Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en digital tabletop-synth?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-17 19:42

En Roland JP-8080 kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 20:01

ligger den i min prisklass? har svårt att hitta nån på nätet, 6700kr såldes den för på vendolin..

  • Medlem
  • 2004-03-17 20:30

Hmm... jag har både en DX200 och en Evolver och vill du vrida till dina egna ljud finns det ingen tvekan - Evolvern!
Visst, DX200 har trummor, fler röster och så men det enda jag någonsin motiverat mig till att göra med den, förrutom att ha den som trummaskin, är att små-tweaka lite presets..

Egentligen är inte jämförelsen riktigt rättvis för jag tycker det handlar om två helt olika burkar, men tittar man på "kul-faktorn" så vinner Evolvern alla gånger...

// Krank, skyller eventuella stavfel på whiskeyn - det är ju onsdag

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 21:25

krank: ja, men den är monofon, jag tycker verkligen det vore kul med en sån, men det är inte vad jag söker för tillfället..

En Roland MC-505 då? Den borde ju vara som klippt och skuren. Läs om den här (klickbar länk)

Och så här ser den ut:

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 01:14

d-beam verkar ju skoj.. har inte funnit så många ljudexempel från den dock..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 01:48

hur är Roland D2? läste att den lånat ljuden från MC-505, vad är det för skillnad mellan den och MC-505? bättre/sämre?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 02:15

kan komma över en Roland SH-32 för 2500kr.. är det nåt?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-18 03:44

Totti, jag har en d2. Jag köpte den mest på skämt, för att den var/är så ful. Den går enbart att få i orange. Den retar gallfeber på mina vänner, och antagligen alla andra här inne i 99...jaja...

Jag använder den nuförtiden för låtskriveri och komposition. När jag kommit så långt så får den ha äran att trigga mina andra externa sytnhar med midi. Alltså jag använder bara sequensern, och vissa "smör och bröd" ljud. Stråkar till exempel. Den förser mig även med härligt sunkiga ljud som "saxofon". Jag har en förkärlek till platta "cheesy" ljud från 80-talet. Roland D2 kan vara rätt knepig att förstå sig på ibland, och jag vill nämna: Det är en preset maskin. Jag har aldrig fått något fett, tufft eller tungt ljud ur den någonsin. Tror inte ens jag fått något bra ens än gång. MC-505 är också en preset maskin. Du skruvar inga egna ljud ur den heller. Du kan ändra dem lite med olika filter och effekter, det är allt.

Så snart jag har en ny bröd och smör burk så kommer jag pensionera min D2:a. Den kommer få ligga in någon låda i någon vind, och jag kommer tänka "2000 pix för att reta gallfeber på mina nära och kära...var det värt det...?"

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 07:04

mycket vacker historia clase, jag blev iaf rörd..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-19 05:52
Ursprungligen av totti:

mycket vacker historia clase, jag blev iaf rörd..

Hoppas att du fattade vinken med dem. Satsa inte på en MC-303 vad du än gör. Lånade en av en kompis, som jag inte lämnat tillbaka. Den hänger på väggen som industrikonst. De som spelat på en mc303 och kommer hem till mig tar väldigt ofta fel och tror att det är en pilkastningstavla.

Låter som att den skulle vara ännu värre än MC-303. Kan man hitta en begagnad MC-303 utan att den är fylld med uppkastningar?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 09:21

nu drar jag till gbg och testar lite

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 10:31
Citat:

om ni känner till vst-instrumentet Xphraze till cubase, så är det ungefär så jag hade tänkt mig att det skulle låta..

Rätta mig om jag har fel - har inte använt Xphraze, men är det inte en MS-2000R med "modulation sequence"-funktionen som du behöver? (Som du skruvar dit trägavlar på och raskt går från rack till tabletop.)

MS-2000R på Vintagesynth

Som av en händelse har jag en till salu.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 11:26

Musikcentralen har en Roland JP-8080 för: 5500:- - BILLIGT tycker jag!
Kolla här!

totti: Roland sh32 kan helt klart vara ett bra alternativ för dig! En som jag tycker är kul att mecka med annars är yamaha rm1x.. om inte annat så har den en mycket bra sequencer sen till dina framtida instrument Bara sequencern själv gör den prisvärd..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 14:47
Ursprungligen av Volantiz:

totti: Roland sh32 kan helt klart vara ett bra alternativ för dig! En som jag tycker är kul att mecka med annars är yamaha rm1x.. om inte annat så har den en mycket bra sequencer sen till dina framtida instrument Bara sequencern själv gör den prisvärd..

...men den har väl bara en stereoutgång väl?!?
Sånt brukar åtminstonne JAG reta ihjäl mig på! :hmmm:

jovisst.. men man kan köpa 2 st för samma pris som för en jp8080

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 19:32

det blir iaf en sh-32, jag testade den idag, och den attraherade mig väldigt, särskilt för den billiga penningen.. så nu har man äntligen bestämt sig

Hittar jag en MC-303 till rätt pris, det vill säga max 200 spänn, skall jag köpa den och ritualoffra den på ett litet altare. Jag skall sitta på knä framför altaret iförd en mystisk kåpa och elda upp skiten samtidigt som jag uttalar besvärjelser över den och dömer den till ett evigt liv med glappande nätdel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-19 09:17

Jag hade otroligt kul med min MC-303:a och gillade den skarpt - "stand alone". När jag sedan MIDI-kopplade den blev livet grått och trist - MIDIt hängde inte med för fem öre (att använda den som ljudmodul t ex, lika bra timing som med katastrofexemplen VFX SD & SD1 från Ensoniq). Men om jag skulle snubbla på en i nyskick idag för sjukt billig penning skulle jag gärna ha den som musikleksak. Man kan ju spela in sina grooves som audio om inte annat & använda dem som bas för annat. Absolut inget jag letar efter eller söker nu dock, men som sagt... om man skulle... verkligen snubbla över en, så.

Min hängde inte ens med som "stand alone". Tyckte den var skitball första månaderna, sedan insåg jag vilken skit det var. Minnet tog slut efter halva låten. Hihatarna lät jätteunderligt när man körde med 4 spår eller mer på sequencern.

  • Medlem
  • 2004-03-19 10:38

Har en MC-303 som ligger nedpackad ... var min första synth, tillsammans med en Yamaha SU-10 sampler (som har rätt så råa/hårda filter faktiskt), så den skall behållas av nostalgiska skäl. Sen blev det raskt en DX11:a som "master"/MIDI kbd. Händer inte så mycket när man skruvar på filtret i MC-303 t ex.

Har också en MC-505.

Innehåller en hel del kreativa features tycker jag; innehållsrik arpeggiator, Groove-kvantisering, D-Beam, 6 st outputs, mm. Bra ljud för mig, bl a mycket trummaskinsljud från Rolands historia.

Är inte ljudmotorn i den besläktad med JV-1080? Stukturer och parametrar verkar lika (samma?). JV-1080 verkar ju lovprisas av alla.

Gjordes inte Peaches första skiva med bara MC-505??? Man känner i alla fall igen en hel del ljud.

MC-505 manualen i pdf-format hittade jag på nätet för länge sedan vilket verkar vara ovanligt för Roland-produkter (dock inte för Yamaha-produkter...).

Gratis editor finns att ladda ner från nätet. Där finner man bl a parametern "analogue feel" som inte finns som "ratt" på själva hårdvaruenheten.

PS.
Fast f_n vad snabbt man jobbar i Reason. Leker fram ideer på nolltid. Hittar ständigt nya ReFills, bl a en med D50-ljud
DS.

Varje synt borde ha en D-beam!

ordo: mc505 har liknande ljudmotor som jv1080.. men det är inte alls samma kvalitet på hårdvaran.. så den låter tyvärr imho inget annat än hemkeyboard av leksaksmodell.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-20 23:08

Haha! Leksaksmodell känslan infinner sig verkligen på min roland d2! Haha! Gjorde en spelning med den tillsammans med en microkorg i tisdags. Det var en sådan liten spelning att jag orkade inte släpa med mer grejer, men det såg verkligen fånig ut vid min sida av scenen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 16:15

nu har jag iaf köpt en sh-32

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-21 17:05
Citat:

Hittar ständigt nya ReFills, bl a en med D50-ljud

Hehe, kul! Den har fått tusentals downloads, vilket är otroligt ballt!!!

totti: berätta om SH-32. Jag har bara lekt med en i en musikaffär; jag var/är lite intresserad av en för att ha som tågrese-leksak eller på landet. Dock lyckades jag inte, med min ändå rätt så stora syntprogrammeringsvana, begripa mig på den alls. Gränssnittet kändes helt obegripligt och dessutom lät den rätt illa. Filtercutoffknappen gjorde bizarra hopp och var inställd på ett sånt sätt att bara 10% av manöverområdet påverkade ljudet (på klassiskt MC-303-vis) och då hoppade den från skrikigt kasst digitalfilter (MC-303...) till ohörbart mullrande. Rent feature-mässigt skulle den passat mig perfekt men som sagt, den kändes helt obegriplig. Jag har inget emot syntar som man måste läsa manualen för att begripa sig på (då är de ofta lite komplexa och intressanta) men den här har ju alla rattar på framsidan och ändå!

Berätta gärna vad du får ut av den när du satt dig in i den.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 00:14

Johannes: detta är ju min första synth så jag vet ju inte så mycket om sånt här.. men jag kan säga att den är ganska svårbegriplig och jag har läst igenom vissa saker i manualen.. precis som du säger tycker jag också att bara ett fåtal grejor påverkar ljudet, men jag hoppas på att det ska ändras snart när man fattar lite bättre.. jag tycker den låter bra, det är som sagt svårt att få till ljudet som man vill ha, men jag tror nog att det ska gå om man tränar lite.. den går ju inte på batterier så jag vet inte hur du ska kunna använda den på tåget, men jag är nöjd med den iaf, även om jag inte begriper mig på den särskilt väl..

Bevaka tråden