Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är det bästa ljudkortet??

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

RME Multiface

Jag tycker RME Multiface är ett grymt bra kort. Strular aldrig och fungerar fint. Går ju även ha till stationär och laptop. Körde med ett Layla innan som iofs fungerade hyfsat men Multiface vinner helt klart i mina ögon/öron. RME är ju också kända för bra kvalitet och stabilitet.

http://www.rme-audio.de/english/hdsp/multifa.htm
http://www.rme-audio.de/english/hdsp/cardpci.htm

  • Medlem
  • 2004-01-25 23:36

[QUOTE="tublenco"]Jag tycker RME Multiface är ett grymt bra kort. Strular aldrig och fungerar fint. Går ju även ha till stationär och laptop. Körde med ett Layla innan som iofs fungerade hyfsat men Multiface vinner helt klart i mina ögon/öron. RME är ju också kända för bra kvalitet och stabilitet.
QUOTE]
Hade du ett layla 20bit eller layla24 när du bytte kort? Om du hade ditt layla 20bit och det funkade bra var ditt val ändå naturligt när du valde RME?
Vad har du för dator, os, sequencer? Jag är nyfiken som få! :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:02

Jag kör m-box funkar bra.Rewire oxå.Nu finns det ju vst-rtas adapter,funkar bra det med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-24 02:07

sawtooth: Jag har inget sån't nej, jag kör på en mkt enklare Terratec Phase 26 (USB) här hemma. Det står en Digi002R på universitetet där jag pluggar som man får låna om man vill, det är så jag har bekantat mig med det (har kört Reason med det och har spelat in en tjejs röst - tal - med det). Jag tycker det och just 828 MKII verkar vara de två bästa interfacen just nu om man kan lägga runt 10'. Har haft förra modellen 828:or tidigare och diggar dem skarpt, men som sagt - med Digi ingår ju mkt bra mjukvara, så det är frågan om. Bägge interfacen är lika snygga, professionella, välutrustade, prisvärda. Det är bara att välja...

Ursprungligen av PF:

sawtooth: Jag har inget sån't nej, jag kör på en mkt enklare Terratec Phase 26 (USB) här hemma. Det står en Digi002R på universitetet där jag pluggar som man får låna om man vill, det är så jag har bekantat mig med det (har kört Reason med det och har spelat in en tjejs röst - tal - med det). Jag tycker det och just 828 MKII verkar vara de två bästa interfacen just nu om man kan lägga runt 10'. Har haft förra modellen 828:or tidigare och diggar dem skarpt, men som sagt - med Digi ingår ju mkt bra mjukvara, så det är frågan om. Bägge interfacen är lika snygga, professionella, välutrustade, prisvärda. Det är bara att välja...

PF: Hmmhm. 828:an har fördelen av att vara mindre, lättare och lite billigare, men Digi 002R låter en köra ProTools-pluggar (som är mkt bättre än VST).

Knepigt...

Det är soppigt att man inte kan få låna och utvärdera utrustning i någon månad eller så innan man köper. Det tar ju alltid tid att bli tillräckligt kompis med en ny pryl för att veta om den är bra eller ej.

Ursprungligen av sawtooth:

...men Digi 002R låter en köra ProTools-pluggar (som är mkt bättre än VST).

Fast det är väl rtas pluggar - inte TDM som de "stora" P.T systemen.
Om du kommer hit så kan du kolla in mitt RME Multiface (se ovan).
Det är kanon! :kaaaka!:
Se själv här på sökning av konkurrerande kort:
http://www.rme-audio.de/english/info/competitor_search.htm

Ursprungligen av tublenco:

Fast det är väl rtas pluggar - inte TDM som de "stora" P.T systemen.
Om du kommer hit så kan du kolla in mitt RME Multiface (se ovan).
Det är kanon! :kaaaka!:
Se själv här på sökning av konkurrerande kort:
http://www.rme-audio.de/english/info/competitor_search.htm

Rtas. Just ja, det är inte lika kul. Pucko=sawtooth

Argh! Glömde helt bort att vi skulle ha kommit över i veckan... Jag skickar mail igen! Förresten, vet du vad SCSI-kontakten på en S2000 heter? Jag hittade en CD-spelare busbilligt men jag vet inte om den är kompatibel.

Multiface: det verkar grymt men det är pcmcia och den kortplatsen är tagen av Wifi-kortet. Firewire är dessutom snabbare och stabilare.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 10:02

Vill du köpa 828mk2 biligt
mejla hpjam@yahoo.com
8000:- nya

Ursprungligen av lait:

Vill du köpa 828mk2 biligt
mejla hpjam@yahoo.com
8000:- nya

Lait: Oj, det var billigt. Men dels har jag inte bestämt mig än och dels köper jag på firman, drar ifrån moms och skriver av så det blir mycket billigare till slut. Tack i alla fall. Till det priset säljer du lätt ändå.

Hur kommer det sig att du säljer? Gillar du det inte?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 01:54

Jag har en kompis som säljer Motu

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 10:02

Har själv ett Motu 828 MKII och kört Yamaha 02R innan samt Delta 2496/828 V.1/ 03D/Digidesign mm.
Jag har inte sämre ljud med 828MKII nu om man säger så. Låter otroligt bra!
Klart bästa kort tycker jag.

Ihop med en Powercore Firewire el PCI också så får du ju grymmepluggar utan att datorn behöver segas ner.

  • Medlem
  • 2004-02-24 19:45

Om en halv månad eller så, så är det dags för ett nytt kort.

Har läst tråden och det som verkar intresant är ex. Digi002R, Motu 828 MK2, RME Multiface m.fl.

Behöver fler än en analog igång och gärna ett antal utgångar.
Kör PC och har läst endel tester där ex. Motu har fått lite kritik över sina drivrutiner etc. för PC platformen.
Har även funderat på M-audio 1010 då jag såg en hyffsat bra annons på vendolin (hade inga pengar dock ).

Vad kan ni rekommendera i och med att jag kör PC (nej tänker inte konvertera )

Har ett delta 1010 som jag tänkt sälja om jag väl får tummen ur och konverterar till en bärbar rigg. Om du skulle bli sugen är det bara att slänga iväg ett PM.

  • Medlem
  • 2004-02-25 02:34

Kanske en korkad fråga men blev lite osäker.

På M-Audio FW 410, går det att koppla in 2 ljudmoduler ?

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.focus&ID=5f35def5b4107998b11119907053a313

Har du digital utgång på den ena så går det.

FW 410 har två line/XLR in och en digital (optisk eller coaxial). Du kan alltså ha en analog stereokälla eller två analoga monokällor plus en digital stereokälla. T.ex. en MS20, en elgitarr och en sampler med digital utgång. Eller två mickar och en DAT, osv.

  • Medlem
  • 2004-02-26 22:19

Nu blev jag nog ännu mer konfunderad :kaaaka!:

På baksidan så finns det två line in (en stereo alltså).
På framsidan så finns det två stycken ingångar, är dom endast för mic eller vad menar dom med instrument.

Så om jag fattar det så borde totalt gå att trycka i två stycken analoga källor eller är det bara jag som slår en knut på det jag läser :kaaaka!:

Ursprungligen av Haplo:

Nu blev jag nog ännu mer konfunderad :kaaaka!:

På baksidan så finns det två line in (en stereo alltså).
På framsidan så finns det två stycken ingångar, är dom endast för mic eller vad menar dom med instrument.

Så om jag fattar det så borde totalt gå att trycka i två stycken analoga källor eller är det bara jag som slår en knut på det jag läser :kaaaka!:

Det ska tolkas såhär typ:

Kortet har två analoga monoingångar (dvs en stereoingång) och en digital stereoingång. I en analog ingång kan du koppla ex. en gitarr, mick, eller Korg Ms-20 (fin synt). För var och en av dom två analoga ingångarna kan du välja att koppla in en Mick med XLR-kontakt eller en synt (eller något annat) med line/tele-kontakt. I den digitala stereoingången kan du bara koppla en singnalkälla som skickar en digital signal exempelvis en DATspelare, eller en sampler (om den har utgång till o skicka digital ljudsignal)

  • Medlem
  • 2004-03-08 01:30
Ursprungligen av Random:

line/tele-kontakt. I den digitala stereoingången kan du bara koppla en singnalkälla som skickar en digital signal exempelvis en DATspelare, eller en sampler (om den har utgång till o skicka digital ljudsignal)

Jovisst, glöm den digitala ett tag för jag är intreserad av dom analoga ingångarna.

På framsidan av 410 så finns det två st Neutrik XLR/1/4" input.
På baksidan finns det två st line in 1/4" ingångar.
Därav konfunderingen, är dessa sammankopplade eller går det inte att använda ingångarn på framsidan som input för ext. synthar ?

Sen såg jag på musikbörsen att dom annonserade ut FW1814.
Vilket dock inte finns på M-audio's sidor....märkligt.

De är "sammankopplade". Du kan bara använda det ena paret i taget.
HÄR har du ett alternativ med fyra analoga + 2 digitala in.

  • Medlem
  • 2004-03-08 02:05

Ok, då är jag med....tog en stund men men
Vi får se vad det blir tillslut.

Bevaka tråden