Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland DJ-70

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vad har ni att säga om DJ-70? Jag tycker att den är jättesöt. Och så skulle det vara ball med en gammal sampler igen. Vad skall man betala? Det är den första modellen. Det är väl i princip en S-50 fast 16 bitars?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-17 19:44

Ja, 2MB oexpanderbart har jag för mig (mkII har max 32MB å e mer en S-760). Har haft en för längesedan, samma klav som på Rolands E-keyboards (E-10/20) dvs plastigt. Scratchplattan var kul i en kvart. Pröjsar man runt 2000 pengar (som jag såg en för på IOL tror jag det var) så e den kul! Inte mer än så dock!

Para: du kan med viss sannolikhet sälja samplern till mig sen Har alltid velat ha en DJ-70 och jag är inte den som gnäller över 2 MB...

Tänk er Världens Snyggaste Liverigg: en DJ-70, en NordModular Key (lilla såklart) och en VX-600. Givetvis i ett 3-synthars ställ.

Kille erbjöd sig att hålla den ått mig tills efter jul, vilket är väldigt hyggligt. Visst sjutton är jag seriöst intresserad, men jag vet inte om intresset håller i sig tills efter jul när jag är mer stadd i kassan. Jag får ta risken attnågon annan köper den i så fall. Det finns fler, även om den är rätt ovanlig. Någon annan som är sugen? 2500:- är det pris som han vill ha av mig.

Det är ju nån grabb på iol som försökt sälja sin i typ ett halvår.. om inte längre. Dessutom.. är den lika intressant som en eps16+ ljudmässigt?

Vet inte, EPS är ju mist sagt komplex. Lite för komplex för min smak. Största bristen är avsaknad av resonansfilter. Näe, övre gränsen för en sampler är 2000 spänn för mig.

• Medlem
  • 2003-12-18 14:15

Real Parakeet: Köper du min Eps16+ så får du med en bunte Waveboy-effekter, där finns även det resonanta filtret du efterlyser, samt en hög andra bra effekter.

Näe, har haft en EPS-16+ och tyckte den var bra men meckig. För mycket pill, för lite action.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-18 16:32

Jag tycker det verkar vara en fräck sampler den där dj70, jag har okså sett den många gånger på iol.
"För mycket pill, för lite action" det är väll min allmänna uppfatning av samplers, men om man orkar så kan det vara värt guld!

Rolands gamla samplers har väl lite rykte att vara rätt meckiga och ändå inte kunna så himla mycket? Trots allt, DJ-70 såldes väl mest pga sin, enligt många värdelösa, scratchpad. Den har ju inga "DJ-features" som auto-BPM-sync eller förenklad sampling vad jag vet, förutom möjligen RPS då.

Waveboys resonansfilter är monofoniskt och käkar upp övriga effekter. Det är helt schysst att ha men knappast värt pengarna om man har något annat med filter. I stort sett funkar det som Poly-800:s filter med den stora nackdelen att man inte kan spara filterinställningarna med ljudpatcharna (nåja, inte utan meck iaf & det blir ändå inte sparat med ljuden på riktigt).
Med på disken följer dock FM-effekten som är bäst i hela världen och ensam gör EPS-16+ tilll ett måste IMHO.

Nåväl, om man menar att avsaknaden av resonanta filter är den största bristen hos EPS-16+ då har man verkligen inte satt sig in i maskinen alls, och knappast försökt använda den till det den är till för alls (utan att mena nåt illa alltså Para, jag har märkt på dina patchar att du försökt använda den till att sampla av och emulera andra synthar och till det är den rätt kass) - avsaknaden av resonans i filtrena är inte nån egentlig begränsning, det som sabbar EPS:en är instabiliteten och att de gjorde den för inflexibel i sin hantering av userpatcher. Som trumsampler är den alldeles utmärkt IMHO, möjligen att det gärna kunde få funnits ett snabb-mappnings-mode speciellt för trumsamplingar (alltså att man typ bara trycker på sample och så hamnar det man spelar in på nästa oanvända tangent med standardinställningar på alla parametrar). Finns det nån sampler som har det sistnämnda?

Så, DJ-70 är väl mest snygg? Utan SCSI och med 2 MB lär den knappast spöa Ensoniqarna. Eller är jag helt ute och cyklar? Är S-serien lättanvänd och snabbjobbad?

Och är inte DJ-70 tänkt att vara en phrase-sampler för DJ's?

Helt riktigt Johannes. Jag har använt den till att försöka avlast mina andra syntar. Jag var/är ute efter en maskin med analoga editeringsmöjligheter fast med möjligheten till att läsa in egna vågformer. Jag är nog ingen samplerperson.

Näe, jag lägger nog samplerplanerna på hyllan ett tag till. En DJ-70 är nog mest snygg. Det ät nog bättre att köpa upp en massa billiga 80-talssyntar...

Men varför inte köpa en s7xx dom har ju mkt mer minne o hela köret.
Tror inte nån kan klaga på deras interface, det tog någon minut o göra en hel patch....

DrDreas; är inte du en samplervan person? Trodde du samlade på samplers even? Själv tycker jag bara att det tar 1 minut att fixa en patch med 16+ så det beror nog på vem man är... Jag är killen som har synthmanualer på toa och reverseengineerar maskinkod när jag inte programmerar synthar...

Så är verkligen S7x0-serien så himla lättanvänd? Hur lång tid tog det från att du satte dig med den tills det att du kunde ratta ljud? Behövdes manualen? Jag har för mig att Para inte ens orkar sätta sig in i sin SY-77 (helt utan kritik alltså, alla ska naturligtvis göra _precis vad de vill_ (någorlunda inom lagens ramar) med sina synthar och man är inte bättre på nåt annat än att programmera synthar om man är bättre än någon på att programmera synthar) och det är ju ur hans perspektiv man får försöka ge kommentarer tycker jag. Om Rolands S-serie verkligen hade varit enkel att använda känns det som att den redan hade varit berömd genom alla hiphopkids som kräver att samplern ska göra precis som man vill när man trycker slumpmässigt på knapparna även om man har nerdragna byxor och har rökt brajj fem år i sträck och egentligen inte klarar av några andra instrument än mikrofon och skivspelare?

Para: Började inte allt det här samplertjafset för att nån klagade på din R-8? Strunt i oss vettja; du verkar ju iaf få fram massa musik och det är väl det som räknas? Använder du JV:n mycket? Köp expansionen då, det är väl ett någorlunda säkert kort att du kommer att använda det iaf. Att det är mesigt med JV är en helt annan sak

Jag har nog ganska få kunskaper vad gäller maskinkod
Jag har använt ganska många samplers och tycker att rolands s 700 serie är den enklaste och mest logiskt uppbyggda bland samplers.
Sen om någon annan inte klarar hantera en s7xx då bör inte denna göra mkt mer med samplers, fast det är ju min åsikt och den får jag väl ha?

vad menar du med att jag samplar på samplers even?

Jo. just det, min R-8 passade inte herrarna på 99musik. Så nu har jag sålt den. Och allat annat också. Jag köpte mig en sjuhelsikes stickmaskin istället. Någon som behöver vantar till jul?

SY-77:an köpte jag för att den var stor och snygg. Och relativt billig. Jag har hittat min grej, rattar till allt jag behöver ändra. Nästan i alla fall. Det skall vara enkelt och lättåtkomligt. Skall det vara menyer så skall det vara ball att kolla på dem. Men ven fan blir glad av att stirra in i displayen på en Kawai K4r? Eller en BIT01? Inte jag.

Och nej jag behövde inte manualen till något förutom att ställa in relase tiden på samplingar det var allt....

1
Bevaka tråden