Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sitter Kavajen bra?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 12:37

Ptja, om du lyssnade noga så fanns där mycket mer än smör å bröd, men du gillar ju totalsönderdistade klanger bäst. Egentligen förstår jag inte varför du kan finna nytta i en K4 eller ens en Fairlight... Nåväl, jess, ska bli superspännande att se om man kan få nys på den. Johannes: en tolkningsfråga. Den skulle inte ha passat i "2001" för det var den för karg och rå för, men den skulle passat utmärkt i "Femte elementet". Undrar vilken synt som hade passat bäst i "2001" förresten. Akai S1000KB kanske, om man målade över loggan och lät den bli absolut helvit.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 17:13

Dual filter!

...det slog mig plötsligt att filtren (2 st) går att köra i serie för typ 12/24 db effekt!

Digital retro!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-14 21:04

Jonathan Cain var sponsrad av Kawai, yes...

Lemon; om du tänker på K4:an så njae, om man väljer "Double"-mode så körs alla 4 oscillatorerna genom filter 1 "två gånger", alltså INTE först genom filter 1 och sen genom filter 2 (vilket det felaktigt står i manualen har jag för mig). Det blir då ett 24db-filter med fullständigt mongo resonans. Vilket är väldigt synd, för man kan göra så mycket mer med 2 seriekopplade filter.

Vill du ha ett digital retro-sound med K4:an så prova isåfall att använda de många nasala singlecycle-vågformerna i kombination med samplade attacktransienter. Nyckeln till åttitalssound är inte resonanta filter utan primitiv digitalsyntes med mycket diskant och på det här sättet kan du fejka Linear Additive men ändå göra nya sounds eftersom du har många fler sorters vågformer. Eftersom du kan ha 4 oscillatorer med olika amplitud-envelopes så kan du också låta nåt diskantrikt ljud svepa in lite efter "huvuddelen" av ljudet; låter alltid cheezy 80-tal

Bevaka tråden