Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar dator och ljud!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min brorsa kom precis över med 2 av hans datorer så att jag kan ta å installera om windows xp på dom så att de blir användbara igen.. den ena är en dell.. Ett riktigt skitbygge imho (inte nån av de dyraste modellerna iofs).. compaq/hp's burkar är iaf stabila. Toshiban jag hade tidigare var väldigt ranglig även den och gick nästan att vrida på som en tvättsvamp.. men det var en gammal 433MHz:are av deras billigaste modell. Det verkar som att de börjat göra lite bättre grejor nu enligt vad man hört om PF's laptop. Nu kan jag nästan bara rekommendera ibook g4 om man är ute efter en ny + billig laptop och inte behöver något speciellt program som enbart finns för windows.

Intressant med det om FW och dell. på Digidesigns forum så var det en femtielva sidor lång tråd om laptop + digi 002 (vilket går genom just firewire) en av vinnarna där var just dell 8600. Funkade visst skitbra till det.

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat=&Number=470179&page=0&view=collapsed&sb=5&o=7&fpart=1

Här är länken om ni själva vill läsa. Har visst ökat till 65 sidor nu...

Men, som vanligt så kan det vara lite olika för digidesign och resten av världen då det gäller kompabilitet och datorval.

Mycket intressanta synpunkter - stort tack till alla!

Hmm... Men Dell Inspiro 8600 later alltsa inte sa dumt da... de har ju de billigare Latitude ocksa där man kan slänga med 1024 i RAM utan att det totalt spränger budgeten, men jag tror inte de är lika bra.

problem som virvlar runt i mitt huvud ännu är dock:

Är Pentium M prisvärda? De ska ju dra mindre energi, men kan de arbeta ocksa?

Harddisken! Maste väl ha 7200, men kan Dell ens erbjuda det? Hittar inga uppgifter!

*Suuuck!*

Jag vill ha en egen dator, som jag kan lira pa... Tralala!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-21 20:02

Pentium M verkar hur kool som helst. Den är snabbare än P4. Och om man har en Pentium M som tuffar på i 1,8 GHz motsvarar det en snabbare processor än en P4 på 3,5 GHz. Men jag har inte provat själv, sprider bara "hearsay" nu...

  • Medlem
  • 2004-03-22 10:43

Det är snarare tvärtom, Inspiron riktar sig mot hemanvändare medan Latitude riktar sig mot företag. Inspiron 8600 är mer eller mindre att jämnställa med D800 i Latitude utförande.

Jodå, Dell har 7200 diskar till sina bärbara men såg på deras site att det inte går att välja specifikt på webben.
Slå en signal så ordnar det sig

Snitsigt!

Kollade annars in en Sonz VAIO med ganska bra specs häromdagen... Fasiken vad sugen jag blir. Vill gärna köpa i veckan! Om jag bara får klarhet i vad jag behöver. Men en Dell 8600 verkar ju inte dum. De är billigare här som sagt så amn borde fa en hel del valuta för pengarna. VAIO'sarna verkar det svårare att få information om.

Usch ja. Fasiken vad jobbigt. Ska kolla in vad en tänkbar stationär skulle kosta och se om jag verkligen vill hosta upp så mzcket stålar. Ett alternativ är ju att köpa nåt lite billigare som räcker för basics bara. Fast det känns trist och hamnar ju ända på en 10k. Då är det nog lika bra att lägga till priset för en bra MD (köpte min för tzp 4k) och fa nat lite vettigare.

Vet någon om VAIO hade varit ett altenativ? Har bra skärmar och ser inte så pjåkiga ut!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-28 23:23

PF:

Perfa att det funkar !!

L

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-03 17:00

Vad coolt !

Det är bara till att retirera och ställa sig i skamvrån nu då

L - gör en låt.....den tredje för i år.

Okej, det blev slutligen en Fujitsu/Siemens AMILIO 8830... ett namn som man i alla fall har chans att minnas till skillnad fran den Sony VAIO-modell jag tidigare tittat pa.

Men varför nu detta tvära kast? Här kommer svaret:

(samma processor - P4, 2,8 GHz)

512 MB reelt arbetsminne (som inte delas av nagot integrerat grafikkort som i praktiken gav VAION strax över 300!)

ATI Radeon 9000 - seperat kort med 64 MB minne

60 GB harddisk istället för 40 GB (och troligen snabbare... reagerar nästan som en normal vad jag kan bedömma hittills - uppgifter ej hittade!)

Matt skärm (tror de billigare VAIO-modellerna snarare lider av sin blanka s.k "Black Onyx" - inte minst att det kan bildas skumma reflexer mitt pa bildytan utan ocksa för att det troligen handlar om en optisk villfarelse när det gäller bildkvaliteten - AMILION kunde i alla fall enligt min mening visa fler färger)

Laptopen är beige-metallic

Man slipper den (pa de billigare modellerna tyvärr ganska fula) Sony-loggan

5 USB-portar istället för 2

Snyggare ljuduttag/ingang (utan lego-fäger)

Minuset är att burken bara har ett AV´97-skräpkort, men det gar faktiskt att göra musik pa det! Är ju om inget annat van hemmaifran...

Är än sa länge väldigt nöjd. Har installerat bade musik-och 3D-program med ganska trevliga resultat. Kan fläska pa rejält med synthar och effekter innan ens fläkten tänker pa att ga igang. Och audio-mixdown av sju softsynthar, tolv effekter samt 12 audiospar gör knappast att processern behöver anstränga sig. En mycket trevlig upplevelse när man är van vid en PIII 500!

Vad fick du pynta för den?

1299 Euro... tyvärr 99 Euro dyrare än om man köper den via Internet hos en butik som jag bommade kolla, men a andra sidan är det mycket värt att ha ett konkret ställe att ga och klaga om nagopt skulle vara fel/ga fel. Man förlorar ju alltid pa att köpa en dator hur man än gör sa jag klagar inte... dealen pa VAIOn lär ha varit aningen bättre i jämförelse (prismässigt), men det bekymrar mig mindre.

  • Medlem
  • 2004-04-15 21:28

"Man förlorar ju alltid pa att köpa en dator hur man än gör"

nja, behöver du en dator och du köper en som gör det du vill så har åtminstone jag svårt att se var förlusten ligger?

(visst, det finns konsumtionsvaror som blir mer värda flera år efter inköp, men då handlar det knappast om redskap som man har behov av att använda dagligen...)

Jo det är klart, men det är liksom alltid för dyrt... priserna sjunker hela tiden när nya grejer kommer, men jag fattar vad du menar. är hursomhelst jädrigt nöjd. Skitkul med en ny leksak!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 10:50

Har på sistonde börjat fundera på bärbart, men jag har noll koll...
Den där Dell Inspiron 8600 verkar väldigt trevlig.
512mb ddrram, ett Radeon 9600 gfkort, och 60gig hdd skulle ju räcka rätt långt
Men vad är det för hdd ? "Ultra ATA-hårddiskar", är det 7200 varvare ?

Är det bärbart ljudkort som gäller ?
På min stationära ett audiophile 24/96 och det är jag nöjd med, så något liknande skulle ju sitta finfint.

I regel sitter det 4200varvare i dell. Dock så ska det finnas en 60gigare att tillgå med 7200rpm, har dock aldrig blivit riktigt klok på det, inget som ett snabbt telefonsamtal till dell inte löser iof.
M-audio har ju en bärbar firewire-version av audiophile som kanske kan vara nåt.
Har varit lite si och så med firewirekompabiliteten på dell har jag förstått, tydligen inte helt smärtfritt, det finns ju pcmcia-kort med firewire dock som löser den biffen. Någon dellanvändare som har lite förstahandsinformation?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 12:36
  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 13:28

Eskimo, ahh, danke. Får väl bli ett litet samtal till dell då, så får de byta ut till en 7200
Vart i Sverige hittar man en Dell affär tro ? Finns väl säkerligen inte en här i Sundsvall, inte vad jag har sett iaf..

Det gör man inte, dell.se är det som gäller.

Bevaka tråden