Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hey kan ni hjälpa mig?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 18:55

jag vill spela synth i vårt band, men jag har inte råd med nån synth, och därför är enda möjligheten att låna keyboards som finns i replokalerna och förhoppningsvis få låna nånting till spelningarna också.. jag vet inte hur synthar fungerar riktigt, jag brukar bara jobba med virtuella synthar hemma, och använda mig av en keyboard inkopplad till datorn..

det jag undrar är hur det fungerar med minneskort såsom smartmedia och flash osv, vad fungerar de flesta keyboardsen med? och hur fungerar det egentligen, skulle man kunna föra över ljud man skapat med hjälp av virtuella synthar till ett sådant minneskort och sen tanka in i keyboarden och spela med de ljuden sen? eller kanske bara lägga in vanliga ljudfiler och sedan tanka in dem? förklara lite hur det funkar för mig..

tack på förhand..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 19:14

Bränn ned på en CD i stället och ta med din klaviatur på scenen och mima till musiken. Det är nog den billigaste lösningen. Det finns syntar som kan läsa smart media, men det är inget universellt format; alla tillverkare har sina egna format. WAV och AIFF i all ära, men då är det bara reda samplingar och inte patcher, så det är inte riktigt "viable" för vad du vill göra. Enklast är nog att köpa en enkel synt som låter hyfsat OK för vad du vill göra. Det finns gott om olika alternativ på second hand-marknaden; för runt 2-3000 får du en synt som låter bra och är kul att lira på. Frågan är vad du vill ha för typer av ljud, vilka mjukvarusyntar använder du mest idag? Kanske t om läge att lägga upp någon mp3-fil så vi kan höra vad du vill kunna göra. Det är ju stor skillnad på en Juno-6:a och en DX7:a t ex, frågan är vad du vill ha för sound.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 19:25

jag är väldigt experimentlysten och gillar att leka med alla synthar jag kommer över, men det är skumma ljud jag är ute efter mest.. men bandet jag ska spela i är ute efter depressiv musik, så det ska vara mycket mörka sorgliga ljud.. jag vill kunna modifiera ljuden ordentligt, så det blir mitt eget på nåt vis, känns dåligt att använda färdiga ljud, såattsäga.. och möjligheten att kunna sampla själv är ganska viktig också..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 19:25

http://www.vendolin.se/annons.php?68662
Här säljer en lirare en CS1X för 1900:- Det tycker iallafall jag är väldigt lite för en synth som låter så bra. Den har också lite rattar som man kan vrida på och ändra ljudet ganska mycket..

Det går ju att få tag på bra synthar riktigt billigt annars.. Det var en annons på en Poly800 för 600:- för ett tag sedan.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 19:30

ok.. grejen är den att jag just köpte en casio ctk-591 att använda som midikeyboard och använda den till att styra virtuella synthar.. alltså känns det ju inte som man har råd att köpa en synth nu, hehe.. får la spara iofs.. men jag skulle vilja komma igång så snabbt som möjligt..

Vad har du för dator? Har du någon möjlighet att ta med den på spelningar? I så fall akn du ju spela på dena mjukissyntar via ditt nya fina keyboard om det har MIDI. Fast det är klart, släpa på en dator fram och tillbaka är ingen höjdare. Tyvärr finns det nog ingen riktigt bra lösning på ditt problem. Det är i så fall att du köper en synt som har den typen av ljud du vill ha. En billig och bra synt som kan mangla ljud rätt bra är Kawai K4. En sådan kan du nog hitta för strax över tusenlappen. Om ditt keyboars som sagt har MIDI så kan du ju köpa en syntmodul, de brukar vara billigare än de med klaviatur.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 21:36

ok.. min dator är ju på tok för klumpig för sådana saker.. men jag får nog satsa på synthmodul som du säger.. nu gäller det bara att samla ihop pengar till det, eller skippa roskilde i sommar :P. men fortsätt gärna med bra tips på billiga bra synthar, ska läsa lite mer om kawai k4.. fast man borde ta tåget till gbg och lyssna på lite synthar i veckan kanske..

K4 kan nog vara rätt, men måste säga att CS1x för 1900kr är ett bra köp. Kan förstå om det känns som mycket pengar i onödan, men det är en bra nybörjarsynt, och så billig att man vågar ha med den live.

Annars kan någon jäkligt billig digitalsynt, typ Casio CZ eller Yamaha FM (finns i diverse varianter) vara rätt. Jag vet att Cevin Key i Skinny Puppy gillade Yamaha SY35 (FM+rompler, fattigmans-wavestation) för oljud och sånt. Samplers för omkring 1000-2000kr finns det ett par varianter, men jag vet inte hur mycket minne man får in i dom. Trist att behöva ladda ljud live.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 00:28

det bästa vore nog iofs en synthmodul, med tanke på att jag ska släpa med det på spelningar.. själva klaviaturen går ju alltid att låna.. tror jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 01:59

Att köpa en synt tror jag mer på iofs, och använda den även när du sitter och jobbar vid datorn (spela in den som audio). Lär känna instrumentet utan och innan - det är så man börjar för att kunna "mangla" så mycket som möjligt, så att säga. Kanske läge att göra ett inbyte av din Casio-keyboard och kolla in en synthesizer i stället. Affären JAM brukar vara schyssta på sådana affärer. De har t ex ett finfint monster inne, en Roland JD-800. Kostar lite mer, men jäklar vilken performance-synt du har där.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-02-17 02:04

En rland jd-800 är fin...sån borde man ha, och jag tyckte inte den var så krånglig när allt kommer omkring...har haft samma problem som dig totti, idag dock, har jag helt lämnat softwaresyntar. Inget mer windows och inget mer slött...jag är fri! Halleluja!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 02:07

Slött? Det där är ett missförstånd. Mjukvarusyntar kräfva bra ljudkort + drivare - då finns inget snabbare. Menar du arbetssättet? Måste vara det i så fall. Uppspelningen är bättre än allt vad MIDI kan uppbringa, med mjukvarusyntar får man sample accurate uppspelning i programmen. Hårdvarusynten är kungen live, men i studion har den fått ganska fet konkurrens, rent allmänt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-02-17 02:32

mja...jo, det ligger i nåt du säger. Tycker om att kunna ta på saker som jag tycker om dessutom. Minimoog, fyllda ölglas, min flickvän etc. Är nåt med plattformen tror jag. Jag KAN inte sitta och programmera slingor i typ Cubase och dylikt. Det är för mycket info på en och samma gång...jag sitter med en liten skitgroovebox (eller numera machinedrum) och gör grejer. Mycket snabbare i mitt fall. Lustigt, men sant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 02:52

Jo, jag förstår dig - gränssnitten förvirrar ofta. Och jag håller med dig om att de tre gränssnitten minimoog, flickvän respektive fyllt ölglas väl hör till de absolut bästa här i världen... faktiskt kul skrivet av dig. Förstod bara inte vad du menade med "slött" men då förstår jag.

"Slött" är nämligen ett vanligt missförstånd annars. Det finns ju dem som inte har koll på det här med ljudkort osv och sedan skyller på mjukvarusyntarna när det kommer till "issues" som latency t ex. Väldigt vanligt att folk klagar på t ex Reason mm i den bemärkelsen, "det låter ju inte direkt när man spelar". En myt. Som att provköra en EU-moppe och sedan använda den som referens när man talar om bilar. "Så himla slöa"...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-02-17 03:33

Hehe, jo. Det är sant. Ibland känns det dock som om det är lite fööör mycket pill med datorerna dock. Jag är inte helt blåst och är nog av den första generationen som alltid har haft en dator i hushållet. Började med en C64 som min bror skaffade då jag var noll år gammal...hursomhelst så är det ofta väldigt mycket pill på grejer som ofta inte känns ha någonting med själva musiken att göra. Men nog om det nu...får disskuteras i en annan tråd. Rolig metafor med eu-moppen förresten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 08:30

Jo, men det är sant. Jag har en favoritsynt (läs: arbetsredskap) återköpt av den anledningen. Hon heter JV-1080 och föddes hemma i farstun hos Roland. Med den kan jag snabbt ratta fram en lyxig Jupiter 8-pad med effekter osv. Att hitta ljuden går snabbt, jag vet ungefär var alla pads ligger, blandar mellan egna och fabriksljud. Sedan ställa in volym och effekt. Inom en halv minut har jag hittat vad jag sökt och kan jobba vidare. För att få fram en lika bra pad i Reason lägger jag till en Subtractor, markerar den, lägger till en Unison-modul, markerar den, lägger till ett delay, markerar det, lägger till ett reverb. Sedan tweakar jag in ljudet i Reason eller laddar möjligen in något liknande bland mina ljud (de finns f ö online, men det är en annan historia). Två minuter senare har jag hittat vad jag sökt och kan jobba vidare. Och det blir "ena" slött. Förvisso blir Reason-soundet mer varierat eftersom den är så rolig att ratta att man programmerar "om" samma ljud från scratch nästan varje gång. Och effektlooparna är flera till antalet i Reason, i JVn finns bara en effektenhet så den använder man fördelat över alla ljud man kör från den. Det är olika styrkor i arbetssätten. Programmet är en killer för beats t ex. Känns svinbra att ha tillgång till bägge. Inte svårt att räkna ut vad jag drömmer om i Reason kanske. Nej, ingen JV-emulator... Men två saker: Midi ut. Och audio in. Den dagen... då hoppar jag högt av glädje.

Å andra sidan, fasen... det är ju sant... å andra sidan kan man ju koppla in Atarin och midisynka den med Reason... fast jag har bara en in... då behövs en merge... men då kan jag ju styra all hårdvara från Atarin... fasen vad hårt det vore... yum... hmm.

Och så audio:t då... hur mastra? Ned på MD:n förstås... enkelt...

Hmm... måste... koppla... prylar... sen... testa... köpa... merge...

Och vem vill ha en EU-moppen när det finns snabba bilar..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 08:36

Det är det jag säger...

Snabbt översatt: vem vill ha icke musikanpassade ljudkort osv när det finns bra och snabba ljudinterface.

Fast en moppemotorn SKA kunna funka lika bra som en 2,5 liters rak femma, bara den får rätt brönsle.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 10:04

:D... just det, just det...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-17 10:34

På tal om JV1080...vad tycker du är ett rimligt pris för en sån, PF? Har funderat lite på att köpa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 10:55

Runt 3500:- för en icke-expanderad känns super tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-02-17 10:56

Har sett dem till salu för 2600 för ickeexpanderade, jag fick knappt ett svar när jag annonserade ut min gamla för 3000. Galet, för det är en grymt kompetent synth.

SY22/35 finns som syntmodul och heter TG33. Har alltid varit svag för syntar med joysticks.

SÅg en för 1900:- om jag inte mins fel. Jo, här är den - från IOL:
2004-2-13
Roland JV-1080 -1900kr
Crumar stråkmaskin-1900kr
Korg MI-2900kr

andreasunge@hotmail.com
0739871792

Märk väl att det inte är jag som säljer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 15:03

Satan i gatan...

Jag gillar inte heller att folk med gott om pengar dumpar priserna så här.

  • Medlem
  • 2004-02-17 20:19

...varför inte lägga upp en akai sampler i s serien? du får ju t., ex en s950 eller s1000 för en inte alltför farlig penning. Så samplar du dina experimentiella ljud och spelar på repet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 00:56

tack för alla råd.. jag vill testa nu, ni gör mig så sugen på att åka ut och testa en massa synthar, argh!

  • Medlem
  • 2005-03-13 22:07

Jag känner verkligen igen mig i en del som diskuterades här... jag har ett riktigt klaviatur, ett stagepiano, eftersom jag är pianist. Men det är ju sällan man vill spela bara piano. Hemma så kan jag ju få de ljud jag vill med mjukvarusamplers men jag har bara dåliga erfarenheter av att ta med mig laptop live. Alltid meckigt att sätta upp på ett bra sätt och inte skoj för hårddisken med vibrationer från trumset.

Så jag funderar på om jag kanske borde köpa en bra ljudmodul plus eventuellt ett billigt midikeyboard när jag inte behöver ett vägt klaviatur... det känns som att de flesta syntar är till för syntljud och inte vanliga hederliga orgel- och elpianoljud. Är det någon som kan tipsa mig om en bra lösning? Kanske en modul med en riktigt trevlig grunduppsättning ljud bara, typ några orglar, wurlitzer och rhodes, vibrafon kanske, plus några stråkar och pads... eller ska man ha en sampler? Förvirring.

Bevaka tråden