME-kort som är rätt vasst och snurrar över pcmcia. Iof så kanske man vill köra Firewire eller USB2-interfaces men det känner man själv.

glöm inte att kolla in t.ex. en apple ibook/powerbook med studentrabatt som alternativ om du är intresserad av sånt.. dom ligger väldigt bra i pris. Ett litet firewire-interface till det..

Kolla in kan man ju alltid, men bra pris... förhållandevis säkerligen, men ändå uschligt värre vad jag sett.

USB/USB2 känns fräscht. Ett litet MBox hade ju inte varit helt fel, men så är man nästan uppe i digi001-pirsklassen igen (beggat förvisso), men det finns ju andra alternativ. Har förr mig PF presenterade nåt kul sådant för någon månad sedan. Ska se om jag kan hitta det!

Dell såg ut att ha några riktigt läckra maskiner och brorsans flickvän köpte sig en sådan för 6 månader sedan som verkade helt ok. Vidare köpte en tjej i min årskurs också en Dell som verkligen hade kanonskärm/tangentbord. Ska kolla in dessa närmare!

"Kolla in kan man ju alltid, men bra pris... förhållandevis säkerligen, men ändå uschligt värre vad jag sett."

Kolla igen.. en ny ibook kostar på apple store från 8180:- inkl. frakt osv.. en powerbook kostar från 13100:-.
Jämför det med vad en ny dell-laptop kostar.. så stor skillnad är det inte

Antar att följande är lite väl lågbudget, men ligger bra i pris och vore nåt nu när jag kanske tänker köpa en bärbar i alla fall...

Hade förmodligen räckt för mina nuvarande behov iaf...

Är själv inne på samma spår.

http://99musik.com/showthread.php?s=&threadid=2648

Har funderat på en dell Inspiron 5100, köpa firewirehårddisk och ett pcmcia-interface till det.

Får dock bli en del research innan man slänger ut sina slantar.

Volantiz, du menar utan moms då va? Hittar ingenting så billigt annars.
Och ska man ha skäligt med ram och en 15" skärm så sticker macen iväg.

Den billigaste iBooken jag lyckades hitta gick för strax över 10000:-... Och då var det med en minskärm. Nå, de är naturligtvis vrålcoola, men Mac för jag köra sen när jag inte är student...

Tackar för den infon, eskimo!

Ja det tål ju sannerligen att tänkas på det här med. Vettetusan. Det känns lite dyrt ändå, men det är klart - om jag sak köpa en ny stationär så MÅSTE jag ha en TYST lösning och det kostar ju också kulor. Fast samtidigt har jag ju redan en stationär burk som ju fyngerar rätt bra trots allt... En PIII 500 med 712 MB fungerar ju trots allt tämligen väl även om det hade varit himla skoj med en nyare burk, förstås...

11700:- för en P4 512mb 14"skärm tycker jag är helt ok.
Jag kommer nog välja till cdbrännare och större skärm men finner det fortfarande överkomligt.

Det låter iof helt ok... Men jag tycks få upp priset till 16.000;- hur tusan jag än gör bara jag går in och försöker konfigurera datorn ifråga. Är det frakt, månne? Kanske bäst att köpa datorn via en butik isåfall - man vill ju ändå prova burken lite!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-14 14:52

Frakten ingår ju så den ska det nog inte vara. Men minnet däremot, rekommenderar jag att man kanske inte köper från Dell eller Apple. Man kan allt spara några hundringar (t om tusingar, särskilt om man tänker fylla alla 8 GB RAM i en ny G5(!!!) på att handla minne från andra ställen.

Det är nog sant. Men kan man smälla in det själv i en bärbar? Har på min höjd para kopplat in extra skärmar och liknande till bärbara - inget jag själv meckat med alltså.

Ober, frakten ingår, glöm dock inte att klicka i att du beställer online(-600:-) och att du inte vill ha "på-plats-service-dagen-efter-i-tre-år"(-3000:-)
Nu pratar jag om dell alltså, inte apple.

eskimo: mm.. det var visst exkl. moms.. missade den delen

ibooken hamnar på 10225:- inkl. moms. Det är från apple store.. och som pf sa går det nog att hitta billigare.

ober: när man jobbat på laptops ett tag så börjar man (iaf jag) mer och mer uppskatta små skärmar (= mindre datorer.. lättare att släpa med.. bättre batterilivslängd med mera). Om jag skulle tjacka en ny laptop nu så skulle det nog bli en 12":are.. även om jag skulle få köpa en 14":are för samma pris.

Det är förvisso en viktig aspekt det där med batteriet. tyvärr är jag lite beroende av stor skärm för att överhuvudtaget kunna se nåt på densamma. Kör förvisso 17" och 1024x768 här hemma, men det funkar inte riktigt utan läsglasögon.

(Usch vad gammal man låter nu då, men jag fick faktiskt mina första alldeles i början av sommaren!)

Just ja! Den där servicen glömde jag. Den kan man ju strunta i. Vanlig garanti torde ju vara nog!

Beg kanske inte är att tänka på. Jag köpte min PB G4 beg, efter grundformateringen har den fungerat precis som den ska.

Själv har jag just RME:s Multiface som körs via PCMCIA-porten och fungerar väldigt bra. 8 analoga in/ut, SP/DIF, ADAT och MIDI.

Utan att få detta till en Mac versus PC diskussion är min erfarenhet att Macen är mer problemfri än PC och mer komplett vad gäller musik. Det tycker jag är värt att betala för.

Ja, PC vs. Mac ska vi kanske inte gå in för nära på, som sagt, men jag tror båda kan vara bra alternativ.

RME får jag kanske kolla in. Specsen så långt låter ju lovande. Finns det till PC, månne. Är annars inne på det där Creative Excasy eller vad det hette Verkar inte helt fel det heller och en ganska snygg burk!

RME tror jag från början är byggd för PC, jag vet att det funkar iaf.

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

För mig var den i övre prisläget, ca 11.500:- komplett med PCMCIA-kort. Men jag är väldigt nöjd, den låter fantastiskt bra.

Ett annat tips kan ju vara M-Audios Firewire 410 som ska komma närsomhelst. Den ska ha 8 in/ut, MIDI och SP/DIF tror jag. Den kostar bara ca 4000:-

MOTU-korten kostar ju som RME, det nya 828 MKII har MIDI också.

Vad gäller Mac vs PC är det säkert som du säger att det inte spelar lika stor roll längre, kanske mer vad man är van vid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-16 13:57

Däremot tycker jag man akkurat ska undvika alla över huvud taget möjliga kombinationer av "Creative" (as in, det där företaget som dödade E-mu och Ensoniq) och musikskapande. Deras ljudkort är inte lämpade för sån't. Oavsett vad de själva påstår. Det är lek & lär och plaska i ankdammen. Inte "skapa musik, på allvar".

Jag skulle t om vilja påstå att om du köper en Mac, så är dess interna ljudkort bättre än det där Extigy-kortet. Med en Mac kan du börja direkt, ljudkort modell bättre kan du köpa när plånboken är mogen för det.

Själv köpte jag ju en PC i stället för min PBG4 (återigen, pga pengaproblem) och det var ett olyckligt byte på många sätt. PCn är aldrig lika klockren för sån't här som Macen. Det är, till och med i Windows XP, oss emellan - ett jävla meck, kort och gott. PCn är snabbare för surf å lek å plaska i ankdammen, Macen är "på allvar". Byggd för kreatörer.

För att ta ett aktuellt typexempel från PC-sidan, kolla bara här:

http://99musik.com/showthread.php?s=&postid=29407#post29407

Sååå jävla tråkigt!!! Right! Köp en Mac och döda möjligheterna till "fett med strul lagom till sommar, vår och jul!". Tro mig.

  • Medlem
  • 2003-09-16 14:13

Instämmer till fullo med PF. Köp en Mac.

Men usch, skärp er.
Det är ingen hemlighet att det finns dynga på PCsidan däremot så är inte allt skit. Man får läsa på lite helt enkelt. "Men det vill vi inte!" skriker hela macklanen i kör, nä, ni slipper. Själv lägger jag dock gärna en bråkdel av den tid som det tar att jobba in prisskillnaden till att plugga lite innan köpet.
PF om du ångrar ditt köp så kan du gärna säga vad det var för dator och modell samt varför. Sist jag kollade så är 'PC' inget märke.
XP rullar som en dröm om man återigen är beredd att lägga lite tid(ca. 60min. för att tweaka den, inga förkunskaper krävs). Och länken du postade handlade om ett kasst ljudkort, såna finns det överallt.
Tack och bock för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 15:50

Ja, jag håller med eskimo. Smaken är som baken. Med PC har man andra möjligheter att välja vilka delar vad man vill ha i sin dator, och det medför givetvis både fördelar och nackdelar. Såja. Släng inte på mer ved på den eviga PC-MAC-diskussionen nu. Är inte det hela väl genomdiskuterat och utagerat snart?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-16 16:54

Jo, det enda man vill är att rekommendera det bästa till sina vänner. Det är därför jag spökar om Mac. Jag hör inte till de okunnigas skara, jag kan PC också, men det är ändå trist att man ska behöva meka så mycket med sin musikdator för att den ska bli följsam.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 16:58

"Jo, det enda man vill är att rekommendera det bästa till sina vänner."

PF : Ja, jo, men det kanske handlar om fattiga vänner. Då ska man ju rekommendera bra grejer som även plånkan står ut med. En del gillar att ta det billigare alternativet och som med rätt konfigurerat system ändå når fram med ett bra resultat. Smaken är som baken, som sagt var.

Men vi kom väl fram till att det inte var så stor prisskillnad till slut?

Om ober vill ha en pc så ska han köpa en pc tycker jag. Jag kan bara säga av egna erfarenheter att min mac (som jag köpte av fleno i vintras) har bespart mig en väldans massa tid. Jag har garanterat fått mycket mer musik gjort med den än vad jag hade fått med en pc. Och japp.. jag är väldigt van pc-användare. Jag valde mellan en mac och en portastudio.. var vansinnigt trött på allt strul med windows. Nu sitter jag och kör XP pro på min jobbdator (en compaq armada-laptop). De enda applikationerna jag har installerade är icq lite, smart-ftp och en del microsoft-applikationer.. visual studio.net + lite delar av visual studio 6 och alla nyaste uppdateringar osv (kollar efter uppdateringar ~varannan dag).. så man kan inte säga att jag har installerat en massa skräpapplikationer. 2 ggr har den krashat idag! (och nej.. jag har inte kört några egna program på den idag.. än ).

PC är bra.. om man köper rätt delar osv.. men jag rekommenderar ändå mac till musik.. hur jävligt det än låter för alla inbitna pc-användare. Det finns lixom en orsak till att jag tog upp det som ett alternativ från början. Men räkna inte med att det blir nån JÄTTEskillnad.. så speciellt är det inte. Det bara fungerar när man vill att det ska fungera.. inget annat. OSX är t.ex. jävligt segt imho.. iaf på min burk.. så jag håller mig till OS9.

hmm.. ska jag säga.. funderar själv på att inhandla en till bärbar pc (till jobb/skola iofs) :kaaaka!:

Det är en svår fråga... En Mac har klart en hög coolhetsfaktor om inget annat, men likväl känns det kanske som en stationär PC är jäkligt mycket billigare än något av de bärbara alternativen. Så kan man få lite mer kräm för pengarna klart... Tyvärr mister man flexibiliteten, men frågan är hurvida man vågar släpa med sig 12.000:- + varenda gång man sticker näsan utanför dörren...

Usch ja, men så är det ju ljudet också. En bärbar är i regel mycket tystare. Och hur ball är det inte att kunna ta med sig datorn när man reser på semester och sitta och lira grejer eller skriva musik? Har just nu en gammal bärbar Mac i alla fall, men den är alltför gammal att köra med egentligen. Men man kunde ju testa med den ett tag i alla fall å se - kan i alla fall skriva på den (Jag har faktiskt elicens på både MacWrite II och det där gamla layoutprogrammet som jag inte ens minns vad det heter men som var det första jag körde, typ 1992 eller nåt )

Det är hursomhelst läge att kolla in hårdvaran i butik!

ett soft alternativ annars.. en ok stationär pc (hur grov prestanda behöver du egentligen?) och sen ta det lugnt tills du hittar en beggad jättebillig laptop av nåt slag..

"Men vi kom väl fram till att det inte var så stor prisskillnad till slut?"

Volantiz: Sätter du motsvarande prestanda så skiljer det en hel del.

Bevaka tråden