Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hönan eller trummaskin?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Låter helt klart speciellt kontra att ta ett par samplingar av handklappet och virveln och spela dem samtidigt"

Det finns många saker som låter speciellt men det behöver inte betyda att det låter bra. Fattas bara att någon försöker härma svajande rides och toms från en utsliten 909, eller varför inte pipet som låter i bakgrunden när man distar kaggen. I slutändan har vi folk som lägger till brus när dom knappar DX7-ljud på en brusfri synt bara för att vara trogen orginalet.

Ursprungligen av Bionik:

"Låter helt klart speciellt kontra att ta ett par samplingar av handklappet och virveln och spela dem samtidigt"

Det finns många saker som låter speciellt men det behöver inte betyda att det låter bra. Fattas bara att någon försöker härma svajande rides och toms från en utsliten 909, eller varför inte pipet som låter i bakgrunden när man distar kaggen. I slutändan har vi folk som lägger till brus när dom knappar DX7-ljud på en brusfri synt bara för att vara trogen orginalet.

.............Jag vill efterhärma det pipet som S-1000 gör efter varje ljud/när man släpper tangenten, som beror på en envelope som släcker genom en rå digital trappa med kass dithering eller nåt. Kalla mig gärna idiot :hmmm: men det är snyggt med dom små defekterna i ljudbilden............speciellt på en 909 BD

...och jag ökar även bitbruset i FM7 för att låta som en DX100 - just det - here we go again :kaaaka!:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-06 12:37

Apropå favoritklapp : Sequential Tom-clap. Det är en välanvänd sampling hemma hos mig, speciellt i ett krispigt Amiga-500 8-bit-utförande. KRzp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 12:38

Håller på dig Bionik. Det finns mycket ond fanatism i världen...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-06 12:55

Nja, jag håller inte med riktigt. Visst, att brorsan vill ha 50 varianter på TR-909-klappet är förvisso en smula i överdrift men ett par varianter av ljudet hjälper i stor utsträckning till att fånga essensen av en levande trummaskin utan att för den sakens skull köpa en riktig TR-909 bara för klappets skull. Det handlar inte om 909-talibanism, det handlar om att få lite mer levande ljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 13:32

Mjaha. Det var intet emot Charlie Crash, käre Encorio Morrizone!

Men om man vill få levande ljud - i detta fall ett handklapp - ställer man ju lämpligen upp familj, släkt och vänner, säger "ett två tre - " och samplar in några rejäla egna klapp.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-03-06 13:53

...och vill man ha variation så kan de få klappa 50 ggr i rad.

Det var ju värst vad folk är döva här =O)

Nu pratar jag bara till er som verkligen uppskattar techno och inte tycker Re:Play plattorna är det bästa som hänt...

I ett typiskt 4/4 909 beat har klappet en betydande roll för tvåan och fyrans markering, och blir faktiskt det enda som skiljer dom från ettan och trean. Man står/sitter/ligger altså och lyssnar på 4-5 trummor som enda ljuden i en låt i kanske en minut eller 2. Lägger man då lite kort reverb med pre-delay på klappet får det reverbet samma "pink-noise" klang som klappet självt - och min poäng här - om klappet låter identiskt varje gång, låter reverbet identiskt varje gång = beatet dör = tråkigt.
Men om klappet spelar lite lite olika varje gång så händer det lite lite grann i ljudspektrat fastän man inte gör ett skit och helt plötligt lever det = intressant, fast man som normal dödlig lyssnare inte fattar varför.
Det tog mig lång tid att komma på detta, för jag har samplat den maskinen många gånger och verkligen lagt tid på att göra det ordentligt, men inte förrän på senare år kommit på vad det är som gör att en rigtig 909a låter så energisk och flytande och ett gäng samplingar är, möjligen perfekta, men döda.
Det kallas (i mitt ordförråd) mikrovariationer, och är inget för mc-303 folk

Så, jag hade altså fortfarande blivit glad för ett gäng bra 909 klaps i hög kvalle, skratta om ni vill - vacchheeegooooo

Förresten så har jag ett gäng CR-8000 clap samplingar - ja hela maskinen förståss, som jag samplat själv. Var det nån som var sugen?

mvh
Charlie Crash

Jag håller med dig Charlie Crash men menar att man kan åstadkomma mycket av det där med sampler-programmering (sample start modulation, random ritch, filter envelopes). Men det blir förstås inte exakt likadant.

Just handklappet är nog det jag saknar minst från en riktig 909. Ett ganska dött ljud om du frågar mig, det är nog därför jag är så förvånad över att någon gör sig så mycket besvär för att efterlikna det. Indränkt bland andra ljud, effekter och kompressorer som dom flesta använder så försvinner det lilla liv en enkel handklapp någonsin haft. Men jag skriver ner ditt recept ändå:

1. ta ett halvdött ljud
2. döda det
3. försök återuppliva det.

Det finns enklare sätt att få en låt att låta levande, men du gör som du vill.

Sen uttrycker du dig lite konstigt, jag tror inte att du ökar bitbruset för att det ska låta som en dx100.....du ökar det antagligen för att det låter bra.

Ursprungligen av Bionik:

Sen uttrycker du dig lite konstigt, jag tror inte att du ökar bitbruset för att det ska låta som en dx100.....du ökar det antagligen för att det låter bra.

nja...det är rätt & fel...DX100 låter skit kvalitetsmässigt, men på ett bra sätt musikaliskt, just pga av att det höga bitbruset alstrar rastrade övertoner i enveloperna och algoritmerna. Så jag ökar det för att det ska låta som en DX100, som låter bra :kaaaka!:

Hmm. Jag tar gärna del av fler av dina technostudier, Charlie! Har aldrig tänkt på att bitbruset är av godo, men det är ju såklart precis som med Ensoniq Mirages schyssta aliasing.

Jag tycker också att det finns genuin skönhet i det fula och att en schysst 909-clap lätt överglänser alla gospelklappkörer i världen. Det är fråga om en estetik som kommer av ett envetet pysslande med skitutrustning av killar som inte hade råd med bättre saker. På precis samma sätt som demonproducenter alltid kommer att fortsätta hylla taskig stenåldersrörteknologi även om det så uppfinns en inspelningsmetod som direkt reproducerar ljudet rakt in i hörselcentrum i hjärnan utan omvägar.

Det är bara så, ett visst sound kräver viss teknik och genvägar finns inte. Sedan kan man ju alltid diskutera om man gillar det soundet eller inte, men det var inte det vi pratade om. Eller?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-11 07:28

Saxat från Holow sun:
"We also prepared the samples for Akai's XR10 drum machine."

En höna ju!

Hur är Korg KPR-77 att programmera? Den verkar ju moddningsvänlig och glad. Och snygg!

Lyssna på Sister of Mercy's Ribbons, där används Yamaha RX-5's mediokra presetljud på ett underbart sätt. Som virvel används FM-percussionljudet som jag aldrig trodde kunde användas på ett bra sätt, men jag hade fel..

Bevaka tråden