Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriläckage :(

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:47

Tycker jag, så gör du inget förhastat heller.

Tro mig, jag har gått på en del minor, hjälper gärna mina medmusikanter undvika dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:47

På vilket sätt är polysixen en mina då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:49

- Inget MIDI
- Brusig
- Inte underhållsfri (alls)
- Inte så flexibel ljudmässigt

En 106:a är inte heller så himla djup, programmeringsmässigt - men likt många andra Roland-syntar har den alltid något användbart att erbjuda. Och den är kul som tusan. Snygg, behändig, snabbjobbad. I could go on forever. För mig så kan Subtractor i Reason göra ungefär vad jag gjorde med min 106:a så själv diggar jag mjukvara, men vill man ha en svinkul hårdvarusynt för rimliga pengar är den alltid ett bra köp. Min uppfattning är att "de bara går och går".

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-08 12:53

Kan vara en tillfällighet men jag har läst på olika ställen (kommer inte ihåg var dock) att vissa juno-106:or har problem med sina oscillatorer (lägger av). Kan vara viktigt att kolla vid köp.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:54

Ah, okej!
Men jag förstår fortfarande inte vad jag ska ha MIDI till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:55

Mmm. Man ska alltid testa innan man köper begagnat, om man kan. Testa alla tangenter och alla röster, några reglage osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:56

Du förstår inte vad du ska ha MIDI till?!

Vill du kunna styra synten från datorn? Om svar ja, then go to MIDI.

Vill du styra datorn med synten; t ex: spela på Reason - om svar ja, then go to MIDI.

Hur jobbar du annars?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:58

Okej, okej Men jag ser det inte som riktigt nödvändigt. Jag tänkte mest lära mig hantera en synt och göra snygga ljud och lära mig spela på den, samt spela in ljuden och använda i låtar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 12:59

Tro mig, du kommer vilja ha det förbenade interfacet i alla fall.

En annan sak: Har du inget klaviatur alls idag, så tycker jag första steg ska vara att skaffa en billig USB-klaviatur till datorn, då kan du spela på Reason som om det vore en Polysix, en Juno-106:a eller något annat. Apple kommer sälja USB/MIDI-klaviaturer (på Apple Store) inom kort för runt 900-995:-.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 13:01

Hehe, jo, det är möjligt

Tips till GM, andra polysixägare och framtida polysixägare:

DIY midimojäng till polysix

Kostar ett par hundringar, den går att styra men inte så mycket mer. En "pic-brännare" krävs också (ritningar och program finns att hämta på nätet), slutsumma: ett par hundringar + några tior + lite strul.

tack bionik men jag hade den redan. Nu gäller bara att skaffa lite drivkraft och bygga en sådan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 13:07

Affärsidé till Bionik & GM:

Köp upp alla Polysixer ni kan hitta, fixa deras ev. problem & installera ett väl fungerande MIDI. Sälj dem med tre månaders garanti för 4500:- inklusive frakt hem till dörren.

pf: du verkar inte ha förstått charmen med Polysix. Det är lätt att skärma bort bruset (som kommer ifrån effekt enheten). Fixar man midiinterfacet som bionik nämner och samtidigt har skärmat den så har du en fin fin synth.

Vet du inte om du klarar av att fixa det här kanske det inte är en synth för dig. Men en annan tycker också det finns charm med att spela in live, utan midi

  • Medlem
  • 2004-01-08 13:16

PolySix, brusig? Hmm... Tydligen. Har inte märkt det när jag spelat på sådana (senast i helgen i ett 20 minuters ambientstycke ). Nåväl, det verkar vara rätt lättfixat faktiskt. Lite aluminiumfolie som man jordar...

http://analog.no/mods/korg_polysix_noise_reduction.htm

Presajs! Mycket lättfixat.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-08 13:24

Att köpa en billig synt (som t.ex. en polysix för ~2000kr) e ju ingen förlust direkt. Man lär kunna sälja den senare för ungefär samma pris så om Tobias e sugen på en så tror jag att investeringen inte e så värst riskabel.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 13:30

Han vill inte ns sälja den till mig nu
Eller.. det har jag redan skrivit va?
Han skulle kolla vad det kostar att fixa synten och sen kan han ska sälja den - dyrare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 13:40

Man kan vända och vrida på allt hur mycket man vill i såna här diskussioner...

GM: Jag höll på och programmerade syntar när du låg i din mammas mage! Polysix har jag testat många, många gånger. Har t om haft en hemma ett bra tag. Tycker det är en underbar synt på många sätt, men inser också dess brister.

Har man "been there, done that" och lirat in på rullbandspelare med sound-on-sound osv så uppskattar man flexibiliteten med MIDI, tro mig.

Gosh, när man tänker tillbaka - den första gången jag testade en synt, det måste varit 1978-79 sådär... ugh! Prophet 5 i en studio min farsa var delägare i. Han lirade in demos med den, använde den till stråkpads.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-08 14:23

Klart han ska ha en redig syth, kanske vore bättre med en hel iofs!
Tror att det finns frächare poly6or att hitta, skulle gärna ha en att ställa bredvid min Mono/Poly som skulle bli glad då!
MIDI? köp en liten racksynth med CV-grunka i! 2flugor liksom, eller löddda GM/Bionix lilla midiflärp!

Som mårre sade en sån synth går ju att sälja sen!

pf: rullbandspelare? gosh! det finns ju datorer och hårddiskportor idag. Antingen kan man göra flera tagningar på en gång eller omtagningar.

Jag saknar MIDI på den men det gör mig inte "handikappad".

Grattis till Prophet 5 det var en bra start

Tobias... Om du vill ha en synt att lära dig spela på och lära dig göra ljud på så finns det nog "bättre" grejer än Polysix och Juno. Dessa må låta fantaskiskt, men de är rätt begränsase när det gäller att göra ljud. Då tror jag en Jx8p eller Nord Lead eller en MS2000 är bättre köp. De analoga myspys-syntarna kommer först till sin rätt som komplement till en redan grundutrustad studio. Tycker jag.

Juno 106 är trevlig. Hade en under många år. Saknar den fortfarande. Polysix har jag aldrig provat. Jag ville köpe en för många år sedan (innan Junon) och en snubbe i en musikaffär lovade att fixa fram en, han kände en som hade en till salu. Jag har fortfarande inte hört något om den. Det var 12 år sedan.

JX8p och Nordlead är bra tips.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-08 15:58

Min första synth var storebror Mono/Poly, då hade jag en dator och en tr-626.... med korgen är att göra ljud är det bästa jag vet!!
Kul/praktiskt är ofta det som är i vågskålarna när man väljer sin synth, jag valde kul! och jag vet int ifall jag tyckt JX8p var så kul/pedagogisk att lära mig synthrattande på.

tobbe: det är inte lätt att välja ibland....

PolySix var min andra synth.. Den har ett väldigt härligt
organiskt ljud mycket skönare en dess motsvarighet
juno-60.. Även om juno-60 har andra kvaliteter..

Någon billigare synth med sådant varmt ljud tror jag inte
att man hittar.. Midi är dessutom överskattat har aldrig
använt mig av det när jag spelat in, tycker det låter otroligt
mycket mer levenade & äkta när man kör in live..

Dessutom blir man bara bättre och bättre ju mer man spelar..
Är det något parti som man inte klarar av så får man ju öva..
Det finns inga nackdelar med att spela in live mer än att
det tar lite längre tid..

Kan kanske hålla med om att vissa musikstilar kanske
är mer beroende av midi men tycker i de flesta fallen det
låter otroligt mycket bättre om det sitter live. Det handlar
ju om känslor..

Har själv fixat till både tangentbordet och batteriet på p6:an
utan någon innan direkt erfarenhet av lödning.. Men det gick
bra, tangentbordet var det otroligt mycket mer meck med
jmf. med batteriet.. Men nu funkar min polysix:a klockrent
igen och om jag skulle förlora den skulle jag bums köpa mig
en igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 16:18
Citat:

Kul/praktiskt är ofta det som är i vågskålarna när man väljer sin synth, jag valde kul! och jag vet int ifall jag tyckt JX8p var så kul/pedagogisk att lära mig synthrattande på.

Jag håller med. Man kan göra ganska mycket med de parametrarna som finns man har, men en PG-800 gör synten mycket roligare. Det är förstås inte lika lätt att hitta en JX-8P med PG-800 programmer, men det är knappast omöjligt heller.

Jag minns att jag kände "shit, det här är min första riktiga synt!" när jag köpte min Juno-106 och börjat lira på den. Alla reglage gjorde den så lätt att använda. Jag kan hålla med om att den är lite begränsad i sina ljudmöjligheter, men jag känner fortfarande - när jag sitter och musicerar - att den alltid kan användas till något ljud i låten. Må det vara syntbas, pads, leadljud, effektljud eller något annat. Den är snabb via MIDI och låter allmänt bra.

Nu har Rolle-junkien har fått säga sitt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 16:43

Tack för alla tips!
Blir verkligen svårt att välja nu, hehe

Tycker psyjazz har många bra poänger där.. Är nog bättre att träna spela på en synt utan MIDI än med.

Får jag inte köpa polysixen så ska jag nog spara till en Nord Lead 1..

psyjazz och jag delar samma åsikt. han sa det bättre än vad jag själv hade gjort.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 19:22

Fast det där har jag svårt att se som ett fördelaktigt argument. Alla mina syntar har MIDI, men det förhindrar väl inte att jag kan lira på dem "live" för det? Att skapa sina begränsningar kan vara berikande - det håller jag med om - men därför behöver man väl inte köpa en synt som verkligen fullföljer den begränsningen? Byt arbetssätt istället, tycker jag - spela "live" på synten och spara som audiospår. Därmed inte sagt att Polysix är ett dumt val, men som sagt - det ena hindrar inte det andra.

// encore - spelar jättemycket "live". Eller med "grönbergtrigg" eller vad det heter.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:01

Heter man Tobias Bergius så går man över till MIDI när de där svårspelade partierna kommer

Bevaka tråden