Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar dator och ljud?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

motsvarande prestanda.. jag har rätt taskiga erfarenheter av pc i musiksammanhang.. med tanke på det så skulle det nog behövas en P4 på 2,8GHz för att kunna jämföras med en G3 på 400MHz. Men så kan man ju inte heller se det. Så hur ska man se det? Jag hade en P3 733MHz.. bytte till en G4 733MHz.. skillnaden på vad jag får gjort med den är helt sjukt stor tack vare att jag sluppit så mycket strul den senaste tiden.

Men du gav som exempel en 12" ibook med 128 mb sdram för att visa att mac inte var så dyra, nej och det ska inte en sån dator vara heller.
Jag vet inte vilka frekvenser G4an respektive P4an ska ligga på för att vara på samma nivå. Men matcha iaf ram, hårddisk och skärmstorlek så ser du var det hamnar.
När mac och pc gör samma jobb exakt lika bra har jag svårt att motivera prisskillnaden även om det estetiska hos macen tilltalar mig alldeles väldigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-16 21:35

Prestandamässigt skiljer sig lika prissatta burkar ofta en del. Jag kan hålla med om att det är lite sjukt. Men vi fokuserar ofta för mycket på priset. Man måste kunna väga in funktionalitet och sån't också. Andrahandsvärde är en annan parameter.

Citat:

När mac och pc gör samma jobb exakt lika bra

... ja, den dagen har jag inte sett ännu. Faktiskt. PCn är bättre på många saker, Macen är bättre på många andra. Ljud och musik är macens stora glädjefält, och PCns lilla minfält...

Jo, det brukar sägas så, men jag vet inte om det är hela sanningen. OSX med Audio units och allt vad det heter kan vara hur bra för musikproduktion som helst. Men faktum är att när jag väl är inne i programvaran (i mitt fall cubase SX) inte märker av datorn alls, den gnäller inte det minsta utan utför allt jag ber den om, jag kan glömma bort den och koncentrera mig på att göra musik. Vad mer kan man kräva av den? Att den ska skriva låtarna åt en? Om hårdvaran låter sequencerprogrammet jag valt fungera perfekt vad spelar det då för roll om det är ett äpple eller ett päron på lådan? Kan man ens säga att den ena skulle vara bättre lämpad än den andra när det inte är hårdvaran som sätter begränsningen utan sequencerprogrammet?
Det finns rekommenderade konfigurationer, och håller man sig till dom och inte börjar snåla så är man rätt safe.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Volantiz
ett soft alternativ annars.. en ok stationär pc (hur grov prestanda behöver du egentligen?) och sen ta det lugnt tills du hittar en beggad jättebillig laptop av nåt slag..

Så ser det nog ut att bli. Snackade just med en nära bekant i linköping om detta. Prestandamässigt är det inte så vikrigt med den bärbara då - mest att man kan köra musik och sådant där om man vill, vilket hade varit kul. Då kan man satsa på ett "ljudlöst" alternativ istället. Typ whynoise eller så. Man får mer kräm för pengarna så oavsett skulle jag tro.

Mer prestanda för spel är i alla fall inte grejen (spöar ändå sk*ten av förvånandsvärt många på UT2003 med min gamla 500!) utan snarare för mer musik (läs pluggar och effekter) och 3D-rendering (Maya etc.)... Annars klarar jag mig egentligen ganska bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-17 01:55

Apple släppte nya bärbara idag apropå ingenting, men det var en liten besvikelse måste jag säga (även om maskinerna är otroligt fina); prestandaökningarna var verkligen inte förbluffande, snarare förbluffande stillsamma. Dock har de "lyft" designen på 15"-modellen till att nu få bakgrundsbelysta bokstäver, klart sober designeffekt. Man kan köpa den minsta 12"-aren med DVD-brännare om man vill. Jag brukar sitta å lattja med Apple Store ibland för att bygga olika konfigurationer och kolla vad de kostar.

Gjorde så nu, och skulle nog valt en 12" faktiskt, med 80 gb hårddisk. Tänk att man kan ha en så stor disk i en bärbar dator nu. Det är helt otroligt egentligen.

Jag funderade lite om hur jag själv skulle gjort om jag nu haft råd att skaffa en ny dator. Skulle jag gjort så och sålt denna PC? Nej. Faktum är att jag är himla nöjd med min Toshiba. Den är skön att jobba med, har helt OK batteriprestanda och mycket annat. Kalasbra att kolla på filmer med. Brännaren funkar bra och den är pretty much en härlig dator att jobba vid.

Jag har fått ordning på ljudet och det är bra på alla sätt.

Så visst har ni rätt, Encore och Eskimo.

Jag drabbades väl av den där känslan av det grönare gräset på andra sidan. Ska jag försöka vara lite objektiv så är det ju sannerligen ingen större skillnad i känslan mellan den Mac jag hade förut och denna dator, nu när jag skriver detta och försöker tänka på hur det kändes att jobba med macen. Jag beter mig mer "rufft" mot PCn som redan fått ett par repor på locket. Den är ju inte lika dyr och man blir inte lika försiktig. Man använder den, liksom, i stället för att "tillbe den".

Trots detta är det kul att kolla in Apples sortiment och drömma sig bort. Har just nu min syrras iMac här hemma också, så fler datorer behövs visserligen inte. Atarin tronar på minnen från förr.

Ah, vad skönt det är att närma sig ämnen från olika anfallsvinklar...

Varför var jag då så positiv angående min gamla Mac? Jag ska ta ett par punkter.

* Den här PCn har inte FireWire som standard. Man får köpa till ett litet PCMCIA-kort med det på. Jag känner mig skeptisk. Det kan väl aldrig bli så klockrent tänker man.

* Med macen kan man videoredigera från det att man installerat de medföljande programvarorna. Du kör igång iMovie och stoppar in din DV-kamera. Jag testade med vår JVC och mina föräldrars Sony. Macen hittar dem direkt och kan fjärrstyra videon utan mankemang. Har hört att videoredigering på PCn under XP trots allt är långt från dessa finesser (om man inte själv kan tänka sig offra lite tid för att hitta rätt program osv).

* Ljudet - ljudingång på Macen t ex, gjorde lite inspelningar under OS 9 i PT Free med den SH-101:a jag hade ett tag, var otroligt kul. Bara SH-101:an och en PBG4, snacka om skönt radarpar. Old meets new. Jag ska iofs snart visa mitt nya radarpar... Dessutom inbyggd mic i macens skärm, man kunde sampla sig själv asenkelt på det viset. Plus att man kan styra sin Mac med tal (yes!) och att den snackar bäst och ballast av alla datorer jag testat. Kan dessutom sjunga! Det där är "features" jag älskar med macen.

Det är väl de grejer jag saknar mest. Vad har då denna PC för fördelar jämfört med Macen jag hade?

* Priset - den här datorn var faktiskt över 20.000:- billigare i inköp! Jo, jag köpte min PowerBook jävligt dyrt, om ni minns, den kostade sina modiga 36.000:-. Mycket har hänt på ett år, för de pengarna får man idag den vassaste laptop de har, med 17"-skärmen och extra allt.

* Rappare internetsurfande, rappare gränssnitt i övrigt - jämfört med OS X "Panther". OS 9 var dock helt jämförbart med XP Home i hastighet osv. PCn startar upp mycket snabbare dock.

Ledsen att detta kanske blev mycket navelskåderier, men jag var tvungen att göra en självrannsakande liten analys av läget...

Har hittat en "tyst" dator hos ett lokalt företaag här i stan för 6.500:- som faktiskt verkar ganska hygglig - och en ganska cool låda också! (som om det spelar roll - den ska stå på golvet!) men jag funderar ändå på bärbart som alternativ. Således är det kanske läge att köpa nån USB-lösning i alla fall. Ljudkort måste jag hursomhelt ha ganska snart... innnan jag blir helt tokig!

Tips emottages gärna...

Om nu priset är avgörande för Mac vs PC så är det läge att slå till nu om man kan "nöja" sig med en stationär G4. Jag såg i torsdags att de sålde modellerna på 1,25 GHz för 13.450:- inkl moms.

Hade jag de pengarna skulle jag slagit till direkt. En sådan dator och en gammal PC-skärm och man kan ju i princip börja göra musik direkt.

Ljudkortet duger ju som sagt rätt långt.

ProTools är gratis.

Ja, det är bara ett tips som sagt. Den kan väl dessutom starta upp både i OS9 och OSX.

Om jag förstod dig rätt så var det eg bärbart du ville ha. Då undrar jag faktiskt om man inte får mer för pengarna ändå om man köper Mac. De är oerhört kompletta i min mening. FireWire, USB, CD-brännare, ethernet, bra ljudkort. En bra beg blir säkerligen inte oändligt dyr om man vågar...

FireWire, USB, CD-brännare, ethernet hittar du på en bärbar dell också, ljudkortet är väl inget vidare men jag skulle inte använda macens heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-21 03:16

You wouldn't believe it. Macens inbyggda ljudkort är faktiskt snuskigt bra - i jämförelse med * mycket *

Hade nöjut mig med mitt inbyggda AC´97 just nu - det funkar i alla fall. Det enda som saknas är MIDI. Faktum är att min server (en IBM 300MHz som såldes som en 400 eftersom det var en företagsdator och ingen brydde sig om att kolla specsen!) har ett alldeles ypperligt crystal-kort. Funkar riktigt bra ljudmässigt. Det är i alla fall 16-bitars. just nu är jag knappast kräsen

Tyvärr är man ännu student vilket gör att en stationär dator för runt 6000:- känns rätt bra i jämförelse med det mesta. Och stationära är förstås billigare prestandamässigt.

Hade inte tackat nej till en G4, det kan jag säga, men 13.000:- är ungefär vad jag får totalt i bidrag på ett helt år. Och om inget annat måste jag ha studentlitteratur och tågkort så det blir lite kass med de pengarna...

Apropå ljudkort igen så fick jag just lite info om FireWire 410:

"having sold some old motorcycle crap on ebay, i had enough in paypal
to get a new m-audio firewire 410 interface (not like i needed
another interface, but you know how it is...)

anyway, initial reports, just opinion FYI:

it works.

pros (cf. rme multiface):
hot pluggable
preamps for the two main inputs (its other two inputs are spdif, rca
or optical)
bus-powered (even on my pismo laptop) - the rme needs AC mains and
cardbus to operate on a laptop.
midi 1x1 works in os x/Max 4.2.1 no problem.
seems to make the max patches use slightly less cpu than with the rme multiface
almost wide enough to sit the doepfer pocket fader on top of it...
don't have to deal with RME's self-righteously anti-macintosh
attitude when dealing with m-audio.
a newer version of its OS X driver already exists on their website.

cons:
knobs are fairly cheap, kinda plastic feeling.
overall construction quality kinda cheap feeling
overall output level knob is a continuous controller - very strange
not to know exactly where you are setting it. - but it has an output
level knob!
the software mixer looks like Ableton LIVE, kinda chintzy..

and the big one: its audio format is multichannel 24-bit. as opposed
to rme's single channel 32-bit, there is a distinct difference in
quality of sound. could be due to this or its hardware converters,
but it's obvious. i suspect this box will be fine for live
presentation with a PA system, but not so great in the studio. i
guess they make it for the Reason/Live crowd. (the m-audio print ads
always have some guy playing his laptop next to a subway train, so he
can't be very discriminating about his sound quality!)

in summation: you get what you pay for. it doesn't sound as good as
the rme, but it's got a lot going for it in all the other areas. and
it costs half as much."

Som sagt, för ca 4000 kr måste man väl anse det vara bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-22 09:39

Fick en liten varningsvibb av detta:

"a newer version of its OS X driver already exists on their website"

Typiskt M-Audio. Inga drivare är bra nog, de måste alltid uppdateras. Känns lite skakigt på något vis.

Så är det ofta i PC-världen. De flesta produkter släpps med nätt och jämnt fungerande drivisar och sedan lagom till att försäljningen börjar dra igång har nya utvecklats.

Men OS X står ju knappast heller utanför detta fenomen

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 23:00

Jag är också inne på att låta min gamla ThinkPad 600E få sin rättmätiga vila, och ersätta den med något mer modernt. Jag gillar IBMs bärbara, och har en tid varit inne på ThinkPad T40 med någon 1,3 Ghz Centrion processor (kan mäta sig mot "vanliga" 2 Ghz).

Nu har det dock dykt upp ett DIGI 002R i bekantskapskretsen, och då behver jag verkligen det där FireWiregränssnittet som T40 saknar.

HPs nx7000 verkar då rätt ball. Jag har fortfarande inte sett hur bra skärmen är (ytterligare något som IBM är nästa lika bra som Apple på) vilket kan vara avgörande, men specarna ser bra ut; 15,2 tims widescreen, 1m6 Ghz Centrion, USB2/FW, DVD-brännare, hyfsat tangentbord (iaf bättre än Dells hemska skallror), inbyggt WLAN och Bluetooth, ATI Radeon 9200. Kanske bli lite tung med sin 2.9 kg, men annars verkar den värd sin 24 kkr.

Jag fick just höra att Firewire 410 kanske inte är så bra. Drar mycket CPU tydligen, och det är ju inte bra. De kanske ordnar det med sina drivrutiner, men som PF kände på sig så bådar det ju inte gott.

Det vore intressant att höra någon som testat det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 01:34

Ouch. Ska försöka låta bli kommentaren "vad var det jag sade!".

Håll utkik efter tre kommande alternativ:
http://www.esi-pro.com/listProduct.php?ctgr=7

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 02:48

Frågan är hur en extern och tung box i absolut repande metall kan vara "the perfect companion" till en bärbar dator. Jag skulle nog vilja ha ett PCMCIA-kort i stället, egentligen. Vad finns för alternativ på den fronten? RME? Ngn som kör RME + PCMCIA och XP?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 03:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Lennartsson
Om nu priset är avgörande för Mac vs PC så är det läge att slå till nu om man kan "nöja" sig med en stationär G4. Jag såg i torsdags att de sålde modellerna på 1,25 GHz för 13.450:- inkl moms.

Hade jag de pengarna skulle jag slagit till direkt. En sådan dator och en gammal PC-skärm och man kan ju i princip börja göra musik direkt.

Ljudkortet duger ju som sagt rätt långt.

ProTools är gratis.

Ja, det är bara ett tips som sagt. Den kan väl dessutom starta upp både i OS9 och OSX.

Ja jevvlar, fasen! Med utbildningsrabatt för studenter kostar denna dator strax över 12000:- !!! Från Apple Store! Helt galet. 80 gb hd, 256 mb ram och combodrive osv. Det är extremt billigt med tanke på vad G4:orna brukade kosta för inte alls länge sedan. Okay, mycket händer - G5:orna släpps osv - men ändå. Man kan fortfarande vara extremt kreativ och nöjd med en G4. Och de kan köra "nian" också. Jag ska nog fanimej slå till, kommer lite pengar nästa vecka. Någon som kan kolla vad Mecenat-priset blir? Har inte fått det kortet ännu nämligen, "under tryckning". Funderar nu mycket starkt på att ha en stationär Mac samt den bärbara PCn. Fan vad köpsugen jag blev nu. Aj, aj, aj! Se'n får man ju fet rabatt på Panther också om man köper en dator nu... why, oh why, oh why not...

It all comes Mac to me... :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 12:02

Schysst - 199 euro på www.musicstorekoeln.de är ju inte så blodigt. Tack för tipset.

Jag är också väldigt sugen på att slå till på en G4. Jag är ju student nu och det är ju fett enormt bra pris på en dator som räcker till det mesta. Man får komma ihåg att datorerna i KMH:s studios är G4:or (1,25 MHz tror jag) och i den fina, men ganska okända, studio Alpha på Gotland är det en G4:a 400 MHz. Dessa fungerar ju verkligen som de ska.

Om jag bara hade lite mer pengar så...

Ang PCMCIA-kort så använder ett RME Multiface till min Powerbook. Det fungerar precis som det ska, det låter bra, är snabbt (ner till 1,5 ms) och stabilt. Det har faktiskt inte vållat mig några som helst problem.

Nu har jag 500 MHz modellen. Multiface:s MIDI knastrar på senare powerbook-modeller, något de förhoppningsvis fixar med de nya drivrutinerna. Hur det är med PC vet jag inte. Ett bra ljudkort i alla fall.

Jag har fått för mig att kort som går via PCMCIA-porten inte belastar datorn på samma sätt som ex ett Firewire eller USB-kort.

Bevaka tråden