Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista #487

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-31 22:33

Som en gåva till de efterlevande (nej, jag ska inte dö ännu hoppas jag) och för oss listfetischer. Dessa prylar har jag ägt vid något tillfälle i mitt 30-åriga liv.

Ljudalstare:

Casio CZ2000, Kawai K1, Kawai K3M, Ensoniq EPS & EPS-M, Akai S900, Akai S1000KB, Akai S2800, Roland S-50, Roland TB-303, Roland MKS-50, Roland MKS-70, Roland D-550Mex, Yamaha FB-01, Yamaha TX81Z, Yamaha TG77, Yamaha TX802, Korg DDD1, Korg DSM-1, Matrix 1000, E-mu ProCussion, E-mu Emax, Waldorf Microwave, MicroMoog, Roland SH-3a.

Har även regelbundet använt (men ej ägt):Korg Wavestation, Korg DSS-1, Kawai K4, Kurzweil K2000, Roland S-750, Ensoniq ASR10, Casio FZ-1 och Korg M3R..... och Roland MT-32

Blandad Outboard:

Digitech DSP128, Alesis Quadraverb, Alesis 3630, Lexicon LXP1 och LXP5, Yamaha REV7, Yamaha REV5, Yamaha D1500, DeltaLab ADM512, DeltaLab DL-2, DeltaLab DL-4, Joe Meek SC2.2, Joe Meek Twin Qsc, T.C Electronic 2240, Korg DVP-1, Symetrix 522, CBS Audiomax III, Moog Parametic Equaliser, Orban 414, Orban 245F, TL Audio 3012. Fostex E-16, Tascam DA-30, Tascam 122. Akg SolidTube, Generis GT-2, Röde NT-1, Audio Technica AT4050, Milab XY-82.

Mixers:

GRYM Boss Micromixer (4-1) Allen & Heath 16-4-2, Fostex 820, Soundtracs MR24, Yamaha DMC1000. Och vidare; Yamaha MT-4 porta, några gitarrer, ett drös med pedaler och ca. 2 miljoner sladdar.

Tror det var allt?

Har idag:

DMC1000 (skall säljas till Tyskland i vår), ProCussion, Waldorf MW, MKS50 & 70, TG77, TX802, Akai S2800.

/8 bit

Edit: Lade till ett par gamlingar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 23:33

VAd har du i dag då?

  • Medlem
  • 2004-02-01 01:08

Lade till det i slutet.

Vad är en Casio CZ-2000 för något? Tvivlar inte på att en sådan existerar men jag har aldrig hört talas om den.

  • Medlem
  • 2004-02-01 10:35

Det är en CZ1000 med fem oktaver och inbyggda högtalare

Koooooolt!

  • Medlem
  • 2004-02-01 11:01

Så, var är ditt bidrag till listan herr Parakit?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-01 11:42

Jag har en halvfärdig lista i en dator som ligger i sovrummet. En gammal Powerbook. Kanske ska hacka klart listan. Den är en riktig thriller...

  • Medlem
  • 2004-02-01 11:45

Den ser jag fram emot! Vi verkar dela samma Fairlight-fascination, så hur har dina Fairlightsubstitut sett ut? Jag hoppas min flickvän får tummen ur någon gång så jag kan lägga till Technos Axcel i listan.

/8

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-01 11:46

Klädde ut mig till en Fairlight genom hela sjunde klass!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-01 11:59

Såhär ser min ut:

Syntar/trummaskiner jag ägt:

Yamaha DX-7
Boss DR-110
Korg KARMA
EMU Proteus FX
Roland D-550
Novation Supernova II
Roland XV-5080
Korg Wavestation Ex
Waldorf Microwave XT
Technics WSA1R
Yamaha FS1R
Korg Z1
Waldorf MicroQ
Clavia NordRack II
Oberheim Matrix 1000
Kawai XD-5
Kawai K5000R
Roland JP8080
Korg MicroKorg
Yamaha AN200
Yamaha AN1x

Syntar/trummaskiner jag äger:

Casio VL-1
Yamaha CS-15
Roland TR-707
Casio CZ-5000
Roland MT-32
Roland V-Synth
Paia Fatman
DSI Evolver
Paia P9700S
Akai XR10
Waldorf Microwave
Alesis Ion
Korg Wavestation A/D

Syntar jag använt men inte ägt:

Yamaha CS-5
Siel Mono
Roland JX-8P
Yamaha DX9
Yamaha CS-01
Casio SK-1

Jag började koda ett arkiv i C# i höstas som ett slutarbete till grundkurs i internet .. http://217.215.38.162:8080/yasa/
Jag har bara blajat in lite småfakta om varje synt.. hade lite väl kort tid till att göra arbetet på.. så jag orkade inte riktigt bry mig om saker som rättstavning, gramatik eller ens hur korrekta fakta det är. Där finns iaf de flesta elektriska ljudalstrare jag har/haft..

  • Medlem
  • 2004-02-01 11:52
Citat:

Klädde ut mig till en Fairlight genom hela sjunde klass!

Så du såg ut som någon slags vit Darth Vader? Bizarrt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-01 12:04

8bit: Tänkte bjussa på en fairlightlåt jag gjort, men hittar den bara i mono just nu... och DET duger inte alls. Ska kolla om jag kan hitta den i Don Stereo.

  • Medlem
  • 2004-02-01 12:15

*sitter som på nålar*

Vad är det som låtsas vara en Fairlight då? Eller har du haft förmånen att göra en RIKTIG Fairlightlåt?

lasselu: du håller kvar i din MT-32? Jag vet inte hur jag ska tolka det? Antingen är du galen eller så är du ett geni!

Kan ni inte lista inspelningsutrustning också? Personligen tycker jag det är minst lika intressant med gamla reverb som med gamla syntar.

/8

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-01 13:10
Ursprungligen av 8_bit:

lasselu: du håller kvar i din MT-32? Jag vet inte hur jag ska tolka det? Antingen är du galen eller så är du ett geni!

...håller kvar och håller kvar...den finns hos en kompis som jag inte har träffat på snart tio år...men den är fortfarande min...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-01 12:19

8-bit : Listor har det gjorts förr. Kolla här för mer listor!

http://99musik.com/forum/showthread.php?t=2550

  • Medlem
  • 2004-02-01 12:35

Jarå, den har jag läst. Har för mig att jag startade en sådan lista på IOL´s forum på det glada 2002-talet. Nu var jag ju mer nyfiken på vad man haft under hela sin karriär. Delvis för att onödig info alltid är intressantare än nödvändig info och delvis för om man har en fråga angående en gammal grej kan man ju adressera den berörda personen direkt. Gud! Vad smart jag är!

/8

Vart skall jag börja? Jag börjar med min första riktiga synt. Det var en:
- Yamaha YS200. Hade den ett par månader innan jag tröttnade på att sequencerminnet alltid tog slut när det var 30 % kvar av det. Gnällde och fick byta in den för smma pris jag gett för den och hystade upp mellanskillnaden till en
- Yamaha V50. Den körde jag på i något år, sedan kunde jag inte hålla tillbaka kväljningarna dess trummaskin skapade. Så då köpte jag en
- Boss Dr 550. 42 feta 16-bitarsljud, inklusive TR-808. Nu skulle jag aldrig behöva köpa något mer. I samma veva köpte jag en liten mixer, en
- Boss MX-60 eller vad det nu var den hette. 6 kanaler var det i alla fall. Men så skickade jag min V50 på uppdatering och lånade en
- Roland Juno-106. Fyffan vilken maskin. Var tvungen att köpa en likadan. Gjorde det några månader senare. Nu var jag fast i träsket. Fick tillbaka på skatten och köpte en
- Roland SPD-8, en sådan där octapad-liknande manick. Hade den en helg, sedan tröttnade jag på klapprandet från trumpinnarna. Lämnade tillbaka den och tog en
- Akai S700 istället. En sampler var jag ju tvungen att ha. Passade på att byta min trummaskin till en nyare modell, nämligen en
- Boss Dr 550 MkII. Fattar fortfarande inte hur morsan kunde se att jag bytt, enda optiska skillnaden var röd modellbeteckning istället för blå. Men morsor ser sånt. Eftersom jag jobbade och bodde hemma hos päronen så hade jag det rätt gott ställt. Köpte en
- Roland Juno-1 också. Mycket trevlig måste jag säga. Nämnde inget för päronen, de tyckte jag skulle spara pengarna. Vilka möter jag i ICA:s parkeringsgaragae när jag baxar in Junon i min bil? Jo, päronen. Dock lät allt lite torrt så jag införskaffade en
- Boss SE50 multieffekt. Nu gick det något år, sedan sprang jag på en
- Korg Poly-800 som jag köpte. Men inte lät det teckno! Jag föll för reklamen och köpte en
- Roland MC303. Med den stod jag ut något år innan den åkte ut. Strax efter MC-303-köpte köpte jag en
- Ensoniq EPS-16+ rack. Polaren hade in likadan och vi bytte samplingar. Kul kul Poly-800:an och MC-303:an åkte ut. Nu pluggade jag och bodde själv sedan en tid och ekonomin var inte på topp så jag fick hålla mig till billiga grejer, till exempel en
- Kawai K4r. Så fick jag se en annons där en kille i stan ville köpa en Juno-106. Sålde den och avsåg att köpa en Yamaha An1x istället. Fick inte tag i någon så jag köpte en
- Korg Wavestation EX istället. Hade den i ett halvår innan jag sålde den för att få ihop pengar till hyran. Fick pengar några veckor senare och köpte en
- Korg MS2000r. Insåg att den inte kunde låta som en Juno-106 och köpte en
- Crumar BIT01 och en
- Roland D50 på samma gång i en musikaffär. Nu jobbade jag och hade inga billån eller så. D50:n åkte ut två veckor senare, BIT:en behöll jag dock ett tag. Den var heller inte varm och go som en 106:a så jag impulsköpte en
- Roland JP-8000 som jag såg på annons. Har alltid sett ned på den som en dyr trance/teckno-synt som red på vintage-vågen. Det visade sig vara ett lyckat köp eftersom den har värmen i en Juno. Och maken till ball synt att göra ljud på har jag aldrig provat. Fick lön igen och köpte en helt onödig synt bara för att den var läcker. Denna gång blev det en
- Yamaha SY77. Tänkte att den kunde ta igen filtersvepskörerna som var så underbar på K4:an jag sålt strax innan. Har för mig det var i denna veva som jag tyckte att min trummaskin kunde pensioneras. Sålde den och köpte en
- Roland R-8m eftersom jag inte fick tag i någon Alesis D4. Så är det jämt, vill jag köpa en pryl så finns det inga till salu. Då köper jag något annat. Tre veckor senare blir det priskrig på annonssidorna där den prylen jag ville haft från börjar nu plötsligt dykt upp i parti och minut. Nu ville jag ha en
- Korg Wavestation EX igen. Köpte en som visade sig vara defekt. Skickade tillbaka den till säljaren. Eftersom jag inte lärt mig något av min MC-303 köpte jag en
- Yamaha AN200 eftersom de var så billiga. Efter en vecka hatade jag den och ett drygt halvår senare följde den med som dellikvid i en ny
- Korg Wavestation EX-affär. Passade även på att köpa en
- Alesis MidiVerb 4 eftersom min Boss SE50 bestämt sig för att bli hårdrocksdist på heltid. Nu sakande jag bara lite bra smör-och-bröd-ljud. Dags att köpa en
- Roland JV-1080 med session-kortet. Ett tag senare bestyckades den även med
- Vintage-kortet. Nu hade jag billån och en massa andra utgifter ? dags att kolla på budgetavdelniingen igen. Efter allt snack omCasio CZ-serien hör så köpte jag en
- Casio CZ-1000. Tyvärr var den tråkig att göra ljud på och dessutom hade jag ingen plats för den. Den och V50:n åkte ut sista veckan i januari. Förhoppningsvis så kommer listan att innehålla en
- Waldorf Microwave XT inom en inte allt för avlägsen framtid. Måste bara hitta en till salu först. Men som det ser ut nu så kommer snart en XXXXXXXXXXX att strykas från listan och ersättas med en
- XXXXXXXX XXXX

To be continued?

  • Medlem
  • 2004-02-01 15:14

På tal om föräldrar och sånt, när min hemstudio tog upp halva vardagsrummet (Soundtracsbordet var ganska stort) sade min morfar; det här ser ju ut som en radiostation! (tänk dig den meningen med Robert Gutavsson-esque gamlingsröst).

/8

Ja jäklar med prylar det blev. Hemskt egentligen. Men ska listan bli komplett så får det bli så här, kom dock ihåg att vi är 3 pers som samlat grejer i 15 år. Då blir det inte så illa, väl?

Saker vi ägt men sålt:

Casio CZ5000 ? det räckte med en CZ1000.
E-mu ESI 32 ? uppgraderade till e6400.
Korg MS20 ? såldes för 800:- 1987. Min sämsta affär någonsin. Grrrr?
Novation Bass Station ? en sån skitsynth!
Novation Drum Station ? hmm, den var ganska schysst egentligen.
Roland Octapad ? aj vad ont man fick i handlederna av den.
Roland SP-808 ? löjligt dyr gimmickpryl som aldrig höll vad den lovade.
Roland TR-626 ? vår första ?sequencer?.
Spacelab Trumtrim - handbyggd av Pelle Folkesson. Den första samplingstrummaskinen som byggdes i Sverige? Den hade utbytbara EPROM, programmerades hexadecimalt och kunde pitcha helt hejdlöst. Tempot gick upp emot flera 1000 bpm. Moby kan slänga sig i väggen, vi gjorde en låt 1986 som gick så fort att bastrumman lät som en ilsken mygga.
Spacelab Vocoder ? handbyggd av Pelle Folkesson. En av 4 byggda, minst en lär stå i en legendarisk studio i Düsseldorf?

I studion just nu:

Hårdvaruinstrument:

Access Virus b
Akai S950, 2 x S2000, X7000
Casio CZ1000
Clavia NordRack I, Nord Modular Key
E-mu e6400, 2 x Emulator II+ (den ena med tillhörande Mac SE30)
Korg Triton Rack
Moog Voyager
Pearl Syncussion
Roland Juno 106, Jupiter 4, JX8P, JV1080 (med Vintagekort), Promars, SH3A, SP303, TR707
Sequential Pro-One (med Per Linné-sequencern), 2 x Prophet 2000
Tama Techstar 500
Quasimidi Rave-o-lution 309 (fullt expanderad)
Waldorf Pulse, XT, Q
Yamaha DX7 (med E!-expansion), SY85

En massa datorer, mest PC, som kör softsynthar & Cubase.
Ljudkort från Echo, Ego Systems, M Audio & MOTU.
Elgitarr, violin, leksaker av alla de slag, kortvågsradio.

Mjukvaruinstrument:

Arturia Moog Modular V
Cycling ?74 MaxMSP
G-force M-tron
G Media The Oddity
Jasonsynth Rebel2Max
Jeskola Buzz Machines
Linplug RMIV
Native Instruments Absynth 2.0, Battery, FM7, Kontakt, Pro-52, Reaktor 3 & 4
reFX QuadraSID 6581
Steinberg Halion 2.0, D?cota
Steiner Microcomputer
Stomper 5 drum synth
Waldorf Attack, PPG 2.V

Mixer:

Allen & Heath GS3000 24/48 kanaler
Mackie 1202-VLZ

Hårdvarueffekter:

Behringer Composer Pro kompressor/gate
Boss ME5 guitar processor
Boss MT2 Metal Zone distortion
Boss FZ1 Hyper Fuzz fuzzbox
dBx 166A kompressor/gate
Digitech DSP 128
Electro-Harmonix Small Stone phaser
Lexicon MPX100 multieffekt
Lexicon MPX1 multieffekt
Line6 Pod XT
TC Electronic D TWO rhythm delay
Tubetech Tube Overdrive
Universal Audio 6176 channel strip
Vesta-Kozo digital delay

Mjukvarueffekter:

Devine Machine Pro
IK Multimedia T-Racks, Amplitube
Native Instruments Spektral Delay delay
Native Instruments Vokator vocoder
Ohm Force Ohmboys delay
Ohm Force Predatohm distortion/filter/gizmo
Prosoniq Orange Vocoder
Turntablist Pro
Waldorf D-Pole
Waves Platinum bundle 4

Monitor:

AKG K241 Studio Monitor hörlurar
Mass Technology 250 slutsteg
Event 20/20 Bass aktiva monitorhögtalare
Philips SBC HP1000 hifi hörlurar
Yamaha NS-1000M passiva monitorhögtalare
Övrigt:

Casio DA7 DAT bandspelare
Shure SM58 x 3 mikrofoner
Soundelux Elux 251 stormembransmikrofon
Tascam DA-40 DAT bandspelare

Snart i studion:

Clavia Nord Modular G2
Dave Smith Evolver
Empirical Labs EL8 Stereo Distressor
Hafler P3000 slutsteg
Kenton eller Doepfer CV-MIDI interface
Roland Fantom rack
TC Electronic Powercore FireWire

  • Oregistrerad
  • 2004-02-01 21:42

"mitt namn är ejnar ssschtolt!".. haha

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-01 21:44

Ni måste ha en V-Synth också!

Vad gör en V-Synth som inte Reaktor kan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-01 21:57

Luktar gott!

Tänkte mest den kunde vara en fin touché på Roland-samlingen. Har inte själv kommit igång på allvar med min, den är precis som Reaktor i det hänseendet, lika mystisk till en början. Många koola ljud man måste försöka ta in i sin värld (känner jag).

Sawtooth: hur/hur mycket använder ni Reaktor jämfört med Nord Modular? Jag gillar Reaktor skarpt, men tycker det är för pillrigt att hålla på med när jag ska göra egna ensembler. Lite för mycket jobb med att koppla multar och rattar och så. Har funderat på att skaffa en Nord Modular, just för att den är mycket mer hands on. Har lekt med kompis' Micromodular och gillade den skarpt..

Egentligen gillar jag samplebitarna med Reaktor bäst, men bisarra monstermodulpatchar är ju aldrig helt fel..

(PS. Vill också ha en Distressor...)

PF:

Jag är intresserad av V-Synth, men det känns fånigt att köpa något som egentligen kan göras med andra medel. Enda anledningen att vi har ett sån't berg med grejer är att andrahandsvärdet är så kass att man lika gärna kan behålla prylarna. Erfarenheten har lärt mig (se MS20 och de båda Spacelabrariteterna) att man ska låta bli att sälja sina kamrater om man kan låta bli.

Om jag har fattat V-Synth rätt så arbetar den med en form av resynthesis? Så man kan ändra pitch, formanter och tempo oberoende av varandra? Eller är det fel? För det kan man göra med Reaktor också, dessutom med vilka vågformer som helst.

Vad gör V-Synth så speciell? Förresten, finns den i rackform? Och vad kostar den?

false messiah:

Hittills är NM klart mest använd. Den är med på alla låtar vi gjort sedan jag köpte den.

Jag har inte haft en dator snabb nog för att köra Reaktor i realtid tillsammans med Cubase tillräckligt länge för att ha hunnit integrera den i musiken på samma sätt. Den är mest med i form av renderade loopar och lite knasigt oväsen här och där. Men det ska det bli ändring på nu.

Jag tycker att NM och Reaktor kompletterar varandra jättebra. De är bra på olika saker. Gränssnittet och rattarna på NM gör den lättjobbad, men den låter inte lika bra som Reaktor. Dessutom har den inga reverb- & delayeffekter och den kan inte sampla. Å andra sidan kan man koppla loss den och ta den med sig och ha den som effektenhet. Jag använder min live hela tiden, både som synth och som rösteffekt/vocoder.

Reaktor är mycket mer flexibelt, kan göra mycket vildare saker och låter fantastiskt. I mina öron i alla fall. Analogpurister tycker att båda maskinerna låter illa eftersom ingen av dem låter riktigt analogt.
Det är säkert sant men jag har personligen ingen särskild förkärlek för vare sig analogt, digitalt eller samplat. Jag gillar maskiner som låter speciellt, gärna konstigt och som låter mig fiffla runt bland parametrarna och förvåna mig själv med oväntade ljud.
Det tycker jag är hela syftet med artificiellt ljud; att få höra saker som inte finns i verkligheten eller att förvandla verkliga ljud till något nytt.

Har du råd så tycker jag att du ska skaffa en NM och köra både den och Reaktor. Tack vare MIDI-learn funktionen i Reaktor kan du ju ratta dina ensembles som om de vore hårdvara och då blir programmet dubbelt så roligt. Minst. Och oroa dig inte för att Reaktor känns svårt och komplicerat, det ÄR svårt och komplicerat. Jag brukar mest lägga till och ta bort saker ur färdiga Ensembles så de passar mina behov (och processorkraft). Det räcker oftast fint att skruva på rattarna för att göra mig glad, precis som på vilken synth som helst.

Nu när G2:an är ute så kommer säkert den gamla att rasa i pris och bli ett verkligt fynd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-02 01:04

Jag skojade mest. V-synth är rätt dyr, riktpriset är 28000:-, och visst - den kan inte mer än Reaktor. Man kan snarare göra ballare grejer med Reaktor pga överblicken, men jag var sugen på en ny hård synt... Skulle gärna vilja veta hur många som har sålts, kan inte vara allt för många. Jag kallar den "Fairlight IV" för att den är så tokbra på vissa prylar. Lite kärvänligt sådär.

'riktpriset är 28000:-'

Argh! För 28k får man lu världens snabbaste PC, ett schysst ljudkort plus Reaktor. Nej, det blir inga fler nya hårdvaror för mig på länge. G2:an blir den sista och jag hade inte köpt den heller om jag inte behövde en bättre live-maskin. Det får vara slut nu.

Gud. För en V-Synth kan man köpa minst 6-7 osannolikt bra softsynthar!

Men det är klart, en Voyager kostar lika mycket. Vad man uppfattar som dyrt beror ju alltid på vilka preferenser man har.

Men det vore kul att höra vad du gör med den!

Bevaka tråden