Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korvens nya musikdator - kommentarer?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hehe. Trummorna låter ganska likt det jag själv brukar få till i Cubase Rätt ball ändå - musiken låter mycket Encore på nåt vis trots att det bara är softsynthar. Kan ju vara det tämligen Encoriska basljudet... Vad är det förresten som alstrara det?

Kul att få höra exempel på attdin burk verkligen fungerar. Man blir klart sugen... Men det är inte min tid nu

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 22:02

Ober : Bas, arpeggioljudet och effektljudet är "Synth 1", resten är gamla dammiga soundfonts som spelas via SFZ. Mycket effekter inblandade också, men mest "classic compressor" och "classic reverb". Och så "Topaz Klang LFO Filter" på padsen. "Synth 1" är jag ganska förtjust i, känns helt klart som ett roligt komplement till mina andra syntar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-11-09 20:17

Jag har också en ny musikdator. Atari 1040ST...

Faktiskt pluggade jag in den idag, till herr D-20. Skitkul ju! Snabb uppstart och allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-09 20:30

Ett fantastiskt bra val, David! Atarin är egentligen obesegrad som datorernas kung över MIDI. Strul är inte ens möjligt - såvida ingenting rent fysiskt går sönder - Cubase 2.0 hänger sig heller nästan aldrig. Det enda som saknas är swingkvantisering - sedan skulle man förstås kunna önska sig den där 19"-skärmen som fanns till Atari. Monokrom grafik är klart underskattad. Och när man jobbat för mycket med moderna datorer känns atarin ibland lite slö (dock är mushanteringen alldeles ypperlig, och Cubase har en inbyggd uppsnabbningsfunktion för respons på datormusen också om man så önskar). Framför allt är det när man bläddrar mellan tracks med "pil upp" och "pil ned" som man känner av att datorns gränssnitt är lite segt - samt att det känns som om snabbkommandon via tangentbordet ibland har en liten "latency". Men midisynken är ju föredömlig, knappologin också. Tangentbordet är rena bandspelarkontrollen - nästan alla knappar har inbyggda funktioner (ihop med CTRL - eller fristående, som det numeriska tangentbordet - för "transportkontroller").

...cubase 2.0 har visst swing kvantisering, jag har använt det i sömnen...

efter man spelat in ngt, håller man in ctrl och trycker WTET, då är det slängt några procent åt triolerna, och gör ett alldeles härligt swing-sväng.
Gör man om processen ctrl+TET några gånger till hamnar man till sist helt i trioler.

Ovanstående funkar bara om man arbetar med grid'en ställd på 16. En felspelning i 16 med kvantisering i 32 blir kass.

Så. Nu vet ni det.
Charlie Crash

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 21:03

Oj satan. Där ser man! (W)here (T)o (E)at (T)hat (Information?). Finns detta som något i menyerna etc eller går det bara via TGB:et? Måste man trycka alla fyra bokstäver samtidigt? Låter som rena påskägget i så fall... Jag ska bära ned Bettan från bokhyllan och låta henne prova några swingar med kvantiseringsklubban så får vi se om hon träffar bra efter alla dessa år. Tack för tipset - och för att du krossar mina fördomar!

ctrl + W = Exakt kvantisering
ctrl + T = Triol grid PÅ
ctrl + E = Procentsatt kvantisering (altså nu åt triolerna)
ctrl + T = Triol grid AV

...det hjälper även om man läser manualen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-19 21:28

Den ligger nog längst underst i en låda längst in på vinden...

Spjutspetskompetens Får kanske prova det där vid tillfälle...

Charlie: får man anta ett visst samröre mellan dig och Encore? Eller rentav släktskap? Vädrar nåt och det hållet - i alla fall tck vare en viss remix som jag har nerbränd nånstanst tror jag...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 11:36

Oberfunker : Charlie är min storebror.

Charlie : Kul att se dig här! :kaaaka!:

Ante mig, detta

Kul att han hittade hit!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-20 12:07

"Charlie" as in "Skinny" ?

Riktigt trevlig liten skiva där.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 01:39

Yo, nu har jag micklat MIDI med min Atari, V-synth å 1080 och nu ska här provas swing. Kul att jag hittade denna tråd, får tacka än en gång för tipset, Charliecrash.

Förresten, jag lyckas inte få igång PF-kontot numera... :-/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-19 01:42

Old Tråd Collectin'!

Nejjjjjj det går inte att swingkvantisera med atarin, inte så som jag vill iaf. Råden ovan funkar inte, inte med Kobajs 2.0 iaf. CTRL + T skapar förresten upp ett nytt track. Funktionerna gäller rakt upp och ner, utan CTRL, dvs "W", "T", ... men inget händer med materialet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-04-19 07:23
Ursprungligen av PF:

Kobajs 2.0

Tack Patrick! det gjorde min morgon lite muntrare, kuligt ordskämmt!! jag som är aktiv Cubase hatare borde ju kommit på den sjäkv men icke....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-19 08:23

Haha! Den har man ju kört med sedan '89 vettu!

Hmmm... men så har jag ju gjort med atari-kobajs sen the first of days... men jag kan mycket väl ha haft en äldre version, ska kolla...
...nä det stod 2.0. Q är iaf kvantisering, men inte 'dead on' exakt så vitt jag minns.

>>>>>> Men det KAN va så att jag förväxlar PC funktioner med atari, prova UTAN CTRL, altså bara banka WTET på en markerad part och se vad som händer. Jag har använt mac cubase åxå och då är det andra knappar som aktiverar ditt o datt. Hade en 4 knapps mus till den som jag i princip kunde göra allt med högerhanden typ, klippa, kopiera, flytta, kvantisera part efter en annan part, markera alla parts i ett spår utan att markera spåret med ett klick osv osv osv.

Det står ju ofta i rullgardinerna för kvantisering vilken bokstav som utför samma task, så att säga, även i atari (om det får plats på raden), men är det inte iterative quantize som flyttar toner i procenttal mot grid'en?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-19 12:53

Jaha, kan inte folk sluta posta i denna tråden? Jag blir alltid så hungrig när jag ser den poppa upp.

*koka korv mä brö*

Bevaka tråden