Det var ju värst vad folk är döva här =O)
Nu pratar jag bara till er som verkligen uppskattar techno och inte tycker Re:Play plattorna är det bästa som hänt...
I ett typiskt 4/4 909 beat har klappet en betydande roll för tvåan och fyrans markering, och blir faktiskt det enda som skiljer dom från ettan och trean. Man står/sitter/ligger altså och lyssnar på 4-5 trummor som enda ljuden i en låt i kanske en minut eller 2. Lägger man då lite kort reverb med pre-delay på klappet får det reverbet samma "pink-noise" klang som klappet självt - och min poäng här - om klappet låter identiskt varje gång, låter reverbet identiskt varje gång = beatet dör = tråkigt.
Men om klappet spelar lite lite olika varje gång så händer det lite lite grann i ljudspektrat fastän man inte gör ett skit och helt plötligt lever det = intressant, fast man som normal dödlig lyssnare inte fattar varför.
Det tog mig lång tid att komma på detta, för jag har samplat den maskinen många gånger och verkligen lagt tid på att göra det ordentligt, men inte förrän på senare år kommit på vad det är som gör att en rigtig 909a låter så energisk och flytande och ett gäng samplingar är, möjligen perfekta, men döda.
Det kallas (i mitt ordförråd) mikrovariationer, och är inget för mc-303 folk
Så, jag hade altså fortfarande blivit glad för ett gäng bra 909 klaps i hög kvalle, skratta om ni vill - vacchheeegooooo
Förresten så har jag ett gäng CR-8000 clap samplingar - ja hela maskinen förståss, som jag samplat själv. Var det nån som var sugen?
mvh
Charlie Crash