Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från min Dual till PC !!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 09:57

Sitter och funderar på om jag skall byta plattform som så "många" gör ..
Antingen det för att få köra mitt Cubase eller köpa Logic och låta alla mina låtar mm inte kunna lppnas i Logic samt Steinberg VST syntar lär väl inte heller funka under Logic

Funderar allvarligt på byte till en PC. KOlla bara prestandan jämfört med en single AMD, Här sitter man med "världens snabbaste dator" som skall vara helt tyst bla bla bla ...
och det vissar sig bara vara bullshit som "vanligt" när det gäller Apple, börjar bli trött på det, varför intalar man sig att en mac är så bra .... för det argumentet håller inte trots man envisas om att det skall vara så.

(JAG ÖNSKA DET VORE SÅ) men verkligheten sviker mig varje gång.

Nää nu funderar jag på sälja min G5 inkl skärmar och köpa en FET PC för Musik..

Känner många musiker som gått över till PC.. Apple köper upp programtillverkarna så man som kund inte får ngt val vad man vill köra, jag och många med mig vill inte sitta i Logic hur bra det nu än är, det gör inte min musik bättre och ag tycker inte om Logic.

Steinberg vill jobba ihop med Apple men vill Apple göra det ?? jag tänker inte vara en försökskanin och stå där om några år med inget val att kunna köra de prog jag vill.

Detta kanske är ngt att ha
http://www.audiomaster.se/studio7.html
Någon som testat och vet att det funkar eller andra tips vore jag glad.

Den som är intresserad kan komma med bud:

Apple Dual G5
2,5 GB RAM
2st 160 GB Hd
2st 20" Apple Cinema Displays (nya)
inkl adapter för DVI/ADC
FireWire 200Gb Hd
MX 700 Mus

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 10:16

Trist att den inte fungerade som du hade tänkt dig....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 10:36

Den funkar utmärkt visst!! den är t.o.m kanon,, men hur är den om ngt år ?

Varför byter alla prouktionsbolag mm från Mac till PC kolla bara Tv4 Svt mm varför, vill de sämre prestanda eller vad?

Jag önskar mac vore störst men det håller som sagt inte, jag älskar min G5:a men om 1-2 år sitter man med bara Apple program och stänger inne sig mer o mer.

Jag önskar jag hade börjat med Logic men det gjorde jag inte för det var Cubase man skulle ha! Nu har jag jobbat med det i över 7-8 år och känner ju inte särskillt för att byta!

Att byta från SX till Logic kostar närmare 7.000Kr och då får jag ingen som helst support för att starta upp mina projekt i Logic och VST syntarna funkar väl inte om de inte är CoreAudio om jag fattar det rätt, för Emagics hemsida kan ju inte förklara om det stödjer eller inte så jag får aldrig ngt svar på denna fråga!

Jag har hört att SX skall komma med G5 optimering och 64 Bit mm men det här med att vänta på allt jämnt !!!

Köp en PC och du kan fortsätta med ditt projekt som du hade i macen !! skall det vara så att det är lättare att byta plattform än att köra Logic från SX.. Vet inte vad man skall tycka..

Kunde inte logic gjort en konverteringsimport från SX så hade alla problem varit lösta.

Exportera allt i Midi känns ju sådär kul!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 11:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Varför byter alla prouktionsbolag mm från Mac till PC kolla bara Tv4 Svt mm varför, vill de sämre prestanda eller vad?

Liten överdrft i och för sig. TV4 och SVT är fortfarande "starka" mac-konsumenter. Och de produktionsbolag jag känner till och har kontakt med kommer inte att byta till PC i första taget......

Men däremot så tror jag att Apple har förlorat ett par kunder genom OS-skiftet. Många blev skraja för OS X och den haltande ljudbiten i början. Däremot så tror jag att det är ungefär lika många som switchar åt "rätt" håll också.....

Men som sagt, jag kan inte försvara G5:an för jag har tyvärr inte köpt någon än. Men det lilla jag har provat, ihop med Logic, så kände jag bara "wow.....*dregel* *dregel*".

Kunde inte logic gjort en konverteringsimport från SX så hade alla problem varit lösta.

Å andra sidan tycker man att Steinberg kunde ha gjort något vettigt åt importen av Cubase 5.x dokument som total kajkar ur....:rolleyes:

Jag förstår ditt dilemma. Jag var Cubase användare sedan 94, och switchade för exakt ett år sedan till Logic. I början så hade jag stunder av ångest när jag inte visste hur man gick till väga för att göra vissa saker i Logic. Numera, med ett års erfarenhet av Logic så kan jag bara säga att det var det bästa jag någonsin har gjort. Jag älskar logic....

Men det hjälper ju inte dig i nuläget....:(

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 11:27

Vad gäller VST-pluggar så finns det eminenta programmet "VST-AU adapter"

Där har jag lyckats plocka över ett par VST-pluggar. (Voice Machine, Virtual Guitarrist, etc, etc)

Emagic Logic stödjer inte VST-formatet på pluggar utan använder sig utav Apple's egna påfund AudioUnits.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 11:56

Liten överdrft i och för sig. TV4 och SVT är fortfarande "starka" mac-konsumenter.

Enligt en kille som som jobbar på TV4 så har inte TV4 mac längre utan att de bytte till PC.
Det var där jag grundade det ifrån, men ingen är gladare än jag om det är så att fler kör mac än vad jag tror!

Får se hur jag gör med SX vs Logic..
Ang. G5:an den är super.. satte nyss ihop et paket Dell med vad jag tycker jag vill ha för pengarna den slutade på 75.000Kr utan skärmar.

SÅ jag vet inte ... jag är macälskare och har allti haft mac sedan min första Performa 6400/200.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 12:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Liten överdrft i och för sig. TV4 och SVT är fortfarande "starka" mac-konsumenter.

Enligt en kille som som jobbar på TV4 så har inte TV4 mac längre utan att de bytte till PC.
Det var där jag grundade det ifrån, men ingen är gladare än jag om det är så att fler kör mac än vad jag tror!

TV4 är ett stort företag....så det är nog väldigt blandat beroende på arbetsuppgift vilken plattform man kör....

När det gäller SX och uppdateringar och sådant så är jag lite rädd för att Apple medvetet försöker "sinka" utvecklingen genom att inte ge Steinberg samma förutsättningar som Emagic. Jag hoppas innerligt att det inte är så, men det är ju lätt hänt att tro det. Det positiva med Apple's övertagande av Emagic är ju att Logic uppdateras larvigt snabbt nuförtiden, och dessutom ligger ett steg före Steinberg när det gäller funktioner.
Men som du säger.....har man suttit med Cubase så länge man kan minnas så känns det surt att "börja om på nytt".

Men upplever du några problem när det gäller prestandan?!? Det verkar som om du oroar dig mest för det....eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-24 12:27

Sån't här är jobbigt, motif, att känna att man kanske köpt helt fel. Du har ju verkligen plöjt ned en del tid och pengar i hela G5-affären, det vet ju vi som känner ditt namn från 99mac.

Själv har jag kört många Mac-modeller, t ex 7200/90, 8600/250, G3/266, iMac 233, iMac 450, iBook G3/500, PowerBook G3/350, PowerBook G4/550, Powerbook G4/667, PowerMac G4/667, PowerMac G4/733...

Många av dessa känns idag "gamla" men kostar fortfarande multum på andrahandsmarknaden. Undrar t ex vad man skulle kunna få ut för en G4/733 idag, den borde fortfarande kunna ligga kring 8-9000:-, vilket är otroligt. Ingen två år gammal PC har så bra andrahandsvärde.

Så - det kan man ge Macen; bra andrahandsvärde har den. Kanske beror det på att folk är som galna efter snabba maskiner som kör OS 9 nu när Apple har dumpat stödet för detta operativsystem i de nya macarna.

Men själv kör jag idag med en bärbar PC i stället för den sista Mac jag hade, G4/667. Även om jag ibland saknar designen och lite av känslan man får av MacOS (både X och 9) så känns PCn mycket mer färdig - jag talar då om XP Home som är det OS jag använder idag. Från början var bytet till PC av ekonomiska skäl, men nu vet jag inte längre om Macen skulle vara ett så självklart val för mig.

Som jag ser det så handlar det om en otrolig prisskillnad, det går inte komma ifrån att det är så. Är Macen värd sitt högre pris? Jag tycker inte alltid det. I och med XP finns en version av Windows som är otroligt smidig att använda.

Är Macen värd sitt högre pris men sin inte alltid så respekterande prestanda? Det är en annan vinkling. Vilken Mac du än väljer finns nästan alltid en snabbare PC runt hörnet - för, som amerikanerna säger, "a fraction of the cost".

Så ska man välja en Mac handlar det egentligen om två saker: 1 - operativsystemet - och 2 - hårdvarans lockande design. Macen kan inte konkurrera med priset och inte med prestandan. Din G5 x2 är förstås en sjukt snabb dator, men till vilket pris? En otrolig investering egentligen.

Flera gånger denna höst har jag kollat runt på AppleStore och lekt med tanken på att komplettera med en stationär Mac eller att kanske byta tillbaks till en bärbar Mac. Men så fort jag tänker den tanken protesterar en annan del av mig skarpt. Jag är nämligen toknöjd med min bärbara Toshiba. Den känns ruskigt snabb jämfört med G4/667:an jag hade, OS X har en slö känsla i operativet som inte finns i Windows XP. Och stabil - ja, PCn har inte hängt sig en enda gång sedan jag köpte den i maj månad.

Jag "switchade" alltså till "den mörka sidan" men är helnöjd ändå. Saknar ibland Macen men det blir mindre och mindre av den känslan; den ersätts av "men fan, detta funkar ju bättre i PCn!". Vilket funkar bättre i PCn? Ja, det mesta faktiskt. Tyvärr.

Därmed inte sagt att du "självklart ska byta", det där är en känsla du själv får fundera på. Idag tycker jag man kan säga att datorerna funktionsmässigt är likvärdiga - men priset är lägre och prestandan är bättre om man väljer en PC. Även om man kollar på den av Apple verkligt bra prissatta eMacen så är det bara att köra en runda på Dell för att man ska inse att man får en prestandamässigt bättre dator där för mindre pengar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 15:49

Huga, det var en rejäl dator! Ska vi göra ett byte rakt av? Min 1,8ghz barton, 1gb ram mot din dator? Nerå, det ska du slippa.

Jag tror inte att du förlorar någonting på att byta till PC o köra Cubase där. Förrutom lite förvirring i början. Jag köpte min PC för ca: 1 månad sen. Var länge inställd på Mac men det visade sig att jag inte fick någonting för pengarna i jämförelse. Och som någon sa så är andrahandsvärdet på en Mac skyhögt så inte heller där kom jag i närheten av samma prestanda.

Mitt problem är att jag är Logicanvändare och då är det ju lite jobbigt att sitta på PC. Förr eller senare måste jag ju skaffa en Mac men än så länge får 5.5 funka.

Sen vilka som använder Mac vs PC. Jag har fått det intrycket att så gott som alla pro. låtskrivare/producenter använder mac? Är det inte det du skall arbeta med?

Har själv gjort följande byten. PC/Fasttracker2 -> PC/Cubase5 -> Mac/Logic4.7 -> Mac/Logic6 -> PC/Logic5.5. Tog mig väl ungefär 4mån-1år att komma till rätta efter varje byte

Du får la väga prisskillnaden mot tiden det tar att komma tillrätta med en PC. Det är de enda argumenten jag kan komma på som skiljer datorerna åt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av durre
Sen vilka som använder Mac vs PC. Jag har fått det intrycket att så gott som alla pro. låtskrivare/producenter använder mac?

En iaktagelse jag har gjort är att de "pro"-användarna jag har stött på i form av producenter, artister och studios, så är det mac som gäller.....rakt av.

MEN, jag säger inte att det beror på at Mac är överlägset en PC när det gäller musikproduktion utan jag tror det hela beror på att det i tidernas begynnelse, när datorerna tågade in i musikstudios, så hade Apple sin storhetstid och Mac blev en vedertagen standard i branschen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:05

Jo jag älskar min mac och skall nog fortsätta med den, har inte tid att göra ett byte inte heller orkar jag lägga ner energin på det, jag har 2st skärmar jag bara älskar och att hitta motsvarande till Pc orkar jag bara inte.

Så mitt problem blir att vänta tills Steinberg gör sina VST syntar till Audiounits och DÅ FÖRST gå över till Logic, gör jag det nu så kommer antagligen inte det funka som det gör nu, och peppar peppar så dunkar det fint nu.

Problemet uppstod idag när jag hade beställt en Novation V-Station och var ute på deras hemsida lite då & då .. när jag läste det jag läste idag så står det så här :

VST for PC and Audiiounits for Mac, vilket gjorde att jag började kolla runt och ringde Luthman och Estrad.. nu vet jag att det inte funkar på SX utan då får jag välja Logic, och göra jag det så funkar inte mina Steinberg VST syntar, kanske vissa går att kovertera men tror de förlorar vissa funktioner.

Logic är inte multitimbral om jag förstått det rätt, vilket gör att t.ex SampleTank 2 XL inte kommer fungera som multi och Hypersonic m.f.

Så mit alternativ blir nog att fortsätta med mitt system jag har nu och den dagen Steinberg gör sina pluggar till Audiounits så byter jag till Logic.
Idag är alltså både SX och Logic inte fulländat för det här och varför då byta och lägga ner tid på det.

Så jag avbeställde min V-Station och får väl leva utan den, istället köpte jag Albina LinPlug som fungerar klockrent i SX.

Har nu ett bra bibliotek för mina fantasier så nu skall inte ljudbiblioteket vara haken till att det inte går att göra den musik jag vill:-D

Dess fungerar klockrent i mitt system nu:

VST Syntar (OSX)

Spectrasonic Atmosphere
IK SampleTank XL 2 inkl TranceGrid
Native Battery
Steinberg Plex
Steinberg Model-E
Steinberg Waldorf Attack
Steinberg XPhraze
Steinberg D´Cota
Steinberg Hypersonic
Lin Plug Albino

Plug-In

Antares Auto-Tune
PowerCore Pluggar
Voicemodeler
TC Spark Pluggar
Waves Gold

Och jag har licenser för alla

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 18:38

Jag tror tyvärr inte att Steinberg har planer på att göra sina pluggar till AU. Varför? Jo för de vill att man ska hänga kvar i Cubase. Men att inte VST-stöd, respektive AU stöd finns i Logic och SX är mycket dåligt och lär grunda sig i företagspolitik.

Jag ska göra en liten koll på vilka pluggar i listan som går att få in i Logic med diverse tips och trix....återkommer!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 18:45

OK, detta går att läsa på fxpansion hemsidan:

We've tested the adapter succesfully with plug-ins from all the following vendors:-

Steinberg, Waves, TC-Works, Prosoniq, LinPlug, MDA, reFX, Ohm Force, Synapse Audio, DSound, PSP, Waldorf, INA-GRM, Elemental Audio, Arturia, AAS, Bitshift Audio, Bitheadz, DMI, GMedia, Green Oak, Rumpelrausch Taips, Spectrasonics, Swar Systems, Yellow Tools, Silverspike, Destroyfx, Antares, DigitalFishPhones, Rob Papen Virtual Instruments.

Jag har bara testat på en handfull utav dessa plug-ins. Jag har inte alla Steinberg prylarna som du har så jag har inte möjlighet att testa dem. Men de Steinberg pluggar/effekter jag har provat har funkat klockrent med fxpansions VST-AU Adapter
Så jag tror nog att du ska få in i princip alla pluggar i Logic redan idag om du ville.

VST-AU adaptern är bland det ballaste program som någonsin gjorts!!! Genialiskt!

Lite OT men ändå inte:
Det finns ett hot mot pc som verkligen kan bli stort.. TCPA.. intels påhitt.. microsoft har tagit över ledningen för projektet och verkar försöka styra det precis som dom vill det. Om jag förstått det hela rätt så kommer dom ha kontroll över varenda liten fil som ligger på allas hårddiskar med deras operativ. Det är till viss del implementerat redan i windows2000 (microsofts bakdörrar som det tidigare talats en hel del om?). Nya windows (som går under namnet longhorn) är tydligen väldigt förpestat med "TCPA".

www.antitcpa.com <- läs mer om det här.

Det verkar som att väldigt många av de som tagit del av den sidan har ändrat riktning ganska omedelbart och börjat fundera på mac. Det gäller framförallt mer avancerade användare som programmerare/systemerare. Det är nästan det enda mina polare snackar/skriker i vrede om numera. Nån som vill tjacka min pc-laptop?
Jag har inte haft tid att läsa så mycket på den där sidan.. men det känns som att jag antagligen inte missat så mycket ändå.. det där är det enda min temporärt inneboende polare snackar om. Jag är iaf fortfarande väldigt glad över att jag switchade till mac på musikdatorn (snart även "jobbdatorn"?)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 19:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
VST-AU adaptern är bland det ballaste program som någonsin gjorts!!! Genialiskt!

Låter bra!

Jo Steinberg har redan börjat släppa för Au min Hypersonic som är den nyaste av Steinbergs VST syntar är AU kompatibel redan! Så de verkar ju gå i rätt riktning.

Det jag bara nu har kvar är problemet med Logic att den fungerar skit när det gäller multitimbralt att använda en VST synt som är kapabel att spela upp 16 spår under en & samma. I Logic får mn ahämta in den som Audiospår och göra nytt VST synth för spår 2 osv nackdel.. sen har vi det största problem kvar då.. import av Cubasefilerna.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 19:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Volantiz
Lite OT men ändå inte:
Jag är iaf fortfarande väldigt glad över att jag switchade till mac på musikdatorn (snart även "jobbdatorn"?)

Min gamla mac!

Fast jag skulle nog ta det lite lugnt med spekulationerna kring vad Longhorn kommer att innebära. Det är trots allt ett tag tills det släpps (2005, eller var det 2006?!?). Mycket kommer att hända på vägen och inte ens Microsoft kan väl vara så pantade att de fullföljer alla profetior som förutspås? Eller kan de det? :eek:

fleno: mm.. Jag kan försäkra dig om att din gamla mac fortfarande mår bra
Polarn här har fått en beta av longhorn från microsoft.... den är verkligen helt oanvändbar.. så det är nog bäst att dom kommer göra om det hela
Men angående TCPA.. dom har lurat i amerikanska regeringen om att det är jättebra för dom.. undrar om siten jag nämnde har missat något? TCPA kanske är jättebra ändå? Mindre piratkopierade program å sånt blir det nog iaf.. men möjligheten att läsa ett dokument på mer än ett operativ verkar ju försvinna :eek: .. aja.. vi får väl se.. vi har ett par år på oss

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-24 19:26

Två reflektioner:

Citat:

Det verkar som att väldigt många av de som tagit del av den sidan har ändrat riktning ganska omedelbart och börjat fundera på mac. Det gäller framförallt mer avancerade användare som programmerare/systemerare.

Nädu, det tror jag inte ett smack på...möjligtvis för sina hemmamaskiner men knappast professionellt...ingen människa/företag med sund businessanda hoppar av ett OS som har 90+% av marknaden för ett som har 5%...då tror jag snarare på att de går till Linux och Open Source-världen...

Citat:

Polarn här har fått en beta av longhorn från microsoft.... den är verkligen helt oanvändbar

Inte så konstig eftersom det som finns ute nu inte ens är en beta...det är en mycket tidigt alfa...det är faktisk minst två år kvar till Longhorn släpps i färdig version...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-24 19:35

"...ingen människa/företag med sund businessanda"

Det är det där som är så farligt, att man ska blanda in någon slags virrig politik i sitt datorval. Om jag blir sist kvar i världen med min Atari så kommer jag ändå alltid tycka den är en pålitlig gammal kompis. Jag bryr mig inte om vilken dator Mörbyljunga kommun köper in för alla skattepengarna.

Jag skulle å andra sidan ibland vilja välja en Mac bara för att kunna göra ett statement bland alla PC-människor... Nu ska jag nog sätta mig och "leka med Apple Store" igen och bygga min ultimata Laptop (som jag aldrig skulle ha råd att beställa)...

..å då var de omusikaliska diskussionerna igång igen.. antar att det var klantigt att upplysa om tcpa
Aja.. om intresse finns för vidare diskussion efter det här så kan vi kanske splitta tråden eller fortsätta i en ny fräsh tråd istället.

"Nädu, det tror jag inte ett smack på...möjligtvis för sina hemmamaskiner men knappast professionellt..."

..om man ser det över ett längre perspektiv.. om TCPA nu blir så kaotiskt som folk verkar tro.. vad tror du kommer hända? En av sakerna som folk är rädda för är att man t.ex. inte ska kunna läsa ett enkelt textdokument i ett program som inte har rätt nyckel till krypteringen... det ska tydligen i stort sett innebära att man absolut inte ens ska ha en möjlighet att läsa en fil på ett annat operativ (krypterade wav-filer?). Såna saker är det väldigt många som inte tillåter. Utvecklare världen över kommer med största sannolikhet börja jobba vidare på alternativa operativ. BeOS till exempel.. det utvecklas fortfarande.. fast nu är det inte bara ett operativ, utan en hel packe operativ som är baserade på samma snygga idé. Det körs på en av mina datorer här hemma för övrigt. Om operativ som BeOS blir större och bättre än vad de är nu (just nu så har de "endast" en väldigt bra grund att bygga på som påminner väldigt mycket om OSX.. mycket snyggare struktur än i t.ex. XP's kärna) så kommer ganska säkert fler och fler företag börja utveckla åt dessa.

"ingen människa/företag med sund businessanda hoppar av ett OS som har 90+% av marknaden för ett som har 5%...då tror jag snarare på att de går till Linux och Open Source-världen..."

Vi får väl se.. om det nu går så illa så att microsoft verkligen vill ta över kontrollen för varje enskilld liten dator i världen så kommer det som sagt väldigt troligt bli mer och mer populärt med alternativa operativ. Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att se vad de hittat på österut om ett par år.. de har ju gått ut med att ett par länder därborta ska lägga ner ganska stor energi på att utveckla något nytt. Tror du att de vill att USA ska ha kontroll över deras maskinpark med TCPA?
Sen det där med linux.. visst kommer folk gå över till det isåfall.. iaf tills TCPA-joxet börjat byggas in i PC-hårdvaran (det har det redan iofs.. nån IBM thinkpad var först har jag för mig att polarn gormade om igår.. men antagligen inte särskillt utvecklad modell).

..och åter igen.. som sagt.. jag tror mig inte veta vad som kommer hända.. det där är som jag förstår det mest en bunt spekulationer från grabben bakom againsttcpa. Enligt vad jag hört så ska han verkligen ha bra koll på vad som sägs på alla tcpa-events som seminarium osv.. så det kan vara värt att ha i bakhuvet ifall man har ett sånt intresse.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-24 22:22

Jag funderar en grej ang. det där Longhorn...det måste ju till ngt alldeles speciellt om MS ska få folk att byta OS. Visst kan de trycka i det i alla nya datorer men de beggade som finns? Vi kanske kommer se en ruggig prisökning på de bästa pezeburkarna som kommer precis innan Longhorn (å då inte e "smittade") eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 23:25

Ska inte alla Opteron och alla Athlon 64 processorer ha inbyggt stöd för TCPA i hårdvaran?

Om TCPA blir riktigt stort så blir det nog en Amiga för mig

Lasselu: Det är faktiskt en hel del unixrävar som svitschat till OS X. En kompis på ett Unix-konsultbolag kör numera Powerbook, tillsammans med ett antal kollegor. Och kolla på slashdots diskussioner om Apple (http://slashdot.org) - gott om linuxnördar som numera kör OS X istället för Linux. Till och med ubergurus som Bill Joy på Sun kör numera G5.

Men om macar: en G5 är en otroligt snabb maskin, men man kan alltid benchmarka fram vad man vill åt alla håll. PC Magazines benchmark tex använde Premiere som jämförelse; mindre lämpligt eftersom det är rätt kasst skrivet till mac och knappt använder dubbla processorer.

G5:an är också prisvärd, men då pratar vi jämförelser med datorer i samma prisklass och med samma support, för den som verkligen måste ha processorkraften, men det är ett professionellt fåtal. För de flesta av oss här misstänker jag att pris går före (topp-)prestanda, och då är PC ett bättre val. (Titta tex på pris/prestanda för det omskrivna G5-klustret, men det är väl rätt få här som kan slanta upp för 1100 G5:or? )

Apropå pluggar: jag tycker Steinberg är korkade som vill låsa in folk till VST på OS X, men förståeligt ur deras perspektiv. Jämför med DirectX-pluggar - skulle inte PC-ägare skrika högt om Cubase inte stödde DirectX? (Nu antar jag att det gör det, men jag kan ju ha fel. )

AU är ett mycket bättre format på många sätt, till exempel är det en öppnare standard till skillnad från VST där pluggstandarden är hyfsat välspecificerad, men däremot inte host-sidan. Gissa varför Cubase hanterar VST-pluggar bättre än Logic? Dessutom börjar det dyka upp käcka features som att alla presets till ens pluggar ligger på ett ställe, så den där schyssta patchen man gjorde i Logic är tillgänglig i Rax eller DP.

  • Medlem
  • 2003-11-25 01:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Problemet uppstod idag när jag hade beställt en Novation V-Station och var ute på deras hemsida lite då & då .. när jag läste det jag läste idag så står det så här :

VST for PC and Audiiounits for Mac, vilket gjorde att jag började kolla runt och ringde Luthman och Estrad.. nu vet jag att det inte funkar på SX utan då får jag välja Logic, och göra jag det så funkar inte mina Steinberg VST syntar, kanske vissa går att kovertera men tror de förlorar vissa funktioner.

Hmm. Kanske VST-link är lösningen? Köp en billig PC samt en beggad VST/32 och kör vissa pluggar där. (Har ingen egen erfarenhet av VST-link, men det borde fungera. Synpunkter, någon?)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 07:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av lfh
Hmm. Kanske VST-link är lösningen? Köp en billig PC samt en beggad VST/32 och kör vissa pluggar där. (Har ingen egen erfarenhet av VST-link, men det borde fungera. Synpunkter, någon?)

Har hört detta också från min musikaffär där han funderar själv på att göra så här. Problem med at pluggar inte funkar i multiläge och problem med att SX kraschar, så det kanske är en bra idé.

Vad gäller SX så har det stöd för audiounits fr.o.m Hypersonic och de andra skall konverteras av Steinberg själva vilket tyder på att de gör sina VST syntar mer tillgängliga och man kan sitta med Logic istället för SX ... fsat just nu vill man inte vänta att saker skall funka, nu funkar det och då kör man på det tills allt annat är klappat & klart.

Steinberg skulle optimera SX för G5 samt en 64 bits version skall också finnas ute nästa år om man skall tro de som vet!

Vänta är väl det man "alltid får göra" man väntar på att få det där man väntat på .... och när man fått det så väntar man på nästa uppdatering så den funkar ihop med det man skall ha den till.. EVIG VÄNTAN!

Finns ju en anledning varför folk fortfarande sitter på sina OS9 system

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-25 08:40
Citat:

Det är det där som är så farligt, att man ska blanda in någon slags virrig politik i sitt datorval.

Att vad? Nu hänger jag inte med...vad fanns det för politik i mitt utalande?

Volantiz:

Jag var nog lite otydlig...om man ser det såhär:

Som privatperson skulle jag bli mycket besviken om Trusted Computing blev en verklighet...och då skulle jag byta till något annat operativ, Linux eller OSX eller vad som bjuds då...du nämner BeOS, visst, det vore drömmen,..det är utan tvekan det bästa OS jag någonsin jobbat med...synd bara att Be schablade bort sin chans att bli störst på musik-OS (jag tror nämligen att de hade lyckats med det...)

Som företagsägare och systemutvecklare däremot ser jag inte TCPA som något problem...jag är nämligen övertygad om att majoriteten av mina kunder kommer att ta emot ett sånt initiativ med öppna armar...
Det är det jag menar med sund businessanda...det vore idiotisk av mig att plötsligt börja skriva produkter för Mac bara för att jag själv är emot TCPA...mina kunder kör till 100% Windows...de skulle aldrig få för sig att byta till Mac...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 09:37
Citat:

ingen människa/företag med sund businessanda hoppar av ett OS som har 90+% av marknaden för ett som har 5%

virrig politik

Spelar väl ingen roll vad man använder, operativen är i det närmaste helt kompatibla. Nämn ett viktigt exempel där du egentligen inte kan göra med en Mac vad du gör med PCn eller vice versa. Det du skriver känns bara som ett stort missförstånd. Du säger att du har testat BeOS, varför har du inte gett OS X samma chans? Luktar "inbyggt motstånd mot Macen", lång väg. Sån't är bara virrigt. "Varför skulle jag köra en Porsche när alla andra kör Volvo". Doh...

Pris / prestandadiskussionen är mer rimlig tycker jag, jag tycker man mycket väl kan fundera på bägge plattformar när man står i begrepp att köpa en dator. Alltid kul att kunna välja.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-25 09:45

Jag skulle gärna bli laptopanvändare och då är det som pf säger en "färsk" mac kostar multum, men det gör även pc(i min ekonomiska värld) så då plockar man säkert upp en beggad stationär mac eller en ny budget pc. Vilket det blir orkar jag inte spekulera för det blir om en lång tid, dock önskar jag att det blir mac.

TCPA låter otäckt om det blir nått liknade msblast, det finns alltid folk som "hackar" och har sig, och så verkar det vara nått som man gärna slipper ha hemma hos sig.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 09:48

having said that...

enapa: Just iBook är iofs väldigt bra prissatt,
och snabb - den kostar ungefär som
motsvarande bärbara PC. Det var riktigt bra
av Apple att förse den med G4-processor nu
för någon månad sedan. Den billigaste
iBooken är snabbare än den Powerbook G4
jag hade. Utvecklingen går snabbt.

Yum.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-25 10:34
Citat:

Spelar väl ingen roll vad man använder, operativen är i det närmaste helt kompatibla.

Visst fan spelar det roll...det vore idiotisk att utveckla program för Mac om ens kunder kör PC...

Citat:

varför har du inte gett OS X samma chans?

Det finns tre anledningar till att jag inte testat OS X...priset (dvs att jag måste köpa ny hårdvara för att testa det), det faktum att jag i mitt jobb använder PC och att de spel jag vill spela inte finns för Mac...

Citat:

Luktar "inbyggt motstånd mot Macen", lång väg. Sån't är bara virrigt. "Varför skulle jag köra en Porsche när alla andra kör Volvo". Doh...

Näe, nu får du ge dig PF...det där var ett onödigt påhopp...

Bevaka tråden