Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Casio CZ-1000

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Haloo,
Tänkte bara höra vad ni sägor om denna lilla maskin?
Vad ska man betala för den..? Har några på g men
vet inte riktigt var man ska lägga sig...
Har förstått den är ganska bra på noise-effekter o
andra utflippade ljud, stämmer det? Vad kan den mer?
Är det något man ska tänka på, e det något som pajar
lätt på den? Hur e klaviaturen hållbar eller..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 16:56

Max 1000:- - väldigt plastig. Kul ljud men inget världsomvälvande. Långsamt MIDI om du vill använda den multitimbralt - vilket iofs är att ballt bara att det funkar.

Det är för övrigt precis som förhållandet mellan Yamaha DX27 och DX100 samma synt som CZ-101 men med stora tangenter.

Skit den är multi med, trodde jag inte... Så söt den är..
Hur låter eeffekt-ljuden skitiga eller mer digitala..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 17:16

Den har ofta ett grynigt sound, inte hifi utan väldigt mycket "mellanregister". Inte fel alls iofs.

Vi har diskuterat CZ-101/1000 här förut, så sök och se om du hittar något.

Music Machines har lite CZ-samplingar, och jag har några liggande på http://pogop.org/~johan/czsounds.zip (3MB).

Kul synt annars, bra på digitala ljud men kan låta förvånansvärt analog om man pillar lite. Rätt begränsad arkitektur, men den är rätt flexibel ljudmässigt ändå.

Ingen höjdarklaviatur (iallafall inte på CZ101) men rätt söt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 17:48

Tankar hem så klart, nostalgia always wins.

Ja tog en liten sökning, trevlig läsning kan jag meddela...
Hittade många sköna ljudexempel på internet o fick ett
otroligt ha begär, riktigt budget tunt skönt sound i den lilla
rackarn kommer bli nästa '303:a'.. Ja kanske inte riktigt det
har väl gjorts så otroligt många, e det många 99:hang arounds
som har CZ-1000 eller 101??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 22:29

Det här var min första synt! (CZ-101) - nostalgi. Måste ha en...

Den här synthen är fet som bearnaissesås.
Min polare använder den när han spelar jugoslavisk musik, den står nog nr 2 på min inköpslista.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 22:53

psyjazz : Jag har en 101:a! Köpte den av en annan 99-hangaround, nämligen Volantiz. Har inte använt den så där jättemycket, blev lite sur på den då den glömde alla ljuden jag plockat ihop. Men den får vara med ett hörn då och då. Ska jag iväg på semester nånstans så åker den med tillsammans med min MD, så att man har nått att spela in låtidéer på om det blir kris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 22:58

Charmig hotellsetup!

Ja hade faktiskt varit ganska skönt att ta den över halsen o
entra scenen med bara en 101:a... Fast det hade kanske sett
ganska B ut, inte mycket att gömma sig bakom om det kommer
upp grejor på scenen precis....

303:an är väl inte direkt ovanlig..?

Pippin blir sugen på en sådan här också! Han är sugen på en ION, ESQ-1 och en Casio. ION går nog bort då han inte kan casha upp 10 lök och inte vill ha lån på den. En eventuell ESQ-1 lär få vänta tille efter jul. På tal om jul... han kanske köper ett par 17"-hjul till raggar-volvon istället för en synt till. Eller sparar pengarna. Fast en liiiten, liiiten, pytteliiiiten, knappt märkbar synt...

Men ni vet inte vad pippin vet. Han skall bli rik. Snuskigt rik. Han köpte två trisslotter idag och vann en 75-bagare på den ena. Den skall under morgondagen bytas ut mot tre nya trisslotter. På en av dem kommer han vinna en... näe, TVÅ förmögenheter.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-29 11:01

Apan blir sugen när han hör ljuden, det skulle verkligen vara nått för mig... lite bräkligt och det lät verkligen synthigt!!
Den verkar vara fet fast på ett o-analogt sätt, den skulle kunna smälta in bra i min musik och den är läcker.
Fast det finns väll lite Cz i min Fz, jag har inte orkat synthesizeirerat med den så mkt ännu.
Jag gillar digitala grejer som vågar vara digitala, innan det blev inne att vara retro...
.. det är ballt att vara digital och att inte skämmas för det!!
Cz to the people!!!!

Ja digitalt känns verkligen mysigt så slick, tunt o härligt tycker t.o.m
att 'gamla' sample-baserade prylar kan kännas härligt tidiga Akai
samplers, D-50 o varför inte en K4:a... + dx7 o en casio cz av
någon model... Hmm det kan nog bli ett skönt sound om man bara
kör de racet.. Fast hela M1 & worksation svängen känns fortfarande
ganska dassigt faktiskt... Kan ju bara apa efter cz to thaa people!!!

CZ låter rätt annorlunda från VZ (FZ är samplern ju), mycket mer analog och rund. VZ är mer som en DX.

TB gjordes vad jag vet i omkring 10-15000 ex, och jag misstänker att det finns betydligt fler CZ med hela familjen inräknad, så risken att det skulle bli en kultmaskin är rätt liten tror jag.

Har spelat CZ-bas vid ett "schlager"-framträdande, jag och en skyltdocka hade varsin CZ kring halsen. Väldigt stilfullt.

Pippin: 19" ska det vara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 09:33

Tjo, blir ju nostalgisk här igen. Men jag kände inte igen tråden - det var ju den HÄR tråden vi snackade CZ i ju... eller? Många trådar om czamma czyntar, som polacken skulle czagt. Det där med att den tappar ljuden i minnet är tyvärr ett problem som man får leva med, jag minns nu plötsligt att min CZ gjorde det den med. Plötsligt var alla fina tweaks borta. Man måste ha dem kopplade till elnätet jämt, det är tricket tror jag. Känns som om det interna batteriet inte riktigt pallar trycket - och detta har alltid varit ett problem, min 101:a var ju ny och fin där ett tag, men tappade ändå ljuden.

Det blev att man körde mycket på fabriksljud 4 ("Strings") när man spelade med banden på fritidsgården. Ljud 8 var koolt också, den där basen. Se'n minns jag de där noise-ljuden som låter som om någon slår hårt med en leksakshammare på ett bord... ungefär.

Det är någon kille i Sverige som gjort ett ljud som säger "Casio" eller ja... "Kaaafffiiiåå" är väl mer rättvisande... ;-)... det cirkulerade bland CZ-användare. Jag hade en ljudbytarpolare i Skövde / Skara någonstans som var några år äldre och hade en CZ-5000. Han gjorde låtar med den och spelade akustiska trummor till. Det lät för djävligt. Vi skickade "patch sheets" med ljud på till varann.

Se'n kommer jag ihåg att jag skrev ett brev till Casio i Japan också. Jag klagade, för att manualen hänvisade till "the included Sound manual" eller ngt liknande - som inte alls var inkluderad här i Svedala (damn those Muskantor, som idag inte längre finns, de som var så trevliga). Så då skickade de den, världens överraskning och jag blev galen av lycka - det var en "ljudbok" med massor av nya ljud från Casio. Trumljud, effektljud och massor av annat.

Nåväl! Som jag säkert berättat någon gång tidigare så har jag ett ex av en Keyboard Magazine här från '85, och där är det dels en annons för 101:an (som jag tror var först ut i serien?), dels en artikel om japanska syntartister. Isao Tomita var den som hjälpte Casio utveckla CZ. I hans hemstudio fanns Synclavier, Fairlight och en Casio "The Cozmo Synthesizer". Ser ut som en Fairlight - en "PC" med ett datortangentbord till, allt i Casio-design. Undrar om det finns ngn info om denna på nätet? Får scanna in bilden åt er andra annars.

Ljudet förresten - mja, möjligen har CZ-1 bättre ljud än de övriga men jag tvivlar. Jag tror alla CZ-syntarna har samma crappiga 8-bitsljud faktiskt.

Sedan finns det någon syntmodul som heter Casio CSM? Vad är det?

VZ-serien är mycket bättre, men tyvärr är de syntarna helt annorlunda i sitt upplägg. Hade varit ballt med en mer modern CZ... bakåtkompatibel...

Som sagt, i helgen blir jag ägare till en CZ-1000. Det skall bli sååååå intressant. Jag skiter i att jag får gå upp tidigt på lördag för att hämta den i Alingsås. Det är det värt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 10:28

Tuta när du kör förbi Vårgårda, där har jag nästan all släkt på min mammas sida. Skulle vilja åka dit själv. Minns hela området som om det vore sommar där jämt, har varit där varje sommar sedan jag var 1 år... uppväxt på "Tånga Heeed!" precis som infödingarna. Där cyklade vi i de galna gupp som fanns i skogsdungen. Körde sönder en massa cyklar där... morfar hade väl minst 20 st i garaget, många fällbara cyklar som tog stryk där... och ett eller annat skråmat knä.

Förresten kan du köra in och handla på Ginza Musik som ligger i trakten, mitt i skogen i en lada, åt Vara-hållet - i Nossebro, kolla deras adress å en karta. Det är raka vägen in från stora vägen. Bredvid ligger en bensinmack där man tankar först och sedan går in och berättar hur mycket man tankat och betalar därefter... riktigt skönt, folk litar på varann där nere.

Men du kommer väl via "tvärbanan" från Jönköping... just ja... då kör du kanske inte förbi dessa orter...

Vårgårda..? var där tidigare i år. Jag och två kompisar plockade upp en ung dam där när vi skulle till AMF4 på kurs. Verkade vara en sömnig liten idyll. Och visst är det något speciellt med gamla cyklar? Finns inte en 2345343-växlad terränghjuling som ens kommer i närheten av den komforten och lättrampningsheten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 10:44

Nä, det ska vara lite ont om luft i däcken också så gungar man fram som på moln.

Sömnig liten idyll är ett mycket charmigt och korrekt sätt att bedöma orten. Och unga damer finns det alltid gott om. En sommar för några år sedan såg jag faktiskt den vackraste tjejen i Sverige, hon bodde nog där. Såg ut som en livs levande Marilyn Monroe, men sötare...

Ibland blir man bara så förbluffad när man ser de där riktiga pärlorna. De bara går där på gatan, rätt upp och ned. Man måste nypa sig själv i armen. Och det gjorde jag, men då försvann hon.

:kaaaka!:

Helvete Parekeet hockar du han killens cz-1000 som bor i Allingsås, har
tjatat med honom om att han kunde skicka den men det vill han inte..
Ja det var väl ganska billigt med 500:- eller ?? Lyckades du pruta
med?

Har en på g här i skåne som har haft samma ägare sen den blev köpt
o så har den case (precis som jag behöver det noooooot), ja ja han vill
ha 1.900:- o det är ju för mycket, hur ska jag pruta ner den till 1000:-?
Måste ha hjälp hjälp hjälp hjälp........ Vill ju bli med CZ ja med..

Kunde inte med att pruta på det priset. Det är ett bra pris, men jag skulle nog inte vara beredd att betala mer än så. Jag tänkte som sagt ta en sväng dit och hämta den. Det kostar väl mer än frakt, men jag ser det som en liten utflykt också

En CZ-1000 för 1900:- låter entusiastiskt. Det är väl inte så intressant ifall den bara haft "en ägare sedan ny" (som det brukar stå i bilannonserna) så att man kan ta kraftiga överpriser. Men å andra sidan så betalade han väl en förmögenhet för den när den var ny och vägrar inse att den inte är värd mer än en femhundring idag. På så vis är det snarare en nackedel att den säljs av samma person som köpte den ny. Samma sak men min V50, jag köpte den ny för 14000:- och vägrar sälja den för de 2000:- den kan vara värd idag. Då behåller jag den.

När jag fått hem min och sett att den är i förväntatn skick så kan du ju ha min som referens:
"1900 spänn..? Du är inte vetig. Grabben, en sak skall du ha klart för dig, det gick en precis likadan för 500 för ett par dagar sedan, men jag skall vara jäkligt schysst bara för att min morsa fyller år om tre månader... Du får tusen spänn för skiten. Och då befriar jag dig från den där hemska väskan till den också. Vad säger du? Slå till innan jag ångrar mig..."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 13:26

Nähä, max 750:- MED väska säger jag...

Men då ska den fasen vara inslagen i guldpapper också och komma med nätdel osv.

Herregud, en CZ är bara en CZ... För evigt en budgetsynt. Kul men inte mer än kul.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 13:46

En tusing tycker jag att en CZ-101/1000 kan vara värd. Fast jag hade nog kunnat tänka mig att byta den mot en CS-01:a. En kul liten synt!

  • Medlem
  • 2003-12-04 13:56

Ahhhhh cs01 jag vill ha, jag vill ha

Seriöst, om någon vill bli av med sin för rimlig peng så köper jag direkt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 14:10

Ähum... och när fick vi höra dina låtar då, Steve-peve?

Nu är det klart. Snackade med säljaren för en stund sedan. Jag hämtar den på lördagförmiddag. Den var visst lite dum i funktinonsknapparna, man fick trycka hårt och länge. Men det går säkert rengöra. Dock funkade det utmärkt att bläddra mellan preseten. För övrigt skulle denvara i lysande skick.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-04 16:36

Härligt para! Jag tror att du kommer få till härliga ljud med denna!
Jag skulle kunna tänka mig den lille 101 att ha som synth, den är sjukt kool! det är väll den som man kan stå och lira med..... härftigt värre!

Bevaka tråden