Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waldorf har ansökt om konkurs

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Vanligt folk har ingen rätt till något."

Jag funderade också över detta igår, hur absurt det blir.

Men det är förstås så att alla som har något att kräva av ett kursande företag vill få full ersättning.. fast om alla kan få full ersättning så skulle ju företaget inte behöva begära konkurs. Någon, någonstans måste betala. Det kan svida för en privatperson men underleverantörer riskerar att förlora enorma summor på obetalda leveranser + en stor del av sitt kundunderlag. Risken för kedjereaktion är markant.

Det ekonomiska systemet är inte så stabilt som man lullas att tro..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-11 17:52

Och så blir det exekutiv auktion. Mårre - din kompis borde nypa konkursförvaltaren i örat, ordentligt. Stämningsansökan exempelvis. Och Fitzpatrick borde återföra EIIIXPs synt omedelbart - lagad. Hela situationen är ohållbar när privatpersoner ska drabbas. Det ingår inte i någon av varken företags eller myndigheters rättigheter att göra på så vis. Riktigt illa i den där Best-röran att Mårres kompis drabbats, där borde faktiskt någon ingripa på allvar. Konsumentverket har ju faktiskt jurister och advokater som jobbar för oss konsumenter. Right?

  • Medlem
  • 2004-02-11 17:54

Underhill: Det räcker väl att Yamaha har köpt upp Korg för länge sedan, att köpa även Roland... mja. Hoppas de låter bli.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-11 18:01

PF: faktiskt så e historien ännu värre. ARN e inblandad å snart ska det upp i domstol för att Sekvencia menar att min polare sabbat datorn så att inte garantin ska gälla (å vem kan bevisa motsatsen när datorn inte längre "existerar").
En annan mindre rolig incident i helheten e att min polare ville ha en laptop som garanterat skulle funka med ProTools. Sekvencia sa givetvis att det skulle funka till 100% (vilket det aldrig gjorde med originalkomponenterna). Sedan rasade datorn (CD å floppy la totalav å datorn skickades till Best iom att det fanns garanti kvar.
Rörigt? Bara förnamnet!!

Mårre och alla andra. Sekvensia och dataprince är ruskigt opålitliga. Handla inte av dem. Har hört värre historier.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-11 18:31

GM: jotack, har oxå hört + hade strul med Sekvencia själv angående ett trasigt moderkort som de hävdade att jag förstört. Dell blir det snart förhoppningsvis (om nu det kommer nya fina erbjudanden liknande de som varit tills idag).

Back to topic: Waldorf tycker jag inte gjort ngt vettigt sedan microQ kb-prototypen (som e mkt snyggare än den som sedan kom ut). Hade de inte ngn bundle ihop med Steinberg för inga pengar alls för inte så länge sedan?

  • Medlem
  • 2004-02-11 19:54
Ursprungligen av Mårre:

GM: jotack, har oxå hört + hade strul med Sekvencia själv angående ett trasigt moderkort som de hävdade att jag förstört. Dell blir det snart förhoppningsvis (om nu det kommer nya fina erbjudanden liknande de som varit tills idag).

Tragiskt, det finns skojare överallt.
Tyvärr är det bara i princip om man känner någon i butiken eller känner någon med möjlighet att köpa från grosisterna som man kan vara hyffsat säker.
Alternativt att köpa av något av storföretagen.

Min XT har sett lite matt ut idag. Den sörjer nog. Jag klappar den ömt.

Jag förstår fullt ut att fordringsägarna vill ruska ur Waldorf, eller vilket annat konkat företag som helst, vartenda litet spån som kan omsättas till likvida medel. Har jag sålt en massa plastpluttar till dem så vill jag ha pröjs för det. Men jag tycker ändå inte att det ger dem rätt att ta EIII:ans synt. Den är hans egendom, varken mer eller mindre. Att den råkade befinna sig hos Waldorf när de där konkursgamarna marscherade in med sina blanka stövlar tycker jag inte har med saken att göra.
- Günther! Is där eine Waldorf XT in die hörnet?
- Jawol mein doktor. Das ist ein XT i hörnet.
- Das ist min XT!!!
- Nein, das Xt getillhören ein swede.
- DAS IST MIN XT, ich habe grossen fordringar här.
- Eh... lüssna mein arbeitsführer... dast XT geägs av ein swedishen kille. Han hade gebetalen grosse D-mark för den.
- NEIN!!! Ist min XT, dumkopf!!! Ich är doktor Günther von Mögelhaus und ich hade grosse fordringar! Ich geskiten i um das XT gebelongen till das swede. Ich habe grosse fordringar.
- Mine doktor! Du bekome ein bandi. Das XT is nich doktor von Mögelhaus egendom.
- DAS IST MINE! DAS IST MINE!!! DAS IST MI... *pang*

Det är samma sak som att någon advokatfirma skulle ta min raggarvolvo som är inne på service just när volvoverkstaden kursar. Det är ju ohållbart. Men om det är så det funkar... passa er för att köpa en Fiat till exempel.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 20:01

Tyvärr e de så att om jag lånar något till någon som går i konkurs,så tar de prylarna vid ev utmätning.

Sverige e fantastiskt :0(

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-11 20:10

EIIIXP: Det hjälper inte om du kan styrka att det e din egendom genom att visa upp kvitto då? Annars skulle man ju som företagare låna en 30-40st Mercedes om man planerar att gå i konkurs...

  • Medlem
  • 2004-02-11 23:11
Ursprungligen av Mårre:

EIIIXP: Det hjälper inte om du kan styrka att det e din egendom genom att visa upp kvitto då? Annars skulle man ju som företagare låna en 30-40st Mercedes om man planerar att gå i konkurs...

Problemet ligger nog i att om dom går i kk så tar dom allt och säljer.
Vet du då inte om att dom har gått i kk och sen undrar var prylen är så hjälper nog inte kvitto då du lika gärna kunde ha dumpat prylen och sen be om en ny.
Å andra sidan så verkar det helt orimligt att om man ringer upp kronofogden, konkursförvaltaren att ens egendom befinner sig i lokalen och har kvitto på det att inte få tillbaka egendomen.
Om inte annat borde man kunna stämma konkursförvaltaren för stöld

Undras hur många fetsyntar man kan låna från Musikbörsen... Eller det kanske inte gäller vid personlig konkurs?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-02-12 01:08

Det är nog tyska lagar som gäller. Någon som vet vad som gäller där? Jag vet att vi i sverige ändrade lagen så att man inte förlorar egendom som finns hos företag som går i konkurs. Lagförändringen tillkom efter det att flera privatpersoner blev av med sina bilar. Tyskland har kanske något likande?

Bevaka tråden