Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista #487

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-02 10:28
Citat:

sawtooth: Spacelab Vocoder ? handbyggd av Pelle Folkesson. En av 4 byggda, minst en lär stå i en legendarisk studio i Düsseldorf?

Ja jäklar, det är vocodern som är med i Spacelab's "Life In Universe", "Artificial Intelligence" mfl va? Mums.. mer svensk KW än så blir det inte.

  • Medlem
  • 2004-02-02 10:36

Allt som är Spacelab är bra. Ge mig! Har gillat dem sedan jag först fick upp öronen för dem, köpte lp:n för 10 kr på Ginza för många år sedan. Hade hört dem på ett antal Nordik Beat-samlingar innan dess. Den skivan är om något en svensk klassiker, men det är väl inte så många som har hört den. Tyvärr!

Bästa svenska KW-låten någonsin, "Life in Universe". Rejält med knorr på vocoderljuden. Hur fick de till det så bra? Var det bara vocodern, eller processade de den än mer?

Anthony Rother ligger faktiskt i samma vocoderdivision, men han använder en Ensoniq DP4.

Spacelabs vocoder var väldigt bra, mycket välbyggd och klokt avvägd. Pelle Folkesson kommer också från Helsingborg och var med i Spacelab tillsammans med Thomas Öberg och Jonas Jonasson, som nu är halva bob hund. En av medlemmarna i vårt band var jättekompis med dem, så det var så vi kom över både en vocoder och Pelles fantastiska trummaskin.

Det var en ren vocoder, utan egna oscillatorer, så det berodde jättemycket på vad man stoppade in i den. Personligen tycker jag att den lät bäst med samplade körljud, mycket frekvensrika FM-ljud och trummor. Hur Spacelab gjorde vet jag inte, men en kvalificerad gissning är DX7+vocoder+kompressor.

sawtooth: det låter som vi använder Reaktor på ungefär samma sätt. Jag har mest rendrerat ut saker, och inte haft det "live" i musikskapandet, och jag har också mest använt färdiga ensembles. Det räcker långt, visst, men det känns som man inte utnyttjar potentialen i programmet.

Nord Modular känns mer musikvänlig, så jag får väl ta och skaffa mig en då. Den är faktiskt redan rätt billig för vad det är (7-9000kr), men man kan ju hoppas att den faller en bit till i pris..

Spacelab: har inte lyssnat på skivan på evigheter, men minns den som väldigt bra. Bob hund känns en bit ifrån musikaliskt sett...

Jag har sett NM Rack för så lite som 6000. Klart du ska ha en sån!

jgb: Aha! Ensoniq DP4. Jag läste någonstans att Anthony Rother använde Nord Modular och tog för givet att det var den vocodern han använde, men jag kan banne mig inte ratta till sådana ljud på min, så jag började få lite mindervärdeskomplex.

Hmm. Är de dyra nuförtiden, DP4:orna?

Fast jag vill ha en NM Key, dom är mycket snyggare! (åsså kan man ha den som minimal live-klaviatur; en mindre sak att släpa på är aldrig fel)

Jo, det är precis därför jag bytte min rackmodell till en Key.

  • Medlem
  • 2004-02-02 22:04

DP4+ går väl för runt 3000 nowdays? Helt klart en användbar burk. Och snygg!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-02 23:06

Synd att Ensoniq DP Pro inte verkar ha vocodereffekten. (vad jag märkt iaf)

DP Pro är en helt annan maskin, bl.a. har den ett helt annat och mycket mer avancerat effektchip, ESP2 (DP/2, 4 & 4+ kör med ES5510). Potentiella DP/4:a-köpare, tänk på att vocodern käkar alla 4:a processorerna så i praktiken måste man ha en separat kompressor innan.

Men har DP Pro vocoder?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-04 15:40

sawtooth : Nej, det verkar inte så.

Bevaka tråden