Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från min Dual till PC !!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 12:03

Om du känner så, så... själv tar jag livet med en klackspark.

Jag talar ur användarens synvinkel, aber naturlich. Det här är ju inget utvecklarforum lixom. Med "kompatibla" menar jag: Man kan skyffla mp3:or, worddokument, reasonlåtar, samplingar, låtfiler (SX, Nuendo, ProTools mm) mellan operativen som om det vore två burkar av samma sort.

Spel? Vem har tid för spel? Du har ju liksom jag en V-Synth... djupdyk...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-25 12:17

Då talar vi om varandra...jag talar med krasst kapitalistisk tunga...hur ska jag annars ha råd med alla syntar...:D

Klart man måste spela också...finns inget som är så bra som att avreagera sig med Medal of Honor eller Call of Duty...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:26

Medal of Honor finns väl för Mac!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-25 12:34

Inte bara finns...det funkar dessutom bra! Jag körde det på min DP 500 m GeForce 2MX å det funkade kanon!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 12:38

Haha! Nu ska jag i alla fall, i alla fall, i Alfa Laval... köpa en Macjävul!

Genom universitetet lyckades jag knipa åt mig ett av fem G3-paket, en G3/350 m 12 gb HD, tgb, mus, 256 mb ram, Zip å CD + den G3-blå Appleskärmen (17"). Detta är inte "the latest & greatest" men den går att uppdatera med standardkomponenter (IDE och så hade den SCSI II), SDRAM DIMM osv... price? 1500:-...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-25 12:42
Citat:

Medal of Honor finns väl för Mac!

Ja nuförtiden ja...

Appropå spel för Mac...Switch

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 12:50

My Baby Blue...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-25 13:09

Rolig film lasselu (viskande PhotoShop var kul som f*n!) men varning till de utan bredband. Tog säkert 2-3 minuter för min lina att hämta filmen.

Måste hålla med lasselu. Det finns ingen anledning att byta till Mac bara för att byta, och om man dessutom behöver en PC till jobbet så blir det ju bara dubbel kostnad. Kör man PC och den gör allt man behöver så har man inte mycket att vinna på att byta till Mac. (Förutom möjligen högre imponatorstatus bland vänner och bekanta. )

Fast jobbar man med plattformsagnostiska program finns möjligheten iallafall, men då rör det sig oftast om folk som knackar Java, PHP eller håller på med unixiga saker.

Och grattis till köpet PF.

pf: kan du fixa en till sån burk för det priset!?

"Med "kompatibla" menar jag: Man kan skyffla mp3:or, worddokument, reasonlåtar, samplingar, låtfiler (SX, Nuendo, ProTools mm) mellan operativen som om det vore två burkar av samma sort" - pf

Du har missat en del av själva diskussionen.. Om TCPA blir stort så kommer det inte vara så längre..

lasselu: dina senaste inlägg håller jag fullständigt med om.. du utvecklar mjukvara till de som använder just windows.. klart du ska fortsätta med det. Men det kan även kanske va bra att fundera över att porta mjukvaran till andra operativ? Det beror ju självklart på hur din marknad ser ut osv och vad du vill med företaget. Det är bara en sak som jag inte riktigt håller med om.. spela spel på pc.. varför!? Det finns ju XBOX

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:01

Läste om det där TCPA för några år sedan. Trodde dem hade lagt ner det, men tydligen inte. Jag tycker det verkar vara självmord för PC o Microsoft?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-25 16:40
Citat:

Men det kan även kanske va bra att fundera över att porta mjukvaran till andra operativ?

Självklart gör jag det det den dagen då min marknad ändrar sig...men det lär nog dröja...jag har vääääldigt konservativa kunder...och skulle de ändra sig så lutar det nog mer åt Linux-hållet än mot Mac...och då får det väl bli att jobba med Mono istället för .NET som jag gör nu...

Citat:

Det är bara en sak som jag inte riktigt håller med om.. spela spel på pc.. varför!? Det finns ju XBOX

Har en sån...kommer inte överrens med joypadden...så använder jag den så är det för bilspel med ratt och pedal...men det blir inte så ofta...gillar first-person shooters bäst...och där finns det inget som slår tangentbord+mus ...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 17:58

Volle!

1. Kanske - tror inte det. En var tror jag var regeln.

2. TCPA, framtid - jag talar om nutid...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 18:52

Cute!

Här kommer en liten hälsning från G3:an... Fantastisk maskin... 1500... galet!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 19:10

Ahhh....G3:an är en riktig guldklimp!

Jag fick erbjudande om att köpa G3 266 + monitor (17") för 1200 spänn! De hade 14 stycken som de ville sälja. Man kanske skulle slå till på ett par.....kanske kan göra något kul med dem. Backupserver....hrmmm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 20:45

Ja, det finns ju billiga processorkort till de där, kolla Macoteket mm, de säljer ut... vad det nu var... G4/800-kort? (!) - ska kolla hur man kan "lyfta" en B/W på bästa vis framöver. Det är ju en supersnygg och tyst maskin. G3/266 är en bra gammal arbetshäst det med. Något kan den alltid göra...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-25 21:15

Mårre skrev:

Citat:

Rolig film lasselu

Då gillar du säkert den här också...varning: 3.5MB...bredband krävs men är väl värt det...:)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-26 14:46

Pf: redan trött på macen??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-26 17:06

Absolut inte, men självklart säljer jag den. Vad ska man med massor av datorer till? Skärmen ska jag dock använda. Kör den som skärm 2 till laptopen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 22:12

VIll bara tillägga nu i efterhand att hade jag bytt till PC hade jag aldrig förlåtit mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 23:09

En röst från från andra sidan...

Jag har PC pga av mitt jobb som PC-tekniker, men har haft Macar av & till.
Om JAG fick bestämma skulle alla köra Mac.
Då kanske priserna kunde hamna på rimliga nivåer också.
Faktum är att många "Mac-specifika" komponenter av idag är
PC-komponenter som har ett eller ett par år på nacken, dessutom är som sagt priserna hutlösa på Macsidan.
Men vad operativsystem, gränssnitt, konsekvens av detsamma samt utseende(både på gränssnitt & "burkarna") beträffar, så krossar Macen ALLT i PC-väg.
Jag är inte helt säker på hur det är med prestanda dock?
Men hellre ett stabilt (inte fullt så hypermodernt?) system(Mac) än ett instabilt "cutting edge" system(PC).
*VILL ha en Mac*

  • Medlem
  • 2004-08-05 23:15

Så varför inte välja ett Windows-system som inte är "cutting edge" då? Jag satte ihop en hyvens Windows-burk nu i våras, stabil som fasen. Fungerar finfint med en P4 2,8 ghz som processor och en gig minne. Spelar in audio via firewire utan problem, kan lassa på pluggar i mängder vid behov. Inte hypermodern för fem öre, men den fungerar utan problem.

Tror nog att man kan sammanfatta det du säger Lemon med följande: Hellre ett fungerande system än ett som inte fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 23:25

Jag håller med dig på alla punkter jgb!
Faktum är att eget Windowssytem INTE är "cutting edge", för att inte tala om det på jobbet!
Skomakar'ns barn ni vet... (Har alltid de trasigaste skorna, för de som inte visste.)
Men i PC-världen är det så mycket prestandajakt hela tiden, det upplever jag inte bland mina Macanvändande bekanta.

EDIT: Om Apple ändå ville släppa en PC-version av OSX!!!
*drömmar*

  • Medlem
  • 2004-08-16 15:29

Prestandajakten du pratar om skulle jag i stort sett sammanfatta till spel.
För musik med mera så beror det på vad och hur mycket du ska lasta ner den.
Ska du köra 10 pluggar så får du anpassa efter det men sen behöver du ju inte bygga ut mer om du inte ska köra ytterligare pluggar/etc. Fast då förändrar du ju dina krav och då spelar det inte så stor roll vilken burk eller operativ du kör, i och med att du har växt ur dina behov.
Däremot när det gäller spel så har jag sedan länge lagt ner försök att hänga med, nytt graffekort var 6-8månad för 4500:- är inget jag har lust med.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 19:02

...å nu har PCI Express kommit...

Bevaka tråden