Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en digital tabletop-synth?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 19:01

finns det några bra digitala synthar i tabletop-utförande? jag menar alltså inga racksynthar, utan en synth man kan ställa på bordet, med digitala ljud som går att modifiera så mycket som möjligt.. har hittills bara hittat analoga sådana..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-16 19:04

Elektron Monomachine, Access Virus, Waldorf Q, Waldorf Microwave XT, Korg MS2000, Roland SH-32, Roland JP-9090, Clavia Nord Rack 1/2/3... osv...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 19:14

hahaha tack tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 19:59

Yamaha DX-200 och AN-200 också.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 20:43

...& icke att förglömma - Yamaha TG-33!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-16 20:56

Halvkandidat (fast ändå ganska bra sådan!) - Dave Smiths Evolver.

Novation Nova. Och den är blå. vad vill du att den skall kunna göra? Vi har ju även Akai MPC-60, Yamaha RMX1, Roland MC-505, Yamaha TX-7. Och en j-ävla massa andra mer eller mindre mysko maskiner.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 22:30

jag vill ha en maskin man kan experimentera så mycket som möjligt med.. jag vill ha konstiga ljud, och framförallt ljud med atmosfär i, mörka hemska, vackra ljud.. ja ni förstår..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-16 22:44

totti : Ja men då låter det ju som att en Evolver skulle vara något för dig.

En tråd att djupdyka i :

http://99musik.com/forum/showthread.php?t=885

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 23:26

jag är helt rörd efter att ha hört ljudexemplen från Dave Smith's hemsida.. har ni hört om några komplikationer med beställningar från hemsidan?

  • Medlem
  • 2004-03-16 23:42

Jag hade inga som helst problem när jag beställde. När min visade sig vara en aning defekt skicka Dave ett nytt kretskort utan att tveka. Det enda strulet i mitt fall står UPS för, dom verkar vara totalt oorganiserade! Men låt för all del inte dom hindra dig från att beställa, klart du ska ha en Evolver

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 00:01

vill ha vill ha vill ha

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 00:38

den var tillfälligt slut på dave smith's hemsida, men jag fann den på www.jrrshop.com för $475, så nu ska jag bara sälja lite skivor, sen ska jag beställa..

fast den är ju inte så jättedigital.. 2 analoga oscillatorer (+ 2 digitala) .. genom ett analogt filter.. resten digitalt iofs.. eller hur var det?
Ett mycket bra val tror jag iaf

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 01:10

efter att ha hört ljuden från den spelar det ingen roll om de är digitala eller analoga eller vafan somhelst, det låter ruskigt jävla bra

Och det kvittar att den är monofon också..?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 10:55
Ursprungligen av Real Parakeet:

Och det kvittar att den är monofon också..?

vad innebär det?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-17 10:50

Kommer i april...

Att den bara kan spela en enda ton åt gången. Man kan alltså inte spela ett ackord. Så funkade syntarna förr i världen. Om du tar en "standardsynt" som till exempel Roland JV-1080, den kan spela 64 toner på samma gånd. Dessutom kan dessa toner delas upp på olika ljud. Då kallas det att synten är "multitimbral".

Många syntar är polyfoniska, de kan spela flera toner på samma gång, men bara med ett ljud (monotimbral), till exempel Yamaha Dx7, Roland JX8p, SCI Prophet-5.

Evolver är monofonisk OCH monotimbral. Detta behöver inte innebära att det är en dålig synt, men den kräver nästan att man redan har en grundläggnde utrustning i form av trummaskin (eller motsvarande) och lite andra ljudkällor.

Fråga på mer bara, vi älskar att snacka om sånt här. Vad har du för utrustning nu?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:20

ojoj.. nu blev situationen lite annorlunda.. jag har mycket att lära..

just nu har jag bara en casio ctk-591 som jag använder som midikeyboard till datorn..
är i desperat behov av en bra och billig synth med intressanta ljud som går att modifiera så mycket som möjligt.. vill ha utan klaviatur, så köper jag ett bättre klaviatur senare, och säljer min ctk-591..

Om du har MIDI på din Casio så kan du ju köpa vilken modul som helst egentligen. Hur vill du arbeta med den, vill du ha rattar till allat eller kan du tänka dig en liten display och en massa menyer för att kunna ändra en inställning? Vilken typ av ljud är du ute efter, stråkar, pianon, orglar eller vill du ha feta syntljud som inte alls låter som "riktiga" instrument?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:54

hm, det är lite svårt att bestämma om man vill ha riktiga ljud eller synthljud såattsäga, kanske nån blandning av dem båda? jag tycker ju det är klart mycket roligare att ställa in grejor med rattar än på display, men det går väl att komprimissa..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:59

om ni känner till vst-instrumentet Xphraze till cubase, så är det ungefär så jag hade tänkt mig att det skulle låta.. då behöver det inte nödvändigtvis vara en synth som kan skapa fraser, fast det hade ju förstås varit ännu roligare med en sån..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 17:01

jag tror DX-200 verkar väldigt intressant..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-17 17:34

Om du vill ha atmosfäriska ljud, som jag har förmig du nämnde, så tycker jag den är rätt bra på sånt.

Möjligt, hoppas du inte har något emot att använda en dator för att ändra ljuden. Med rattarna kommer du bara åt 10 % av alla funktioner. En DX200 har en FM-synt (som en avancerad DX7:a) och tre spår för trummor. Med tanke på befintlig utrustning känns det som att du skulle behöva något lite "mer". Eller du kanske tänkte köra mjukvarusyntar på datorn också?

Vad får härligheten kosta?

DX200

Ursprungligen av Real Parakeet:

Möjligt, hoppas du inte har något emot att använda en dator för att ändra ljuden. Med rattarna kommer du bara åt 10 % av alla funktioner.

Nu räcker ju rattarna tillräckligt långt ändå. Nu kan jag inte dra mig till minnes vad det för något de kapade. Tror inte heller jag riktigt bryr mig. Duger fint som det är.

Av någon anledning gör jag bara stråk/padljud på DX200:an. Vilket jag tycker den duger fint till. (Och jag gör bara blippblopp-ljud på min EA1:a, vilket är det enda den duger till.)

Citat:

En DX200 har en FM-synt (som en avancerad DX7:a) och tre spår för trummor.

Jag känner mig manad att nämna, som många andra också nämt, att de samplade trummorna generellt är vidrigt usla.

(Så kommer jag på att man kan göra offset på trummorna via CC#. Då kanske de blir roligare. Borde prövas.)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 19:00

jag hade ju tänkt använda synthen live först och främst.. så det är ju hårdvara som gäller..

jag hade helst inte överstigit 3000 - 4000 kr..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 19:22
Ursprungligen av totti:

jag hade ju tänkt använda synthen live först och främst.. så det är ju hårdvara som gäller..

jag hade helst inte överstigit 3000 - 4000 kr..

Wavestation A/D kanske?!?!
Coolare ljud får man leta efter & med vocoder dessutom!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 19:29

Lemon: Ja, fast det var ju inte tabletop.. känns inte så motiverat att ta med en racksynth live..

Bevaka tråden