Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

INFO: Korg Legacy Collection

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Demokid;
det var inte menat som en diss,
jag var bara ironisk eftersom man aldrig kan veta vad som händer.

Och om du tänker så ang t ex USB; folk kanske resonerade så när MIDI introducerades och ersatte CV. Vem vet, USB kanske fortfarande är standard om 10 år. Eller inte.

jag vet inte hur de har tänkt sig men USB2 övergången gick smärtfritt.(upp till 480mb/s) tror det inte ska finnas något som hindrar USB3 heller

Peter H... tre gamla datorer behöver inte mycket mer plats än tre gamla syntar. Och vad är det som hindrar att man kör alla gamla program på en enda dator? Att man vill köra programmen på samma gång och att datorn då storknar? Man körde nog inte tre mjukvaror på samma dator ens på den tiden det begav sig. Sedan behöver man ju inte ha den äldsta tänkbara skiten. Krävde mjukvaran en P166 MHz och Windows 98 så funkar det nog att köra den på en P3 600 MHz och Windows 98. Man skall se möjligheterna, inte problemen.

Hmm jag har länge velat bygga in en dator i någon stor billig skitklaviatur, kanske legacy paketet blir lösningen för min del, så visst datorer underlättar men ack som man blir distraherad av annat.
Nu borde jag lära mig min xp80 istället för att läsa här

  • Medlem
  • 2004-04-20 13:35

Haha! drdreas har ju lösningen! Grymt!

Bygg in en sådan här http://www.mini-itx.com/news/nanode/ i MS-20-controllern! Lär ju finnas en hel del plats därinne. Koppla till monitor, tangentbord och mus samt ljudkort. Bara att spela på!

Då slipper man släpa både controller och dator, datorn är i controllern. Gott! Vem blir först?

Vad mäktigt det lär bli
Fasen detta ska bli någe seriöst tackar för länken jgb

Ja, varför inte. I controllern är det nog ändå mest luft. Man kan nog få plats med lite allt möjligt där inne.

jag blev tydligen först i sverige med en korg legacy. tack för det johan, du är mannen.

efter en dags meckande måste jag säga att detta är bland det roligaste jag testat.
jag sålde min ms-10, ms-20, sq-10 samt vc-10 för några år sedan och har saknat dem mycket
sedan dess. just nu känns det verkligen som att legacy lätt ersätter ms-20. fördelarna är naturligtvis att du plötsligt har en polyfonisk synt som du dessutom kan spara på. en stor nackdel är såklart att du måste ha en dator.
själva kontrollern känns riktigt stabil, den är i plåt och plast precis som orginalet.

jag har inte testat polysix och wavestation i legacyn än eftersom jag köpte den till ungefär hundra procent för ms-20, som jag anser vara en av de bästa syntarna jag meckat med.
ska se om jag minns min tonår med polysix när jag börjat pilla med den pluggen också.

Jag testade Legacy hos en kompis härom dagen. Jag har aldrig gillat Wavestation och Polysix tycker jag är - tja visst, ok.

Däremot är jag ett stort MS20-fan så den delen var högintressant och det låter faktiskt förbluffande likt! Jag får nog ta och skaffa en jag med. Men jag saknar möjligheten att justera filtrens resonanskurva som man kunde på originalMS20. Jag vill ha min MS20 bråkig och superresonant, så den spottar och fräser och river i högtalarna så man nästan blir rädd, men det tyckte jag inte att Legacy gick i land med tyvärr. Ska genast skriva till Korg och önska den funktionen i nästa uppdatering...

Summa: Korg Legacy är en riktigt riktigt bra emulering till ett bra pris och en rolig paketlösning med den söta och faktiskt väldigt användbara controllern. Om man tänker på vilka tokpriser folk vill ha för äkta vara i dessa dagar är det inget snack om att det här är ett starkt tecken på hur framtiden kommer att arta sig. Heja Korg!

  • Medlem
  • 2004-05-08 18:47

Japp - Heja Korg! Var och fingrade på en kontroller MS-20 idag och ojoj... 3 synthar i ett nice paket, verkligen. Kan man köra legacy utan kontrollern (lagligt)? Söt eller ej, den kan nog inte alltid följa med min PowerBook...

Hoppas Roland gör något liknande!

Bevaka tråden