Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TFT-skärm?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-07 19:07

Tänkte skaffa mig en TFT-17" å undrar vilka som e att rekommendera? Jag har noll koll å vill inte lägga för mkt stålars på en skärm.
HP?
Samsung?
LG?
...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 20:12

Bandets andra synthnisse köpte sig nyss en 17" TFT(med 12 ms responstid!)!
En: Benq FP767-12 för: 4995:- hos: Datorbutiken - direktlänk till skärmen!
Annars kan jag med varm hand rekomendera ViewSonic's skärmar!
...annars finns ju alltid: Buggy!

Samsung !!
Bästa skärmen och snyggaste designen, har själv två syncmaster 152 s.
Trodde inte det var såhär bra bild på tunnskärmar faktiskt men dom är olagligt bra.

Samsung här med, 3års pixel garanti, snygg, billig och bra 4200:- betalade jag för min syncmaster 172V.

Wow det var rejält billigt, jag betalade inte många hundringar mindre för min 15".

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 08:50

Jag röstar också på Samsung. Har två Syncmaster (en 172T och en 152T) och är nöjd. Däremot diskuterades det här på VSTforum i höstas och då var det någon som hävdade att ViewSonicskärmarna (om jag inte minns fel) sopade både mattan och banan med allt.

Jag köpte en till tft skärm idag, en compag tft 5015m, bilden verkar vara helt ok men inte jfrt med samsung.
Planen är att placera två tft på min xp 80 och köra ren vst från o med nu.

Jag vill varna för billiga skärmar. Har stött på ett flertal via jobbet, bland annat en LG för runt 4000:- samt skärmar på lite billigare bärbara datorer från Compaq. Den var skitkass. Bilden är ofta väldigt "grynig". Jag höll på i en halvtimme att försöka justera bilden innan jag insåg att skärman faktiskt var så dålig. Dock sitter jag själv på en HP 1702 som är kalasbra, i alla fall mitt exemplar. Jag har även köpt in två likadana till kunder, bland annat till hon som hade LG-skärmen. Vi har även en utbildningssal men en massa hyrdatorer. Dessa är försedda med billiga TFT-skärmar från till exempel Phillips samt en 18" LG. Samma sak med dessa. Så achtung bitte.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 10:12

<anekdot>
Min far, som arbetar i branschen, hävdar att LG är en förkortning av Lucky Goldstar - vilket borde vara nog för att skicka kalla kårar genom alla gamla Amigaägare med minne av riktigt, riktigt dåliga disketter. Buy quality - cry once.
</anekdot>

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 09:21
Ursprungligen av oberg:

<anekdot>
Min far, som arbetar i branschen, hävdar att LG är en förkortning av Lucky Goldstar - vilket borde vara nog för att skicka kalla kårar genom alla gamla Amigaägare med minne av riktigt, riktigt dåliga disketter. Buy quality - cry once.
</anekdot>

Ja, Goldstar blev LG. F.ö. minns jag att Goldstar gjorde Commodores skärmar. Åtminstone hade de namnet på bildröret. Men, LG kan ju har ryckt upp sig faktiskt.

Detta är en skitskärm har jag nu kommit underfund med, synd att man köpte den beggad också av en polare...
Well det ska bara bli kvalité från o med nu.

  • Medlem
  • 2004-05-10 11:26

Kvalitet lönar sig.

Sitter men en dellskärm som är grymm!

Noterade lite förskräckt att den kostar 8000+moms :hmmm:

Undrar om det stämmer?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-10 13:04

Ok, summerar lite:
LG: ojämn kvalité, de har en skärm som fått fina utmärkelser tror det e 1715 fast iofs brukar man ju säga att alla skärmar vinner minst en test, även de dåliga.
Samsung: ska jag kolla mer på, speciellt syncmaster 172V.
Dell: sägs vara sådär. skärmarna e löjligt överprissatta (jämfört med datorerna).

Ngn som har kontakter som kan fixa beggade?

Har en Dell 17" Ultrasharp TFT hemma. Underbart skarp bild utan minsta tendens till luddighet. Kostade 7500:- om man köpte den löst. Tyvärr är den lite långsam, antydningar till streck och sånt kan dröja kvar på skärmen om man vart inne på en sida med lite ramar och mörka streck och sedan kollar en helt vit sida. Men det är inget som stör vid normal användning.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-10 15:43

Har en ACER AL712, 17" här hemma. Köpte den förra året på danska ITButikken. Kostade runt 4500:- då tror jag... Rekommenderas.

Dell-skärmen på bilden är og av senare modell. Min skärm har lite tjockare sarg.

Två samsung SyncMaster 193t.......har inte vant mig än (det är så jävla mycket att titta på)

hur som, samsung för president

Jag skall snart köpa en EIZO Flexscan L550. Har sett tester på den som säger att den skall ha helt ok svarstid (16ms) plus helt perfekt bild (mycket bra betraktningsvinkel och helt korrekta färger). Eizo är ju ett företag som nu har marknadsföring av TFT-skärmar för "digitala röntgenbilder"(!) Det måste ju vara jävligt bra och korrekta skärmar för att det skall funka. EIZOs skärmar används ju mycket inom proffessionella kretsar, både när det kommer till grafiska arbeten och sjukhusskärmar. EIZO:s 19-tummare (tft) vann ju Mikrodatorns test på 12st 19-tums skärmar för någon månad sedan. Den kostar ju i och för sig runt 8-10000kr...

Jag tror att Flexscan L550 har vad jag behöver för att både hålla på med min bildredigering och musikproduktion och priset, (inkl. moms) 4618kr på dustin.se/4795kr på komplett.se, gör att jag redan bestämt mig. Spela gör jag inte alls så rätta mig om skärmen inte håller för det.

MVH
Anders

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-10 18:19

Har faktiskt kikat på just den Eizon men tyvärr håller bara min ekonomi för beggatköp (å jag har inte hittat ngn beggad sådan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 01:23

Vad tänker du köra för applikationer på den skärmen? De allra flesta 17" TFT fixar inte mer än 1024x768, och det räcker ju inte långt till musikapplikationer direkt ..

.. en tanke bara.

  • Medlem
  • 2004-06-11 17:07
Ursprungligen av Rizzo:

Vad tänker du köra för applikationer på den skärmen? De allra flesta 17" TFT fixar inte mer än 1024x768, och det räcker ju inte långt till musikapplikationer direkt ..

.. en tanke bara.

Que??? Du menar väl 1280x1024? Jag har aldrig sett en 17-tummare som inte klarar det.

Vi har ett gäng Samsung skärmar på jobbet, inga klagomål på någon av dom.

Våra Samsung 181T (som vi köpte för 18.000:- för 3 år sedan ) har på grund av sin ålder lite begränsad "insyns" vinkel, men är i övrigt helt fantastiska. Inte en död pixel på någon av dom 4 skärmarna.
Dom nyare samsung skärmarna på kontoret fungerar perfekt och har bra insyns vinkel etc.

Samsung är tokbra, men dom kan ha leveransproblem, så står det som restat hos generalagenten kan det ta ett bra tag innan grejorna kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 00:02

Hmm. Rör jag ihop det nu när jag har suttit och läst om en bunt 19":are kanske? Jobbet försöker att lura på mig en sån till ett Hem-PC-paket, och men den fixar inte mer än 1280x1024, och då antog jag lite snabbt att 17" (ett steg ned) inte fixade mer än 1024x768 .. men där kan jag ju ha riktigt fel förstås ..

(och efter en snabbkoll på dustin.se visade det sig ju att jag hade fel, sorry)

Då bumpar vi den här tråden och undrar vad som har hänt på marknaden det senaste halvåret?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 22:37

hehe!
Priserna har raaaaaaaaaaaaaaaasat!
Idag får man en ny 19" TFT för 3995:-, med tre åres hämt-garanti!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-21 22:39

Vad är det för upplösning i så fall, Lemon; 1200 x 1024 eller bättre?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 23:06
Ursprungligen av PF:

Vad är det för upplösning i så fall, Lemon; 1200 x 1024 eller bättre?

Japp 1280x1024
Länk!

trött

Eller om man letar lite mer så kan man hitta 19":are för runt 3200:-
17":are med 1200x1024-upplösning finns från 1990:-
..inkl. moms på dessa priser

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 22:46

Köpte nyligen min Samsung Syncmaster 710T och den knäcker stjärt, kort responstid och helt underbar. Fått bra betyg på det flesta ställen, 4000 ganska precis fick jag betala.

Bevaka tråden