Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waldorf har ansökt om konkurs

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-10 17:53

Waldorf har ansökt om konkurs den 5/2...
Vad detta innebär egentligen får framtiden utvisa...

För de som kan tyska:

Citat:

Az.: 6 IN 19/04 In dem Insolvenzantragsverfahren über das Vermögen der Waldorf-Music Aktiengesellschaft, Schloß Ahrental, 53489 Sinzig, vertr. d.: Karl Wolfgang Düren, Bufhell 8 a, 53498 Bad Breisig, (Vorstand) ist am 05.02.2004 gegen die Antragstellerin die vorläufige Verwaltung des Vermögens der Antragstellerin angeordnet worden. Verfügungen der Antragstellerin sind nur mit Zustimmung des vorläufigen Insolvenzverwalters wirksam. Zum vorläufigen Insolvenzverwalter ist Steuerberater Wolfgang Kalker, Kölnstraße 135, D 53757 St. Augustin, Tel.: 02241/90600, Fax: 02241/906090 bestellt worden.
Amtsgericht Bad Neuenahr-Ahrweiler, 05.02.2004

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 18:08

Fan !!!!!min xtk är där på service

Argh! Hoppas du får tillbaka innan nån annan får den på konkursauktionen.

Ja, jag läste om konkursen på Waldorf-listan
Nu roar jag mig med att plocka hem rubbet från deras ftp. Man vet aldrig om och när den dyker upp igen :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-02-10 18:51

Fan va surt, tur att man satsade på Access istället.

Dom skulle aldrig producerat det där USB-filtret. Nu kanske det blir billigt dock...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-10 20:00
Ursprungligen av Olle Truck:

Dom skulle aldrig producerat det där USB-filtret.

Näe, det var helt klart spiken i kistan...otroligt dumt drag...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-10 20:30

Asså det där filtret e inte intressant om ngn så kastar det efter mig...

Rätt typiskt när man precis fått hem en XT... Men slogs de inte ihop med något ljudkortsföretag?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-10 21:10
Ursprungligen av Real Parakeet:

Men slogs de inte ihop med något ljudkortsföretag?

Jo, på NAMM gick de ju ut och sa att de hade knutit samarbete med Terratec...

Nu vet jag inte hur tysk företagsjuridik fungerar men det de har sökt kan ju vara något i stil med det amerikanska Chapter 11 där man ansöker om skydd från kreditorer medans man reder upp sina affärer...det behöver inte vara slutet...
Vi får väl veta mer vad det lider...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-10 20:36

Ingen fara Para...Racken e "stabil som fan"!

Men vafan!

Först går Emu till Creative, Sedan Steinberg till Pinnacle och nu detta. Hoppas pessimisten i mig får bita i gräset, annars blir jag riktigt cynisk.

Grrrr...

NAMM 2004 - Exclusive Alliance with Terratec 15/01/04

NAMM 2004

TerraTec and Waldorf Join Forces in an Exclusive Alliance for Future Products

TerraTec Producer and Waldorf will develop common products in the future, which will be sold exclusively by TerraTec. The first results of this co-operation should be seen on the Musikmesse Frankfurt 2004. Since October 2003, Waldorf has worked on a new structure, concentrating on it's core competence: Innovative sound synthesis and sound editing.

osv osv...

Fattas bara att Moog köps upp av Roland också...

Ursprungligen av Real Parakeet:

Fattas bara att Moog köps upp av Roland också...

Bättre om Korg köper upp Roland.
En synth med Rolands ljud och Korgs användargränssnitt vore inte helt fel.
Vet inte vad ni andra tycker, men jag har alltid tyckt att Roland prylarna är röriga (jämnfört med Korg dvs).

/Underhill

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-02-10 22:26

Vilken osis att ha burken inne på service. Har du tur så kommer konkursförvaltaren vilja köra bolaget vidare i ett par veckor för att se om någon vill ta över. Tuff bransch, och konkuransen från mjukvara blir bara hårdare samtidigt som konjukturen är dålig och arbetslösheten stiger i många västländer. Fler kommer att gå samma öde till mötes.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 23:47

Menar ni (som jag känner igen från syntdiskussionerna) att detta kom som en överraskning? Jag har försökt säga detta massor av gånger; det har varit väldigt tydligt att business inte varit så bra för Waldorfarna de senaste åren. Vilket naturligtvis är synd, men om man som företag inte kan hänga med i tidens tecken - eller har ekonomisk backup för att vänta in vändningar - är man körd. Vet inte vad de skulle kunnat göra för att få en succé, men att släppa mjukvaruversioner av XT och Q liksom man gjort av RackAttack hade nog inte varit dumt. Ett sådant drag hade kunnat marknadsföra hårdvaruversionerna av samma syntar också, men hårdvara är inte lätt att tjäna pengar på vad jag tror. Speciellt inte när den är DSP-baserad. De skulle iofs kunnat bygga en otroligt seriös audio-PC i samma gedigna design som syntarna och med eget ljudkort. Det hade varit något.

  • Medlem
  • 2004-02-10 23:53

Kan ju vara en rekonstruktion på gång, eventuellt försöker de skriva ner skulderna till ca 30%. Det förutsätter att alla fodringsägare är pigga på det.
När väl det målet är uppnått kan jag tänka mig att terratec kommer in i bilden eller att de rätt å slätt köper konkursboet. Den bistra verkligheten :hmmm:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-11 08:32
Ursprungligen av PF:

Menar ni (som jag känner igen från syntdiskussionerna) att detta kom som en överraskning?

Absolut inte...redan när de släppte Q+ insåg jag var det var på väg...sedan kom ju AFB som kronan på verket...
Det går inte att leva på så snäva maskiner i den här branschen...

De skulle ha hållit sig till att vidareutveckla Q (utan analoga filter) och Microwave...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-11 00:13

Ere nån som vet om RackAttack sålt ngt vidare överhuvudtaget (mjukvara och hårdvara)?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 00:27

Rack Attack har aldrig känts särskilt meningsfull. Den har mest känts som en ganska kraftigt bantad Micro-Q, men ändå till liknande pris.

Q+ har troligen inte varit någon vidare affär, och naturligtvis inte AFB-16 heller. Jag gillar dock idén med AFB-16 väldigt mycket, men där skrämde ju priset t o m iväg de allra modigaste. Där gick ett AFB-16 i USA i slutet av förra året för 1.000 USD, och då var det lite lockande, men samtidigt var det väldigt glest med applikationer för det, och det lär väl inte blir mycket bättre nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-11 00:32

Mårre: Jag tror inte folk tyckt det varit så spännande, kanske är det en lite för bra maskin för att vara sann (=folk tycker den är för komplex och vill ändå ha de riktiga 808/606/909-ljuden? Gissar vilt...), kanske fanns för få samples trots allt.

Skål för waldorf!

  • Medlem
  • 2004-02-11 14:06

Jaha, det var ju synd det här. Även om jag inte har nå'n Waldorf just nu så har jag varit sugen på flera av deras modeller... Hoppas det ordnar sig för dem.

Det verkar vara svåra tider för synthtillverkare... Jag tror att man måste satsa på att få ut riktigt orginella prylar för att dom ska sälja, typ Evolvern. Jag menar, folk köper ju nästan bara begagnat ändå. Kan man köpa en beggad wavetablesynth för 3000:- som kan "nästan" lika mycket som en sprillans ny modell som kostar 18 000:- så blir det nog det förstnämnda alternativet för dom flesta...

Sedan tror jag inte det hjälper någon att hoppa på mjukvaruvågen, om jag ska vara ärlig. "Vanligt folk" piratkopierar ju sina softsynthar ändå...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 14:21

Tjenare
Tack för allt medlidande ang min XTK.
Den är tydligen på en extern servicefirma så den kommer snart tillbaks."säger fitzpatrick"
Får pilla på min microq istället *snyft*

EIIIXP... får en konkursförvaltare lägga beslag på sånt som är inne på service då? Det är ju trots allt din, och ingen annans, egendom. Om det är så att de har rätt att sno synt så är det ju rena gestapo-fasonerna! Och sånt tycker jag inte man skall behöva riskera eller tåla. Det är rent j-vla förtryck. Hellre en trasig synt än ingen alls. Men vad vet jag, jag har aldrig kursat något, inte ens här i Sverige.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-11 15:42

En polare till mig blev av med sin Best laptop när den råkade vara på service samtidigt som Best kursade. Köpet gjordes via Sekvencia å fortfarande efter 1.5 år har min polare varken fått ngn dator eller ersättning.

Det är ren j-vla feodalism. Vanligt folk har ingen rätt till något. Företagen är vår tids adel.

Ack ack, nu är Waldorfs server avstängd .. ingen hemsida och ingen mailinglista dax att plocka fram gravölet och hoppas dom återuppstår i någon form... :rolleyes:
Alternativ lista är dock uppe:
http://waldorf.synth.net/

XT OS 3.0
Q OS 4.0
Nord Modular OS 4.0

Listan blir längre över saker man sett fram emot...

Bevaka tråden