Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MOTU828 MKII vs DIGI002 RACK ?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 18:45

Vilken av dessa ska jag välja ?

Välj sequenserprogram.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 20:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av eskimo
Välj sequenserprogram.

Jag har redan en sådan ( logic platinum 6) men jag ska köpa en av dessa ljudkort, och då undrar jag om ngn har erfarenhet av de här två och kan rekommendera ngn av de här.

Har kört lite på en 828 mkI och gillade den, och har bara hört bra saker om mkII, så det tror jag är ett solitt köp.

Digidesign verkar inte gilla att skriva OS X-vänliga drivare, och många verkar ha problem med att få ljud från två program samtidigt att funka med Digis prylar, så jag tycker det kanske är läge för en lätt bojkott tills de skärper sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av false messiah
Har kört lite på en 828 mkI och gillade den, och har bara hört bra saker om mkII, så det tror jag är ett solitt köp.

Digidesign verkar inte gilla att skriva OS X-vänliga drivare, och många verkar ha problem med att få ljud från två program samtidigt att funka med Digis prylar, så jag tycker det kanske är läge för en lätt bojkott tills de skärper sig.

Håller med, men, problemet är att jag har digi001 och har möjlighet att lämna in dvs, byta ut mot digi002 rack och betala mellanskillnaden (4300:-). Det är det som plågar mig

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-28 21:42

Varför inte köra pro tools?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av enapa
Varför inte köra pro tools?

Som sagt, jag är intresserad av själva Hårdvaran,ljukortet, är tveksam vilken jag ska välja.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-28 22:23

02R är klockrent, äter lite CPU men är stabilt och klockrent. Har kört det stenhårt nu i ett par dagar på skolan, dels på Reason och dels på PTLE. Funkar bra, jäkligt solid pryl designmässigt, luktar "pro". På intet sätt sämre än (den även mycket fina) 828II:an.

Jao, förresten: Datorn jag jobbat med är en G4 2 x 1 ghz, 1024 mb RAM, grymt solitt "paketerad" i ett skåp klätt med skum så den blir ljudlös. OS X 10.2. Stabilt som satan.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 22:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
02R är klockrent, äter lite CPU men är stabilt och klockrent. Har kört det stenhårt nu i ett par dagar på skolan, dels på Reason och dels på PTLE. Funkar bra, jäkligt solid pryl designmässigt, luktar "pro". På intet sätt sämre än (den även mycket fina) 828II:an.

Jao, förresten: Datorn jag jobbat med är en G4 2 x 1 ghz, 1024 mb RAM, grymt solitt "paketerad" i ett skåp klätt med skum så den blir ljudlös. OS X 10.2. Stabilt som satan.

Du menar att du skulle föredra den framför 828'n ?
Tacksam

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-28 22:43

Ja, för det priset är det inget att tveka på. Digidesign är 100% klass, det kan ingen komma ifrån.

Fotnot: "klass" på stockkholmska är typ... grymt.

För det priset tycker jag att Digi002:n verkar vara ett bättre köp, men kom inte till mig och gråt när drivrutinerna bråkar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-29 19:24

Ptja, vad jag sett funkar de kanon.

Om jag skulle välja en Digi 002 R eller en Motu 828 MK II ?

Easy peacy, helt klart skulle jag välja Digidesign, inte minst för att man får med PTLE som ju faktiskt är ett fantastiskt program.

Drivrutinerna funkar jättebra med Digidesigns egna prylar, javisst. Men de är inte skrivna som de borde för OS X, så folk har haft trassel med att få ut både iTunes och PT ur samma ljudkort, vilken är en av de stora poängerna med OS X. Drivisen vill bara ha ett program i taget... Dumt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 21:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av false messiah
Drivrutinerna funkar jättebra med Digidesigns egna prylar, javisst. Men de är inte skrivna som de borde för OS X, så folk har haft trassel med att få ut både iTunes och PT ur samma ljudkort, vilken är en av de stora poängerna med OS X. Drivisen vill bara ha ett program i taget... Dumt.

Håller med

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-29 22:02

Ja just ja, det där är ett problem, sannerligen. När jag klippte med TC spark använde jag macens interna högtalare. Hade så bråttom att jag inte orkade bry mig just då, men nu när du säger det så... men iofs... man kan ju koppla in macens egna ljudingång in någonstans i Digi-interfacet så är väl det löst?

Har du tänkt köra logic så är nog motu ett bättre alternativ. Jag ser inte 002an som ett interface utan det är ett helt system tillsammans med PTLE. Därav min första formulering.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av eskimo
Har du tänkt köra logic så är nog motu ett bättre alternativ. Jag ser inte 002an som ett interface utan det är ett helt system tillsammans med PTLE. Därav min första formulering.

Ska köra båda och men för det mesta (nästan alltid )blir det självklart Logic platinum 6.

Och ska du köra PTLE så måste du ju ha 002(eller nåt annat av digidesigns system), så alltså har du inget val.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-30 00:07

...vilket å andra sidan är Digidesigns briljanta koncept i ett nötskal. "How to make money making software". Klockrent - 100%... ALLA företag som gör mjukvara har anledning att studera Digidesign med avundsjuka blickar.

Apple gör för övrigt i princip samma sak.

Visst är det så. Menade bara att det inte var frågan om att välja hårdvara utan mjukvara, och när det väl är gjort så slipper man välja hårdvara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-30 00:27

Precis vad jag säger...

"Jag vill ha Protools" - Digidesign-hårdvara.
"Jag vill ha OS X" - Apple-hårdvara.

Dessa företag tjänar pengar just nu, när många faktiskt inte tjänar någonting - t om går under. De trollar med knäna.

Hur gör man om man vill ha apples externa design med intel hårdvara till xp då?:kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-30 00:58

Lurar en blind G5-ägare!

"Vilken jädra hund du har du!"

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 15:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av false messiah
Drivrutinerna funkar jättebra med Digidesigns egna prylar, javisst. Men de är inte skrivna som de borde för OS X, så folk har haft trassel med att få ut både iTunes och PT ur samma ljudkort, vilken är en av de stora poängerna med OS X. Drivisen vill bara ha ett program i taget... Dumt.

Stämmer inte längre.
Det fungerar utan problem här.

Man måste dock uppdatera till senaste drivisen från DD.

Folk verkar ha problem på CoreAudio-listan (apples lista för utvecklare) så sent som för någon dag sen, men drivisarna är kanske nyare än så?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 17:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av false messiah
Folk verkar ha problem på CoreAudio-listan (apples lista för utvecklare) så sent som för någon dag sen, men drivisarna är kanske nyare än så?

Nejdå.
Jag har iTunes genom mitt 001 kort sedan två veckor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av eskimo
Hur gör man om man vill ha apples externa design med intel hårdvara till xp då?:kaaaka!:

Kan svara på min egen fråga nu.
Kan man komma närmare en iBook på pc-fronten??? Var är apples advokater?
http://www.zepto.se/images/z-note3100Wide/Z-note3100Wide_760x502.jpg

[edit] fasiken, verkar ju rätt trevlig. lite för dyr för min smak dock. hittade ett test. http://sartryck.idg.se/Art/Zepto_M362003.html [/edit]

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 03:10

Om det var jag så skulle jag köra på MOTU'n. Jag har spelat in i Logic 6 under OS X med det ljudinterfacet och kan bara ösa lovord över det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 09:32

För att gå tillbaka till den ursprungliga frågan:
[quote]Vilken av dessa ska jag välja ?[quote]

1. Ska du köra med extern mixer?

Kör du med en "riktig" mixer och har 828mkII / 002R som channel sends ellersom 8 bussar kan du välja vilket kort du vill. Har du ingen mixer så är det endast 828mkII som har inbyggd hårdvarumixer med DSPstöd som avlastar processorn. Kör du Digi002R med 8 aktiva kanaler måste SAMTLIGA dessa gå igenom processorn för att du skall höra instrument kopplade till dem. Visst kan du gå ner mot 3ms latency med 002R, men det kommer till en kostnad i CPU-användning.

2. Ska du köra ProTools LE?

Digi002R finns inte med OSX-rutiner för G5 datorer. Digidesign har alltid varit rätt usla på att stödja ny hårdvara (kolla t.ex. på 001) och kör man inte ProTools LE så får man räkna med lite bumpar på vägen.

3. Robusthet

De första 828mk2 har problem att moderkortet skickar för mycket ström till displayen. Kolla unicor nation bbs för mer info. På väldigt många ver1 slutar displayen att fungera efter en stund. Digidesign bygger solida interface som fungerar stabilt.

Jag stod också mellan de här interfacen men hamnade till sist på ett RME Hammerfall 9652 HDSP och 2st Alesis AI3 ADAT bryggor. Kostade mindre än vad 828mk2 / 002R gjorde och fungerar klockrent. Hade jag inte kunnat välja RME om jag exempelvis hade haft laptop som musikstudio hade jag valt 828mk2 pga att jag slipper använda extern mixer (köp 828mk2 + en AI3 så får du 16in, 16ut och allting mixas via en DSP med rattar på frontpanelen).

Obs. 828mk1 har inte inbyggd DSP mixer så det går inte att jämföra de bägge.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 20:41

Thank u very much all, speciellt till "sbl"
SBL, du verkar ha riktiga bra erfarenheter av dessa ljudkort.;)

På skolan så kommer vi att ha protools övningar ochdå har jag nytta av PROTOOLS LE ( trotsallt jag kör nästan bara LOGIC PLATINUM 6 ) och
Jag får mycket för pengarna om jag lämnar in digi001'an annars hade jag nog valt MOTU.

PS: Det blir DIGI002 RACK Imorgon skall den hämtas !.:)

Bevaka tråden