Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är det bästa ljudkortet??

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-09 03:04

Vilket är det bästa ljudkortet med låg latency.
Jag tänkte köra midi + några audiospår, typ gitarr o bas. Jag har kollat lite på M-AUDIO Delta audiophile. Är detta något att ha? Nån som kör med detta/har problem med detta? Ge mej gärna förslag på flera ljudkort och var man kan köpa dessa. Jag har PC. Soundblaser är INTE intressant.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 09:04

Hmm, vi borde kanske göra en liten ljudkorts-FAQ snart?

Izo : Ett tips! Leta runt lite i datorhårdvara- samt mjukvara-forumet, så tror jag att du hittar ett svar på din fråga - liknande frågor har kommit upp den senaste tiden. Personligen tycker jag att M-Audio's grejer verkligen ÄR något att ha och förmodligen lär också du tycka det.

Det beror förstå litegrann på vad du har för PC också. Gammal AMD-häck med VIA-chipset? Då går det åt skogen - det gjorde det för mig iaf. (Inget ont om AMD iofs) Har du en burk med Intel-chipset skall det nog inte vara något problem, och vad jag har hört är nForce-chipseten helt okej till musik också. Dock har jag inga egna erfarenheter av nForce.

Hmmm...

Jag sitter också i tankar att köpa mig ett nytt ljudkort, och har speciellt kikat in M-Audio's kort. MEN, jag har en gammal sunkig AMD 750mhz med VIA chipset. Vad är det som e vajsing med just VIA chipset & M-Audio??

Är det bättre att köpa ny dator innan ljudkortet isåfall? Eller finns det andra bra alternativ som passar min gamla burk?

Jag har också ett liknande problem, sitter här med qubase och ett audigy kort.
Datorn är en p4 3 ghz, 1,5 gb ram (tror ja), 250 gb...
Jag sitter och ska använda vst moduler till att spela live från min kurzweils klaviatur men får ett delay (latency) som är det värsta ja hört på länge.
Har provat att ställa in latency och har ställt in det på det lägsta men ändå kommer inte ljudet lika fort som när jag använder en äkta synt.
Kan knappt bero på slö dator iaf, ljudkortet vet ja inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 15:40

redshift - Tja om du gillar knaster så är det egentligen inget problem alls. Det problem jag fick var små störiga knaster vid både inspelning och uppspelning - och det kvittade hur många trix och tips jag provade och hur många VIA-patchar och uppdaterade M-Audio-drivrutiner jag testade. Klicken fanns där ändå.

Jag gjorde som du föreslog - köpte först ny dator (finns en tråd om datorbygget här!) och sedan ett nytt ljudkort. (ett M-Audio Delta-44) Några tips på ljudkort som funkar med din dator har jag egentligen inte, för jag fick det aldrig själv att funka bra.

drdreas : Slö dator? Skojar du eller? (edit : ah, jag läste fel - jag läste att du tyckte din dator var slö, hehe) Beror nog snarare på ljudkortet i så fall.

  • Medlem
  • 2004-01-09 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av encore
...och det kvittade hur många trix och tips jag provade och hur många VIA-patchar och uppdaterade...

Ehhh... en dum fråga, vad är en VIA patch?? Går det att äta :kaaaka!:

VIA Patch = uppdatering till VIA chipset som sitter på en del gamla sunkiga moderkort. Typ... Går att äta om du drar ner den på disket!! :kaaaka!:

Jag får väl bita i det sura äpplet och spendera mina ljudkortspengar på ny processor, moderkort & minne.

Priset på AMD Athlon64 3200+ droppar just nu, efter släppet av Athlon64 3400+. Är detta något att ha?? 2800:- låter juh inte så farligt!? Och priset kommer väl förmodligen att sjunka ytterligare under jan/feb...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-10 00:30

Köp ett externt USB-interface annars, de brukar funka finfint & utan strul. Finns bra och billiga från t ex Edirol, M-audio, Terratec osv.

Har faktiskt kikat på externt USB/FW kort. Men vill nog kika lite mer eftersom jag inte har lika bra koll på dom...

AMD Athlon64 3200+ & Asus K8V Deluxe moderkort. Kan det funka?
MK:et har iof Via´s K8T800 chipset, om det är bra eller inte, vet jag inte!?

drdreas:

kör du audigy-kortet med ASIO driver? Det borde gå att få ner latencyn till åtminstone 5-6 millisekunder, vilket är nästan ohörbart.

iZo:

jag har ett M-AUDIO 24/96 Audiophile i min hemmadator. Det är en gammal pIII 900-nånting och det funkar hur bra som helst. Jag har hittills inte lyckats krascha Cubase någon gång, trots en buffertinställning på 256 samples (c:a 5 ms latency i 44.1 kHz). Och jag kör Cubase med Reaktor 4 och Waves pluggar.

M-AUDIO är bra och framför allt otroligt prisvärda. Enda nackdelen jag kan komma på med Audiophile är att det bara är stereo in och ut. Man skulle vilja ha fler utgångar.

Det har Delta 410, Delta 44 & Delta 66 däremot. Kolla på den eminenta tyska webbutiken Thomann: http://www.netzmarkt.de/thomann/iw_smb_suche.html?sn=1864bc4b36c9fce087b4dd1792b71943&SUBJECT=KOMFORTSUCHE&iwid=5&SUCHBEGRIFF=delta+44

Helt sjukt billigt

Citat:

Skrevs ursprungligen av sawtooth
drdreas:

kör du audigy-kortet med ASIO driver? Det borde gå att få ner latencyn till åtminstone 5-6 millisekunder, vilket är nästan ohörbart.

Tjenare jag kör med vanligt, vet ej vad du menar med asio, är det i cubase inställningarna ?

Jepp. Vilka alternativ har du i Cubase? ASIO är Steinbergs egna drivrutiner som är ljusår bättre än directx och vad de nu heter. Audigy-kortet har stöd för ASIO, så det fixar nog biffen ska du se (höra).

Ursprungligen av sawtooth:

Jepp. Vilka alternativ har du i Cubase? ASIO är Steinbergs egna drivrutiner som är ljusår bättre än directx och vad de nu heter. Audigy-kortet har stöd för ASIO, så det fixar nog biffen ska du se (höra).

Ett stort tack ska du ha !!
NU funkar det perfekt, inte ens när jag drar på för fullt slöar datorn längre (175 bpm) i 4\4 det här rockar hårt!!

trixade lite med alla möjliga inställningar, såg att asio var igång men det var inte problemet utan bufferten låg nånting på 2000.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 22:39

Så trevligt! Kul att vissa får och tar till sig hjälpen vi andra sliter med ibland...

Finns det resurser så är det ganska dumt att inte använda dom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 00:36

Ta och testa www.kxproject.com drivisarna.. De kör jag med på mitt Live 5.1 ljudkort och jag kör med 5ms hela tiden..

kx projects drivrutiner och tweakar är jättebra till Live!-korten, jag körde länge på dem innan jag köpte mitt M-AUDIO kort. All ära till de klipska ryssarna och dessutom är det gratis!
Men Audigy har redan ASIO, så jag hade inte micklat med det i onödan. Kx är ju egentligen en ganska ruffig tweak som får ljudkortet att tro att det är ett E-MU APS, vilket det både är och inte är, så att säga.

Min erfarenhet är att man ska vara så försiktig som möjligt med att trixa med drivrutiner och systemet. Förr eller senare går det åt skogen och då står man där med skägget i diskdriven och undrar varför det blev så tyst...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 01:56

sawtooth : Jag tror du blandar ihop kX-drivarna med de så kallade "APS-Live!"-drivarna.

Ursprungligen av encore:

sawtooth : Jag tror du blandar ihop kX-drivarna med de så kallade "APS-Live!"-drivarna.

Nej, det tror jag inte. Det var ett tag sedan jag körde med dem (och jag gillade dem verkligen skarpt! Fantastiskt välgjort och användbart.) men jag är säker på att det var kX. Det stod i alla fall så på ikonen och i mappen

Jag hittade följande i FAQ på deras hemsida [http://kxproject.lugosoft.com/index.php?language=en]:

"Q. Which soundcards can I use with the kX driver?

A. Currently, kX-compatible soundcards include all EMU10k1 and EMU10k2-based PC soundcards manufactured by Creative Technology Ltd. and/or E-mu Systems Inc., including:

The E-mu Audio Production Studio (APS) card
The motherboard models of 10k1 cards (M002, M003 and others)
PCI256 (CT4890, CT4891 and CT4893) and PCI512 (CT4820 and SB0150) including OEM model (CT4790)
The original Live! (CT4620) and Live! Value cards (CT4670)
The Live! X-Gamer, Live! MP3+, Live! Player 1024, Live! Platinum cards (CT4760) and value cards (CT4780)
The Live! X-Gamer 5.1, Live! MP3+ 5.1, Live! Player 5.1, Live! Platinum 5.1, Live! Digital Entertainment 5.1 cards (SB0060, SB0100, SB0102, SB0220, SB0222, SB0103 and SB0105) and Value 5.1 (SB0101)
The generic and custom OEM Live cards (CT4830, CT4831, CT4832, CT4850, CT4870, CT4871 and CT4872)
The Audigy series, including the Audigy MP3+, X-Gamer, Platinum and OEM cards (CT0070, CT0072, SB0090 and SB0092).
Support for Audigy2 series is available for the latest releases of the driver. 24/96 support is under development.

Audigy2 ZS series aren't fully supported at the moment, due to the fact that we do not have an Audigy2 ZS card for testing. However, as soon as we have enough money to buy one, support will be implemented. If you'd like to help, please make a donation to the kX Fund.

The Dell OEM SB Live! (SB020x) is not yet supported since it uses a custom version of the EMU10k1, whose details are unknown. Experimental support may be provided when more information about it becomes available."

Vad jag menar är att det är generellt klokt att hålla sig till devisen "if it ain't broke, don't fix it". Eftersom Audigy redan är försett med ASIO är mitt tips att försöka få det att funka som det är innan man börjar tweaka med alternativa drivers och tredjepartsprogram.

Men det är bara min åsikt och mina erfarenheter...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-15 23:33

sawtooth : aah. Sorry, jag läste fel. Du skrev "Kx är ju egentligen en ganska ruffig tweak som får ljudkortet att tro att det är ett E-MU APS, vilket det både är och inte är, så att säga." och det var exakt hur APS Live!-drivarna funkade. Det var alltså APS-kortens drivrutiner som några filurer hackade för att få dem att fungera med SB Live!-kortet. I mitt tycke har dessa fortfarande det bästa soundfontstödet - man kan t.ex. routa filtret till modulationshjulet osv. Men de var lite meckiga att installera (funkade bara i win98) och såklart ganska o-officiella.

kX-drivrutiner är skrivna från scratch och dessa har egentligen ännu fler möjligheter än APS-drivrutinerna, i och med att man själv kan skriva DSP-pluggar och kontrollera alla routingar helt förutsättningslöst. Soundfont-delen i dessa är dock inte lika bra som Creative's eller APS's drivare. Det var bland annat därför jag tröttnade på hela grejen med att köra Live!-kort å soundfonts. Det funkade aldrig riktigt som jag ville.

Men jo, jag håller med dig. Om Creative (eller EMU månne?) skrivit egna ASIO-drivrutiner till Audigy-korten är det säkert lika bra att köra dom i detta syfte. Till Live!-korten finns det dock inga ASIO-drivrutiner från tillverkaren, och då har man ju inte så mycket att välja på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 23:55

Nåväl, nu har vi snackat budget! Vilket ÄR det bästa ljudkortet?

Heter tillverkaren Metric Halo, RME, Digidesign, Motu? Något annat?

Ursprungligen av PF:

Nåväl, nu har vi snackat budget! Vilket ÄR det bästa ljudkortet?

Heter tillverkaren Metric Halo, RME, Digidesign, Motu? Något annat?

Om pengar inte är en faktor är Digidesign ProTools troligen bäst. Jag har inte jobbat med den senaste generationen [ProTools HD] men mina efarenheter med den förra generationen [ProTools 24="24"] var (tyvärr) väldigt övertygande. TDM-pluggarna låter mycket bättre än allting annat. DSP-kraften i ProTools är enorm. Interfacet är lite bökigt men de flesta kör det under Logic vilket förenar rå ProTools-kvalitet och kraft med alla roliga och mer experimentella VST- och Logicpluggar. Släng in en Apogee AD/DA-omvandlare och en masterklocka från Mutec så är du home safe.

Det är tråkigt men sant, dyrast är bäst. Men jag skulle fan aldrig betala 6-siffriga belopp för ett ljudkort. Jo, om jag hade 8-siffriga inkomster. Men det har jag ju inte. Än...

Ursprungligen av PF:

Nåväl, nu har vi snackat budget! Vilket ÄR det bästa ljudkortet?

Heter tillverkaren Metric Halo, RME, Digidesign, Motu? Något annat?

Jag har långt ifrån testat allt. Digis mix-serie är det jag har mest erfarenhet av. A/D-omvandlarna på 888 har hittills inte visat sig vara annat än hörbart transparenta. Ingen som testat vad jag vet har faktiskt kunna höra skillnad på om signalen gått igenom 888ans A/D och en lika transparant D/A eller direkt till lyssningen. Använder man även D/A-omvandlarna går det att höra en färgning. Vad gäller DSP-kraften så levererar core och farmkorten det de lovar och lämnar en enkel uppgift till datorn. Det finns en myt som säger att PTs mixbuss färgar och därför tappar en del av varje kanal till ett analogt bord och mixar där. Jag kan bara säga att det är myt. Det går att sänka signalen hur mycket som helst och höja den senare utan att något hänt samt att det går att addera signaler som är fasvända och få tystnad med mera. Den här myten har troligen uppkommit på grund av dålig testmetodik. Jag tror att det finns en myt-artikel på IOL om detta.

Jag har även erfarenhet av ett gammalt motu. Jag minns inte namnet men det kanske var 1608? Det var i alla fall mycket bra ljudligt. Både D/A och A/D var lika hörbart transparenta som 888ans A/D.

Jag har inte testat digis HD-interface. Deras billiga Digi 001 är inte alls så bra som 888 tyvärr.

Ursprungligen av PF:

Nåväl, nu har vi snackat budget! Vilket ÄR det bästa ljudkortet?

Heter tillverkaren Metric Halo, RME, Digidesign, Motu? Något annat?

Kanske inte i värsting ProTools klass, men utan egen erfarenhet har jag drömmar om ett Lynx Two som jag har hört mkt bra om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 12:35

Nej, de har fått mycket sk*t för Digi001 och dess färgade ljud, men den var ju ändå det första steget de tog i en verklig budgetriktning, utan att egentligen banta på antalet funktioner, så - det var ett snyggt första steg. Nu är ju Digi002 R ersättaren - och den är enormt bra enligt mina små enkla testinspelningar. Lite dyrare, men lite lyxigare också. Någon som använder mBox? Hur är digis nya mjukvara förresten, PT / PTLE 6.x ? ReWire funkar bra?

John, menar du att hela grejjen med "problemet med den digitala mixbussen" bara är en myt?

Ursprungligen av eskimo:

John, menar du att hela grejjen med "problemet med den digitala mixbussen" bara är en myt?

Ja. Här är en artilkel som förklarar lite om hur mixbussen fungerar.

En vanlig miss som gjorts när folk har testat mixbussens kvalitet är att de jämfört att mixa internt och mixa analogt. Problemet är att analogmixers ofta färgar hörbart. Att slutsatsen då blir att det är mixbussen det är fel på är för mig en gåta. Inte sällan, eller nästan alltid har dessutom testerna saknat någon som helst vettig metodik vilket innefattar kalibrerade nivåer, lyssna blint och statistisk signifikans. Utan detta är det inte en riktig test om man erkänner det vi vet om hur sinnet kan spela oss spratt samt vetskap om hur små signalstyrkeskillnader som högst får förkomma för att inte höra att det är olika styrka på två signaler. Det är mycket vanligt att ljudtekniker inte har en susning om sådana saker. Därav kan alla möjliga myter födas.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-18 12:45

Jag skulle i alla fall välja ett RME MADI om pengar inte var ett problem.

PF: Har du ett 002-R? Vi tänker köpa ett MOTU 828 mkII men jag har lite kalla fötter. Du har händelsevis inte testat båda och sitter inne med lite erfarenhet/visdom du vill dela med dig av?

Bevaka tråden