Rolands gamla samplers har väl lite rykte att vara rätt meckiga och ändå inte kunna så himla mycket? Trots allt, DJ-70 såldes väl mest pga sin, enligt många värdelösa, scratchpad. Den har ju inga "DJ-features" som auto-BPM-sync eller förenklad sampling vad jag vet, förutom möjligen RPS då.
Waveboys resonansfilter är monofoniskt och käkar upp övriga effekter. Det är helt schysst att ha men knappast värt pengarna om man har något annat med filter. I stort sett funkar det som Poly-800:s filter med den stora nackdelen att man inte kan spara filterinställningarna med ljudpatcharna (nåja, inte utan meck iaf & det blir ändå inte sparat med ljuden på riktigt).
Med på disken följer dock FM-effekten som är bäst i hela världen och ensam gör EPS-16+ tilll ett måste IMHO.
Nåväl, om man menar att avsaknaden av resonanta filter är den största bristen hos EPS-16+ då har man verkligen inte satt sig in i maskinen alls, och knappast försökt använda den till det den är till för alls (utan att mena nåt illa alltså Para, jag har märkt på dina patchar att du försökt använda den till att sampla av och emulera andra synthar och till det är den rätt kass) - avsaknaden av resonans i filtrena är inte nån egentlig begränsning, det som sabbar EPS:en är instabiliteten och att de gjorde den för inflexibel i sin hantering av userpatcher. Som trumsampler är den alldeles utmärkt IMHO, möjligen att det gärna kunde få funnits ett snabb-mappnings-mode speciellt för trumsamplingar (alltså att man typ bara trycker på sample och så hamnar det man spelar in på nästa oanvända tangent med standardinställningar på alla parametrar). Finns det nån sampler som har det sistnämnda?
Så, DJ-70 är väl mest snygg? Utan SCSI och med 2 MB lär den knappast spöa Ensoniqarna. Eller är jag helt ute och cyklar? Är S-serien lättanvänd och snabbjobbad?
Och är inte DJ-70 tänkt att vara en phrase-sampler för DJ's?