Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Men, vad ska JAG köpa då?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Jag har en massa pengar nu (well, ur mitt perspektiv iallafall) och vill gärna ha en synt till. Jag vet att folk brukar fråga efter tips och jag har själv fått några idéer från sådana trådar men mina behov är kanske en aning mer specifika än de som brukar fråga.

I min sättning är det RM1x som styr och bidrar med mycket i smör och brödväg, min AN-200 tillför distade och/eller härligt digitalt smutsiga basljud alternativt rent blipp-blopp. Resten är just sålt så det känns lite fattigt.

Vad jag vill ha är en flexibel ljudskapare med intuitiva detaljstyrningsmöjligher (alltså kraftiga funktioner och MÅNGA rattar). Expressivitet är klart viktigare än .. snygga pianoljud eller whatever. Fyra eller fem röster skulle nog räcka. Vad jag inte vill ha är en racksynt (de dödar min vilja att göra musik, direkt). Klaviatur är inte heller något jag bryr mig så mycket om, men det är okej.

Jag har letat efter en Quasimidi Polymorph sedan ni hjälpte mig med information om den (mycket uppskattat ). Vidare lockas jag enormt av det jag sett kring Waldorfs XTk men vet inte så mycket om den, egentligen. Deras Q verkar fin också. Fast, priset för mitt köp bör gärna ligga närmre 5000 än det dubbla, tror jag.

Så, vad säger ni?

Q-Rack eller Alesis Ion är nog båda en bra kompromiss mellan enkelt gränssnitt och komplexa funktioner. Ligger väl lite över 5 iofs, men Q-Rack börjar nog krypa neråt där tror jag...

Jag har nog fått tag på en Polymorph. Vi får se hur det går.

Tack för tipset om Q:n, Peter. Ska kolla upp det.

Nord Micromodular, kanske?

Hm, kanske.. ska undersökas. Tack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-17 14:48

Vad har du nu, vad vill du kunna göra?

Jag har, som skrivet, ett stycke RM1x och en AN-200. Vad jag vill är att utöka antalet syntröster för mer flexibla ljudlekar. Det jag gör är aldrig särskilt städat eller rakt, så jag behöver egentligen inte så mycket rent och snyggt utan mer komplext och knorrigt (om man nu måste välja ).

"Vad jag vill ha är en flexibel ljudskapare med intuitiva detaljstyrningsmöjligher (alltså kraftiga funktioner och MÅNGA rattar). Expressivitet är klart viktigare än .. snygga pianoljud eller whatever." så sant så.

Om du vill ha ett mer komplext skapande ska du nog inte satsa på fler groovebox-aktiga burkar som RM1x och An-200. Skaffar du en PolyMorph har du i stort tre likadana maskiner vilket kanske inte är allt för kul. Någon tung VA-synth vore kanske ett alternativ om du gillar att ratta ljud?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-17 16:25

"Korg MS2000", "Korg microKORG", "Nord Lead 2", "Roland JD800", "Vad som helst från Novation", "Vad som helst från Access", "Nästan vad som helst från Waldorf"... Om du nu vill ha hårdvara vill säga.

Eh... en Polymorgh kan man väl ändå inte se som en groove box? Det är ju en tämligen fet VA-synt med "analog" sequencer och ett gäng samplade vågformer.

PF:

Hehe, okej. Jag måste kanske försöka vara mer specifik ändå.. ska klura lite mer över vad som kan tänkas vara viktigt.

Microkorgen verkar väl begränsad för pengarna men i princip allt övrigt du nämnt verkar intressant. Jag får återkomma.

drop:

Jag gillar "groovebox-aktiga burkar" så länge de kan erbjuda annat än rena, samplade vågformer (en räcker, min RM1x har ju dessutom ursäkten att den styr "resten"). AN-200:ns syntdel älskar jag, riktigt skön att pilla med. Trumdelen är dock en aning tråkig, så att säga.

...
Hm, en Evolver kanske?

En Roland JP-8080 då?

Där har du grävbox-layouten med fett med ljud. Den spelar skiten ur det mesta. Ljudmässigt är den varmare och fluffigare än AN200. Själv har jag klavermodellen och det är den roligaste synt jag haft att ratta ljud på.

Mhmm, jag gillar vad jag hör (demofiler) och vocoder finns ju ingen i sättningen ännu. Hm. Vad brukar de gå för? 6-7000?

..

Varför inte en Microwave XT? Racksynt, fast med rattar. Ingen skillnad jämfört med XTk, förutom att den inte har klaviatur då. Definitivt "komplex" och "knorrig".

Mm, jag har blivit ganska kåt över vad som visats mig av XTk men racksyntar däremot dödar min vilja att pilla direkt.. vet inte varför. Hm. Borde nog tänka om. XT verkar ganska fin faktiskt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 03:19

Ey watch them k-words pleeze

XT kan med fördel användas som tabletop eller vad det heter (önskar jag hade plats att ha min så). Tror tom att det finns ett par snygga träpaneler att köpa till i så fall...

Jo, det är ju precis samma synt som XTk, fast utan klaviatur då. Rackvarianten är rätt mycket billigare, och ligger väl omkring de 5000:- du nämnde i första inlägget. Klart kul synt att ratta ljud på.

  • Medlem
  • 2004-01-18 12:57

Tja, Evolvern är allt ett litet krutpaket.. du får ju 4 oscillatorer (varav 2 analoga), 4 lfo, analogt filter, 3 envelopes, väldigt generöst med modulationsmöjligheter, sequencer m.m... dessutom kan du använda den som effektburk..

Och om du är ute efter skitiga ljud kan jag säga att med Evolvern är det bra mycket lättare att "råka" få ett skitigt ljud än att undvika det

Jag har inte *riktigt* fått min att låta som jag vill än, men jag vet vad den är kapabel till.. jag gillar den redan nu men och inom en snar framtid kommer jag att älska den.. det vet jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 12:53

Jag tror att Stefan här på forumet, som köpte min XTk, är sugen på att sälja den... fick det intrycket för några månader sedan iaf. En sjukt snygg synt, lite "pricey" men abnormt bra på vissa prylar. Jag tror iofs de ligger runt 8-9000:- ?

PF:
Sorry.

..
Angående XT och Evolver så ska jag absolut undersöka dem noga inför nästa eventuella (jo, för jag har ju vad jag behöver nu och då slutar man väl köpa syntar, eller? ) köp. Det lär dock dröja ett tag eftersom en stor del av den prylbudget jag nu hade gått till Quasimidiarna. Hm, fast om inte 309:an är så kul lär den ryka direkt och då är ju läget genast ett annat..

Ursprungligen av sisältää:

PF:
Sorry.

..
Angående XT och Evolver så ska jag absolut undersöka dem noga inför nästa eventuella (jo, för jag har ju vad jag behöver nu och då slutar man väl köpa syntar, eller? ) köp. Det lär dock dröja ett tag eftersom en stor del av den prylbudget jag nu hade gått till Quasimidiarna. Hm, fast om inte 309:an är så kul lär den ryka direkt och då är ju läget genast ett annat..

309 är urusel, jag har ångrat att jag köpte den sedan den dag jag packade upp den. Sälj genast och köp en Mikrokorg för pengarna. Garanterat mycket roligare. Promiss! Bara vocodern i sig är värd priset.

Så du slog till på de där Quasimidina?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 22:43

Jag skulle köpa en riktig analogsynt. En analogsynth är kanske inte lika avancerad som en VA synth men den låter mer levande. Analogsynthar har en själ lixom, dom innehåller inga DSP:er med algoritmer som är exakt lika i alla syntharna.

Fast det är klart ska man göra club-techno så kanske en VA är bättre. Svårt att göra plastiga, hårda Leadpads på en riktig analogsynth.

Köper man t.ex en Pro~One så får man ju rattar som underlättar ljudskapandet.

MVH
Demokid

para:

Precis.

Demo:

Uh, jag vågar inte. Har nyligen börjat köpa hårdvara och känner mig inte redo för det antika finköret. För övrigt är jag, som skrivet, helt nöjd med min AN-200. Den känns lagom djup, lagom lättstyrd och lagom dyr (demoex för 2000,- från butik med full garanti) i dagsläget men jag kommer eventuellt på andra tankar när kunskapen ökar behovet så småningom.

saw:
"309 är urusel"

Jag är lite orolig för det men är å andra sidan smånöjd med min rm1x som utfyllnadspryl (och sequencer förstås) och det känns inte omöjligt att 309:an gör bättre bas- och trumljud varpå den kanske kan få stanna iallafall.. åtminstone tillfälligt. Jag ville dock, som skrivet, inte gärna ha den egentligen meen whatyagonnado, hu?..

Ursprungligen av sisältää:

para:

Precis.

Demo:

Uh, jag vågar inte. Har nyligen börjat köpa hårdvara och känner mig inte redo för det antika finköret. För övrigt är jag, som skrivet, helt nöjd med min AN-200. Den känns lagom djup, lagom lättstyrd och lagom dyr (demoex för 2000,- från butik med full garanti) i dagsläget men jag kommer eventuellt på andra tankar när kunskapen ökar behovet så småningom.

saw:
"309 är urusel"

Jag är lite orolig för det men är å andra sidan smånöjd med min rm1x som utfyllnadspryl (och sequencer förstås) och det känns inte omöjligt att 309:an gör bättre bas- och trumljud varpå den kanske kan få stanna iallafall.. åtminstone tillfälligt. Jag ville dock, som skrivet, inte gärna ha den egentligen meen whatyagonnado, hu?..

Jag har inte lyssnat på rm1x, så jag vet inte hur den står sig mot Rave-o-lution 309 (bara namnet borde man ju rygga inför). Jag har min kvar fortfarande, av okänd anleding. Troligen för att jag inte vill lura på någon oskyldig stackare detta eländiga stycke plåt.

Felet med 309:an är framför allt att samplingarna och ljuden är så soppiga. Det låter Biltemahögtalare-genom-kudden om allting, om du förstår vad jag menar. "Analog"-sequencern är lite kul ett tag. Och alla rattarna så klart. Men jag lovar, det låter för bedrövligt. Filtren suger fett, ingen lyster och ingen kraft i någonting.

Det trista med att börja bygga en maskinpark är att man vill ha grejer som ger valuta för pengarna eftersom man aldrig har några. När jag först började i mitten av 80-talet tänkte jag precis så och skaffade en Roland JX8P och en Roland TR707. På den tiden var de maskinerna state-of-the-art i hemmamusikervärlden, så då trodde jag i min enfald att jag täckt in det mesta. I eftertankens kranka blekhet skulle jag ju såklart ha köpt en 303:a för 700 och en 909:a för 3000 och blivit technogud

Skämt åsido: nästan ingen maskin gör allting bra. Tvärtom gör maskiner som påstår sig kunna allt nästan ingenting bra. Och ju billigare dessa fixar-allt-apparater är desto tristare blir det. Mikrokorg är ett lysande undantag.

Vid närmare eftertanke är en sampler precis vad du behöver. Använd kosingen du får för 309:an till en bra mjukvarusampler, t.ex. från Native Instruments eller Steinberg (förutsatt att du har en vettig dator, med vettigt ljudkort) och samla på dig ljud från plattor du gillar eller gör själv/hittar på nätet/får av kompisar.
Det är ett kreativt sätt att jobba och låter mycket bättre och roligare än en bunte skitljud som är någon tysk fabriksprogrammerares idé om hur man ska skruva till en eurodiscohit på 10 minuter.

Samplingarna i rm1x är överkomprimerade och låter kudde de också .. _mycket_ bra sequencer i den om man inte har tidigaste mjukvaran med "#¤% massa buggar som jag råkade ut för.

Sawtooth: låter som att du behöver en ms2000 .. samma ljudmotor som microkorg fast bättre vocoder och massa kontrollers.. färre arpeggios iofs..

Ursprungligen av Volantiz:

Samplingarna i rm1x är överkomprimerade och låter kudde de också .. _mycket_ bra sequencer i den om man inte har tidigaste mjukvaran med "#¤% massa buggar som jag råkade ut för.

Sawtooth: låter som att du behöver en ms2000 .. samma ljudmotor som microkorg fast bättre vocoder och massa kontrollers.. färre arpeggios iofs..

Vi har redan allt vad VA vi behöver. Så vi köpte en Minimoog Voyager och en Pro One istället. Men jag gillade faktiskt Mikrokorgen jättemycket. Laserbillig och otroligt mycket välljud per krona. MS2000 är också OK, men pris/välljud-koefficienten är betydligt lägre.

Däremot är jag heltrimmad på Legacy. Jag har gråtit mig till sömns varje natt sedan jag sålde min MS20 för 800:- en dyster dag på 80-talet... Men den fiffiga lilla plastkontrollern ger mig nytt hopp. Någon som vet vad den kommer att kosta?

saw:
"Felet med 309:an är framför allt att samplingarna och ljuden är så soppiga. Det låter Biltemahögtalare-genom-kudden om allting, om du förstår vad jag menar."

Jo, jag förstår nog men om rm1x har samma problem, som Vol menar, kan vi nog konstatera att jag inte är särskilt kräsen (i jämförelse med er ); första gången jag lyssnade igenom ljuden på mitt ex slogs jag, iofs till min förvåning, av hur bra den lät i jämförselse med mjukvaran och samplingarna jag brukade jobba med. Såatte..

Vill du höra dåliga samplingar så kan jag tipsa om AN- respektive DX-200:ornas trumparter. De har till och med jag svårt att använda utan att bita ihop.

"Vid närmare eftertanke är en sampler precis vad du behöver."

Jag fick just betalt för min S3000xl. Helt fel format för mig, dödade inspirationen direkt. Och vad det gäller mjukvara så känns det inte så aktuellt då jag just kommer från sådant och söker variation.

Du får förstå vilken nivå jag är på nu; kan inte jämföra någonting med den sköna känslan av att vrida på en ratt och få ljudet att förändras.

Ursprungligen av sisältää:

saw:
"Felet med 309:an är framför allt att samplingarna och ljuden är så soppiga. Det låter Biltemahögtalare-genom-kudden om allting, om du förstår vad jag menar."

Jo, jag förstår nog men om rm1x har samma problem, som Vol menar, kan vi nog konstatera att jag inte är särskilt kräsen (i jämförelse med er ); första gången jag lyssnade igenom ljuden på mitt ex slogs jag, iofs till min förvåning, av hur bra den lät i jämförselse med mjukvaran och samplingarna jag brukade jobba med. Såatte..

Vill du höra dåliga samplingar så kan jag tipsa om AN- respektive DX-200:ornas trumparter. De har till och med jag svårt att använda utan att bita ihop.

"Vid närmare eftertanke är en sampler precis vad du behöver."

Jag fick just betalt för min S3000xl. Helt fel format för mig, dödade inspirationen direkt. Och vad det gäller mjukvara så känns det inte så aktuellt då jag just kommer från sådant och söker variation.

Du får förstå vilken nivå jag är på nu; kan inte jämföra någonting med den sköna känslan av att vrida på en ratt och få ljudet att förändras.

Hmm. Det viktigaste är såklart att ha kul. Annars blir det inget bra, oavsett om man har de koolaste maskinerna på planeten.

Konstigt. Nu fick jag rent av lust att damma av vår gamla 309:a och lyssna igen. Den kanske inte är så kass som jag minns den...

Bevaka tråden