Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sitter Kavajen bra?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 14:17

Jag har fått upp ögonen lite för Kawai. Inte så att jag direkt är sugen på att köpa, men då och då blir man ju intresserad och kollar in en synt lite extra, och just nu är det Kawais K-serie jag synar.

Det finns en del här på forumet som talar varmt om båda K-3 och K-4. Hade varit kul att höra mer om dessa. Sen undrar jag även vart man placerar K-1, K-5 och K-5000 i serien. Lite bakgrundshistoria? Finns det några inspelningar med K-serien som gått till historien? Finns det fler modeller, förutom rackvarianterna? Och så vidare, och så vidare.. Jag är nyfiken! Har t.ex. fått för mig att K-4:an påminner lite om Roland's D-10 men jag vill gärna veta mer. Hungrig på information, med andra ord.

Berätta nu för mig, som aldrig sett eller spelat på en Kawai! (jo, det har jag förresten, men då rörde det sig om ett leksakskeyboard)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-23 15:06

Först kom K3. Den är en subtraktiv synt som låter rätt mycket "JX8P", men den har lite fler vågformer, a la Korg DW8000. En viss additiv känsla finns alltså, och jag tror den har en enkel additivsyntesmöjlighet med vågformerna också, typ ställa in lite sinusvärden osv.

Efterföljaren till denna hette K5 och var betydligt mycket mer komplex. Lät väldigt trist när man fick höra fabriksljuden, men den har en fantastiskt snygg design och har alltid känts lite sådär "seriös". Det fanns mjukvara som kunde översätta samplingar till K5:ans syntes också, jag har hört lite sån'a samples och det låter hur ballt som helst, sprött och digitalt och klart åt Synclavier / Fairlight-hållet, "once you get the hang of it". Någon försäljningsframgång var dock K5:an inte.

Sedan kom Roland D-50 och gjorde succé. Samplade ljud med mer samplad karaktär. Året därpå kom Korg M1. Därefter kom Kawai K1. Det var den första "budgetsynten" som kunde tävla med soundet från D-50 och M1. Fabriksljuden var mycket välgjorda. K1 var en given succé. Den följdes upp av K1II som hade bättre trumljud och eventuellt även någon liten effektenhet. Tror inte K1 hade det, men kan missminna mig. K4 dök sedan upp - förmodligen i samma veva som K1II - och den var tänkt att vara Kawai's "stora synt", med effektenhet och resonanta filter. Många tyckte om den, undertecknad inkluderad. Jag köpte min i slutet av 1990 och var helt frälst. Äntligen en synt som var _billigare_ än D-50 men hade _det där ljudet_ och även var multitimbral. Dock hade K4:an många problem, t ex att enveloperna "klickade" vid vissa filterinställningar osv. Man kunde komma runt det genom att sätta attackvärde 4 (t ex) på enveloperna. Senare kom en systemuppdatering som avhjälpte problemet något mer, men helt klickfri blev den aldrig. Dock kunde man använda "klicket" som en del av ljudet om man ville, kunde ge lite extra "bett" till syntbasar osv. K4:an kvarstår som en av mina favoritsyntar, flexibel och kan låta extremt bra tack vare filtret osv. Jag programmerade tre-fyra ljudbanker till den som jag planerade att sälja seriöst, men de kommer jag framöver släppa gratis på min websajt eftersom det aldrig blev något av med mitt egna företag, eller idén om något sådant.

Långt senare kom K5000 i två varianter; "S" och "W", en mer syntig variant och en mer workstation-aktig variant. Den bygger på K5 men har mycket nytt. Det finns en svensk kille som gjort väldigt mycket med K5 / K5000, Hans Nicander heter han. Undrar om han tittar in på 99musik någon gång? Han gjorde / gör i alla fall avancerad vågformsanalys och mycket intressanta prylar för dessa syntar. Träffade honom av en slump när jag jobbade som IT-kille.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-23 15:09
  • Medlem
  • 2003-11-23 17:47

jag köpte en kawai K4-r för bara några veckor sedan men har faktiskt inte kommit att använda den särskilt mycket förutom trummorna som finns inbyggda i den.... fastnade för min juno 106 istället (troligtvis för att den är enklare att använda). jag spelar mest 80-tals synth/EBM och chansade på att köpa en k4-r efter att ha läst att den passade till just sån musik.... det finns en hel del schyssta körer i den som jag spelat lite med, och den har en del rätt skumma "industriella" ljud också, typ väldigt lo-fi strings och sådant. den låter rätt schysst faktiskt nu när jag tänker efter. måste försöka styra upp lite nya ljud till den bara...... men som sagt, den låter väldigt mekaniskt precis som många hemsidor hävdar och den gör sig nog bäst till techno, synth och sånt.

jag tycker att kavajerna sitter väldigt bra.. jag har tyvärr sålt mina k4r.. men är ute efter en k4-klav.. säg gärna till om ni ser nån billig till salu

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-23 19:04

Jag hade K5000R...otroligt komplicerad att programmera...men kapabel till ljud som ingen annan maskin klarar...

Mina Kawai-erfarenheter:

K1 - Min första synth. Inga effekter, inga filter. 4 PCM-vågformer per ljud, thats it (minns ej hur det låg till med EG & LFO, men det fanns väl också). En del sköna ljud, en del riktigt ruttna. Är sugen på att skaffa en igen, mest för att det vore kul med åtminstone en icke-subtraktiv maskin...

K4r - Sålde rätt snabbt... Helt sjukt filter, kul på sitt sätt.

K5000r - Saknar fortfarande en del ljud från den. Men den var lite för dyr för att motivera att behålla, mtp att jag aldrig fick kläm på att programmera själv. Och minnet var högst begränsat, så det vart ingen lämplig preset-burk heller.

Tycker det är synd att Kawai övergett syntharna, dom hade helt klart mer personlighet än många andra japaner haft dom senaste åren...

Hade ganska länge en K1-II (klaviatur modellen). Det finns ju en
uppsjö av ljud till denna synth, inte i de mängder som till dx7 men
dock många. Den saknar filter men man kan iaf klämma fram sköna
lo-fi ljud ur den; pads, effekter osv. Sålde den för något år sedan
men köpte sedan rackmodellen k1r, den har några härliga ljud som
jag saknade och behövde inte pynta mer än 500:- så nu sitter den i
racket. Användbar ibland t.ex. om man vill fylla ut ljud från någon
annan synth.. Hm gillar verkligen det kan bli ganska komplext:
K1:a, Dx7:a & Emu v.k:a -> In i modulizern med en, ner i vocodern med en
för filtrering och sedan lite reverb o kanske lite delay på någon
av signalerna, fan det är kul att mecka ljud... :).... Kan sitta
i timmar ibland o bara pilla.......

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 00:25

All right, tack för alla svar, speciellt historielektionen PF.

Blev någon av K-syntarna populära i någon genre? (jmf. Yamaha DX100, Roland TR-909, etc.) Kanske inom danssvängen runt början av '90-talet eller liknande? Finns det några klassiska låtar med exempelvis K-1 eller K-4?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 17:10
Ursprungligen av encore:

All right, tack för alla svar, speciellt historielektionen PF.

Blev någon av K-syntarna populära i någon genre? (jmf. Yamaha DX100, Roland TR-909, etc.) Kanske inom danssvängen runt början av '90-talet eller liknande? Finns det några klassiska låtar med exempelvis K-1 eller K-4?

Citat:

Inte mig veterligen; Kawai försökte - hade en del spons-annonser i t ex Keyboard, där kändisar sade positiva saker om dem, men det var nog bara för att de fick betalt. Jag kan inte minnas några intervjuer etc där man talat om dessa syntar som något speciellt, och jag tycker mig inte kunna särskilja några fabriksljud från kavajerna i någon stor hit eller så. Hoppas någon kan motbevisa mig!

Jonathan Cain ex-Journey Hade ett band som hette Bad English i slutet av 80-talet/början av 90...
Bandet släppte mig veterligen tre skivor, där är låtarna överhopade med Kawai K1 & i synnerhet K4 presets!
Stompig arena rock!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-24 01:06

Inte mig veterligen; Kawai försökte - hade en del spons-annonser i t ex Keyboard, där kändisar sade positiva saker om dem, men det var nog bara för att de fick betalt. Jag kan inte minnas några intervjuer etc där man talat om dessa syntar som något speciellt, och jag tycker mig inte kunna särskilja några fabriksljud från kavajerna i någon stor hit eller så. Hoppas någon kan motbevisa mig!

Tittar man i gamla gearlists med industriband hittar man ju ofta en K4 även om den inte är något berömt instrument, men ärligt talat; de flesta produktiva musiker kör ju på presets, och då går Kawai's grejer bort. Jag vet iaf att Wumpscut har en om man ska titta på mer moderna band.

Egentligen är det väldigt konstigt att K4an inte är mer berömd IMHO; den kan få till ett av de elakaste acid-sounden i världen, orkar jag ska jag spela in lite. Överlag ger den ofta ifrån sig läten som sitter som en smäck i lite smustigare techno.

Men men, de kawaier jag lekt med lite mer ingående (K1, K3 och K4) har tagit ganska lång tid att lära sig göra saker med, och folk går ju på synthar som är enkla att använda eller har bra presets, dvs inte Kawai.

En till grej; eftersom det mest rört sig om budgetsynthar så har dom alla irriterande begränsningar som det är lätt att bli frustrerad över innan man inser att syntharna gör det de gör bra och man får använda sina andra grejer till annat. Jag känner flera personer som bara blir irriterade och arga på sina K4:or dock (kanske ska köpa dom billigt av dom?...). Inte en synth för alla.

K4:an är ju egentligen en ganska simpel sak med dagens mått mätta; den har 256 samplade vågformer som man kan stacka, ringmodulera och filtrera med ett resonant lågpass. Allt digitalt, så det borde gå att emulera. Dock har jag personligen väldigt svårt att förstå hur något är konstruerat som kan låta som K4:ans filter när man överstyr det (och tro mig, det gör man! Går inte att komma undan. Dom klantade sig verkligen där, Kawai, men det blev ju bra ändå)...

K1 var ju dansbandssynth så det stod härliga till!

Men jag hörde även att det var någon technosnubbe som gjort en hel platta med den...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 13:27
Citat:

Johannes : Egentligen är det väldigt konstigt att K4an inte är mer berömd IMHO; den kan få till ett av de elakaste acid-sounden i världen, orkar jag ska jag spela in lite.

Gör gärna det. Jag är sugen på att höra hur det låter.

Det där med irriterande begränsningar hade jag mer eller mindre räknat med redan, t.ex. i form av slöhet vid mycket note-on's, klickljudet som alla pratar om, och liknande grejer. Är det någon som har provat att programmera K4 via dator kanske? Programmerar själv min D-110:a på den vägen och tycker det är bekvämast då det även blir lätt att redigera och plocka ihop bra banker.

Citat:

Johannes : K4:an är ju egentligen en ganska simpel sak med dagens mått mätta; den har 256 samplade vågformer som man kan stacka, ringmodulera och filtrera med ett resonant lågpass.

Som sagt, det där påminner mycket om LA-syntesen, förutom att det där inte går att filtrera de samplade vågformerna. Skum filterresonans också, men rolig. Jag gillar det där att begränsas av 256 vågformer och se vad man kan göra med dem. Hur är bredden av vågformerna? Består förresten en "vågform" av multisamplingar (som på en Wavestation) eller handlar det verkligen om en enda sample? (a'la D-familjen) Hur långa är samplingarna tidsmässigt?

Sen undrar jag hur det ligger till med att göra stereo-ljud; lite hur det ser ut layoutmässgt alltså. Redan nu börjar jag ana att en K-4 skulle vara bra på lite speciella pads.

Mycket frågor.

Citat:

Peter H : K1 var ju dansbandssynth så det stod härliga till!

Creddigt! :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2003-11-24 13:37

Hmmmmm (tittar på en K4r som står bakom en kartong på mitt lager)
Man kanske ska föda den med lite spänning och dra någon midikabel å testa den:D

Men va ful den är, hade en K3r för några månader sedan å den gillade jag inte alls:kaaaka!:

Vad är det för inriktning på dina ljudbanker PF?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-24 13:39

Tjo!

1. "Analogue Classics" - som namnet antyder, feta syntar.
2. "New Age / Pads" - som namnet antyder, modernare padljud typ M1/WS etc.
3. "Xtravaganza" - lite blandat, ljud jag först inte ville dela med mig av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-24 15:59

kawai k1ii. min första synth! använder den fortfarande ibland. väldigt speciellt ljud faktiskt. vad kan jag säga, den är speciell för mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 21:33

Johannes: Orkat spela in nånting än?

Aargh. Nej. Har inget MIDI-interface där jag sitter nu Kommer nog inte orka spela in nån K4 på ett tag Ska försöka komma ihåg det i helgen när jag träffar den (ja det är sant, jag bor inte med mina synthar för tillfället!).

En variant är förstås att någon berättar hur man programmerar EgoSys Miditerminal 64 via parallellporten för då köper jag ett sånt på stört...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-27 10:16

Apan har skaffat kavaj, en K4r.... (steves gamla) har trixat lite med den, bra att fylla ut låtar med lite pads och så.
Har inte fattat hur man laddar in sysexfiler(tror att jag snickrar ihop en redig apbank, och lär mig den) det är jäklarns smidigt upplagt med multi-sectionen, det är relatift enkelt att göra ljud, bara att jag trycker fel och hamnar i fel meny, fast det beror ju på mig.

Vad tycker jag? vet inte riktigt, men jag gillar den hittils, den är inte så rolig så att man kommer tröttna fort, lite mer en bra att ha grej som kommer användas mkt.
Knäppen som blir i enveloperna är inget som jag stört mig på ännu, värre är knastert i datorn när man spelar in stereo.

Kavaj, akaj.... släkt??

enapa: bra att tänka på är att att om du drar på volymen på de enskillda ljuden i patchen till max så kommer den spraka å ha sig

För att ladda in sysex-filer så ska man ställa in den på nåt taemot-läge.. PF kunde förklara det där rätt bra då jag försökte.. sen att jag inte lyckades ändå va en annan sak
Jag kommer iofs ihåg att jag lyckades precis efter jag köpt min första k4r och öste in en massa riktigt sköna ljud.. det var då jag såg dess potential för första gången.

Den är kung på new age-paddor, bara man dränker dem i delay, reverb och lite chorus.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 13:31

enapa : Coolt ju! Skulle vilja prova en K4r en dag, men programmeringen får bli genom PC-editor då. Precis som när jag editerar min D-110.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-27 22:11

Jag har försökt lite med jsynthlib-editorn, har inte fått rulle på det ännu. Jag gillar K4ren till pads och sånnt, ha gjort lite skumma låtar med kavajljud i.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 08:53

Dammar av en gammal tråd. Hur har det gått med K4:an nu då, enapa? Blir den bortglömd, småanvänd eller välanvänd?

Johannes : Fortfarande brist på MIDI-interface, eller har du fått möjlighet att ro ihop någon demo snart kanske?

Aargh... Nej, egentligen inget brist på MIDI-interface längre. Självvald brist på synthstudio pga plugg, men vafasen... Klart jag borde sno igop en demo åt dig. Tjata lite om en vecka eller så vettja ifall jag har glömt bort det (stressad).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 21:04

encore; bortglömd, småanvänd eller välanvänd?
Småanvänd är nog det som stämmer bäst, har inte nått emot den, bara så att musiken inte blivit gjord så ofta.
Det är enkelt att få till enkla ljud med den, men för rejäl svullst behövs det staplat upp lite lager och så....

Såg för övrigt att pf letar efter en K4!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 03:55

Jepp, nu när jag snart har alla bitar på plats i min "bygga upp min gamla samling"-samling så är den ett... JVet inslag. Det roligaste vore en K4 "key" så jag kunde ägna ett par sommarveckor åt att ge den en ansiktslyftning precis som den förra jag byggde om. Plastic padding, slipmaskin, ännu mer plastic padding, Fleck Stone-lack. Ojoj, undrar var TUSAN den K4:an gör idag. Får väl kontakta TV3:s Efterlyst?

Snyggade du bara upp den eller moddade du den till ett eget rymdskepp?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-08 12:32

Jag såg att pf efterlyste sin kreation! kul hoppas den kommer hem igen!

Jag har laddat in lite av dina ljud pf, det var shysst trots att jag kör på den effektlöse rackbrodern med efternamnet -R, jag har börjat bygga lite på ett eget apkavajsbibliotek med patcher, den är bra att göra pålägg såsom ost/smör.

Bevaka tråden