Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korvens nya musikdator - kommentarer?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 17:21

Tja!

Nu har jag läst och läst, funderat, grubblat, läst mer, frågat lite på sweclockers, sökt på 99:an (tack bland annat till "hmmm" och eskimo för intressanta inlägg) och kommit fram till hur min nya musikdator ska se ut. Jag har inte hur mycket pengar som helst att röra mig med. Mina krav är att den framförallt skall vara stabil, snabbare än min gamla 900-mhz trotjänare och framförallt TYST. Så här ser min framtida beställning ut :

Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE
Seagate Barracuda 7200.7 ST340014A 40Gb 7200rpm UDMA100 IDE
Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX
Asus P4PE i845PE 3DDR-DIMM 6PCI 1AGP GB-LAN SATA 6CH-Audio Socket478 ATX
Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz 512Kb 533MHz bulk/tray Socket 478
Zalman ZM-7000A-ALCU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754
Kingston KVR333X64C25/512 512Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz

Jag hoppar alltså inte på 800 MHz FSB-tåget och även om moderkortet stödjer hyperthreading så gör inte mitt CPU-val det. Moderkortet stödjer heller inte dual channel DDR, så därför köper jag bara 1 st minne. Märket på hårddiskarna har jag valt med tanke på tystnad och folk säger att seagate:arna e bra. Tänkte följa Eskimos förslag och köra den lilla hd:n till OS, den stora till muzak! Chassit är konstruerat för att vara tyst med smarta lösningar, tyst nätdel samt en 120mm utsugsfläkt. Zalman-processorfläkten skall vara väldigt tyst.

Jag tänkte beställa allt från datorbutiken.com och summan slutar på 7.236 exkl. frakt.

Jag hoppas att jag nu har tänkt igenom allt och inte glömt några detaljer. Tror dock först jag beställer om några dagar. Grafikkort har jag redan (Matrox Millenium G450) och likaså tangentbord, mus, ny brännare o dylikt.

Kommentarer? Har jag missat några detaljer? Tror ni det här blir en skön musikdator?

Jag är väldigt sugen på att beställa iaf! :kaaaka!:

Ser la fint ut. Kör på XP bara och inget annat larv så blir det nog kalas.:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-21 20:02

Japp, jag rekommenderar också XP. XP Home funkar finfint.

Blir nog sketabra. Jag hade dock satsat på 1024 MB internminne. Skall man ändå köpa en dator så... Vad har du för skärm då?

Den ser läcker ut den. Är som sagt väldigt sugen själv och priset var ju sannerligen inte dumt... Får väl se hur din fungerar och kanske slå till senare. Är dock inte beredd att investera i ny dator eller annat godis innan jag vet var jag tillbringar våren nästa år...

Suck, praktiksökande är minsann inga lätta grejer!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-21 20:39

Just ja, tycker du ska stoppa in USB 2 också om det inte redan finns, gärna även Firewire. Nätverkskort är bra att ha om du får fart på det där med bredband. 40gb-disken kan du ju banta på lite, den kanske inte behöver vara en 7200-varvare?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 20:40

Parakeet : Jag har en 17" MAG-skärm som jag är nöjd med. Minnet tror jag inte blir några problem. Har kört med 128 meg RAM i 2,5 år och satte i 512 extra för några månader sedan. Visst blev det lite smidigare att arbeta med burken och Return To Castle Wolfenstein gled markant bättre, men jag spelar sällan spel så för min del lär nog 1024 inte vara så nödvändigt. Kan ju alltid köpa till senare om det ska vara.

Ober : Det bllir härligt med en ny dator där man kan *höra* skillnaden.

PF : Tror både USB 2.0 och nätverkskort (samt ljudkort) är integrerat i moderkortet. Firewire har jag inget behov av. Jag tänkte på det där med en slöare 40 giggare men det är ändå så lite som skiljer prismässigt så; lika bra att köra samma spec på den som 120 gig:aren. 120 gig:aren har dock 8 meg cache.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-21 20:57

Ok, dann gut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 21:30

Men du skulle ju ha köpt AMD!

Även om man vill ha en tyst dator så borde man köpa AMD då de nya versionerna utvecklar mindre watt och det finns fler kylflänsar...

..eller en G4 Cube? Inte en fläkt...

encore: Det blir nog riktigt bra det där .. men som pippin sa.. det kan va värt att slå till på mer minne när du ändå håller på

Tycker inte du ska tjacka mer ram.
Byggde min för snart ett år sedan och resonerade ungefär som du då det gällde ram, att köpa sen om jag behövde. Det är först nu jag känner att jag kanske behöver det, inte förr, och nu kostar ram'et hälften så mkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 22:49

Helix : Det får bli Intel den här gången. Den burken jag kör på nu är ju faktiskt AMD. När rapporterna rullar in (till nästa datorköp om en sisådär 3-4 år) att AMD tillsammans med det och det chipset:et fungerar ypperligt till musik (när alla barnsjukdomar är borta) är jag beredd att köpa AMD igen. Som sagt, AMD har jag inget emot. Och inte deras chipset heller. Via's däremot... grrr...

Resten : Tack för era kommentarer! Kan inte hålla mig, ska beställa nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-21 23:00

Glöm inte XP. Våga inte installera Win 98 en gång till! :kaaaka!:

Nä, då kommer vi allt på besök och straffinstallerar.
99storebror ser dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 23:25

Tssss... Det blir OS/2.

*20 minuter senare*

Sådärja, då var den beställd! Köpte till en klädsam svart diskettstation och ett ESD-armband också. Oj, nu har man snart en riktig användbar och tyst dator! :eek: Jättespännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 21:55

Men om du surfar på Swec så borde du kunna lite om vattenkylning.. Fixa det då och få en supertyst dator som är rysligt snabb

Men du skulle ju kunna ha köpt nForce 2 av nVidia.. Deras chipset funkar ju bra..

Uhm.. Drev du när du skrev att du ska köra OS/2? Det funkar väl inte så bra med dagens program?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-22 22:59

Helix : Jo, "OS/2" var menat som ett skämt.

Tack för tipsen, men vattenkylning orkar jag inte hålla på med och just pga tröttheten på min nuvarande burk satsade jag på det säkraste kortet jag kunde hitta och tog en P4 med Intel-chipset. Just hastigheten tycker jag inte e så viktigt längre, jämfört med t.ex. 5 år sedan. Dagens datorer klarar de behov jag har. Och en viss skillnad mellan 900 MHz:arn jag kör på nu och framtida 2.4 GHz lär ju ändå bli ett uppsving. Men jag tackar ändå för dina tips!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 00:39

Hehe, nu sitter man här och tankar hem CCS64 också. Undrar om jag som inte är ett äkta C64-kid skulle kunna få igång nå't gammalt skönt spel. Funkar ljudet också?

  • Medlem
  • 2003-10-23 02:58

Jag hade några tips till men lite sent nu

Varför inte SATA?
och så en WDigital Raptor 10.000RPM 36GB till os:et.

sen ett moderkort med 865 eller 875 chipset kostar inte mycket mer än ditt moderkort

http://buggy.no-ip.com

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 10:45

ohls : Finfin länk! Kan vara användbar i framtiden. Har bokmärkt den!

Angående SATA å moderkort osv.. Tja, visst kunde jag satsat på en ännu vassare dator, det kan man alltid. Fast i mitt fall (som fattig student - även om jag glömmer bort det ibland) fick det inte bli för dyrt. Jag räknade med att det skulle bli en 5-6 papp och nu slutade det på närmare 8000:-. Sen behöver jag inte det värsta heller, det är jättelätt att falla in i det där köpsuget. "fan, dual channel DDR klarar jag mej aldrig utan!", "jag måste ha 1 gig ram minst!" och så vidare. Men vad ska jag ha datorn till?

Jag vill göra musik. Min setup består av mycket hårdvarugrejer också, det blir mest tal om hårddiskinspelning och en softsynt då och då. Jag tror inte jag har behov för bättre dator än den här i en lång period framöver. Och när Eskimo med lätthet körde 93 spår på en liknande setup känns det därför overkill att skaffa något ännu värre. :eek: Att jag sen skaffar ett moderkort som jag vet är väl beprövat i musiksammanhang är ju också behagligt.

Som sagt, det där med att köpa ett grymmare system än vad man egentligen behöver, det är jättelätt att falla in i det 'tänket'. (Jag diskuterade det med Amino så jag är glad att han gjorde mig uppmärksam på det) Så det har helt klart varit en avvägning. Burken lär ändå bli klart mycket snabbare än den jag har nu, men ändå inte super-duper, med extra av allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-29 21:03

Har hämtat paketet på Posten nu! Visste ni *smask* förresten att om man beställer *smask* från datorbutiken.com så använder de, förutom små luftfyllda plastkuddar, förpackade karameller som packningsmaterial. *smask* *smask* Fick säkert med 50 stycken karameller i mitt paket. *smask* Vilken bonus!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 17:32

Köpte nyligen en liknande dator. Samma chassi, samma hårddiskar. Trodde först att datorn var trasig eftersom jag inte hörde någonting när jag startade den. Men efter att den varit igång lite så hör man utsugsfläkten rätt bra, men jämfört med min tidigare dator så är det otroligt tyst. Du kommer bli nöjd!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-03 20:17

Ja, jag är JÄVLIGT NÖJD! Har använt datorn i ett par dagar nu och är förbluffad över hur stabilt och bra allting funkar. Slängde in Delta-66 kortet och Cubase SX tidigare idag. 10 ms latency! (och jag kan välja ännu mindre!) Gjorde nyss min första lilla låt med lite VST Instrument - det funkade klockrent! Det här är nog de bästa pengarna jag investerat överhuvudtaget! Äh, vi slänger på lite Juno-106-lead på ett audiospår! Och ja, det bara funkar!

Nej jag har inte blivit galen, men jag är bara så jäkla glad att allt fungerar så smärtfritt som det gör. Det känns helt orealistiskt. Nu ska det göras musik igen! Återstår att se hur bra vanlig MIDI och audio funkar tillsammans, men det fungerar förhoppningsvis lika bra som allt annat. Yippiieeeeeeeee!!!!!

Förresten, vill tacka Otto för tipset på gratissynten Synth 1. Den var verkligen inte dum.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 20:29

Kul, Enco! Du var väl värd en ordentlig dator. Hur blir det med bredbandet nu då?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-03 20:49

Efter nyår sägs det. Men nu borde jag ju snarare dra ut jacket och göra musik istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 21:20

Visst, lämna mig här ensam med mitt bredband bara!

Go, korven, go! Ska bli kul att inspektera den lille raringen! Vem vet - då kanske jag kör en likadan själv

Är himla sugen på en ny dator - som sagt - men det finns lite annat jox som ska ordnas/finanseras först. *Suck* Tänk om jag bara haft en jädrans praktikplats nån gång!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 19:48

Tänkte bjuda er på en liten snutt som jag knåpat ihop på min nya dator - enbart med gratis VST-instrument faktiskt. Känns inte nödvändigt att starta en ny tråd - detta är helt enkelt bara min första produktion med softsyntar. Låten är väl en dansvänlig grej, och jag har experimenterat ganska mycket med kompressorer versus reverb. Utfärdar härmed en varning för de som är allergiska mot JV-Pizzicato's och halvtonshöjning. Ni andra får gärna lyssna och kommentera.

Encore - Pizzicato Stomping.mp3 [2.70 meg]

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-08 20:05

Låter väldigt hårt å kallt, skulle må bra av lite mjukare ljud tycker jag. Pizzicatoljudet kommenterar jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 21:08

Jo tack, det kan jag förstå att du tycker. (hårt och kallt) Kompressorerna jobbar rejält på t.ex. pizzicaton och reverben är satta med mycket diskant och ingen dämpning alls. (använde till och med bitcrusher på pizzicato:n för att få extra övertoner) Effekten jag var ute efter var snarare "fresh" än "analogt och varmt". Inga riktiga syntar huserar på spåret heller och det gör ju också sitt till.

"Fresh" förresten.. det låter mer 1996 än 2003.

Bevaka tråden