Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar dator och ljud!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejhopp! Här har ni mig igen - en kort stund i alla fall!

Sitter just pa praktikplatsen i Düsseldorf och drömmer mobil musikfabrik typ av datorsorten. Funderara just nu pa en Dell Inspiro i 8000-serien med en M-Processor pa 1,5 GHz och 1024 MB minne. Kan detta vara nat eller är det bara kass? hur funkar det med harddiskar o.s.v. och sedan: hur fixar man bra ljud. Externt ljudkort lär ju vara grejen... Men det är ju ocksa en fraga.

Och nej, PF, det blir tyvarr ingen Mac den här gangen hur mycket snyggare och coolare de är... Har mest grejer som gillar PC...

Den som har lust att ge tips (finns kanske andra tradra här med samma ämne - nej, det vet jag att det finns, men jag har inte tid att leta just nu...) sa aterkom gärna med dessa. Är idel öra!

länk till Dell 8600 pa klockren tyska

Fa se om ni har nagra lurigheter pa G... Nu ska jag tanka ner lite av era senaste alster. möjligen aterkommer jag med skoningslös kritik

Ha det gott alla glada människor! Hoppas jag far tid över att vara lite mer här framöver... Tittar i alla fall in imorgon kväll ocksa.

Och PS! Om den senaste medlemmen Peter Ripa nagon gang har bott i Eslöv sa star hans Roland D-110 hemma hos mig i Sverige! Skoj liten sak, det där, utan tvekan!

Vi skrives... hoppas jag

Kolla in en dator med funktions garanti, Han garanterar att den fungerar bra att göra musik på osv Frost heter företaget. Drivs för övrigt av Peter Benisch som är ganska så välkänd musiker i Stockholm och även andra delar av världen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 21:52

Halloj !

Jag kör på en 8500 och har kamrater som kör med 8500/8600. Det du ska tänka på är att Firewire är ingen lösning vare sig när det gäller ljudkort eller extern drive. It´s a no no !!

Ljudkort som fungerar är RME Cardbus med Digiface eller Multiface ( inte gratis precis ).

En kamrat som har en 8500 kör med en extern USB2.0 drive från Maxtor och är nöjd. Han påstår att det är nemas problemas med dataöverföringshastigheten.

Problemet med Dell 8500/8600 och Firewire är att Firewire-bussen delar IRQ med i princip allt annat och att den controllern inte är så optimerad. Så det är bara att glömma, tyvärr.

L

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 22:09

I min Dell Latitude D800 har jag stoppat ett Echo Indigo I/O. Kanonbra tycker jag och det flyter som smör i (riktigt riktigt varmt) solsken. Rekommenderas om du inte behöver fler kanaler än 2.

Inte sa kräsen just nu i alla fall Ska kolla in denna apparat närmare...

Kunde tämkas att det kan vara problem med ljud pa Dell... För bra för att vara sant, antar jag... suck! Men kanske det interna ljudkortet duger till nat? Om man nu inte är kräsen alltsa - nat motsvarande Creative typ... Ska vara ett AC97 i den om jag inte missminner mig. Samma pa min gamla - superduperdumt kort utan närheten till MIDI... hmm...

  • Medlem
  • 2004-03-11 18:47
Ursprungligen av Oberfunker:

Men kanske det interna ljudkortet duger till nat?

eh, kanske...nu är jag iofs mkt "biased" om man säger så, men: Min kompis hade med sig sin Dell laptop här för några månader sen. Den stod några dagar jämte min PowerBook på arbetsbordet. Vi kopplade den till min förstärkare och spelade upp mp3:or, jag blev i det närmaste chockad av att höra hur det lät! Ösregn är en passande beskrivning... :rolleyes:

(jag menar - tystnad mellan låtar kan man väl ändå begära?)

Hmm... Nog att det later ganska mysigt när det regnar, men det där later ingen vidare.

Kanske blir en Mac i alla fall

  • Medlem
  • 2004-03-11 19:47

För att ha att jämföra med kanske du kan kolla upp om tillverkarna av windows-laptops släpper någon form av "developer notes" (= teknisk dokumentation till utvecklare)? I apples utvecklarutgåvor står allt och lite till om deras hårdvara. Kollade upp ljudsystemen igår på bärbara appledatorer:

PB 12":
(inte mycket av intresse anges, men ljud in & ut finns)

PB 15":

The sound circuitry handles audio data as 44.1 kHz 24-bit samples.
(Vilket 15" är ensam om i PowerBook-familjen)

Audio Input:
maximum input signal amplitude 2 Vrms (5.65 Vpp), +8 dbu peak
input impedance 30 kilohms
channel separation greater than 60 dB
recommended source impedance 2 kilohms or less
ground noise rejection greater than 40 dB
frequency response 5 Hz to 20 kHz, +0.0, ?0.5 dB
distortion below ?80 dB
signal to noise ratio (SNR) greater than 90 dB A-weighted

Sound Output:
output impedance: 16 ohms each channel
minimum recommended load impedance: 32 ohms each channel
maximum level: 1.5 V rms (4.4 V P-P)
signal to noise ratio (SNR) greater than 100 dB A-weighted
total harmonic distortion (THD) 0.03% or less

PB 17":

Headphone Jack:
impedance suitable for driving standard 32-ohm headphones
output level 2.0 V peak-to-peak (1.41 V RMS)
signal-to-noise (SNR) 90 dB unweighted (typical)
total harmonic distortion (THD) 0.01% or less

(ljudingång finns, men nämns bara lite)

iBook G4:

Audio Headphone Jack:
output impedance: 16 ohms each channel
minimum recommended load impedance: 32 ohms each channel
maximum level: 1.5 V rms (4.4 V P-P)
signal to noise ratio (SNR): greater than 98 dB (A)
THD+N: less than 0.005%

(iBook saknar dock ljudingång!)

Dell, Toshiba osv borde väl släppa samma sorts dokumentation?

  • Medlem
  • 2004-03-12 00:55

Skulle inte förlita mig på dom inbyggda ljudkorten.
Blir ju jobbigt med ASIO drivare med mera.
Så budgetera för ett fw/usb ljudkort skulle i alla fall jag göra.

Inbyggda in min stationära dator (abit mb) suger rätt hårt.
Skruva upp volymen lite och vi är i RF-noise himlen

Står inte så mycket om SNR etc.

Audio type Intel AC?97
Stereo conversion 20-bit (stereo digital-to-analog),
18-bit (stereo analog-to-digital)
Interfaces:
Internal AC?97
External microphone miniconnector,
stereo headphones/speakers miniconnector
Speaker two 4-ohm speakers
Internal speaker amplifier 2-W channel into 4 ohms
Volume controls keyboard shortcuts or program menus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-12 00:57

Jo, på PC men på Mac går det faktiskt himla fint, inte till skivinspelning förstås men till mycket, oh yes. Jag lovar!

Macarnas inbyggda ljudkort är minst i klass med Audiophile iaf.

  • Medlem
  • 2004-03-12 01:10

Antagligen...å andra sidan så får man betala för det ändå.
Skilnaden är om det är en stor issue att få det inbyggt eller inte ?
Jag skulle då hellre skaffa mig ex. M-Audio FW410 vilket är ungefär vad skilnanden i pris blir om man tittar på Apple's mellan modell (15" maskinen).

Har inget emot Apple men inget är gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 01:08

Visst, det inbyggda AC97 kortet i min Dell lämnar ju en hel del att önska men för att köra lite mobil programmering i turnebussen så funkar det alldeles utmärkt om man kör med denna:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Latency på 2ms med inbyggda kortet är inte illa pinkat.

L

  • Medlem
  • 2004-03-12 01:12
Ursprungligen av waveterm:

Visst, det inbyggda AC97 kortet i min Dell lämnar ju en hel del att önska men för att köra lite mobil programmering i turnebussen så funkar det alldeles utmärkt om man kör med denna:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Latency på 2ms med inbyggda kortet är inte illa pinkat.

L

Intresant, måste tanka och testa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-28 23:16
Ursprungligen av waveterm:

...funkar det alldeles utmärkt om man kör med denna:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

L

Wow! Funkade faktiskt jättebra även i min Toshiba, får verkligen tacka för länken. Jag har ett externt USB-interface, men testade denna ASIO och fick äntligen riktigt bra latency med interna kortet, jättebra när man inte vill släpa med sig en massa extraprylar. Nu var dock detta enbart lite Reason-användning, men... "that's what I do", så jag tycker det var alldeles strålande bra. Thanks! Kalasbra litet program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-12 01:12

Nej nej, men jag ville bara "set the record straight"

iBook är inte speciellt dyr dock.

  • Medlem
  • 2004-03-12 01:23

Haha, det där funkade klockrent...tack för tipset Waveterm.

Nu kan man ju leka tills man köper ett till kort (det "riktiga" kortet sitter i en annan burk :rolleyes: )

Dock så hörde man att det blev mer brus med den ASIO drivaren.
Men det kan man ju leva med ett litet tag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-12 01:43

Du får låtsas att det är en porlande bäck utanför fönstret.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 02:05

Eller att dina VCA:er läker lite white noise i din Tangerine Dream PercFX-patch !

L

  • Medlem
  • 2004-03-12 11:15

Haha, får väl mixa in en flygplansmotor på låg volym så att det låter likadant när jag sen har det nya kortet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-12 12:34

Jaså är det brum? Då kan det vara sladdarna, eller att någonting inne i datorn stör ljudkortet. Prova annan PCI-plats.

  • Medlem
  • 2004-03-12 13:56

Tänkte på en jetmotor inte en turboprop :kaaaka!:

Ne det blir mer brusigt al'a RF-noise.

Hmmmfffprrr! :hmmm:

Blir nästan alldeles galen av det här... Allt jag begär är en laptop med lite stonk i. Dyrt är det eller blir det mes säkerhet, men att hämta ner den gamla PIIIan pa 500 känns inte alldeles kul. Förvisso sitter ju Encore´s Soundblaster i det, sa det är ju alltid nat att leka med... Kanske ska leta efter en beggad 1GHzare till den gamla istället?

Men sa hade ju en laptop inte varit helt fel... Fasiken, usch och fy! Vad göra? Man verkar inte fa den krämen man behöver för lite tunga musikapplikationer eller 3D-program i en bärbar? Eller har jag fel? Prisskillnaden stationär/bärbar verkar hursomhelst fortfarande vara extremt hög...

Dell och firewire

Vill bara säga att jag kör dell inspiron8500 med ett motu828mkII firewire kort och det funkar som en dröm. Det är tydligen de lite äldre dell datorerna som har problem. Min delar också irq med grafik men det är inga problem. Kör 10 live inputs till logic och lastar datorn rätt tungt, inte en glitch! Är helnöjd!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 19:15

Vet inte om det här blir "plåster på" eller "salt i" såren - men ta en titt på Alienware och dröm dig bort om deras läckra laptops.

Alienware

Ober: har du verkligen tittat på Frost ?
Eller var den för dyr?

Hejsan
Såg precis att det var någon som skrev att Firewire var helt uteslutet närt det gäller ljud m.m... Well vad skall man säga jag. Jag har ialla fall en mobil liten inspelningsutrustning som ger mig möjligheten att spela in 16 kanalar i 24 bitar rakt in i Cubase SX.

Jag kör på en gammal Powerbook G4 667 med MOTU 828 + Alesis AI3 filerna spelas in på en Lacie 200 GB Firewire disk och det funkar hur bra som helst.

/Micke

Cherryfields: Nej! Någon sa att firewire var helt uteslutet på en Dell 8500 eller 8600 pga av att firewireporten delar IRQ med en massa annat.

Frost verkar mycket trevli... Vagar knappt kolla pa Alienwares grejer, men fa se om jag vagar och hinner imorgon

Vet inte riktigt vad jag ska göra annars. Dell är lockande med tanke pa service och support worldwide... Och de är klart en hel del billigare här nere än hemma...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-15 20:32

Dell blir nog helt OK. Och Toshiba likaså, det kör ju jag, så det kan jag rekommendera. Ljud via USB funkar också mkt bra enligt min mening. Annars skulle förslagsvis inte så tok-många bygga och marknadsföra USB-ljudinterface som de ändå gör. M-Audio funkar jättebra på PC-sidan, likaså Terratec och en hel hög andra märken.

Ja, du körde väl Dell, PF? Är det nat bra - vilken modell kör du om man far fraga? Blir lite tveksam när man hör saker, men Dell har ju support lite överallt i världen och det lockar. Om jag ska ge sa mycket pengar för en ator vill jag att den ska kunna servas ordentligt...

Bevaka tråden