Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

INFO: Korg Legacy Collection

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns nu för demo inkl hårdvarucontrollern (MS20-replican) hos oss på JAM i Stockholm,
Englund skickar ut exemplar idag så fler affärer i hela landet borde ha under veckan som kommer, dock är det bara enstaka ex utskickade.

  • Medlem
  • 2004-04-16 16:24

Trevligt!

Vad blir priset?

Edit:
Nu ser jag ... Rek. 5.950

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-16 16:29

Kul, vad tycker du själv om den Johan?

  • Medlem
  • 2004-04-16 20:12

Tankade den nyss på irc, 5950:-?? I dont think so!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 20:37

Kloon : Snälla, 99musik är inte rätt ställe att diskutera warez på.

  • Medlem
  • 2004-04-16 20:55

Jag vet Encore, ber om ursäkt.
Kände mig lite vild på fredagskvällen bara!

Men vad jag förstår är det förbjudet att sprida, men inte att tanka??!?!??!

Tycker 5950:- är helt OK för tre softsynthar samt en jävligt styv kontroller.

Jämför att köpa kanske Novation Basstation (Polysix), Pro53 (MS20) och... "ja vafan skall man dra till med??" (Wavestation) samt valfri kontroller med en massa rattar.

Å MS20USB är den enda som ser ut som en MS20. Bara det är ett skäl tycker jag :kaaaka!:

Sen tycker jag iofs att Native VA marknaden är mättad för länge sedan - men det är en anna sak.

/Rob

"ms20"filtret har ms20karaktär men när man vrider upp resonansen låter det mer som vanligt vissel än som min riktiga ms20s spruckna dödsresonans
börjar man blanda in hpfiltret försvinner likheterna alltmer

wavestation låt väl som en wavestation alltså som en stor musikaffär i början på nittitalet

"polysixen" kolla jag inte så noga på, lät väl som en virtuell polysix

kloon: det är absolut inte lagligt att köra programvaror man ej har giltiga licenser till. Dessutom så får du ju inte med ms20-kontrollern

Helt ärligt, det var svinbilligt men om man bara vill köpa den här wavestationen?
Går det att köpa enbart den, nån som vet?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-17 21:38
Ursprungligen av drdreas:

Helt ärligt, det var svinbilligt men om man bara vill köpa den här wavestationen?
Går det att köpa enbart den, nån som vet?

Har inte sett något annat än att det är hela paketet som gäller...

  • Medlem
  • 2004-04-17 17:52

Volantiz: Jag vet! Troligtvis saknar jag totalt ett samvete.

Hur som helst det var fradagsölen som fick mig att snacka lite för mycket piratprogram.

Troligtvis kommer det att dröja flera veckor tills nästa gång.
Kanske blir det Native eller reason då, vad vet jag?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 21:58

Hårdvara ÄGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har kört det lite i helgen och jag gillar den faktiskt,
Peter Ripa gav en ganska bra beskrivning, MS20n låter MS20 och filtret är trevligt men i vissa scenarion låter den kanske lite digitalt,

Wavestation låter Wavestation men har numer resonans på lågpassfiltret

PolySix låter väldigt PolySix. Chord memory är alltid kul....

JAM kommer ta 5.395:- vilket jag räknar med kommer bli "streetprice",
jag tycker det känns ganska vettigt med tanke på att MS20-IC-USB blir både ljudkort och midikeyboard och controller. Det finns ju i vart fall ingen annan produkt som gör precis samma sak.

Och som tidigare sagt; visst, ladda ner cracken, men då får du ju inget midiklav/ljudkort/controller

Sorry; glömde drdreas

...vi har inte fått något info om att det går att köpa bara programvaran och/eller fristående instrument,
även om Korg tidigare pratat om att det skulle bli så,
själva programmet är ju allihopa som en plugg och inte tre fristående.

  • Medlem
  • 2004-04-19 13:19

Dum fråga kanske, men kan man använda kontrollern som ett vanlig klav till andra softsyntar (steve är hårdvarunörd )

Blir riktigt sugen på korgkittet, särskilt om nu polysixen låter någorlunda autentiskt.

När kan ni leverera legacy!

Mvh Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 13:38

Vad händer om 4-5 år... kommer man kunna köra sina MS20/Wavestarion/P6 plugins? Hoppas verkligen Korg uppdaterar sina pluggar! Om inte så får man hoppas att controllern funkar till andra synthar annars sitter man med en plutt MS20 kopia som inte kan göra ljud.

Idén var väl kul men det skulle vara bättre om man kunde ladda in plugarna i vannabe MS20:an. På så sätt slipper man kanske framtida kompabilitets problem och man slipper ha datorn med på scen när man har gig. Tråkigt om datorn hänger sig mitt i det viktiga MS20 solot.

Äkta vara äger!!

MVH
Demokid

Steve: Den har ingen MIDI ut eller in, däremot fungerar den som både MIDI controller och ljudkort via USB.

Demokid: Vad som händer om 4-5 år har jag ingen aning om.
Vad jag har hört ryktas om är dock att vi ska bo i plastbubblor på månen och köra små, små jetflygplan till jobbet.

  • Medlem
  • 2004-04-19 14:00

Oki

Har lyssnat lite på demos och bara tokdiggar. Har dock aldrig ägt en ms20 så där kan jag inte ha åsikter om hur den låter. Men både wavestation och polysix låter ju görgött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 14:24

Jag tycker faktiskt man ska tänka på sånt innan man köper... Som jag sagt många gånger innan funkar mina gamla synthar fortfarande på den el som levereras idag 2004. En av dom fyller hela 33 i år... vad händer när tillverkarna kommer på att man ska sluta med USB eller stöd för ett visst operativsystem, musikprogram... då är man rökt.
Det värsta är att det nog inte är så många år tills det händer om man tittar på utvecklingen... Kul för alla som sitter med sina hardware controllers som inte går att använda till nått... Dom borde i alla fall ploppat i MIDI i MS20:an... då kan man ju i alla fall styra någon MIDI pryl ifrån den.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-04-19 14:43

Ligger iofs något i det du säger Demokid. Å andra sidan får man mkt för pengarna när det gäller Legacy, å så har man ju produktgaranti.

Om man köper det för ca 5000:- och använder det i 3 år så kostar det inte mer än 4,50:- om dan
Tyvärr så bromsar hårdvara upp min kreativitet pga krånglet med all skit som hör gammal hårdvaruskit till. Gillar mjukvara för att man blir något mer kreativ, men skall jag lira så är det hårdvara som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 14:57

Ja det förstås... vi lever ju i ett köp, slit och släng samhälle. Tror tyvärr inte produktgarantin räcker så länge som t.ex. tre år. Kanske nått man ska pressa Korg på, att hålla service på uppdateringar i 10 år.

Jag tycker tvärt om... jag bromsas upp av mjukvara. Tycker dom mest krånglar... man spenderar mer tid att leta efter uppdateringar, fippla med inställningar och sånt. (är PC användare) Dessutom tycker jag det är skönt att kunna latja lite med syntharna utan att behöva starta datorn, musikprogrammet m.m.

Håller med om att softsynthar är lite roliga och funkar bra som scratch pad ibland. Det har väl hänt att jag byggt upp en grundstomme av Pro~53s, Modular V m.m men när jag sedan spelar in använder jag hellre äkta vara... det låter helt enkelt bättre, varmare och fetare och så är det ju känslan att spela på en P5, Minimoog m.m. Fast det är ju bara min åsikt förstås.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-19 22:45

Håller med Demokid om hur illa det kan vara när saker och ting tas ur produktion. Själv köpte jag ensoniq paris en gång i tiden, som sålde systemet till creative tror jag det var, som senare sålde det till inteligent devices...jag har fortfarande systemet kvar, för att det låter helt okej och har inte så mycket begränsningar...dock kommer det nog aldrig komma uppdateringar eller nya saker till mitt system, och det är irriterande med tanke på vad jag lade ut. Dagen något går sönder så kommer en tår frodas i mitt öga och jag kommer vara tvungen att hitta, köpa, och lära mig något nytt.

Men det kommer inga uppdateringar till en Korg M1 eller Roland Jx8p heller. Se mjukvaran och dess dator som ett system istället. Ett Paris-system låter inte sämre idag än det gjorde när det kom ut. Precis som med en Fairlight eller liknande system. Problemet är att man ser datorn som en maskin-som-är-bra-på-allt och måste ha det senaste hela tiden.

  • Medlem
  • 2004-04-19 23:38

Håller med el parakito!

Varför inte dedikera en pissig dator år 2008 för legacy :kaaaka!:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-20 00:10

Det är iofs sant som du säger Real Parakeet. Jag kör mitt Paris på en pc pentium 3, med windows 98... Använder datorn lite för sequensing med cubase ibland också, men i huvudsak så används hårdvara hos mig. Det är inget fel på mjukvarusynthar, längre, men jag tycker om och pilla på sakerna. Brände mig som barn ett antal gånger på spisen, ville bli pilot efter att jag hade varit inne i en cockpit på ett flygplan, och nu vill jag tapetsera väggarna hemma med patchbara modularsynthar...

Steve: Offtopic men kul ändå. Hittade en 486:a hemma hos en kompis och gissa vad glada vi blev när vi kunde spela Beneath a steel sky, syndicate, m fl. igen!

Finns en lucka i resonemanget: Vill man vekligen ha kvar 3 gamla PC ur spridda årgångar för att köra sina softsynthar på? Skulle iaf inte jag vilja... Dom tar plats, för oväsen osv. Och dom krånglar. Är det någon som har kvar en gammal Win3.11-burk för att köra ett specifikt program som inte finns till 32-bitars windows? Trodde väl inte det...

  • Medlem
  • 2004-04-20 08:40

Gamla polysixar krånglar med

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-20 12:29
Ursprungligen av Peter H:

Finns en lucka i resonemanget: Vill man vekligen ha kvar 3 gamla PC ur spridda årgångar för att köra sina softsynthar på? Skulle iaf inte jag vilja... Dom tar plats, för oväsen osv. Och dom krånglar. Är det någon som har kvar en gammal Win3.11-burk för att köra ett specifikt program som inte finns till 32-bitars windows? Trodde väl inte det...

Jorå, här står det en gammal Pentium 133 uppställd med ett SB-16-kort, till när det rycker i Impulse Tracker & Adlib Tracker-nerven.

Vad jag tycker är den stora skillnaden, nu jämfört med då, är den ökande tendensen till att släppa ofärdig mjukvara. Visst finns det syntar från 80-talet som det senare kom nyare chip-revisioner till, men då brukade det snarare handla om små buggfixar. Nu för tiden kan det vara att om man köper en produkt idag så får man först tillgång till alla utlovade funktioner en bra bit in i framtiden. Det är lite trist, men framför allt är det ju en osäkerhet. Person A köper en produkt, företaget konkar, vad ska Person A göra med sin ofärdiga produkt?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-20 09:17

En liten laptop och Legacy tar ingen plats direkt, datan kan ju stå under MS20klutten, perfekt live-setup, är det ljudkort i klaviaturen så är det ju världens grej, jag tycker det är ruggigt bra och kul med japaner som är små och lustiga.

Bevaka tråden