Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriläckage :(

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 09:49

:eek: :eek: :eek:

Har mailat lite med en snubbe som har en Korg Polysix...
Och så idag får jag mailet:

"Kollade batteriet, såg dock inte särskilt fint ut. Klara tecken på tidigt skede av läckage. Dock ingen påverkan på kortet ännu! Behöver bytas."

Vill jäkligt gärna ha synten.. Men jag vill ju inte att den ska gå sönder

Nån som vet om detta går att fixa, eller om det inte gör så mkt bara man byter batteriet, eller.. jag kan inte så mkt om det här.. snälla, hjälp mig

EDIT: Han hade fotat synten från alla vinklar. Hoppas detta inkluderar batteriet.. Så om ni behöver bilder för att bilda en uppfattning om skadan så kanske det kan fixas ikväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 10:05

Detta händer alla Polysix förr eller senare och måste åtgärdas. Det krävs att man är lite hemma i elektronik med lödning och sånt för att göra det. Ett mycket bra dokument över hur man gör finns här.

Om kortet inte är skadat så är det nog ingen fara. Vet inte hur det funkar, men om batteriet avlägsnas så borde ju faran vara över. Eller fortsätter slemmet från batteriet att göra skada så länge det finns där?

Min Casio CZ-1000 hade också råkat ut för lite läckage. Men jag tvättade bort det med T-doja.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 11:01

Tack amino!

Har läst igenom dokumentet nu och om jag fattat saken rätt så är det inte så många komponenter och ledbanor som tar skada.. Och det som tar skada verkar inte såå svårt att fixa.. Bara man tar god tid på sig och är försiktig. Men som tur är så verkar denna synt inte ha tagit någon skada än, så bara man tvättar den lite lätt så borde det väl funka?

Har bett om bilder nu iaf.. Men frågan är ju om den är värd 2400:- då.. Var lite andra "finishfel" och en saknad hold-knapp (beställd från staterna) också.
Vad säger ni syntnissar?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-07 11:05

Jag minns att GlobalMotion fixade en Poly6 som var rätt illa därann, hör med honom om den är helt kaiko.

Jag tror att Polysix är en riktigt maffig pryl!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 11:11

Som tur är min granne värsting på el och kemi.. Kanske kan knalla över till honom annars, om det börjar gå mot skogen..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 16:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias Bergius
Tack amino!

Har läst igenom dokumentet nu och om jag fattat saken rätt så är det inte så många komponenter och ledbanor som tar skada.. Och det som tar skada verkar inte såå svårt att fixa.. Bara man tar god tid på sig och är försiktig. Men som tur är så verkar denna synt inte ha tagit någon skada än, så bara man tvättar den lite lätt så borde det väl funka?

Har bett om bilder nu iaf.. Men frågan är ju om den är värd 2400:- då.. Var lite andra "finishfel" och en saknad hold-knapp (beställd från staterna) också.
Vad säger ni syntnissar?

Har batteriet börjat läcka så lär du få svårt att spara ljuden. Nytt batteri bör man ju stoppa i. Annars är det fullt möjligt att allt annat är helt...än. Men det låter inte som om den är värd några 2.400:- i det skicket. Grattis på födelsedagen förresten.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 16:38

Tack igen amino!

Vad är den värd då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 17:13

Tobias Bergius

Kul att du använder min Minimoog som bild.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:16

Vae, är det din?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-07 18:25

Grattis på födelsedagen Tobias!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-07 18:27

Kör vidare med Reason i stället, strunta i den där gamla häcken!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:28

Jag gissar på att det räcker med en tvätt och batteribyte..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:29

Tack PF!
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 18:51

Japp det är min mini SN:1732 med kenton midi. Jag la ut den stora bilden som "Wallpaper" till datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:56

Ah! Hehe, coolt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 22:50

Det där var väl inte mycket att löda? Dra bara ut det gamla batteriet, tvätta rent med aceton och fila lite med sandpapper. Sedan är det bara att löda på.. Kanterna kan du ju alltid fixa med lite spackel.. eller bara sätta dit nya.. Men jag skulle nog inte betala så mycket om den var i så dåligt skick..

Köp Polysixen!, men du borde få den billigare för skavankerna. Det är inte allt för svårt att byta batteri men jag lödade bort det ifrån kretskortet.

Batteriet jag använder:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4308.htm
Fick dock koppla förbi motståndet på vägen mellan minneskretsen och batteriet.

Btw. Gav 2300 för min (som visade sig vara trasig när jag fick den).
Det är den lätt värd.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:27

Jag skrev att jag ville sänka priset till 2000:- inkl. frakt, men det tyckte han inte om. Han tyckte att han redan sänkt priset, och han började inse att han borde fixa felen innan försäljning.
Sen mailade jag tillbaka och sa att jag köper den för 2400:-, men då skrev han att han skulle kolla upp vad det skulle kosta att byta batteriet och trägavlarna först...
*slår huvvet i väggen*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:28

Har den MIDI? Om inte, vad ska du göra åt det?

Bara så du vet alltså. Polysix är "pre MIDI".

Jag kunde fått köpa en i superskick för 1200:- för något tiotal år sedan, men jag avstod. Inget jag ångrar, även om det är en kul pryl som låter bra. Utan MIDI täcker en så'n synt inte mina behov.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:30

Nope, den har inte MIDI.. Vad ska jag med MIDI till?
Går att modda lite så vips har den MIDI annars

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:32

Är du virtuos så behöver du förstås inte MIDI...

Att installera MIDI på en Polysix kostar nog uppåt 2-3 laxar skulle jag tro?

Dessutom blir det högst rudimentär MIDI.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:33

Vad är virtous?

Vet inte vad det kan kosta...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:34

"En sådan som kan spela fantastiskt bra"...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:35

Jag kan inte spela alls
Men hur kan MIDI hjälpa mig med det..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:35

Mina tips till dig:

Nord Lead 1/2
Roland Juno 106 / Juno 1/2
Korg MS 2000/microKorg

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:38

Jo, det är fina syntar, men dem kostar ju lite mer också..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:42

En finfin 106:a brukar ligga på runt 3 å 5 och den har MIDI från början, rätt svinbra MIDI-specs också - för sin ålder. Helt klart ett mycket bättre köp.

Pålitlig Rålle

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:45

Jo, jag får väl börja spara då

Bevaka tråden